Ihan hirvee paniikki, onko muuta mahista kun leukemia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ota nyt järki käteen. Kirjoitit, että lapsen nenäverenvuoto alkoi viime keväänä.
Tämä on jatkunut kevään, syksyn ja nyt ollaan talvessa.

Lapsi on kirjoittamasi mukaan muuten terve. Sisaruksillakin vuosi nenä viime keväänä

JOS OLISI LEUKEMIAA, NIIN OLISI TÄSSÄ YLI PUOLEN VUODEN AIKANA MUITAKIN OIREITA JO TULLUT

lapsi ei ole väsynyt, ei mitään vain nenä valuu.
Ja sivuutit kokonaan sisarusten nokkien vuotamisen.
Jotain muuta on takana, mutta jos saat rauhan, niin käykää lääkärissä.
Tutkii sitten mikä lapsella on, LEUKEMIA EI ETENE NIIN, ETTÄ PUOLI VUOTTA VALUU NENÄ JA LAPSI ON MUUTEN TERVE

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29439661:
no ei vaikuta leukemialta. mun tytöllä alkaa nenä vuotamaan verta, kun hemppa laskee liian alas. korjaantuu, kun hakee apteekista rautatabletteja ja syöttää kuurin sitä.

Jos kerran tiedätte, että tyttärellänne on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin, niin eikö sitä kannattaisi hoitaa koko ajan, eikä kuureittain? Jatkuvalla hoidolla tarkoitan rautapitoista ravintoa, en rautatabletteja. Niillä rautatableteilla kun on, varsinkin pitkässä käytössä, tapana aiheuttaa muita oireita.

No tein ratkasun että varasin huomiseksi yksärille ajan, saapahan sitten otettua sen ison verenkuvan ja kaikki selviää kerralla:( Yötyössä pitäs olla vaikka tuntuu että hypin seinille ja tekis mieli itkee ja seota:((

Soittelen lapsen isälle mutta lapsi kuulemma ihan normaali oma itsensä.

Lääkäri vaan määräs laajan verenkuvan tehtäväks maantaina mutta en pysty odottamaan, luin että jos leukemia niin pitää välittömästi hoitaa.

Katselin että tota trombosytopeniaa ollut jo ainakin 5v ajan.

Taidat olla joku ammattisairastaja? Leukkarit ja trompparit...
Minulla ei ole mitään hajua omista tai lapsen "tromppareista", saatika onko jotkut aina alhaiset tai ei. Taidatte ravata jatkuvasti lääkäreillä ja laboratoriokokeissa?

Jos kerran tiedätte, että tyttärellänne on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin, niin eikö sitä kannattaisi hoitaa koko ajan, eikä kuureittain? Jatkuvalla hoidolla tarkoitan rautapitoista ravintoa, en rautatabletteja. Niillä rautatableteilla kun on, varsinkin pitkässä käytössä, tapana aiheuttaa muita oireita.
no tietenkin tähän pyritään, mutta aina se ei vain onnistu, varsinkaan murkkuikäisen kanssa. tätä on ollut lapsesta saakka. tulee arviolta kerran vuoteen

Verenvuoto altistaa anemialle ja anemia verenvuodolle. Tulehdukset saa helpostu veriarvot sekaisin, aiheuttaa ongelmia esim punasolujen muodostumisessa ja anemiassa solut on usein pieniä. Lääkäri katsonee tulehdusarvot, sattaa tutkia ulosteen löytääkseen merkkejä suolistotulehduksesta ja määrää rautakuurin, mahdollisersti vitamiinia ja seurantakokeet. Jos olisi leukemiaa olisi vasta aivan alussa eikä keväästä ollut, kun arvot kuitenkin noin normaalit.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29439681:
no tietenkin tähän pyritään, mutta aina se ei vain onnistu, varsinkaan murkkuikäisen kanssa. tätä on ollut lapsesta saakka. tulee arviolta kerran vuoteen

Murkkuikäinen tyttö ymmärtää jos hänelle selittää miksi on tärkeää syödä niin, että anemia ei vaivaa. Itselläni on ollut aina alhainen hb, ja synnytysten jälkeen se hb ei tahtonut nousta millään. Söin pari vuotta rautaa ja vaikka hb sillä nousi, niin maha meni. Siksi varoittelen.

