ihan hullua (lastensuojeluilmoitus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs vain

Vieras
Mun lapsesta tehtiin lastensuojeluilmoitus mun äidin hoitokodin toimesta. ja perusteluina oli että mun lapsi on sielä äidin luona usein ja heillä on huoli minun jaksamisesta minun lasteni kanssa. sossut on jo kerran kuulemma käyneet oven takana mutta emme olleet silloin kotona.

No totuus on se että lapseni on ollut käymässä äitini luona korkeintaan 3 kertaa 6kk aikana ja silloinkin max 2h kerrallaan. ja tästä eteenpäin ei tule siihen taloon astumaan enään koskaan.

Tämä hoitaja ei ole koskaan tavannut minua joten ei voi tietää miten minä jaksan lapsieni kanssa kotona eikä tiedä minusta mitään. (lastensuojeluilmoituskin tehty äitini sosiaalityöntekijän kautta eli ei tiedä edes minun nimeäni tai missä asumme)

Äitini kuitenkin käy meillä todella usein (monia kertoja viikossa ja soittaa joka päivä ) ja joskus jää yöksikin. en kai minä voi sanoa mun äidille että et sinä saa tulla meille jottei kukaan vaan luule että minä en pärjää lasteni kanssa? :o

Äitini myös vahtii yksinkin esikoistani joskus mutta tunnen äitini sairauden niin hyvin että tiedän koska uskallan jättää lapseni hänen hoidettavakseen, ja tiedän myös koska en voi luottaa. Esikoiselle mummi on erittäin tärkeä ja rakas. Kerran hoitokodista oli jopa sanottu äidilleni että hän saa käydä meillä vain silloin kun me emme ole kotona. siis minä en tajua mitä hiton järkeä tuossa nyt on miksi äidin pitäisi olla meillä silloin kun kukaan ei ole kotona, eihän se nyt meidän asuntoa tänne tule katsomaan.

Minä olin ihan halolla päähän lyöty kun tuo kirje ilmoituksesta tipahti postiluukusta.

minusta on alkanut nyt viimepäivinä tuntua siltä että tämä äidin omahoitaja on pahemmin hoidon tarpeessa kuin kukaan muu siinä hoitokodissa.

Oletko jo selvittänyt asian ls-henkilöiden kanssa?

Näitä ihmisiä, jotka ovat Huolissaan ihan kaikesta, on ikävä kyllä olemassa.. ja kuvittelevat tietävänsä paremmin ja enemmän..

Esim. lapseni päiväkodissa oli lapsen viimeisenä hoitopäivänä iltapäivästä kuuma, aurikoinen, hikinen päivä, ja kun hain illalla lasta kotiin, hoitaja tuli huolestuneena kyselemään lapseni auringon siedosta, että iho palaa helposti, posket punoittaa, ja valisti, ettei lapsi tuntuu muutenkin kärsivän kuumasta.

Lapsella oli yllään t-paita ja shortsit ja lippis.

Ja oman lapseni tuntien tiedän, että hänen ihonsa palaa helposti ja hän ei jaksa kauaa auringossa, mutta koska kyseessä oli viimeinen hoitopv, en alkanut sinne mitään rasvausten ohjeita antamaan (ja aamu oli viileä ja puolipilvinen) ja minäkö se vastuussa olen jos päiväkodissa pidetään lasta ulkona paahteessa????

Tämä hoitsu on muutenkin sellainen, joka ainakin meidän perheestä näki ongelmia jokaisesta asiasta, jopa siinä, kun lapsi käyttäytyi hyvin !!

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
älytöntä!!nyt soitat sinne ja selvität asian! :kieh: tsemppiä =)

Soitin ja sosiaalirymän naishenkilö sanoikin minulle että hän kyllä uskoo että tilanne ei ole se mitä ilmoituksessa väitetään mutta tutkivat asian ja päättävät jatkosta sitten. tulevat ensiviikolla kotikäynnille. no ei minulla ole mitään salattavaa joten sittenhän tulevat. Mutta ei tämä kivaa kuitenkaan ole että joku väittää että meillä olisi asiat huonosti

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
ei ole kivaa ku aiheeton ilmoitus, mutta niinkuin sanoit siinähän sitten tulevat ja näkevät että kaikki hyvin, ja muista sit kysyä miten tälläistä pääsi tapahtumaan?!

