"ihan sama kumpi tulee, kunhan on terve"

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Kyllä tunnustan sanoneeni nuin...
Ja voin myös rehellisesti sanoo että joskus jos kolmas tuleepi niin jotensakin toivon että tyttö olis (vaikkakin siis aivan sama kumpi tulee), kun on jo kaks tyttöä niin en jotenkin osaa kuvitella olevani pojan äiti... Pieni vinksahdus mun päässä :LOL:
Mä taas toivon salaa et se kolmas olis poika ;) vaikka samahan se loppupeleissä. Mutta tunnunstan siis myös sanoneeni noin.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Terve tarkottaa mun suussani tervettä eli sitä et ei ole sairautta, joka vaatii hoitoa...jokin kehityshäiriö tai syndrooma joka ei sinänsä vaadi lääketiet. hoitoa ei ole mulle sairaus.
mitäs kehityshäiriöitä/syndroomia käytännössä tarkoitat ? valitettavan usein niihin liittyy myös sairauksia joita tulee lääkkeellisesti hoitaa.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Tuitsu:
Lisään vielä, että onko "väärin" toivoa tervettä lasta. eiköhän se ole joka-äidin toive? :/
Ei se ole väärin, totta kai kaikki toivoo niin. Mutta jos joku toinen odottaa, kannattaa olla varovainen, ettei sano sillä tavalla, jos odottaja vaikka tietääkin jo etukäteen, että lapsi on sairas. Sen voi tulkita helposti lapsen arvon vähättelyksi, tavallaan niin, ettei sairas lapsi ole yhtä toivottu. Vaikka ei sitä kukaan sillä tarkoita, vaikka niin sanookin.

metsänpeitto
Kyllä mä aika voimakkaasti tässä viimeisessä raskaudessa toivoin, että olis terve. Sukupuolesta mulla ei ole ollut toiveita. Tosin oletin enemmän, että meille syntyy toinen tyttö koska raskaus meni niin samalla tavalla kuin meidän tyttöä odottaessa, eli ihan eri lailla kuin esikoispoikaa odottaessa. Mutta toiveita ei oikeastaan kyllä ollut. Paitsi se, että lapsi ei kuolisi ja että ei olisi vakavasti sairas.

Ja tiedän, että varmasti jokainen toivoo että lapsensa saisi olla terve, mutta kyllä se toive on aika eri sfääreissä silloin, kun sen lapsen vakavan sairauden on jo kokenut.

Maria
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Lisään vielä, että onko "väärin" toivoa tervettä lasta. eiköhän se ole joka-äidin toive? :/
Ei se ole väärin, totta kai kaikki toivoo niin. Mutta jos joku toinen odottaa, kannattaa olla varovainen, ettei sano sillä tavalla, jos odottaja vaikka tietääkin jo etukäteen, että lapsi on sairas. Sen voi tulkita helposti lapsen arvon vähättelyksi, tavallaan niin, ettei sairas lapsi ole yhtä toivottu. Vaikka ei sitä kukaan sillä tarkoita, vaikka niin sanookin.
Mä yhdyn edelliseen. Itse sen "viallisen" lapsen saanenaa tiedän miten paljon loukkaa tuo kommentti kunhan vaan on terve kun tärkeintä on, että lapsi jää henkiin. Vaikka kukaan ei sillä mitään pahaa tarkoitakkaan.

metsänpeitto
Ei ole, kyllähän sitä varmasti jokainen toivoo että oma lapsi saisi olla terve. Minua tuo lausahdus ei yleisesti ottaen loukkaa ollenkaan, mutta kyllä se silloin tuntui pahalta kun itse kerroin oman lapsen juuri saamasta diagnoosista, ja toinen siinä vaan kertoo että ei ole väliä, että onko hänen odottama lapsensa tyttö vai poika, tärkeintä on että on terve. Siinä tilanteessa se tuntui aika tökeröltä.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Terve tarkottaa mun suussani tervettä eli sitä et ei ole sairautta, joka vaatii hoitoa...jokin kehityshäiriö tai syndrooma joka ei sinänsä vaadi lääketiet. hoitoa ei ole mulle sairaus.
mitäs kehityshäiriöitä/syndroomia käytännössä tarkoitat ? valitettavan usein niihin liittyy myös sairauksia joita tulee lääkkeellisesti hoitaa.
Niin, eli käytännössä kaunistelua kai. Mut tarkotan et jos lapsi on down, niin se ei ole minusta sairaus vaan jos hänellä on vaikkapa sydänvika joka vaatii leikkauksen tms. niin sen näen sairautena...mut hei, tää on mun oma fiilisjuttu eikä mikään totuus lääkärikirjasta.

Rukoilijasirkka
Niin, eli käytännössä kaunistelua kai. Mut tarkotan et jos lapsi on down, niin se ei ole minusta sairaus vaan jos hänellä on vaikkapa sydänvika joka vaatii leikkauksen tms. niin sen näen sairautena...mut hei, tää on mun oma fiilisjuttu eikä mikään totuus lääkärikirjasta.
Mutta eikös, jos on down-syndrooma, niin usein ole vielä se sydänvikakin?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mutta eikös, jos on down-syndrooma, niin usein ole vielä se sydänvikakin?
Niin, siksi otin sen esimerkin...no, oli miten oli näin mä sen ajattelen. Enkä väitä olevani oikeassa. Ja olen toivonut lasteni kohdalla heidän olevan terveitä. Olen myöskin pelännyt että heillä olisi esim. down.

Yhteistyössä