Ihanko totta, 10e liian vähän kummilapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kettuuntunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kaveri sanoi ihan suoraan että valitsi lapsensa kummit sen mukaan kuka on hyväpalkkaisissa töissä ja tienaa eniten. Ostaa sitte ne kummit penskalle kalliita lahjoja, niin tän mun kaverin ei tarvi ite ostaa lapselle yhtään joulu. ym lahjoja. Ilmankos mua ei kummiksi pyydettykään :)

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Mun kaveri sanoi ihan suoraan että valitsi lapsensa kummit sen mukaan kuka on hyväpalkkaisissa töissä ja tienaa eniten. Ostaa sitte ne kummit penskalle kalliita lahjoja, niin tän mun kaverin ei tarvi ite ostaa lapselle yhtään joulu. ym lahjoja. Ilmankos mua ei kummiksi pyydettykään :)

:o no ole onnellinen....

Tekiköhän ne jonkun kyselyn eka? Nimittäin ei hyvätuloisuus tarkoita 100% sitä että sitä rahaa pistää palamaan törkeitä määriä.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:

Meillä on molemmilla on hyväpalkkaiset työt, lahjat ovat yleensä maks. 20-30 ?. Kummilasten vanhemmat huolehtikoon lasten kalliimmat lahjat.

Kyllä 10eurolla on vaikea löytää mitään järkevää :(
just tuhlasin miehen 15v kummitytön joululahjaan 50e vaikka olin ajatellut laittaa siihen vaan 30eur. Nyt kuitenkin tyttö saa mieleisen lahjan.

Itse en odota lapsen kummeilta mitään isoja lahjoja, kunhan vaan muistavat! Olisin todella onnellinen jos saisi esim jonkun aikaa kummin kanssa-lahjakortin tms!

Mun mielestä jokainen ostaa kummilapsilleen sellaiset lahjat mihin itsellä on varaa mutta meillä ainakin kummilapset ovat niin tärkeitä että jos on heikko rahatilanne niin sitten heidän lahjoihinsa säästetään vaikka useampi kuukausi. Ei ne synttärit ja Joulut voi joka vuosi yllättää.

Oma kummitätini kuoli valitettavasti viime kesänä mutta muistan kuinka lapsena odotin hänen pakettejaan. Hän oli pitkäaikaistytön ja lahjat eivät olleet mitään kalliita mutta niistä tuli hyvä mieli!

Ton takia mä en tykkääkään antaa rahaa tai lahjakortteja. Minusta itsekin on kivempi saada jotain valmiiksi valittua ja sitten on vielä se puoli, että jos lahjanantajan tarttee miettiä miten varansa sijoittaa, löytää alennusmyynneistä ja tarjouksista vaikka mitä kivaa!

Minusta koko tuo kummitouhu on ihan vieraantunut varsinaisesta merkityksestaan. Kuka oikeasti tietaa mika on kummin tehtava? Ei ole edes uskontokasvatus vaan ennen kummivanhemmat valittiin siksi etta lapsi jaisi niille jos vanhemmille tapahtuisi jotain.

En ymmarra sita etta lapsella on kokonainen lauma kummeja "kun kaikki on niin tarkeita eika voi yhta valita ilman muita". Onkohan siina kummillakaan hyvaa mielta olla yhtena kuudesta kummista? Harvemmin kummiudesta kuitenkaan kieltaydytaan jos kerran pyydetaan.

Minulla on kummilapsi ja se on kummilapsi siitakin syysta etta vanhemmat todella luottaisivat lapsen minun kasvatettavaksi jos sellainen tilanne tulisi. Ei ole koskaan tullut lahjatoiveita, itse olen kysynyt mita toivoo vaan aina on sanottu etta ihan oman mielen mukaan lahjat jos haluaa niita hankkia.

Omilla lapsilla ei ole kummeja vaikka on jopa ilmoitettu toiveita siita osasta. Paatimme vain etta ei kummeja ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei meille:
Minusta koko tuo kummitouhu on ihan vieraantunut varsinaisesta merkityksestaan. Kuka oikeasti tietaa mika on kummin tehtava? Ei ole edes uskontokasvatus vaan ennen kummivanhemmat valittiin siksi etta lapsi jaisi niille jos vanhemmille tapahtuisi jotain.

En ymmarra sita etta lapsella on kokonainen lauma kummeja "kun kaikki on niin tarkeita eika voi yhta valita ilman muita". Onkohan siina kummillakaan hyvaa mielta olla yhtena kuudesta kummista? Harvemmin kummiudesta kuitenkaan kieltaydytaan jos kerran pyydetaan.

Minulla on kummilapsi ja se on kummilapsi siitakin syysta etta vanhemmat todella luottaisivat lapsen minun kasvatettavaksi jos sellainen tilanne tulisi. Ei ole koskaan tullut lahjatoiveita, itse olen kysynyt mita toivoo vaan aina on sanottu etta ihan oman mielen mukaan lahjat jos haluaa niita hankkia.

Omilla lapsilla ei ole kummeja vaikka on jopa ilmoitettu toiveita siita osasta. Paatimme vain etta ei kummeja ollenkaan.

