Lapsen isän nimen ilmoittaminen lastenvalvojalle, pari kysymystä siihen liittyen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli kun ilmoittaa lapsen isän nimen lastenvalvojalle, seuraako tästä automaattisesti isyydentunnustus ja elatusasioiden uudelleensetviminen?

Minulla on 2-vuotias lapsi, jonka isä ei hänen elämässään ole millään tavalla mukana ollut. Lapsen syntyessä ko. mies ei isyyteen ollut valmis, ja hänen elämäntilanteensa olikin sellainen, että mielihyvin suostuin tuohon hänen "poissaoloonsa" nimenomaan lapsen hyvinvointia ajatellen.

Isän nimeä en papereihin silloin pari vuotta sitten ilmoittanut, johtuen noista nimenomaisista jo mainitsemistani asioista sekä siitä, etten halunnut "nyhtää" häneltä elatusapuja.

Olen kuitenkin miettinyt viime aikoina, olisiko isän nimi kuitenkin hyvä löytyä papereista? Siis että olisi jokin konkreettinen juttu, edes tuollainen pienikin maininta, isästä - jos lasta joskus aikuistuttuaan vaikka alkaa nämä asiat kiinnostaa?

En tiedä lapsen isän elämäntilannetta nyt, enkä tiedä sitäkään, onko mitenkään kiinnostunut lapsestaan. (Tosin kaipa olisi ottanut yhteyttä, mikäli näin olisi.) Edelleenkään en halua häneltä myöskään tuota rahaa "karhuta", joten siksi mietin näitä asioita...

Tiivistettynä voisikin kysyä oikeastaan, että mitä lapsen isän nimen ilmoittamisesta lastenvalvojalle seuraa?

Ja isälle lankeaa automaattisesti myös tapaamisoikeus lapseen. Jos isä ei allekirjoittamalla vahvista isyyttä, isyys voidaan vahvistaa verikokeella. Isä voi vaatia yhteishuoltajuutta, jolloin et saa edes passia lapselle ilman isän allekirjoitusta paperissa. Jos kuulut kirkkoon, lapsi ei voi erota kirkosta ilman isän allekirjoitusta paperissa.
Sinuna en menisi ilmoittamaan mitään isästä nyt, se voi hankaloittaa elämää aika tavalla. Lapsi voi itse vaatia isyyden selvittämistä kun on vanhempi, jos haluaa.
Hankalaa tuo, jos lapsen isä kuolee, lapsella on oikeus perintöön/ puoliorvon eläkkeeseen, mutta se edellyttää isyyden vahvistamista, isyys voidaan vahvistaa myös isän kuoleman jälkeen, kunhan ottavat ruumiista dna-näytteen, josta määritys saadaan tehtyä, mutta jos et ole tekemisissä, et myöskään tiedä, jos miehestä aika jättää.

Yhteistyössä