Ihan mielenkiinnosta: pitäisikö mielestänne ensimmäiset vauvalle tarjotut hedelmät olla luomua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ........
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

........

Vieras
Näin "ohjeisti" eräs tuttavani jolla pari lasta. Itsellä esikoinen 6kk ja kasviksia ollaan maisteltu, seuraavaksi ajattelin kokeilla hedelmää (päärynää). Itse olen valmistanut kasvissoseet ja päärynäsosettakin meinasin itse kokeilla, ihan vaan koska mielestäni on kiva "kokata" vauvalle ja vauva tottuu alusta asti "oikeisiin" makuihin ja mielestäni pääasiassa itsetehdyt maistuukin paremmalta. Ennen kuin kukaan kerkeää loukkaantumaan niin en silti tuomitse tai näe mitään pahaa siinä vaikka joku syöttää koko vauva-ajan pelkkää kaupan purkkiruokaa, en itsekään aio ihan kaikkia ruveta itse vääntämään, esim.persikka, mango, jotkut marjat aion maistattaa valmissoseina. Mutta osan aion kuitenkin valmistaa itse.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen: viime kauppareissulla katselin lähikauppamme hedelmätarjonnan läpi ja aika vähän siellä mitään luomuhedelmiä oli. Päärynöitäkään ei ollut kuin ihan tavan pirkan päärynöitä mitä itsekin syön. Kyllä mielelläni tekisin ainakin alkuun vauvan soseet luomusta, mutta en kuutenkaan viitsisi lähteä sitä ympäri kaupunkia metsästämään (meillä ei ole autoakaan). Eli ihan mielenkiinnosta kyselisinkin, jotka itse teette soseet; syötättekö vauvalle pelkkää luomua vai ihan tavallisia hedelmiä ym, ja miksi luomua / miksi ei?

Ei nuo bataatit ja maissit mitä ollaan jo syöty kyllä myöskään mitään luomua ole olleet, aika suppea on tuo tarjonta meidän lähikaupassa. Eikä taida luomusta olla valmistettu kaupan soseetkaan, ellei niitä sitten luomuna osta.;)

No ei.

Mä annoin ekana banaania enkä ole edes tainnut nähdä sit luomuversiona myynnissä. Kuonhan pesee ja kuorii hyvin, siis jos kuoret on, niin ei jää torjunta-aineita.

Ja vitamiineja ja hivenaineita sit taas on tehotuotetuissa lähes aina enemmän kuin luomurehuissa.

No eikös tuo aika suppeaksi jää hedelmätarjontakin, jos vain kotimaista saisi antaa? Ja ihan meidän neuvolan alle 1v ruokailu -kirjasessakin on ohje omena-päärynäsoseelle.. Tuskin olisi, jos niistä jotain vaaraa olisi. Ei nuo kaupan soseetkaan läheskään kaikki kotimaisista ole valmistettu. Esim.juurikin päärynäsosetta saa valmiina, tuskin niissä sen vähempää näitä "myrkkyjä" on.?

Jos kiinnostaa... Tässä on listaa hedelmistä/kasviksista joissa torjunta-aineet/lannoitteet/myrkyt esiintyvät voimakkaimmin ja listaa joissa ne esiintyvät vähemmän. Jos ei siis luomuna pysty saamaan, kannattaa pyrkiä välttämään "Dirty" listaa ja "Clean" listasta voi aika usein ostaa huolettomasti ihan ei-luomunakin :)

The-Dirty-Dozen.gif

On pyritty luomuna ostamaan hedelmät ja kasvikset lasten ruokiin. Tai vähintään kotimaista. Varsinkin sellaisenaan syötävät ja ohutkuoriset. Kun vertaa esim bataateissa luomun ja ei-luomun kokoja, niin hämmentävän suuri ero. Alkoi luomu tuntua turvallisemmalta vaihtoehdolta.

Purkkiruoistakin löytyy luomuvaihtoehto.

Mielenkiintoinen tuo "noh...":n lista!

Yhteistyössä