IFV/ISCI-munasolupunktio viikolla 47?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Merrie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Merrie

Vieras
Heippa! Löytyisikö täältä muita, joilla hoitojen aikataulut menisivät kanssani suunnilleen samaan aikaan? Itselläni punktio ajoittuisi näillä näkymin viikolle 47, piikitykset pitäisi aloittaa ihan pian. Kyseessä on ensimmäinen ISCI-hoitomme, ja ikää kolmenkympin verran. Olisi mukavaa vaihtaa kokemuksia!

Hei!

Meillä olisi myös edessä viikolla 47 ensimmäinen icsi-hoito. Pistokset
aloitin 9.11 ja nyt olisi huomenna edessä toinen ultra. Saa nähdä onko
munasolut lähteneet kasvamaan yhtään?

Hei Ronja! Mukavaa saada seuraa! Minäkin aloin piikittämään to 9.11. :) Tänään oli ultra ja 6+7 follikkelia oli hyvällä alulla.

Mitkä fiilikset sinulla on ollut piikitysten suhteen? Entä olotila noin yleensä?

Hei!

Sullahan on lähtenyt hienosti munasolujen kasvu käyntiin =) Itselläni on todellakin huomenna tuo ultra ja nyt jo jännittää, että onko kasvua tapahtunut? Mitään ihmeempiä oireita ei ole oikeastaan ollut ja muutenkin olen ainakin toistaiseksi voinut hyvin! Olen jopa ihmetellytkin, että tapahtuukohan tuolla munasarjoissa yhtään mitään, kun ei ole edes pientä nippailua tuntunut. :snotty: Miten sinä olet voinut? Onko ollut muniksissa tuntemuksia? Minkälainen lääkitys sinulla on ja minkälaisilla annoksilla? Itselläni on Gonal-f 187.5

No heippa! Kiitos kysymästä, alkuun ei juuri tuntunut mitään, mutta viikonloppuna juili vähän ikävästi pariin otteeseen. Nyt istuessa on hienoisen "täysi" olo, heh, mutta muuten fyysinen olotila aivan OK. Henkisen puolen tuntemuksia jännitin ensin kamalasti, kun pelkäsin, että minusta kuorituu järkyttävä noita-akka tjtn, mutta itse asiassa olen tuntenut itseni aika levolliseksi. Tietyllä tapaa seesteinen olo, mikä on kyllä ihmeellistä :) Ja nyt, kun ultra paljasti, että tuotanto on käynnistyntyt optimaalisesti, tuntuu vielä paremmalta. Usko pois, kyllä se tehdas on sullakin pystyssä!

Pistelen Puregonia 125 iU (olikohan tuo merkintätapa nyt oikea... no, enivei) ja to olisi tarkoitus tuikata Orgalutran-piikki. Eli vähän eri misktuurat meillä :)

Minkätyyppinen hoitohistoriikki teillä on takana? Meillä on siis ensimmäinen ISCI edessä, se on meillä ainoa mahdollisuus onnistua miehestä johtuen.

Hei!Haluaisin myös osallistua tähän keskusteluun..En ennen ole kirjoitellut vaan seuraillut sivusta.Meillä on menossa ensimmäinen IVF/ISCI hoito, kevättalvella tehty pari inseminaatiota muttei tärppännyt.Meillä myös puntio on viikolla 47.Meillä mennään pitkällä kaavalla,aloittelin sumuttelut lokakuun lopulla ja Puregon-pistokset 7.11 ja kävin tänään ultrassa,molemmissa munasarjoissa kasvamassa n.10kpl munasoluja.

Hei miwa ja tervetuloa mukaan! Löytyyhän meitä samaan aikaan jännittelijöitä enemmänkin :)

Sinullahan on hyvä määrä munasoluja tulossa! Miten muuten päädyitte pitkään kaavaan? Miten olet kokenut hoitojen aloituksen?

Ensimmäiseksi tervetuloa mukaan Miwa :) mukava kuulla samassa hoitotahdissa menevien vaiheita! Niin meidän hoitohistoriikistä....olemme yrittäneet lasta viisi vuotta ja vasta elokuussa 2005 hakeuduttiin tutkimuksiin. Minulla lievä pco muuten kaikki pitäisi olla ok! Miehellä sitä vastoin on tapaturmaisesti vaurioittunut siemenjohdin (nyt siis tukossa) ja muutenkin simppojen määrä ei kovin hyvä, joten meillä ainoa keino näyttää olevan icsi. Yhden kerran keväällä 2006 tehtiin yksi inseminaatio,josta ei tulosta. Mitenkä teillä? Minkälaiset hoitoruljanssit olette käyneet läpi?