Leukemian tunnistaa erittäin helposti ihon väristä. Kun veren hb leukemian takia menee alas, ihon väri muuttuu harmaan kalvakkaaksi. Jos ihon väri on terve, ei luultavimmin ole leukemiasta kyse.

Sukulaislapsella ainakin leukemiassa se laski niin hitaasti että lapsi tottui siihen ja ihan yhtä lailla pomppi trampoliinissa ja leikki kuin muutkin, ihon värin takai äiti passitti otattamaan hemoglobiinin ja vielä samana iltana olivat yliopistollisessa sairaalassa. Kyllä ne hoitaa homman heti loppuun, jos vaikuttaa vaikealta sairaudelsta, ei ne odota maanantaihin.

Vai että ammattisairastaja...ei ravata muuta kun pakollisia niinkun edellä kirjotin lapsella on myös vakava sydänvika.

Joo tosiaan käytiin yksärillä eikä lääkäri sanonut oikeen mitään. Leuk oli taas alhainen, 3,2 mutta hb oli noussut 105. Diffi vastaukset tulee vasta ma mutta ainakin B-neut niistä oli normaali.

Tietääkö kukaan mistä ihmeestä voi johtua noi alhaiset leukkarit:/ ?J Ja onkokohan hyvä merkki vai merkityksetön että Hb pikkusen noussut?

Lapsi tosiaan normaali, nuhainen vähän kuten muutkin perheessä.
Lääkäri tunnusteli vatsan ja imusolmukkeet ja ne ok.

Mulla itselläni oli tuossa iässä anemiaa ilman mitään erityistä syytä. Lapsella taasen tuli noita nenäverenvuotoja herkästi. Ei tarvinnut kuin yöpyä yksi yö homeisessa hotellissa, niin veret tuli nenästä.

Onko lapsella / lapsilla mitään allergiaa?

Mulla itselläni oli tuossa iässä anemiaa ilman mitään erityistä syytä. Lapsella taasen tuli noita nenäverenvuotoja herkästi. Ei tarvinnut kuin yöpyä yksi yö homeisessa hotellissa, niin veret tuli nenästä.

Onko lapsella / lapsilla mitään allergiaa?
Tuli vielä mieleen, että millainen patja lapsella on? Jos se on homeessa? Keväällä siitepöly voi aiheuttaa oireita. Teillä oireet alkoivat keväällä, joten siitepölyallergia on voinut laukaista tilanteen. Oliko muillakin lapsilla keväällä nenäverenvuotoa vai tarkoititko, että heilläkin on ollut joskus?

Tiedäthän ap, että viitearvot ei tarkoita sitä, että kaikilla on tulokset niiden sisällä? Yksilökohtaisia vaihteluita esiintyy, voihan olla että lapsellasi on aina matalat leukkarit ja trombbarit? Mulla itselläni on aina senkka yli viitearvojen, samoin leukkarit. Ihan terve olen ja olen ollut jo 40 vuotta.

Mun tytöllä vuosi jatkuvasti verta nenästä, kunnes tk:ssa poltettiin vuotava kohta. Sitten meni useampi vuosi ilman vuotoja, nyt niitä on taas ollut.

En kyllä sun lapsen tapauksessa leukemiaa edes ajattelisi, kyllä noi arvot olisi silloin jotain ihan muuta.

Ystäväni pojalla ei ollut mitään oireita, ei siis mitään. Sitten sairastui vatsatautiin joka pitkittyi ja hakeutuivat terveyskeskukseen. Pvk:ssa kaikki arvot niin viturallaan että heti lähete lasten polille samalle päivälle, sieltä pikaohjaus helsinkiin lastenklinikalle ja selkäydinpunktio vielä samana päivänä, vastaus oli että leukemia löytyi. Tästä nyt 3v ja lapsi julistettiin ennen joulua terveeksi.

Mun pointti on se, että jos sieltä olisi leukemiaan löytynyt viitteitä, te ette odottaisi maanantaihin vaan olisitte jo tutkimuksissa tai peräti saaneet diagnoosin. Kaverin lapsella kävi helvetin "hyvä tuuri" kun sai vatsataudin ja tauti huomattiin ihan alussa, ei olisi kuulemma ilman hoitojen nopeaa aloitusta ollut niin hyvä ennuste. Teidän lapsi olisi siis todennäköisesti hyvin huonossa kunnossa jos olisi puoli vuotta jo sairastanut. Rauhoitu siis hyvä ihminen!

