Ihan suolesta, että vammaistukea joutuu hakea joka vuosi uudestaan.

Näin. Ja vielä semmonen juttu että meillä on pojan vammaistuki vaihdellut vuosittain, välillä pienin ja välillä se keskimmäinen tuki. Nyt saa sen vajaa 200e/kk mutta mitenkähän käy kun nyt loppu vuodesta haetaan taas uudelleen.

vieras
Niin on. Meille lääkäri laittoi c-lausuntoon maininnan, että suosittelee suoraan tuen myöntämistä 16 vuotiaaksi asti, koska lapsella kromosomi poikkeavuus. Mutta Kelahan on sitä mieltä, että tästäkin voi vaikka joku vuosi vielä parantua. ARGHH!!!

Keittiönoita
Jos vammaistuen peruste on pysyvää laatua, on mahdollista saada tukipäätös pidemmäksikin aikaa. Mä kans aikoinaan toimitin kerran vuodessa Kelaan todistuksen, ettei esikoiselle ole vieläkään kasvanut toista kättä. Jossain vaiheessa sitten lääkäri kirjoitti todistuksen, että vamma ja siitä aiheutuva haitta on pysyvä. Niinpä myönnettiin vammaistuki siihen asti, kun tyttö täytti 16. Sen jälkeen piti taas toimittaa Kelaan joka vuosi lääkärinlausuntoja kunnes tuossa pari vuotta sitten lääkäri laittoi lausunnon, että se käsi ei tule kasvamaan tytölle ikinä ja haitta on edelleenkin pysyvä. Nyt tyttö saa vammaistukea siihen asti, kun jää vanhuuseläkkeelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme hiippari:
Näin. Ja vielä semmonen juttu että meillä on pojan vammaistuki vaihdellut vuosittain, välillä pienin ja välillä se keskimmäinen tuki. Nyt saa sen vajaa 200e/kk mutta mitenkähän käy kun nyt loppu vuodesta haetaan taas uudelleen.
Me ollaan saatu koko ajan se vähän vajaa 200?, ei ole vaihdellut. Aina oon aatellu, että varmaan tänä vuonna tippuu.

mää
Vaihteleeko teidän lapsen vamma jotenkin, vai onko aina samanlainen haitta? tosi outoa että vaihtelee korvauksen taso...

Keittiönoita
Mutta ajattele positiivisesti: sun ei sentään tarvitse joka vuosi toimittaa sitä lääkärinlausuntoa päiväkotiin ja odottaa, että mahtaakohan lapsesi vielä tänäkin syksynä saada hoitopaikan :) Mä olen tätäkin joskus vuonna kuokka ja kirves joutunut tekemään :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mutta ajattele positiivisesti: sun ei sentään tarvitse joka vuosi toimittaa sitä lääkärinlausuntoa päiväkotiin ja odottaa, että mahtaakohan lapsesi vielä tänäkin syksynä saada hoitopaikan :) Mä olen tätäkin joskus vuonna kuokka ja kirves joutunut tekemään :D

:D Ei mua niin haittaa täyttää tuota lappua, vaikka olishan se kiva päästä helpommalla. Nytkin tuki loppui kesäkuussa, ens viikolla aika lääkäriin c-lausuntoa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Vaihteleeko teidän lapsen vamma jotenkin, vai onko aina samanlainen haitta? tosi outoa että vaihtelee korvauksen taso...
No siis poika saa diagnoosia diagnoosin perään ja ne on muuttunut tässä vuosien varrella paljonkin, esim. asperger epäilyllä sai sen alemman, aistiyliherkkyys+määrittelemätön tunne-elämän häiriö sillä sai sen 200e, epilepsia oikeutti siihen alempaan. ja nyt on vaikea tunne-elämänhäiriö+ tunto ja aistiyliherkkyys ja on tosiaan se 200e.
Poikaa on tutkittu jo 8kk ikäisestä ja poika on 5½vuotias eikä vieläkään ole pysyvää diagnoosia, kuitenkaan ongelmat eivät ole muuttuneet vaan ovat samanlaisia vuodesta toiseen.

No siis poika saa diagnoosia diagnoosin perään ja ne on muuttunut tässä vuosien varrella paljonkin, esim. asperger epäilyllä sai sen alemman, aistiyliherkkyys+määrittelemätön tunne-elämän häiriö sillä sai sen 200e, epilepsia oikeutti siihen alempaan. ja nyt on vaikea tunne-elämänhäiriö+ tunto ja aistiyliherkkyys ja on tosiaan se 200e.
Poikaa on tutkittu jo 8kk ikäisestä ja poika on 5½vuotias eikä vieläkään ole pysyvää diagnoosia, kuitenkaan ongelmat eivät ole muuttuneet vaan ovat samanlaisia vuodesta toiseen.
Me saatiin dg vasta keväällä, ennen koulun alkua, dysfasia ja asperger, saadaan sitä keskimmäistä tukea.

