Ideoita ja apua 5kk vauvan soseisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mango.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mango.

Vieras
Nyt on ollut kasvislistalla peruna, bataatti, kesäkurpitsa, porkkana, maissi eri komboina. Onko tässä ok valikoima, jos ei niin mitä lisää?

Makeissa soseissa loppuukin sitten mielikuvitus, valmiina olen ostanut Bonan luumusosetta, johon sekaan olen lisännyt todella kypsää banaania välillä, lisäksi itse valmistanut päärynäsosetta, johon olen lisännyt muussattua puolukkaa.

Tänään hiplasin mangoa hevi-osastolla, mutta kun ko. hedelmä ei ole tuttu, jätin vielä sinne. Milloin se on parhaimmillaan? Pitääkö olla pehmeä vai ei? Entäs se väri? Osa oli punertavia ja osa ihan vihreitä.

Mites avokado? Voiko sitä vaan sörssätä kypsentämättä vauvalle vai? Milloin se on parhaimmillaan ts. syöntikypsä?

Hunajamelonia mietin kans.

Intoa siis olisi tehdä kaikki itse, mutta ei kulje ajatus :P Ja neuvolan terkka vaan kuittasi näihin sosepohdintoihin, että valmissoseet on helpoin ratkaisu.

Makeissahan löytyy Piltiltä: aprikoosi, metsämarja, aurinkoinen, banaani, karpalo&omena, pelkkä omena, mansikka, mustikka, päärynä, päärynä&persikka, mango ja ruusunmarja+vadelma. Siinä ainakin kaikki mitä muistan. Itse ostan pelkästään Pilttiä, koska se on kotimaista tekoa. Bonat ja Nestlet tulee maailmalta.

Ot, edelliselle kirjoittajalle:
"Suomen Nestlé on Suomen johtava lastenruokien valmistaja, jonka tuotemerkkejä ovat Nestlé Bona ja Piltti. Molempien merkkien kaikki purkkilastenruuat valmistetaan Turun tehtaallamme."

Kyllä sen piltinkin kaikki raaka-aineet tulee maailmalta..
Ne purkkiruokien mangot yms on kuitenkin poimittu puista kypsänä, paloiteltu/soseutettu siellä kohdemaassa ja tuotu suomeen pakastettuna tai jääkaappitavarana. Suomessa siihen lisätään tärkkelystä ja vettä ja laitetaan purkkiin.

Luulen kuitenkin että se kupsänä oarhaan satokauden aikana poimittu mango sisältää enempi vitamiineja kuin se laivan ruumassa kylsymyt mango jota kaupan tiskiltä saa ostaa. En tiedä tosin varmaksi. Kannattaa miettiä myös ettäjos jokatapauksessa aikoo pakastaa valmistamanda soseet että olisiko helpompaa ostaa pakastevihanneksia/marjoja jne ja sulattaa niitä tarvittava määrä.

Mutta oli miten oli niin vihannespuolelta on vielä esim palsternakka,sipuli, valkosipuli, parsakaali, kukkakaali, kurkku, tomaatti. Avokadon oon raaputtanu lusikalla suoraan suuhun. Kypsä avokado on pehmeä, siitä sen tunnistaa. Avokado pehmenee ensin siitä kapeammasta päästä ja kun se kapea pää on pehmeä niin alkaa olla syöntikypsä. Kun se on kokonaan pehmeä niin kannattaa syödä pian pois.
Mä oon antanu vauvalle hedelmä/marjapuolelta esim nektariineja, persikoita, viinirypäleitä, mansikoita, vadelmia, mustikoita, päärynöitä, luumuja, banaaneja. Nuo nyt on riittävän pehemeitä ettei oo tarvi ruveta keittelemään vaan voi muussata ja antaa sellaisenaan. Omenaa on sitten saanu vauvanruokapurkista kun en ole viitsiny ruveta keittelemään.

luulen, että ne makeatkin hedelmät pitää keittää. ja kokeilemallahan se mangokin selviää. keität sitä 10min niin eiköhän siitä muussattavaa tule. hienoa että jaksat makeatkin soseet itse tehdä :) itse teen vaan ruokasoseet ja makeat saa purkista.

Mä annoin melonia ja mangoa isoina paloina suoraan käteen imeskeltäväksi, en siis muussannut. Mansikat ja mustikat samoin annoin lapselle itselleen napsittavaksi.

Mä just keittelin tuoreesta persikasta sosetta vauvalle. Tai no, keitin aikani ja kun ei mennyt muusiksi, niin surautin sauvasekoittimella. Tuli mukavan makeaa :)
Omenaa voit keitetellä soseeksi

Yhteistyössä