Siksi näin pääsi tapahtumaan,kun valitettavasti ihmiset tehtailee perättömiä ilmoituksia :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko sinun äitisi siis sairas? vai miksi on hoitokodissa?

sairastanut skitsofreniaa jo siitä lähtien kun minä olen syntynyt. ja olen seurannut sairautta koko ikäni. näen jo yhdellä vilkaisulla koska äidillä on kaikki kohdallaan ja lääkitys toimii. ja näen myös heti jos kaikki ei ole kohdallaan. olen myös jo 13v lähtien osannut hakea hänelle apua silloin kun lääkitys ei toiminut toivotulla tavalla. viimeiset 2v on ollut hyvässä kunnossa, kiitos toimivien lääkkeiden ja varmasti minunkin että äiti ei ole ollut yksin.

Voisko sen asian ottaa niin päin, että hyvä että viranomaiset ottavat ilmoitukset todesta. Parempihan se on et joskus käyvät turhanki takia lasten hyvinvointia tarkistamassa, kuin että jäis sitten joskus aiheesta käymättä. On sitten asia erikseen miten niiden kuuluis siellä hoitokodissa toimia...

Alkuperäinen kirjoittaja pirkko:
Voisko sen asian ottaa niin päin, että hyvä että viranomaiset ottavat ilmoitukset todesta. Parempihan se on et joskus käyvät turhanki takia lasten hyvinvointia tarkistamassa, kuin että jäis sitten joskus aiheesta käymättä. On sitten asia erikseen miten niiden kuuluis siellä hoitokodissa toimia...

ei mua se ota päähän ollenkaan että sossut tulee meille vaan se että miten tollasta sontaa levitellään ihmisistä joita ei edes tunneta millään tasolla, vaan keksitään satuja. minulla on aavistus siitä että tämä on kosto siitä että olen hoitokodin johtajalle ilmoittanut että minun sairaseläkkeellä olevaa äitiäni ei voi pakottaa työelämään jos hän itse ei koe sinne haluavansa mennä. (pakottivat tekemään orjatyötä 2e tuntipalkalla heidän säätiön toimintakeskuksessa)

Niin, näin se ajatellaankin silloin kun ollaan täysin ulkopuolisia eikä itsellä ole mitään vastaavaa kokemusta.

Mitäs jos minä tulisin kertomaan sinulle, että olet hiivatin huono äiti, vaikken olisi edes nähnyt lapsiasi tai tietäisi sinusta muuta kuin että minkä näköinen olet? Perustelisin väittämäni ja haukkuisin sinut maan rakoon?

Varmaankin haukkoisit henkeä ja loukkaantuisitkin.
Mutta tuon voisit jättääkin omaan arvoonsa, olenhan vain tuntematon ihminen joka poistuu elämästäsi,
mutta tässä ap.lla on kyse nyt viranomaistoiminnasta.

tästä jää myös merkintä lastensuojelun arkistoon ja kortistoon. Se on ja pysyy siellä kuin täi tervassa, eikä lähde ikinä millään pois.

Lastensuojelu on myös instanssi, jonka toimintaa tai päätöstä ei voi ennakoida millään tavalla. Siis lopputulos ja ratkaisu voi olla aivan järjenvastainen, ihan mikä tahsana, eikä heillä ole mitään yhtenäistä linjaa. Se on kuin lottokone, arvontatulos voi olla mikä tahansa.
se on kuin vuorelta alas pudotettu lumipallo, suuntaa ja suuruutta ei voi ikinä tietää eikä arvioida etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja voi kuule :

Niin, näin se ajatellaankin silloin kun ollaan täysin ulkopuolisia eikä itsellä ole mitään vastaavaa kokemusta.