Hei Ronja! Okei, eli siis hieman samantyyppiset taustat meillä: keväällä minullakin todettiin pco, onneksi lievänä, kierto on normaali ja ainoa pco:lle tyypillinen oire (tosin helkkarin rasittava sellainen) on satunnaisesti riehaantuva akne (3-kymppisenä ei ole enää kiva näyttää näppylöiden osalta teiniltä...). Minulla on edellisestä liitostani lapsi, miehellä ei.

Yksityisellä ollaan hoidossa, ja lääkäri suositteli suoraan ISCI:ä s-näytteen perusteella. Tosi nopeasti päästiin hoidoissa etenenmään, sillä eka lkr-käynti oli lokakuussa ja nyt jo pistelen piikkejä masumakkaraan kuin vanha tekijä :) Siinä mielessä olemme erittäin onnekkaita ja olen todella kiitollinen, että meillä on ollut mahdollisuus edetä tässä näin nopeasti. Eli kovin "rutinoituneita" emme tässä hoitoruljanssissa vielä ole.

Oletteko muuten miettineet, että jos/toivottavasti kun tullaan siirtovaiheeseen, menettekö yhdellä vai kahdella?

Hei Merrie ja Ronja!On todella kiva vaihtaaa ajatuksia sellaisten ihmisten kanssa jotka ovat samassa tilanteessa =) Kysymykseen,miten päädyimme pitkään kaavaan,ei meille muuta ole ehdotettukaan ja lääkäri kertoi suosittelevan kaikille ensimmäisellä kerralla.Hoidot on menny omalta kohdalta hyvin,Synarela-sumut ei mulla vaikuttaneet olotilaan muuten kun olin/olen väsyneempi ja ei ole ihan "oma olo" :p Piikityksen aloittelu jännitti koska en ole koskaan ennen pistellyt itseäni,joudun kyllä työssäni insuliiniä pistelemään mutta se on toiselle..Pikkasen jännitti tänään että onko Puregon tepsiny mutta kaikki oli niin kun piti,annosta vaan pienennettiin,ennen 250ui,nyt sitten vaan 100ui etteivät kasva munasolut liian vauhdikkaasti kun olivat nyt semmosia 10-13mm =) Lääkäri haluskin jo seuraavan käynnin torstaille niin näkee miten uusi annos on tepsinyt.Olemme hoidoissa julkisella puolella,viime syksynä pääsimme sisään.Mulla on todettu vähäistä endometrioosia ja miehellä pikkasen liian vähän simppoja mutta määrät on vaihdelleet.Oletteko minkä ikäsiä ja missä päin asustelette?Me ollaan kumpikin 32v. ja asustelemme Itäsuomessa B)

Hei Merrie ja Miwa! Minä olen 26v. ja mieheni on minua paljon vanhempi eli 42v. ja asumme pohjois-karjalassa. Lähdimme hoitoihin liikkeelle myöhään koska luulimme vaan tyhmästi että kyllä se lapsi sieltä maailmaan putkahtaa aikanaan , kun meillä on jo kuusi vuotias tytär ja miehellä kaksi lasta edellisestä liitosta..mutta niin vaan ei käy! Ei ainakaan ilman icsi:tä. Ei olla vielä yhtään mietitty sitä alkionsiirtoa (eli laitetaanko yksi vai kaksi) jos/kun nyt edes päästäisiin sinne asti ;) Mitä ajatuksia teillä on punktiosta? Itse suhtaudun siihen välillä kylmän viileästi,että kyllä se menee helposti ja välillä tulee olo,et apua mä en uskalla mennä ko. toimenpiteeseen :/ On todella mukavaa kun voi jakaa ajatuksiaan teidän kanssa =) mies parka on joutunut tähän asti kuuntelemaan vuodatuksiani samoista asioista useampaankin kertaa päivässä.