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Allergioita ei ole, niitäkin joskus tutkittu.

Tää on kamalaa kun teen yötyötä ja nyt olen ollut päivänkin melkeen nukkumatta. Itkettää, pelottaa ja olo ihan kauhee.

Tarkastelen lapsen vointia ja tämä ollut vähän ihmeissään. Pitäiskö mennä huomenna päivystykseen? Just se pelottaa että alkava leukemia ja hoidot pitäs alottaa heti!

Lääkäri tuntui niin oudolle...sanoi ettei nenäverenvuoto kai voi aiheuttaa anemiaa?!

[QUOTE="alkup";29441814]Allergioita ei ole, niitäkin joskus tutkittu.

Tää on kamalaa kun teen yötyötä ja nyt olen ollut päivänkin melkeen nukkumatta. Itkettää, pelottaa ja olo ihan kauhee.

Tarkastelen lapsen vointia ja tämä ollut vähän ihmeissään. Pitäiskö mennä huomenna päivystykseen? Just se pelottaa että alkava leukemia ja hoidot pitäs alottaa heti!

Lääkäri tuntui niin oudolle...sanoi ettei nenäverenvuoto kai voi aiheuttaa anemiaa?![/QUOTE]

Rauhoitu nyt hyvä ihminen..
Jos lapsesi olisi sairas, niin hän luultavasti vaikuttaisi sairaalta. Kuten Namppis kertoi, ettei vatsatauti meinannut lähteä pois...
Nenäverenvuoto on ihan yleistä lapsilla, samoin on ihan yleistä, että jos kovasti vuotaa verta niin voi tulla anemia.
Anemiakaan ei ole mitenkään kovin harvinaista, aika monella on anemiaa.

Jos lapsi on terveen oloinen, hänellä ei mitään kovin vakavaa voi olla. Itselläni on hemoglobiini ollut 65 verenvuodon takia, korjaantui verensiirrolla (menetin paljon verta)
Lapsellasi ei hemppa ole edes kovin paljon viitearvon alapuolella, joten oos nyt huoleti :)
Luultavasti nenäverenvuoto ollut syynä laskuun, jos kerran usein on vuotanut, omilla lapsillanikin vuotaa heti jos tulee ilmastoon jokin muutos, pakkasta tms..

[QUOTE="alkup";29441814]Allergioita ei ole, niitäkin joskus tutkittu.

Lääkäri tuntui niin oudolle...sanoi ettei nenäverenvuoto kai voi aiheuttaa anemiaa?![/QUOTE]

Oletko nyt ihan tosissasi? Toivottavasti et lietso tuota hysteriaa lapsiisi, vaikutat psykoottiselta.

Sun kannattais nyt vaan nukkua. Hyvin nukutun yön jälkeen kaikki näyttää valoisammalta.

Oikeasti, rauhoitu nyt hyvä ihminen! Usko jo, ettei leukemiassa ole hb ja leukkarit/trombbarit pikkuisen matalat, vaan kyllä ne arvot on ihan vitullaan sitten. Älä nyt vaan tartuta tuota luulotautia lapseenkin ja lopeta se hänen vointinsa tarkkailu, kun kerran hyvin voi. Meette maanantaina öääkäriin ja siellä kysele kaikki ja kerro peloistasi. Tuo ei ole normaalia, siis sun
kohdalla.

Minusta kun jo tuntuu, että se ei ole lapsi, joka tässä lääkäriä tarvitsee.

Vai onko ämä provo tai jotakin testiä ihmisten suhtautumisesta? Alkaa mennä ap:n käytös jo yli uskottavuusrajan.

Kannattais nukkua mutta kun en töissä voi;) Tosiaan väsymys lisää paniikkia ja tänään lääkärissä lapsi kuuli kun puhuin syövästä ja säikähti:( Mun kamala moka ja on tosi huono fiilis.

Mulla on ahdistuneisuushäiriö ja lääkitys kyllä mutta nyt tuntuu että pelko voittaa.

Tietäiskö joku vielä noista leukkariasioista? Googlannut olen monta tuntia ja vaan leukemiaa tulee...

Yhteistyössä