Mitäs jos minä tulisin kertomaan sinulle, että olet hiivatin huono äiti, vaikken olisi edes nähnyt lapsiasi tai tietäisi sinusta muuta kuin että minkä näköinen olet? Perustelisin väittämäni ja haukkuisin sinut maan rakoon?

Mutta tuon voisit jättääkin omaan arvoonsa, olenhan vain tuntematon ihminen joka poistuu elämästäsi,

tästä jää myös merkintä lastensuojelun arkistoon ja kortistoon. Se on ja pysyy siellä kuin täi tervassa, eikä lähde ikinä millään pois.

Lastensuojelu on myös instanssi, jonka toimintaa tai päätöstä ei voi ennakoida millään tavalla. Siis lopputulos ja ratkaisu voi olla aivan järjenvastainen, ihan mikä tahsana, eikä heillä ole mitään yhtenäistä linjaa. Se on kuin lottokone, arvontatulos voi olla mikä tahansa.
se on kuin vuorelta alas pudotettu lumipallo, suuntaa ja suuruutta ei voi ikinä tietää eikä arvioida etukäteen.

Onko toi totta :o

olisko mahdollista, et ilmoittaja oli sun jaksamisesta huolissaan ihan positiivisessa mielessä, sulla kuitenkin on lapset huolehdittavana ja lisäksi huolehdit ainakin jossain määrin äidistäsikin, ehkä ilmoittaja ajatteli, et tuota kautta voisit saada apua jaksamiseesi. Kieltämättä, jos takana oli tälläisiä ajatuksia olisi asian voinut kyllä hoitaa hieman toisin ja etenkin keskustella sun kanssa ensin. Noista ilmoituksistahan voi koitua myös ilmoituksen kohteena olevalle hyötyä, ei kaikki osaa/jaksa/kehtaa hakea apua vaikka sitä tarvitsisivatkin, enkä nyt tarkoita, et ap:n tapaus olisi tälläinen.

Onpas sulla synkkä ja kyyninen elämänkatsomus! Taitaa olla huonoja kokemuksia joitain viranomaisista, kun ajattelet noin. Harmi. Varmaan systeemissä on omat vikansa, mutta en kyllä usko ihan noin, kärjistät nyt asioita aika reippaasti.

Alkuperäinen kirjoittaja miä:
olisko mahdollista, et ilmoittaja oli sun jaksamisesta huolissaan ihan positiivisessa mielessä, sulla kuitenkin on lapset huolehdittavana ja lisäksi huolehdit ainakin jossain määrin äidistäsikin, ehkä ilmoittaja ajatteli, et tuota kautta voisit saada apua jaksamiseesi. Kieltämättä, jos takana oli tälläisiä ajatuksia olisi asian voinut kyllä hoitaa hieman toisin ja etenkin keskustella sun kanssa ensin. Noista ilmoituksistahan voi koitua myös ilmoituksen kohteena olevalle hyötyä, ei kaikki osaa/jaksa/kehtaa hakea apua vaikka sitä tarvitsisivatkin, enkä nyt tarkoita, et ap:n tapaus olisi tälläinen.

Eikö ENSIN pitäisi jutella tämän äidin kanssa edes jokunen sananen ja ehkäpä useammankin kerran kuin yhden kerran? Eikö ENSIN pitäisi jollain tavalla esittää se huoli, sanoa se ääneen?

Eikä tehdä tällä tavalla puun takaa lastens.ilmoitusta? MInusta siinä on silloin vahingoittamisen halu, ilkeys takana, eikä mikään huoli.

Jos on huolissaan, jos haluaa toimia käytännön tasolla sillä ajatuksella että "koko kylä kasvattaa" se EI todellakaan ole sitä, että selän takana kehitellään lastens.ilmoituksia !! vaan sitä että kohdataan ihminen !