Moi Ronja & Miwa! Todellakin, tähän koko hoito-operaatioon tulee aivan uudentyyppinen vivahde, kun saa "jutella" asiasta ihmisten kanssa, jotka ovat kanssamme samalla viivalla :)

Punktiosta: en pitänyt sitä kovin kammottavana ajatuksena alunperin ja ajattelin, että no big deal (ja toisaalta ajattelen vieläkin, onhan tässä koettu elämän varrella kaikennäköistä). Mieli kuitenkin muuttui, kun tohtori näytti ekalla visiitillä visualisoinnin punktiosta = neula emättimen läpi jne - aaarghh! Paniikki : :headwall: Mutta sitten päätin, etten hitto vie ajattele sitä enää, se on osa tätä projektia (aika pieni osa kuitenkin) ja hammasta purraan, jos käy kipiään. Synnytin aikanaan olosuhteiden pakosta ilman kipulääkkeitä, joten enköhän kestä punktionkin niinkuin nainen :)

No, yritän muutenkin olla liikaa ajattelematta yksittäisiä asioita ja koitan välilä aktviisesti unohtaa koko projektin. Piinaviikkojen tullessa eritoten täytyy koittaa pitää itsensä mahdollisimman kiireisenä, jotta aika menisi joutuisammin. Kaikki hyvät vinkit ajankuluttamiseen ovat tervetulleita :)

Ai niin, keskisessä Suomessa asustellaan.

Hei taas!

Ensimmäiseksi kiitokset tsemppauksesta! Kävin nyt tänään ultrassa ja olin tosi yllättynyt kun sain kuulla että follikkelit on hyvässä kasvuvauhdissa,niitä oli yhteensä 7+9 =) Minkä kokoisia folleja sulla Merrie oli viime ultrassa? Meillä kaikilla näyttäisi olevan hyvä tilanne ainakin tässä vaiheessa hoitoa :)
Helpotti kummasti kun näin sairaalassa käydessä juuri punktion läpikäyneitä naisia ja kaikki näyttivät rupattelevan iloisesti miehilleen ja olevan muutoinkin ihan ok! Ei enää jännitä punktiokaan niin paljon :)
Kyllähän nämä päivät menee mukavasti ennen h-hetkeä,kun koko ajan tapahtuu jotain....toinen luku onkin sitten ne piina päivät! Onneksi mulla on just silloin paljon kiireitä opiskelun kanssa,niin saa ajatuksia muualle.
Milloinka teillä on seuraavat ultrat ja mitkä on tuntemukset ja fiilikset muuten?

Heippa!Työpäivä takana ja olo tosi väsynyt,sairaslomilla porukkaa joten työmäärä moninkertainen :kieh: Meillä seuraava ultra olis torstaina,silloin varmaan kerrotaan sitten enemmän punktiosta ja siihen valmistautumisesta.Alkaa pikkuhiljaa jännittämään koko homma kun ei tässä oikein ole vielä ymmärtänyt mihin on ryhtynyt..Minä ainakin meinaan pyytää sellaset kipu/rauhottavat lääkkeet punktioon etten tunne mitään,olen muutenkin tosi kipuherkkä.Yritetään tässä jokainen elellä niin sanotusti normaalisti vaikka eihän se tietysti ihan saata onnistua =) Minua jännittää eniten se itse punktio ja sen jälkeinen aika että miten kaikki sitten onnistuu ja päästäänkö itse siirtoon..Mites teillä,oletteko miettineet tuota asiaa?Toivottavasti saatte jotain selvää tästä kirjotuksesta kun tuntuu että kirjottelen ihan sekavia :D

Moikka! Jep, onhan tämä uutta ja outoa koko homma, varsinkin, kun tuntee koko ajan muutoksia tapahtuvan kropassa ja tietää, että jännä operaatio on pian edessä. Olen kyllä sinnikkäästi yrittänyt keskittyä nykyhetkeen ja pitää poissa kaikki punktioon liittyvät ajatukset. Mietin lähinnä torsaita, kun on silloin on tarkoitus laittaa eka orgalutran ja perjantaita, kun on seuraava ultra. Sitten tuleekin jo viikonloppu ja isäntä kotiutuu = paljon muuta ajateltavaa kuin tämä hanke. Eli siis mulla on päällä totaalinen punktionajattelukielto :)

Mun follikkelit oli eilen kokoluokkaa 5-7 mm. Ymmärtääkseni aivan ookoo. Mitenkäs teillä limakalvot, mimmoisia paksuuksia on ollut?

Nyt on lähdettävä heittämään Panadolia huuleen, kun tänään on ollut aika kivulias päivä. Kurjaa. Ruokaa ei voi ajatellakaan, kun tuntuu, että yrjö tulee oitis. Kun ei ole syönyt, niin sitten on heikko olo jne. Mutta jospa tämä tästä, tähän mennessä olen voinut hyvin, joten ehkä tämä pvä on poikkeus säännössä.

Entä te, onko ollut kipuja tai huonovointisuutta?

