Ihan oikeesti... Lasten harrastuksista vielä: Jos tiedätte etukäteen ettei teillä ole varaa kustantaa lapsillenne mitään maksullis

Kurjaa on se, että jotkut tekee lapsia vaikka varaa ei ole edes vaunuihin tai mihinkään muuhun isompaan investointiin, edes käytettyihin.

Harrastuksista taa. No, mikä on oikea harrastus? Partio ei maksa mitään, eikä vpk (kai, korjatkaa jos olen väärässä!) Se, että harrastuksen pitää olla jokin salonkikelpoinen niin ei ehkä ole nyt ihan ensimmäisenä mitä lapsi oikeasti tarvitsee-linjalla.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tai aatteles, kun jotkus vanhemmat ovat muuttaneet (tai asuvat) paikkakunnalla, jossa ei ole muita harrastusmahdollisuuksia kuin metsässä samoilu tai kalastus!!!
Ja entäs ne, jotka maksavat satoja euroja päästäkseen metsään samoilemaan ja kalastamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailuja:
Luistelu, hiihto yms. on lähes ilmaista. Kouluikäiselle on täällä ainakin koulun puolesta paljon ilmaisia harrastuksia ja partiokaan ei maksa vuodessa kuin reilu 30 ?. Jos lapset haluaa harrastaa niin on siihen mahdollisuus "köyhässäkin" perheessä. Ei harrastusten aina tarvi maksaa yli 100?/kausi. Meidän esikoinen ei omasta halustaan halua harrastaa mitään. On illat ukona kavereiden kanssa ja on siihen tyytyväinen.

Hiihtoa on paha harrastaa ilman lunta, ja luistelu tapahtuu usein halleissa, jotka on tosi kalliita, etenkin jos pitää mennä seuraan ja ohjattuun taitoluisteluun.

Ulkoilu on ilmaista. Lukeminen, kirjoittaminen ja (kotona) piirtäminen on ilmaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkelispokkelis:
miksi ihmeessä silloin on pakko hankkia niin monta lasta? Minusta on niin, että jos lapsen hankkii, niin sitten pitää mieltää se, että joskus sen takia pitää tehdä uhrauksia, kuten tinkiä omista menoistaan. On todella surullista nähdä lapsia, joilla olisi paljon lahjoja ja potentiaalia johonkin harrastukseen, mutta eivät pääse niitä kykyjään toteuttamaan koska vanhemmilla ei ole varaa kustantaa lapselleen harrastuksia. :(

Tiedän että tämä kuulostaa karulta, mutta elämä on...

tota noin.. ei tarvi olla mitään kalliita harrasteita.. jos on jossain lahjakas pystyy sitä kyllä aika hyvin omatoimisestikki harrastaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Harrastuksista taa. No, mikä on oikea harrastus? Partio ei maksa mitään, eikä vpk (kai, korjatkaa jos olen väärässä!) .

VPK:ssa maksaa merkkisuoritukset ja leirit, mutta eivät pahoja nekään :)

partiossa on lippukunnan maksu ja kattojärjestön jäsenmaksu, toinen oli kai kertaluonteinen ja toinen vuosittainen ja on samalla vakuutus. Liina ja paita maksaa jotain myös, ei paljon kuitenkaan. Leirien maksut ovat melko nimellisiä, olivat ainakin joitakin vuosia sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Harrastuksista taa. No, mikä on oikea harrastus? Partio ei maksa mitään, eikä vpk (kai, korjatkaa jos olen väärässä!) .

partiossa on lippukunnan maksu ja kattojärjestön jäsenmaksu, toinen oli kai kertaluonteinen ja toinen vuosittainen ja on samalla vakuutus. Liina ja paita maksaa jotain myös, ei paljon kuitenkaan. Leirien maksut ovat melko nimellisiä, olivat ainakin joitakin vuosia sitten.