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

On se ja mä olen ennenkin ollut tekemisissä lastensuojelun kanssa (jopa kahteen otteeseen) ja kumpikin täysin mun omasta pyynnöstä, Olen siis esikoiseni yksinhuoltaja koska bio-isä ei ole ollut ikinä kuvioissa. ja esikoinen kärsi pahoista allergioista koko vauvaikänsä ja valvotti pahimmillaan 4 vuorokautta putkeen. äidistä ei ollut silloin apua koska oli huono kausi menossa, ja hain itse apua lastensuojelusta ja myös sain sitä. toisen kerran olin jo tavannut nykyisen mieheni mutta hän oli töissä toisella paikkakunnalla ja kotona vain viikonloput, joduin käsileikkaukseen ja käsi oli kipsissä 10 viikkoa, en todella pärjännyt lapsen kanssa kaksin 5 päivää viikossa joka ei osannut vielä edes kävellä. sain ilmaisen kodinhoitajan sillä ehdolla että meistä tuli siksi aikaa lastensuojelun asiakkaita, ja meidät poistettiin lastensuojelun piirtistä heti kun käteni oli kuntoutunut tarpeeksi. nyt vaan pelottaa se että uskovatko he että ilmoitus on perätön koska olemme olleet asiakkaita ennenkin mutta elämäntilanne nykyään on täysin toinen kuin silloin kun esikoinen oli vauvaiässä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi kuule:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:

Eikö ENSIN pitäisi jutella tämän äidin kanssa edes jokunen sananen ja ehkäpä useammankin kerran kuin yhden kerran? Eikö ENSIN pitäisi jollain tavalla esittää se huoli, sanoa se ääneen?

Eikä tehdä tällä tavalla puun takaa lastens.ilmoitusta? MInusta siinä on silloin vahingoittamisen halu, ilkeys takana, eikä mikään huoli.

Jos on huolissaan, jos haluaa toimia käytännön tasolla sillä ajatuksella että "koko kylä kasvattaa" se EI todellakaan ole sitä, että selän takana kehitellään lastens.ilmoituksia !! vaan sitä että kohdataan ihminen !

kuten mainitsin itsekin, asian olisi todellakin voinut hoitaa toisin, jos taustalla todellinen huoli.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
.

.

Tottakai.
Lastensuojelu on samalla tavalla viranomaistaho kuin on lääkärit, neuvolat, poliisi.
He kirjaavat asiakkaiden käyntitiedot omiin rekisterihinsä ja arkistoihinsa.

Lastens.ilmoitus, onko se puhelimitse tai onko se kirjallinen kirje, jää sinne sinun omaan "asiakatietoihisi". Siihen kirjataan myös se, mitä sinä sanot ja sitten se, mitä on jatkosta päätetty.

Jos ilmoitus ei aiheuta jatkotoimenpiteitä, se kirjataan ja asia jää siihen. Jos ilmoituksen perusteella teillä alkaa käydä perhetyöntekijä, hän kirjaa mitä käynnillä tapahtui, mitä sinä sanot, mitä teet, miten lapset ovat ja mitä tekevät, millaiselta koti näyttää jne.
Ja kaikki arkistoidaan.
jos teistä tehdään toinen ls-ilmoitus, on siellä tämä yksi jo "pohjalla".
jos haluat hakea tukiperheeksi tai sijaisperheeksi, järjestöt tai kunnat tarkistavat onko teistä lastens. ilmoitusta, ja jos on, en tiedä minkä tasoinen ilmoitus estää em. tehtävään ryhtymisen.

Jos päädytään tilanteeseen, että lapset menevät lastenkotiin tai perhe menee turvakotiin, kaikki kirjataan ylös.

Sinulla on oikeus saada itsellesi sinua koskevat asiakirjat myös lastensuojelusta.

meni näköjään lainaukset päin honkia tuossa edellisessä, mutta Pirkolle, joka pohti minun kyynistä näkemystäni.

Olen ollut mukana lastensuojeluihmisen myllerryksessä, ja ihmettelen syvästi näiden ihmisten toimintatapaa. Että mihin puututaan, ja millä ponnella, ja toisaalta mitkä asiat jätetään vain .. puuttumatta. Ja sanotaan, että emme voi puuttua, kun se olisi (äidin) kohteen edun vastaista. Lapsesta ei silloin puhunut kukaan.

