Ihan järkyttävä väsymys loppuraskaudessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onko tämmöinen vielä normaalia? Nyt mentäis rv35+5 ja tämmöistä väsymystä ollut ehkä kohta noin viikon. Nukun väistämättä päivistä noin 90% enkä pysty tekemään kirjaimellisesti mitään, pyykit pesemättä ja suihkussa en oo käynyt päiväkausiin, ruokakin on pakko tilata valmiina kotiovelle koska ei sitäkään jaksa tehdä. :( Hemoglobiini on ollut oikeastaan koko raskauden hieman alhainen, mutta olen nyt muutaman viikon tankannut lisärautaa ja olo on kyllä parantunut, mutta tuo väsymys humpsahti silti tosi kovana päälle etten usko että hempoista ainakaan johtuisi. Ruokahalukin on ollut aika olematon, mutta olen pakottanut itseäni syömään vähintään jotain välipaloja ja aamiaisen, ja aamiaisen jälkeen yleensä nukahdankin taas puoleksi päiväksi.. Tänään heräilin tauottomasti nukutun yön jälkeen kymmenen maissa, söin aamupuron ja vitamiinit ja raudat ja pilttiä, ja nukahdin taas herätäkseni näihin aikoihin. :/

Mistä tämmöinen yhtäkkinen, todella lamaannuttava väsymys voi johtua? Verenpaineetkin ollut ihan ok viime aikoina vaikkakin nousseet hidasta tahtia niinkuin loppuraskautta kohden usein tapahtuu, alkuraskaudessa ne olivat todella alhaiset ja olo oli silloin ihan kamala muttei tämmöistä luokkaa.. Voisko korkeat verenpaineet aiheuttaa tämmöistä, mahdollisesti alkava raskausmyrkytys? Pissat oli viime neuvolassa ok ja aina olleet kaikinpuolin, samoin verenpaineet (tuosta tosin jo muutama viikko, ja ensi käyntiin olisi se pari viikkoa myös) mutta voihan ne ilmeisesti nousta lyhyelläkin aikavälillä hälyttävästi, pitäiskö käydä mittauttamassa? Onkohan apteekeissa mahdollista mittauttaa verenpainetta, semmoinen tuosta nurkan takaa löytyisi kun neuvolaan taas on kova matka.. Vai voisko tämä enteillä lähestyvää synnytystä, laskettuun aikaan olisi kummiskin vielä kuukausi? Paikat kun ovat kypsyneet jonkun verran jo hyvissä ajoin ja olen saikulla ollut muutaman kuukauden?

ruokakin on pakko tilata valmiina kotiovelle koska ei sitäkään jaksa tehdä. :( Hemoglobiini on ollut oikeastaan koko raskauden hieman alhainen, mutta olen nyt muutaman viikon tankannut lisärautaa---
Proteiinia sun täytys saada, kun ei niitä punasoluja voi mistään hiilareista muodostua!

Eineksistä johtuu. Nukkua tietysti pitää vaikka päivällä, jos ei yöllä, mutta mitä eineksiä olet syönyt, kiinnostaa. Niistä tosiaan tulee moni kipeeksi, kuten myös niistä rautatableteista.

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjoi...tilas-kuoli-kainuun-keskussairaalassa/745072/

Äkkiä lääkäriin, että saat rautaa suoneen! JOS sulla oikeesti ei ole raudanpuutos, voi väsymys olla myrkytystilaa siitä raudasta.

Proteiinia sun täytys saada, kun ei niitä punasoluja voi mistään hiilareista muodostua!

Eineksistä johtuu. Nukkua tietysti pitää vaikka päivällä, jos ei yöllä, mutta mitä eineksiä olet syönyt, kiinnostaa. Niistä tosiaan tulee moni kipeeksi, kuten myös niistä rautatableteista.

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjoi...tilas-kuoli-kainuun-keskussairaalassa/745072/

Äkkiä lääkäriin, että saat rautaa suoneen! JOS sulla oikeesti ei ole raudanpuutos, voi väsymys olla myrkytystilaa siitä raudasta.

En mä nyt pelkkiä eineksiä syö, kotiin pystyy tilaamaan ihan hyvää ruokaa suoraan ravintolastakin. Ei kaikki noutoruoka ole automaattisesti einestä? En ole yhtään einesruokaa syönyt koko raskauden aikana, lukuunottamatta paria pizzaa. Ja ruokaa teen kotona aina kun vain jaksan, tää törkeä väsymys iski vaan yhtenä päivänä ilman mitään ruokavalion muutoksia, ja siitä asti olen joutunut turvautumaan useammin johonkin ravintolan kotiinkuljetukseen, kun en välttämättä satu ehtimään enää illalla herätessäni kauppaan ja jo päivällä olen siihen liian väsynyt. Syön paljon erilaisia keittoja, kalaa, täysjyvää, proteiinipitoisia rahkoja, kasviksia jne, useimmiten tilaan jonkun ruokaisan salaatin jos ei kotona saa ruokaa järjestettyä.

Ja kyllä mulla nyt vaan sattuu olemaan raudanpuutosta kun juuri viimeiselläkin neuvolareissulla tämä todettiin, oli tuossa vain tovi etten pystynyt syömään lisärautaa koska sopivaa valmistetta ei löytynyt ja neuvolatädin suosittelemat toivat vain ihan älyttömän pahan olon. Onneks löysin tommoisen hyvän nestemäisen valmisteen, jolla hemoglobiinit on noussut hyvin ilman mitään haittavaikutuksia. Arvot ei oo missään vaiheessa ollut mitkään ihan liian alhaiset mutta anemiaa kuitenkin, ja on suositeltu syömään lisäravinteita varsinkin nyt kun synnytys lähestyy.

Joskus alkuraskaudessa mulla oli verenpaineet todella alhaalla ja olo oli vähän samanlainen, mutta nyt ne on kuitenkin kunnossa ettei siitäkään pitäis olla kyse..

Ettei kuitenki olisi se rauta? Mulla oli tollasta vaikka söin rautaa, mutta se ei imeytynyt tarpeeksi. Tupla-annoksina ja C-vitamiinin kera sain sen vähän nousemaan ja nyt yhtäkkiä se kova väsymys on lähtenyt ja olen energinen rv 35 vaikka vielä äsken olin ihan kuollut ja nukuin ihan koko ajan.

Kyllähän monet "hidastuvat" ja nukkuvat enemmän synnytyksen lähestyessä ja elimistö tavallaan alkaa keräämään voimia tulevaan. Mutta jos ihan lamaantunut on, niin kannattaa varmaan tutkia.

Jos raudan puutetta havaittu, niin kokeilisin jotain helposti imeytyviä rautavalmisteita. Kannattaa myös kokeilla pieniä eriä syödä jotain, mikä nostaa verenpainetta.

Jos neuvolan mielestä kaikki on ok niin voi olla vaan normaalia väsymystä. Itse nukuin päivät ja yöt raskauden viimeiset 2 viikkoa, varmaankin keho keräsi voimia tulevaan.

Täällä rv 34+6 ja aivan samanlainen väsymys. En saa mitään aikaiseksi, kun olen niin uupunut. Yöt menee heräillessä milloin pissalle ja milloin siihen että käsi on puutunut. Liikuntakin on jäänyt minimiin, kun si-nivelen tuottama kipu on niin järkyttävää.
Ei tässä synnytystä pelkää, vaan sitä että mitä jos tää menee lasketun ajan (16.3.) yli? Toivon hartaasti että syntyy ennen sitä.

Yhteistyössä