No onhan se aika ymmärrettävää että jotain maksuja on. Mutta siis miten paljon halvempia nuo on, ja mun mielestä melkein parempia kuin jääkiekko tai muu vastaava. Back to the basics you know :D

No onhan se aika ymmärrettävää että jotain maksuja on. Mutta siis miten paljon halvempia nuo on, ja mun mielestä melkein parempia kuin jääkiekko tai muu vastaava. Back to the basics you know :D

Totta kai on ymmärrettävää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailuja:
Luistelu, hiihto yms. on lähes ilmaista. Kouluikäiselle on täällä ainakin koulun puolesta paljon ilmaisia harrastuksia ja partiokaan ei maksa vuodessa kuin reilu 30 ?. Jos lapset haluaa harrastaa niin on siihen mahdollisuus "köyhässäkin" perheessä. Ei harrastusten aina tarvi maksaa yli 100?/kausi. Meidän esikoinen ei omasta halustaan halua harrastaa mitään. On illat ukona kavereiden kanssa ja on siihen tyytyväinen.

Hiihtoa on paha harrastaa ilman lunta, ja luistelu tapahtuu usein halleissa, jotka on tosi kalliita, etenkin jos pitää mennä seuraan ja ohjattuun taitoluisteluun.

Ulkoilu on ilmaista. Lukeminen, kirjoittaminen ja (kotona) piirtäminen on ilmaista.

Niin no sehän riippuu ihan missä päin asuu. Meillä on talvella laduilla lunta ja kentätä jäässä. Ja koulun takia jo hommattava sukset ja luistimet joten eri kustannuksia ei tule välineistäkään. Koulussa on tekstiilikerhoa, sählykerhoa, tietokonekerhoa jne ja täysin ilmaista. Älä oleta että jos lapset ei harrasta niin ei olis varaa. Kaikki lapset ei halua.

No ei tänne maailmaan lapsia tehdä että ne pääsee harrastamaan jotain??
Siis jos minä tahdon perheen,jossa lapsia,tahdon kasvattaa lapsia ja että meidän sukua jatketaan niin en te sitä lasta sen takia että hän saisi kaiken mitä haluaa.. yms..
Nykyään raha on tehty liian tärkeäksi ja ihmiset materialisoituu.. ( pitää olla uutta ja paljon teknologiaa) minä ainakin lapsilleni opetan pärjäämään vähemmällä ja löytämään onnen ilman rahaa.. harrastaa voi ilman rahaakin.
Toisilla ehkä on rahaa mutta ei välttis rakkautta.

Tarkoitan että meidän perheessä riittää rakkautta,rahaa ei ole paljon mutta pärjäämme

kenellä elämä on niin tylsää, että jaksaa ihmetellä toisten lapsilukua ja harrastuksia. Eiköhän se ole jokaisen oma asia miten paljon niitä mukuloita tehdään ja minkälaisia harrastuksia heillä on. Ap:n kaltaiset ihmiset voisi mennä hiukan itseensä ja miettiä mitä sieltä suustaan ilmoille päästää. Taitaa olla ap saanu hyvin kapeakatseisen kasvatuksen.

"Meidän" partiossa huivi ei maksa ja paitaa ei tarvi hankkia. Leireille ei ole pakko osallistua (jos maksaa) joten meillä jää koko vuosi tuohon 30 euroon.

Alkuperäinen kirjoittaja Edullinen vaihtoehto:
"Meidän" partiossa huivi ei maksa ja paitaa ei tarvi hankkia. Leireille ei ole pakko osallistua (jos maksaa) joten meillä jää koko vuosi tuohon 30 euroon.

Eli melkoisen hyvä ja edullinen harrastus :)

Porvarien on hyvä kettuilla etuoikeutettuna mukuloiden teosta, moniko tekee oikeasti kunnon p*skaduunia huonolla palkalla?

Tää särähtää aina korvaan. Siis porvarien, oikein etuoikeutettuna. Tässä maassa kyllä melkein jokaisella on mahdollista kouluttautua ja ryhtyä "porvariksi". Miten porvarit ovat Suomen veroparatiisissa etuoikeutettuja? (Sori, vähän ohi aiheen.)

Mutta alkuperäiseen. Olen ap:n kanssa eri mieltä siitä, että harrastusten pitäisi olla kalliita (tällaisen kuvan sain alkuperäisestä tekstistä ) ja hienoja.
Sen sijaan olen sitä mieltä, että lapsella pitää olla harrastuksia ja lapsen taipumuksia tiettyihin harrastuksiin kannattaa vahvistaa. Olen itsekin yksinhuoltajaäidin lapsi ja olen aina saanut harrastaa. On ollut musiikkikoulua jne. ja siinä on tietysti säästetty hirmuisesti, että saadaan maksettua vuosimaksu. Mutta! on ollut myös ilmaista kuorotoimintaa jne.

