ihanko oikeasti asia on näin?? (lapsen isän oikeudet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulle soitettiin Uudenmaan maistraatista, että olenko tietoinen muuttoilmoituksesta ja olenko vastaan, kun mies muutti toisen lapsen kanssa kirjat.
Olin kyllä etukäteen tietoinen, mutta meillä taas lastenvalvoja sanoi, että suostumusta ei tarvita.. sekavaa on nämä käytännöt.

[QUOTE="Silli";24431721]Ehkä lastenvalvoja ajattelee lasten parasta? Jos etävanhempi on ok ja haluaa tavata lastaan, niin ei kai se oikein ole lasten etu muuttaa ainakaan mihinkään kuuseen?[/QUOTE]

Lasten parastahan ne tietty ajatteleekin. Ainoa vaan, että etävanhempi ei ole ok, eikä halua tavata lastaan. Ei ole nähnyt häntä kahteen vuoteen, ja poika on vasta 2,5v.
Tiedä sitten, aika monta eri kokemusta ihmisillä samasta asiasta.

Teillä näin.

Silloin, kun lapsi on toisella vanhemmalla, sinulla ei ole oikeutta tietää missä he ovat. Eikä sinun tarvitsekaan tietää.
Tuosta voi rivien välistä lukea paljon. Esitin mielipiteen enkä mitään juridisia kylmiä faktoja. Jos etävanhempi rakastaa lapsiaan, hoitaa velvollisuutensa ja kykenee normaaliin aikuisten väliseen kanssakäymiseen kuten myös lähivanhempi toivottavasti tekee niin silloin hänellä ehdottomasti on mielestäni oikeus tietää jos lapset viedään kauemmaksi. Ei se todellakaan tarkoita sitä että syitä tai tarkkoja tietoja tarvitsee ilmoittaa tai mistään isoveli valvoo-menttaliteetista eikä siitä että on jotenkin pakko.

Lasten parastahan ne tietty ajatteleekin. Ainoa vaan, että etävanhempi ei ole ok, eikä halua tavata lastaan. Ei ole nähnyt häntä kahteen vuoteen, ja poika on vasta 2,5v.
Tiedä sitten, aika monta eri kokemusta ihmisillä samasta asiasta.

No siinä tapauksessa sinuna muuttaisin mitään kyselemättä. Jos sun lähtökunta tarttuu asiaan, niin eiköhän se sitten selviä... sinun eduksesi. Niin mä noista ymmärsin, että aika heikoilla se etä on, vaikka olisi kuinka erinomainen ja pistäisi hanttiin. Jos teillä etä on huuhaapelle, niin en siitä välittäis mitään.

Tuosta voi rivien välistä lukea paljon. Esitin mielipiteen enkä mitään juridisia kylmiä faktoja. Jos etävanhempi rakastaa lapsiaan, hoitaa velvollisuutensa ja kykenee normaaliin aikuisten väliseen kanssakäymiseen kuten myös lähivanhempi toivottavasti tekee niin silloin hänellä ehdottomasti on mielestäni oikeus tietää jos lapset viedään kauemmaksi. Ei se todellakaan tarkoita sitä että syitä tai tarkkoja tietoja tarvitsee ilmoittaa tai mistään isoveli valvoo-menttaliteetista eikä siitä että on jotenkin pakko.

Tämä on sun mielipide, muilla muita. Hyväksytäänhän ne kaikki?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="MMJ";24431885]No siinä tapauksessa sinuna muuttaisin mitään kyselemättä. Jos sun lähtökunta tarttuu asiaan, niin eiköhän se sitten selviä... sinun eduksesi. Niin mä noista ymmärsin, että aika heikoilla se etä on, vaikka olisi kuinka erinomainen ja pistäisi hanttiin. Jos teillä etä on huuhaapelle, niin en siitä välittäis mitään.[/QUOTE]

Juu, kyllähän nykyään voisinkin muuttaa minne vaan, kun ei enää yhteishuoltajuutta olekkaan. Mutta sillon yhteishuoltajuuden aikaan oli tilanne tuo..

Viimeksi muokattu:
Minulle soitettiin Uudenmaan maistraatista, että olenko tietoinen muuttoilmoituksesta ja olenko vastaan, kun mies muutti toisen lapsen kanssa kirjat.
Olin kyllä etukäteen tietoinen, mutta meillä taas lastenvalvoja sanoi, että suostumusta ei tarvita.. sekavaa on nämä käytännöt.

Joo maistraatti voi kysellä lupaa jos lapsi muuttaa pois yhteisestä kodista toisen vanhemman kanssa.
Muita muuttoja ei kysele enää sitten eron jälkeen.

Mun eksältä kysyttiin (tuli kirje) että vastustaako lasten muuttoa eri osoitteeseen mun kanssa.

Siinä lue rivien välistä, jos on lukemista. Ymmärrän toki ulkomaan matkat yms, mutta Suomen rajojen sisäpuolella meidän tapauksessa vanhempien ei tarvitse tietää, mitä toisessa päässä tapahtuu :)

Me ollaan ihan normisti naimisissa ja asutaan koko perhe yhdessä... eikä isä siltikään ole kertonut mulle läheskään aina, minne lasten kanssa menee. Ei edes, vaikka ovat olleet reissussa monta yötä. Pitäiskö mun vaatia jotain selvitystä vai?

[QUOTE="hih";24432008]Me ollaan ihan normisti naimisissa ja asutaan koko perhe yhdessä... eikä isä siltikään ole kertonut mulle läheskään aina, minne lasten kanssa menee. Ei edes, vaikka ovat olleet reissussa monta yötä. Pitäiskö mun vaatia jotain selvitystä vai?[/QUOTE]

No hiukan outoa ehkä? Ei kyllä mulle tule mieleen, etten aika tarkkaan olisi tietänyt, missä mies ja lapset liikkuu. Kännyköiden aikakaudella yllättävistä reittimuutoksistakin yleensä kuulee.

Tietysti jos ovat esim. mökillä, niin en ehkä tiedä, minä päivänä käyvät kaupassa, mutta...

Jos avioliiton aikana saa mennä vain miehen luvalla yhtään minnekään ( vaikka ilman lapsia tai lasten kanssa esim. huvipuistossa ) niin en mä nyt eron jälkeen alkaisi kyselemään enää lupia tai tekemään tiliä menoistani |O

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="MMJ";24431486]Ai jaa. Mutta kesällä 2010 Espoo pysäytti meidän perheen muuton (paperilla) kun muuttoilmoituksen tein ensin vain minä ja lapset. Ilman isää se ei kuulemma onnistu. Tietysti muutimme fyysisesti, mutta Espoosta saatiin paperit ulos vain isän luvalla.[/QUOTE]

Ja lehmät lentää :) Silloinhan etävanhemmankin muutto pitäisi kieltää :)

Yhteistyössä