Huomenta! Piti vielä ruveta kirjoittamaan ennen töihin lähtöä. Lueskelin tuossa eilen illalla muiden jo punktion läpikäyneiden kokemuksia ja hyvinhän ne on suurimmalta osalta menneet :) ja kyllä minä luotan siihen,kuten lääkärikin sanoi ettei kipulääkkeet lopu kesken! Vaikka ei mulla tuo kipukynnys ole ainakaan aikasemmin matala ollut...saas nähdä nyt =)
En hoksannut kysyä et miten paksu limakalvo on kun kävin ultrassa tiistaina,mut lääkäri sanoi vaan että hyvin on lähtenyt paksuuntumaan ja kaiken pitäs olla hyvin. Toivottovasti vaan kehitys jatkuukin samanlaisena :)
Oireita ei ole ollut juuri mitään.Eilen illalla kun pistin ensimmäisen orgalutranin,niin sen jälkeen tuntu koko illan semmonen täysinäinen olo ja pientä nippailua oli,mut tietääpähän ainakin että jotain tapahtuu :kieh:
Nyt sitten seuraava etappi on perjantaina oleva ultra, jonka jälkeen tietää taas enemmän.
Mukavaa päivänjatkoa teille ja kirjoitelkaahan edistymisestä ja myös voinnistanne?

Heippa taas!Väsyttää,väsyttää..Mulla on kauhea väsymys ja mahassa alkanu tuntua todella ahtaalta,tuntuu hankalalta istua ja välillä hirvee paine mahassa,tuntuu että halkee..Ei mulla varsinaista pahaaoloa ole ollut enkä ole särkylääkkeitäkään ole tarvinnut napsia.Huomenna olis ultra käynti,sitten tietää tarkemman aikataulun siihen suurimpaan projektiin :DMulla on koko viikonloppu töitä niin onpahan jotain muuta ajateltavaa.Oletteko te muuten työelämässä vai opiskeletteko?(muistelen toisen teistä maininneen opiskelevan?!)Kirjottelen sitten huomenna mitä se lääkäri kertoilee kun käyn siellä ultrassa..Jaksamista teille molemmille ja jännäillään yhdessä ;)

Moi mimmit! On kyllä hienoa, että voidaan jänskättää kimpassa näitä kuvioita :) Aikataulullisesti ollaan tosi lähellä toisiamme.

Minuakin väsyttää jotenkin ihmeellisen paljon - täysin tavatonta minulle - ja olen havainnut itsessäni outoa melankolisuutta (esim. jos radiosta tulee joku mollivoittoinen biisi, on pakko kääntää kanavaa, kun herkistyn nanosekunnissa). Eilen olin kyllä kipeä, mutta tänään laitoin löysemmät housut, ja olo on aivan toinen. Melkein voisi sanoa, ettei tunnu missään :)

Töissä tosiaan olen päivät. Ensi viikko vähän arveluttaa, miten ilmoitan poissaolosta (punktio jne) pomolle... No, se on sen ajan murhe. Miten te olette ajatelleet hoitaa tuon asian työn/koulun suhteen?

Mutta kertoilkaa taasen, miten teillä asiat edistyvät. Peukut ylös ja :hug:

Hei taas Merrie ja Miwa! Mitenkäs teidän päivä on sujunut? Ja Miwa eikös sulla ollut tänään ultra? Kerrohan mitä sanoivat? Joko punktio päivä on tiedossa? Mulla siis huomenna ultra. Tänään on ollut epäilyttävän hyvä olo :p on ollut energiaakin vaikka muille jakaa..ihmeellistä. Eilen taas olin ihan vetämättömissä ja maha tuntui ihan potkupallolta..ei yhtään mukavaa,mutta pientä kaikki tämä oireilu jos tuloksena olis se ikioma pienokainen =)
Minä siis sekä opiskelen että olen töissä. Opiskelun suhteen ei ole mitään ongelmia,kunhan ja jos punktio ajan kohta on käsillä. En kyllä vielä tiedä mitä sanon töihin,mut täytyy keksiä jotain viikonlopun aikana!
Muistanko väärin vai onko sullakin Merrie ultra huomenna? Jos on,niin tulehan ilmoittelemaan kuulumisesi sitten tänne?!
Voimia teille =)

Heippa teille!Kävinhän minä tänään siellä ultrassa,ajat oli myöhässä 1,5 tuntia,vähän ketutti odotella siellä \|O Kaikki oli kohillaan,toisella puolella oli 12 ja toisella 15 munasolua 17-19mm.Alkaa pikkuhiljaa ahdistaa tuolla masussa vaikkei varsinaisia kipuja ole ollut,välillä pakottaa ja istuessa varsin painaa jotenkin :p Mulla olis lauantai-iltana irrotuspiikin pisto(pregnyl 5000ui)ja maanantai aamuna punktio..Pikkasen alkaa jännittää tosissaan :snotty: Varsinkin se pregnylin sekoitukset ja se neula on paksumpi mitä tuossa puregon-kynässä mutta sisulla kait vaikka väkisin pitää sekin piikki pistää..Toivottavasti teillä molemmilla myös on kaikki hyvin ja päästään yhdessä kaikki jännittämään ens viikkoo :whistle: Kertokaahan sitte huomenna mitä sinne teidän masuihin on kasvanut..Ja edelleen voimia ja jaksamista ja ennen kaikkea lujaa uskoa tähän kaikkeen!

