ideoita kuivaksi opetteluun

  • Viestiketjun aloittaja työssäkäyvä,
  • Ensimmäinen viesti
työssäkäyvä,
Meillä on nyt 2v3kk poikalapsi ja "ongelma" on siis kuivaksi opettelu. Meillä on pottailtu noin yksi vuotiaasta saakka ja hyvin pottaan tarpeet tuleekin, jos juuri sillä hetkellä on hätä. Mutta ongelma on se, että vielä poika ei osaa sanoa, onko hänellä pissa tai kakkahätä ja tarpeet tulevat vaippaa. Hänellä ei siis tunnu olevan ainakaan vielä mitään pidätyskykyä.
Tuntuu, että kuivaksi opettelu venyy vielä senkin takia, että lapsi on päiväkodissa, missä ei tietenkään koko ajan kysellä hädän perään. Tarrataulua on kokeiltu, mutta mitään kiinnostusta siihen ei tunnu pojalla olevan. Hänelle on ihan sama saako niitä tarroja vai ei.

Toinen ongelma koskee syömistä. Hän ei suostu syömään itse (muuta kuin herkkuja). Miten siis saada lapsi lusikoimaan tai haarukoimaan ruokaa itse. Aika on kuitenkin rajallista aamuisin kun pitää kiirehtiä myös töihin eikä illallakaan pöydän ääressä viitsisi tuntitolkulla istua. Ideoita kaivataan.
 
älä kiirehdi
Älä kiirehdi ainakaan potan kanssa. Pidätyskykyä ei vielä tarvikaan olla pitkään aikaan ja ensin tulee kyllä se kyky, että tietää koska mitäkin on tullut (vaippaan), sitten tietää tulohetkellä ja pian myös jo ennen, vaikkei vielä voi esim. minuuttiia pidempään pidättääkään. Kyllä tuo kehittyy siihen 3v mennessä, ehkä. Meillä poika jo 2v9kk ja vaipoissa edelleen (kotihoidossa ja itse taas uskon, että päiväkodissa oppisi esimerkin vuoksi nopeammin homman). On parempi edetä hitaasti kuin kiirehtien tässä asiassa. Pojat ovat vielä yleensä tyttöjä jäljessä (tässäkin asiassa)... Valmius tulee kun se tulee, toisilla ennemmin, toisilla myöhemmin. Meillä ei pottailla käytännössä ollenkaan, mutta joskus on pottaan tai pönttöön saalis saatu kuitenkin ja poika saa siitä palkkion. Uskon, että jonain päivänä poika on valmis ja sitten vaipoista päästään eroon kertarysäyksellä ;) Lapsenne ei voi mitään sille, ettei tiedä koska hätä on. Joten kyseessä on todellakin "ongelma", ei ongelma, älä siis tee siitä isompaa numeroa kuin se onkaan.

Syöminen on meillä samanlaista, tosi nälkäisenä lusikoi itse ja samoin herkut, muut menee syöttämällä... Siihen en osaa oikein mitään sanoa, minä se vaan sitten syöttelen kiltisti, ehkä pitäisi vaan jättää oman onnensa nojaan ruokapöydässä...

Kuitenkin nuo ruokailu ja pottailu ovat kaksi herkkää asiaa, joiden kanssa olisin kuulolla, ettei ruokailusta tulisi valtataistelua tai ettei pottailussa vaatisi liikoja. Kaikkihan kuitenkin isompana luonnollisesti osaavat syödä ja ovat ilman vaippoja, eikö?
 
ihan rauhassa
Meillä oli ihan sama juttu pojan kanssa, eli tarpeet tulivat kyllä pottaan jos istuttamishetkellä pojalla oli hätä mutta itse ei kertonut milloin on hätä. Häntä ei myöskään lainkaan haitannut märkä vaippa/ märät housut vaan leikit jatkui märistä housuista huolimatta ihan normaalisti :D. Yökuiva oli 2,5v:na ja lopulta oppi täysin päiväkuivaksi 2v9kk ikäisenä.

Tyttö taas oppi ihan oma-aloitteisesti kuivaksi kertaheitolla 2v:na (sekä yö- että päiväkuivaksi). Häntä taas haittasi tavattomasti märkä vaippa (molemmilla lapsilla käytin kestovaippoja) ja alkoi itse sanoa että milloin on hätä ettei vaippa kastuisi.

Kakkaa ei kumpikaan tosin suostunut enää vaippaan tekemään vähän päälle 1-vuotiaina vaan pottaan aina (mikä oli äidistä sangen mukavaa :D)


Ei kannata stressata vielä asialla!
 

Yhteistyössä