Ihan alkualkualkuraskaus ja liikunta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stellina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

stellina

Jäsen
26.07.2008
192
0
16
Kysymys teille viisaammille:

Eli jos näin onnellisesti olisi käynyt, että munasolu olisi hedelmöittynyt ja pian kiinnittymässä, niin onko rajusta liikunnasta haittaa tilanteessa (voiko estää alkion kiinnittymisen ja raskauden alkamisen)? Kun ainakin alkionsiirroissa liikunta on kiellettyjen asioiden listoilla. Eli Pregnylin pistin lauantaina, joten uskallanko tänään/tällä viikolla bodypumppaileen vaiko en??

Liiku aivan rauhassa!! itse olen asiasta kysellyt, eikä mahdollisesti kiinnittynyttä alkiota meikäläisten jumpat paljon kiinnosta =)

useimmitenhan ihmiset ei ees tiijä olevansa raskaana kovinkaan aikaisin.

Itse muuten työkseni vedän liikuntaryhmiä enkä PAS:n jälkeen (edes samalle päivälle) saanu sairaslomaa vaikka henkisesti vähän toivoin ylimäärästä vapaapäivää. ja aivan suoraan kysyin lääkäriltä saako saikkua. IVF:n jälkeen oli punktiopäivä + 2 päivää saikkua, se riitti oikein hyvin. lähinnä siirroissa kai voi olla ongelmana (IVF) munasarjojen ja muiden paikkojen kivut, liikunta sinällään ei tunnu kivalta.

Pumppaa vaan rauhassa! kontaktilajeja välttäisin, mutta enpä niitä harrasta muutenkaan, ainahán niissä on joku loukkaantumisriski

Oho, olipas siinä yksinkertainen asia pitkästi sanottu :laugh: aihe vaan herättää kovasti mussakin tunteita..... :laugh:

terkuin normaalia elämää jatkava soja

Minulta ei ainakaan kielletty liikuntaa. Alkionsiirtopäivänäkin kävin kevyehköllä lenkillä ja muutenkin aika pian sen jälkeen harrastin ihan normaalisti raskasta liikuntaa. Mun mielestä voit liikkua ihan huoletta =)
- Heksamiina 22+5

Mulla kävi niin, että tarkoitus oli alkionsiirron jälkeen ottaa ihan rauhassa jo kipeän massunkin takia. Mutta yllätys yllätys kaverin koira lähti uimaan, eikä osannut takaisin, joten minä sitten uimalla pelastamaan. Se oli sitten aikamoista höykyytystä ja olin ihan varma että se oli sitten siinä. Mutta toisin kävi. Sen riehunnan kestänyt alkio vetelee nyt olkkarissa sikeitä. Joten itse päädyin siihen, ettei kannata turhaan asiasta stressata. Tekee minkä tuntee hyväksi. :)

TAYS:n ohjeissa kielletään kaikki muu liikunta paitsi kävely punktion jälkeen siihen asti, kunnes testi on tehty eli kaksi viikkoa. Syy on se, että munasarjat ovat hormonihoitojen jälkeen kaksinkertaiset (kookkaat ja hauraat lukee ohjeistuksessa). Lääkäri sanoi, että erityisesti kiertoliikkeet voivat aiheuttaa vaurioita. Munasarjojen palautumiseen menee se pari viikkoa.

Jee, huomenna pääsen jumppaan (tänään plussa). =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ellastiina:
TAYS:n ohjeissa kielletään kaikki muu liikunta paitsi kävely punktion jälkeen siihen asti, kunnes testi on tehty eli kaksi viikkoa. Syy on se, että munasarjat ovat hormonihoitojen jälkeen kaksinkertaiset (kookkaat ja hauraat lukee ohjeistuksessa). Lääkäri sanoi, että erityisesti kiertoliikkeet voivat aiheuttaa vaurioita. Munasarjojen palautumiseen menee se pari viikkoa.

Samat ohjeet Tyksistä sain.Itse ainakin olen päättänyt keskittyä tähän hoitoon nyt kunnolla,senverran paljon tähän kuitenkin liittyy niin henkistä,ruumiillista kuin taloudellistakin panostusta!

Normaali raskaus ei ole sairaus,mutta ilmeisesti juuri kukaan meistä täällä palstailevista ei ole nyt normaalia raskautta aikaan saamassa?!

Jokainen tekee varmaan omat päätöksensä,mut itse ainakin aion nyt toimia ohjeiden mukaan ettei tartte ainakaan sitä sitten jälkeenpäin mietiskellä.

Yhteistyössä