Hei taasen!

Hitsi, kun käy jännäksi :) Minulla on ollut tänään ihan samanlaiset fiilarit kuin Ronjalla, draivi on aivan toista kuin eilen, kun olin superväsynyt. Tänäään on ollut paljon touhuttavaa, mikä on ehkä pitänyt ajatukset arjessa ja muualla kuin tässä kärvistelyssä. Tai no kärvistelyssä, kaiken kaikkiaan hyvinhän tämä projekti on tähän saakka mennyt. Summa summarum; pakko yrittää keksiä paaaaaaljon tekemistä seuraavien viikkojen ajaksi, niin aika kuluu nopeammin ja turhanpäiväinen stressaaminen jäisi taka-alalle...

Miwallahan on ihanteellinen määrää folleja tuloillaan! Sä taidat olla meistä ekana punktiopöydällä! Mutta perässä tullaan kovaa vauhtia! Mullakin on tosiaan ultra huomenna ja sitten varmistunee, milloin mun tuotanto kerätää talteen. Kiva sitten vertailla, että mimmoiset saldot saadaan :)

Koodaillaanhan huomenissa & tsemiä superisti meille kaikille!

Hienoa Merrie ja Miwa! Teillähän oli tosi hienot tulokset ultrassa!
Minullakin oli tänään sitten ultra ja arvioivat n.20 munarakkulaa punktioitavaksi =) Tiistaina olisi sitten h-hetki. Nyt alkoi vähän jänskättää! Äkkiä vaan jotain tekemistä,ettei ajatukset lähde harhailemaan :) Ei ole edelleenkään yhtään huono olo. Se yksi päivä välissä taisi olla poikkeus. Mitenkäs teillä on tunnelmat?

Moro Ronja ja Merrie!Minä olen ollut vapaapäivällä ja nukuin pitkästä aikaa viimeyönä koko yön heräämättä kertaakaan ja nukuin aamulla pitkään :D Tänään ollu vähän vaihteleva päivä,välillä ollu iloinen ja sitten yht^äkkiä alkoi itkettää ilman mitään syytä :'( Muuten kaikki hyvin.Pistin äsken viimeisen Puregon annoksen ja huomenna olis illalla se irrotuspiikin vuoro..Jompi kumpi teistä kyseli miten töissä selitellään nämä poissaolot.Minun oli pakko kertoa pomolle tästä kun meillä on niin pieni työyhteisö ettei ketään saa niin äkkiä tuuraamaan jos edellisenä iltana ilmoitan olevani useamman päivän poissa töistä.Onneksi pomo on niin ymmärtäväinen ja kannustava ollut ja kysellyt vointia ja joustanut myös työvuoroissa..Teilläkin kummallakin on hyvin asiat kun on noita "munia"kasvanut noin paljon.Nyt vain pidetään ne peukut ja varpaatkin pystyssä että kaikki menee jokaiselta niin kuin olis tarkoitus ja saatas odotettu joululahja :hug:

Hu-huu Ronja ja Merrie,missä luuraatte?!Ei ole teistä kummastakaan kuulunut mitään koko viikonloppuna :( Minä tässä alan huomista jännittää todenteolla..Eilen illalla piti pistää se Pregnyl-piikki,arvoin kauan uskallanko tuikata mutta viimein rohkaistuin ja tökkäsin mahamakkaraan :D Pikkasen se kirpas kun oli vähän paksumpi neula kuin Puregon-kynässä ja sitten ku se aine meni sisuksiin kirveli vähän.Tänään ollut olo sitten todella täysinäinen ja närästänyt pitkin päivää(minua ei yleensä närästä)Turvottaa myös massua ja äkkinäiset liikkeet tuntuu aika ilkeeltä..Toivottavasti teistäkin kuuluisi jotakin niin tietäisi miten teillä menee :attn: Jos kykenen/jaksan,ilmottelen huomisiltana miten kaikki meni,toivotaan että hyvin =) Terkuin:Miwa

Yhteistyössä