Ihania nämä teini-ikää lähestyvät lapset. Likaisten pikkareiden tarina...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mato-aila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mato-aila

Vieras
12-vuotias jättää likaiset pikkarinsa lattialle. Josta olen saarnan pitänyt kaksi kertaa tuloksetta. Lopulta sanoin selvästi, että jokainen alushousu, joka lattialta löytyy teipataan hänen huoneensa ikkunaan. Ne viedään pesuun, ei muualle.

Seuraavalla kerralla touhukkaasti tulinkin huoneeseen teippirullan kanssa ja ryhdyin tuumasta toimeen. Tytär kiljuu ettei noin voi tehdä ja sitten naureskelee ja ongelma tuntuu kadonneen... Vaan kuinkas sitten kävikään... IHmettelin, kun aina on alushousut lopussa ja tyttö valittaa, ettenkö pese pyykkiä...

Eilen todettiin kihomatotartunta ja 12-vuotias saa hepulit, kun hänen kaikki vaatteensa ovat saastuneet ja likaisia. Kaikki olisi nyt sitten minun pestävä kuulemma. Kysyin, että ei ne jos ovat puhtaita ja kaapissa, miten ne voi olla likaisia. Tyttö tuossa purnaa ja kiukuttelee. Sitten toteaa minulle äsken, että toi ainakin kaikki likaiset alushousunsa pois sieltä vaatekaapista vaatteiden seasta. Tuossa pistin pesukonetta pyörimään, niin siellä oli aika kasa likaisia alushousuja. Saattaa vähän vituttaa nyt. Suoraan sanottuna.

Räpsähti aresti, vaikka kyllä periaatteessa niitä alushousuja ei enää lattialta löytynytkään. Ihanaa...

Ehkä jonkinlainen hygieniakasvatus olisi nyt paikallaan?

Peesi. Täähän on nyt sulle ihan loistava tilaisuus alleviivata sitä asiaa, että kuinka paljon parempi olisi ollut tehdä niinkuin sanoit, viedä ne housut sinne pesuun. Nythän niitä kihomadon munia tosiaan saattaa olla siellä vaatekaapissa. Tyttö varmaan itse pesee vaatteensa kun on itse hölmöillytkin. Huolta ei olisi,jos olis totellut sua.

Ehkä jonkinlainen hygieniakasvatus olisi nyt paikallaan?

Noh, mitä luulet että silloin ensimmäisellä kerralla asiasta on keskusteltu ja puhuttu, kun likaisia alushousuja vaelsi lattioilla? Argh! Ihan oikeasti, ajatelkaa nyt ihan hetken aikaa, jooko!

Sinänsä huvittavaa, että kyseessä on lapsi, jolle käsihygienia on kompastuskivi. Ei sen takia, että pesisi liian vähän käsiä, vaan pesee niitä jatkuvasti. Pakko-oireista häiriötä tuo muistuttaa enemmän välillä.

Yhteistyössä