Meillä poika sai sen viimeksi kahdeksi vuodeksi kerrallaan, siihen asti oli just että joka vuosi piti hakea uudestaan. Ärsyttävää se lappujen täyttö kun silloin aina sitä oikein miettii että miten toisinkin voisi tilanne olla, kuinka helppoa...Vaikka itelle tämä elämä tuon erityisen kanssa on normaalia, tämä on meidän arkea! :heart:

cp
TODELLA rasittavaa ja ärsyttävää. Meillä on monivammainen lapsi, jonka pääasiallinen vamma on cp-vamma. En ymmärrä, miten 12-vuotiaana ei voitu myöntää tukea 16-vuotiaaksi asti. Se myönnettiin vain kolmeksi vuodeksi. Eli joudumme hakemaan tukea vielä erikseen reiluksi puoleksi vuodeksi.

Vielä ikävämpää on se, että terapiat täytyy hakea vuosittain. Joka ikinen vuosi ollaan ihmeissään, että voiko terapioita jatkaa vai ei , kun Kelalta ei ole saatu jatkopäätöksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Me saatiin dg vasta keväällä, ennen koulun alkua, dysfasia ja asperger, saadaan sitä keskimmäistä tukea.
Meillä tuntuu olevan joku kilpailu psykiatrisen ja neurologisen puolen välillä. :headwall:
Psyk. puoli antaa oman diagnoosin ja neuro lyö siihen perään omansa, minä en edes pysy enää kärryillä mitä kaikkea siellä pojan papruissa on.
Neuron puolen papereissa lukee että hoito sujuu hyvin, käydään neuron kontrolleissa 1xvuosi.
Psyk puolen papereissa lukee että hoito sujuu hyvin ja näiden kahden vuoden aikana mitä poika on ollut psyk puolen asiakas ollaan tavattu psykiatri kerran ja yhden kerran ollaan puhuttu puhelimessa psykiatrin kanssa, psykiatriset sairaanhoitajat käyvät poikaa tapaamassa n.3kk välein.
Sentään poika käy toimintaterapiassa ja sekin aloitettiin vasta heinäkuussa vaikka syytä olisi ollut aloittaa jo vuosia sitten.
Menipäs vähän OT:ksi mutta tuntuu että me saadaan oottaa sitä lopullista dg:tä vielä vuosia.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
:D Ei mua niin haittaa täyttää tuota lappua, vaikka olishan se kiva päästä helpommalla. Nytkin tuki loppui kesäkuussa, ens viikolla aika lääkäriin c-lausuntoa varten.
Mä muistan yhden kevään, kun likan hoitava lääkäri oli puolen vuoden projektissa Jenkeissä ja päiväkoti vaati taas uutta lääkärintodistusta siitä, että likalla ei ole vieläkään vasenta kättä ja että se käsi ei seuraavan vuoden aikana kasva. Ihan kuin ne ei päiväkodissa olisi jo huomanneet, että kättä ei tosiaan ole vuoden aikana tytölle kasvanut :D Aattelin silloin, että en perhana vie tyttöä tk-lääkärille ja kysy, huomaako hän tytössä mitään kummallista. Niinpä kirjoitin päiväkotiin paperin, jossa vakuutin, että tytöllä ei ole vieläkään toista kättä eikä se siihen tule päiväkodin seuraavan toimintakauden aikana kasvamaankaan ja että jos heillä on jotain epäilyksiä asian suhteen, annan siinä paperissa samalla suostumukseni siihen, että voivat tarkistaa asian Hyksin Lastenklinikalta. Eivät muuten sen jälkeen enää pyytäneet mua toimittamaan joka vuosi lääkärintodistusta päiväkotipaikan jatkumisen vuoksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä muistan yhden kevään, kun likan hoitava lääkäri oli puolen vuoden projektissa Jenkeissä ja päiväkoti vaati taas uutta lääkärintodistusta siitä, että likalla ei ole vieläkään vasenta kättä ja että se käsi ei seuraavan vuoden aikana kasva. Ihan kuin ne ei päiväkodissa olisi jo huomanneet, että kättä ei tosiaan ole vuoden aikana tytölle kasvanut :D Aattelin silloin, että en perhana vie tyttöä tk-lääkärille ja kysy, huomaako hän tytössä mitään kummallista. Niinpä kirjoitin päiväkotiin paperin, jossa vakuutin, että tytöllä ei ole vieläkään toista kättä eikä se siihen tule päiväkodin seuraavan toimintakauden aikana kasvamaankaan ja että jos heillä on jotain epäilyksiä asian suhteen, annan siinä paperissa samalla suostumukseni siihen, että voivat tarkistaa asian Hyksin Lastenklinikalta. Eivät muuten sen jälkeen enää pyytäneet mua toimittamaan joka vuosi lääkärintodistusta päiväkotipaikan jatkumisen vuoksi :D

:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :hug: :hug: :hug:

Yhteistyössä