Kun itse joutuu sen instanssin ja systeemin keskelle, sisään, ja katsoo sitä siitä perspektiivistä, se näyttäytyy just tommosena kuin kerroin. Arpakoineisto. Lumipalloilmiö.

meni näköjään lainaukset päin honkia tuossa edellisessä, mutta Pirkolle, joka pohti minun kyynistä näkemystäni.

Olen ollut mukana lastensuojeluihmisen myllerryksessä, ja ihmettelen syvästi näiden ihmisten toimintatapaa. Että mihin puututaan, ja millä ponnella, ja toisaalta mitkä asiat jätetään vain .. puuttumatta. Ja sanotaan, että emme voi puuttua, kun se olisi (äidin) kohteen edun vastaista. Lapsesta ei silloin puhunut kukaan.

Kun itse joutuu sen instanssin ja systeemin keskelle, sisään, ja katsoo sitä siitä perspektiivistä, se näyttäytyy just tommosena kuin kerroin. Arpakoineisto. Lumipalloilmiö.

Mä myös huomasin että aika mielivaltaista on tuo toiminta. silloin kun olin valvonut 4vrk putkeen en oikeen edes välittänyt että mitä tapahtuu vaan tärkeintä mulle oli varmistaa että joku kykenee huolehtimaan mun lapsesta kun en itse siihen enää kertakaikkiaan kyennyt ja pelkäsin että sekaisin väsymyksesta ja totaalisen uupuneena tahtomattani vahingoitan lastani. ja sosiaalijohtaja väitti kirkkain silmin minulle että lapsivuodeosastolla, perhekodissa on joka paikassa täyttä joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kiireellinen huostaanotto joka raukeaa viimeistään 2 viikkoa huostaanototsta. suostuin siihen koska muualla oli vain seinä vastassa. no onneksi 4 yötä nukuttuani kunnolla kävin keskustelemassa uudelleen sosiaalijohtajan luona sain luvan seuraavana aamuna hakea poikani kotiin. sain tietenkin päivät huostaanoton aikana viettää lapseni kanssa vastaanottokodissa mutta yöt piti olla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä myös huomasin että aika mielivaltaista on tuo toiminta. silloin kun olin valvonut 4vrk putkeen en oikeen edes välittänyt että mitä tapahtuu vaan tärkeintä mulle oli varmistaa että joku kykenee huolehtimaan mun lapsesta kun en itse siihen enää kertakaikkiaan kyennyt ja pelkäsin että sekaisin väsymyksesta ja totaalisen uupuneena tahtomattani vahingoitan lastani. ja sosiaalijohtaja väitti kirkkain silmin minulle että lapsivuodeosastolla, perhekodissa on joka paikassa täyttä joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi kiireellinen huostaanotto joka raukeaa viimeistään 2 viikkoa huostaanototsta. suostuin siihen koska muualla oli vain seinä vastassa. no onneksi 4 yötä nukuttuani kunnolla kävin keskustelemassa uudelleen sosiaalijohtajan luona sain luvan seuraavana aamuna hakea poikani kotiin. sain tietenkin päivät huostaanoton aikana viettää lapseni kanssa vastaanottokodissa mutta yöt piti olla pois.

Huhuh.
Aika rankka juttu, ettei mitään muuta ollut sulle tarjota. Ja sitten sanotaan, että huostaanotto on NIIIIN kallis juttu kunnalle, ettei siihen ihan vähin perustein ryhdytä, vaan ENSIN AINA tarjotaan jotain muuta..

Oletko saanut merkintäsi vastaanottokodista? Siis siellähän on kirjattu ylös kaikki mitä olet sanonut ja kaikki se, miten olet siell ävauvan kanssa toiminut ja ne lappuset on toimitettu kuntasi lastensuojeluhenkilöille ja siellä ne ovat ja pysyvät eikä näitä merkintöjä mikään aika haalenna eikä missään nimessä poista (luottotiedot vanhenee, perättömätkään ilmoitukset eivät).

Tuletko kertomaan, miten sossujen kanssa kävi?

Yhteistyössä