Tärkeintä on siis, että lapset saavat harrastaa. Paljon on perheitä, jossa vanhemmilla ei ole aikaa/kiinnostusta lapsen harrastuksiin. Perheitä, joissa tehdään liuta lapsia ja vanhemmat muksut pistetään hoitamaan nuorempia. Ruokaa löytyy, mutta yksilöllisiä harrastuksia ei. Ja sitten löytyy paljon isoja perheitä, joiden jälkikasvun taipumuksia kehitetään ja lapset saavat harrastaa.

Mutta kyllä jokainen tekee lapsia taloudellisen tilanteen mukaan. Täysin väärä ajattelutapa on se, että "kyllä se sossu maksaa" tai "aina saa sossusta rahaa". En usko, että monikaan ajattelee näin, mutta näitäkin valitettavasti löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Sitten päästäänkin taas siihen tosiasiaan, että vain varakkailla ihmisillä on oikeus lapseen.
B)

Eipä tässä siitä ollut kyse :) vaan siitä että jokainen eläköön ja harrastakoon sen mukaan mihin on varaa . Miksi hankkia 5 lasta ja valittaa samalla kun rahat ei riitä mihinkään harrastuksiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Edullinen vaihtoehto:

Eli melkoisen hyvä ja edullinen harrastus :)
4H kerhot on myös varsin edullisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Morbid Mama:
Jaiks. Kerkeehän sitä aikuisenakin HARRASTAA!!!! Ja kohdentaa sitä VALTAVAA potentiaaliaan.

Minä olen tehnytkin niin, joskaan mitään kovin valtavia potentiaaleja en ole itsestäni vieläkään löytänyt :D

Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Tää särähtää aina korvaan. Siis porvarien, oikein etuoikeutettuna. Tässä maassa kyllä melkein jokaisella on mahdollista kouluttautua ja ryhtyä "porvariksi". Miten porvarit ovat Suomen veroparatiisissa etuoikeutettuja? (Sori, vähän ohi aiheen.)
Porvari ei tarkoita koulutettua. Koulutus ei tee porvaria. :kieh:
Jäkätijäkä. Off topiccia sorry.

Minun mielestäni riittää kun lapsen perustarpeet tyydytetään -ja niihin luen riittävän ajan vanhempien kanssa. Mikäli lasta riepotetaan hoitopäivän lisäksi jatkuvasti paikasta toiseen harrastamassa -olipahan maksullinen harrastus tai ei -niin se kertoo jotain vanhemmasta. Joko ei osata olla lapsen kanssa tai kuvitellaan että lapsesta ei kasva tasapainoista ellei hän kulje jatkuvasti jossain kodin ulkopuolella harrastamassa. Vai korvataanko sitä että kun ei itse lapsena saanutkaan kokeilla kaikkea mitä halusi niin nyt sitten oma lapsi joutuu "harrastamaan" ihan työksi asti? Toisekseen hyvän ja kehittävän harrastuksen EI tarvitse maksaa paljoa -täällä syrjäseuduillakin (jossa ei ole talleja joka kulmalla ja balettikouluihin on matkaa 130km) kasvaa ihan kunnon ihmisiä vaikkei nyt omaisuuttaan pääse kalliisiin harrastuksiin tuhlaamaankaan..

Juu meinasinkin lisätä alkuperäiseen tekstiin, että mun mielestä "porvari" on enemmänkin mielentila kuin koulutuspohjainen juttu. Mutta olen huomannut, että useimmat ajattelee, että porvari = rikas (ja koulutettu). Jännä kyllä, miten ihmiset käsittää eri sanojen tarkoitukset.

Juu meinasinkin lisätä alkuperäiseen tekstiin, että mun mielestä "porvari" on enemmänkin mielentila kuin koulutuspohjainen juttu. Mutta olen huomannut, että useimmat ajattelee, että porvari = rikas (ja koulutettu). Jännä kyllä, miten ihmiset käsittää eri sanojen tarkoitukset.
Nykysuomessa muuten aika usein duunari=rikas :xmas:

Yhteistyössä