Teillä ei lapsia sitten kastettu?

minusta 10 euroa on iso raha.
sehän on 60 markkaa. ja sanokaa mitä sanotte, ei ole markka-ajoista palkat nousseet paljoakaan.
esim. 2000 euroa on ihan normipalkka ja kyllä jo markka-aikoina ihmiset saivat 10 000-12 000 markkaa palkkaa.
sillä saa muumimukin, kirjan (jos ei tarvitse sitä uusinta olla), levyn, elokuvan, kyniä, jonkun pelin (esim. uno), paidan, hameen alesta, jne jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ei meille:

Teillä ei lapsia sitten kastettu?

kastettu, ei tosin Suomessa

Ostin kummitytölle sellasen marimekon pussukan, 12e, ja sinne vähän karkkia. Meidän poika sai viimejouluna kummeiltaan 2 pikkuautoa, ja oli niistä niin onnellinen, että mitä muuta äitikään voi olla kuin onnellinen =)

Ei sillä ole väliä maksaako se kympin vai viiskymppii. Vaan lähinnä sillä että lahjan saaja on tyytyväinen =) Vanhemmat välttämättä eivät ole tyytyväisiä jos ovat lapsen puolesta toivoneet tyyliin satasen legopakettia ja tuleekin vitosen palapeli. Tässä sen taas näkee, mikä on joidenkin ihmisten mielestä kummien tehtävä :headwall:

Siis oikeasti! Mulla ei ole hajuakaan pojan saamien lahjojen hinnoista eikä ne hinnat vois vähempää kiinnostaa :o Mulla taas on tietoa pojan ja kummin yhteisestä ajasta ja tekemisistä ja se on asia mikä oikeasti merkitsee jotain.

Oonkohan mä poikkeus, kun en laskuta kummia puhelinlaskusta, minkä poika aiheuttaa soittelemalla kummilleen? :snotty:

Höh mä en tykkää siitä, et kummilapset (tai niiden vanhemmat) odottaa jotain lahjoja. Meidän lapsia en kyllä sellaiseen opeta, vaan me tehdään kummeille lahjat kiitokseksi siitä ,että ovat kummeja.

Vaikka kyllä mäki omalle kummilapselle HALUAN ostaa lahjoja :) Ja halusta sen lahjomisen pitää olla kiinni, ei pakosta.

Mun pikkuneidin kummit sai helpon lahjatoiveen: Hello Kittyä! Ihan sama vaikka ostavat hiuspinnin, se on neidille mieleen jos siinä on "miun tissa!"

Poika toivoo legoja, niitäkin löytyy ihan joka hintaluokasta.

Ei sillä, ihanimmat, mieleenpainuvimmat ja ehdottomasti arvostetuimmat lahjat meillä on olleet kummien itse tekemiä - ja onneksi meidän lasten kummit osaakin tehdä käsillään. Kumpainenkin on saanut villasukkia ja neiti on saanut toiselta kummilta lapaset ja töppöset ja hatun, toiselta kummilta itse maalatun taulun ja neuletakin (tarvikkeet ei varmasti ole montaa euroa maksaneet mutta ajatus ja siihen uhrattu aika se on se mikä tekee asiasta arvostettavan). Mun sisko (pojan kummi) on maalannut kanssa tauluja jne. Hinnalla ei ole MITÄÄN väliä jos lahja on ajatuksella hankittu/tehty.

me ollaan ainakin painotettu lasten kummeille sitä, että emme odota mitään kalliita lahjoja synttärinä tai jouluna. Niitä tärkeämpänä pidämme aikaa, jota kummi voi antaa lapselle.Mielestäni vaikkapa jouluinen metsäretki kummin kanssa on paljon ihanampi lahja kuin joku 100 euron lelu, ja vieläpä lähes ilmainen (kun nyt vähä evästä on matkassa, pillimehu ja leivänpalanen =) )

Meillä nyt meni vähän yli tuo kummilasten lahjojen osto:( Myönnetään ihan rehellisesti. Viisi kummilasta ja lahjat tuli maksamaan 30-50 euroo kappale:( Mutta kun ne penskat on niin ihania, suloisia:) Ja ollaan tietenkin muutenkin mukana kummilasten arjessa :)

minäkin vallan heittänyt kummilapsen (nyt 5v) lahjomisen. tai siis hänen äitinsä.
ennen synttäreitä ja joulua kuuluu sen verran heistä, että lahjatoiveet tulee selväks, mutta edes kiitosta ei perästä kuulu.

pitkän (n 800km) välimatkan takia joudutaan siis olemaan suurimman osan vuodesta pelkän puhelinyhteyden varassa ja lahjatkin lähetetty postin välityksellä (joten pelkkiin postimaksuihin menee jo 9e).. ei siis koskaan ole tietoa että onko kallis paketti päässyt edes perille asti!

mutta silloin kun kummilapseni näen, annan mielelläni paljon aikaa ja mielekästä tekemistä hänelle.

Mulle on tärkeintä, että kummit muistavat lapsiamme läsnäolollaan, olemalla lastemme elämässä.

Ei mikään lahja tai rahasumma korvaa sitä lapsen kanssa vietettyä aikaa.

Onneksi meidän lapsilla on ihanat kummit, ovat OIKEASTI kiinnostuneita lapsista. Meillä lapset myös muistavat kummejaan.

Mulla yksi kummilapsi. Olin 19v opiskelija kun kummiksi valittiin, toinen kummi reilu 40v hyvä palkkaisessa työssä oleva yksinäinen ihminen. Hän ostaa aivan käsittämättömän kalliita lahjoja lapselle, nykyään laskettelu vehkeitä,polkupyöriä,puolikkaan hevosen. Kurja mennä samaan aikaan synttäreille sen parinkympin lahjan kanssa kun lapsi on vain onnellinen niistä kalliista vehkeistä. Vuosien mittaan omakin rahatilanne on kohentunut, mutta kovin kallista en vieläkään ostele.

Yhteistyössä