ICSI julkisella, kokemuksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja melina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

melina

Vieras
Miehellä todettiin azoospermia. Ensimmäisestä näyttestä löytyi 11 siittiötä, kontrolli näytteestä 6 siittiötä.
Olemme käyneet lapsettomuuspolilla puhumassa mahdollisista hoidoista ja ICSI on kohdallamme ainoa vaihtoehto. Minussa ei ole vikaa.
Lääkärimme mielestä on kuitenkin turhaa aloittaa hoitoja jos emme ole valmiita hyväksymään lahjasolujen käyttöä. Mies on ainakin toistaiseksi vielä sitä vastaan.
Aluksi puhuimme että mikäli punktiopäivänä ei siemennesteessä ole siittiöitä tehdään biopsia ja/tai otetaan ohutneulanäyte jne. Mutta lääkärin mielestä on turha aloittaa tekemään edes noita kivestutkimuksia mikäli emme ole valmiita käyttämään lahjoitettuja!
Onko tosiaan näin, että julkisella puolella ei tehdä ICSI hoitoja ellei ole valmis käyttämään lahjasoluja???

Ainakin oman järkeni mukaan siittiöitä luulisi löytyvän lisäkiveksestä ja/tai kiveksestä koska niitä oli muutamia siemennesteessäkin, vai?

Tammikuussa on seuraava aika lapsettomuuspolille, jolloi on päätettävä käytämmekö lahjasoluja...

Emme kumpikaan pitäneet meitä hoitanesta lääkärstä, voimmeko pyytää toista läääriä?

Tuloi todella paha mieli sairaalassa käynnistä, ihan kuin meitä kiristettäisiin :'(

Mutta onko tälläinen normaalikäytäntö julkisella?

Moikka. Luulenpa että julkisella ei lääkärin vaihto auta. He tekevät töitä tiimeissä ja esim Taysissa meillä punktiopäivänä lääkärit yhdessä päättivät millainen hoito meille päivän näytteen perusteella tahdään (IVF vai ICSI). He ovat kaikki alansa huippuosaajia, ainakin yliopistosairaaloissa, joten voi olla hankalaa. Mutta kysyä voi aina ja kyllä hoidoissa täytyy kuulla potilastakin, potilaalla on itsemääräämisoikeus. Sen sijaan yksityisellä te saatte kyllä sellaista hoitoa kuin haluatte. Ja rahaa palaa...

Kyllä teille vielä oma isänsä näköinen lapsi saadaan, se vaatii vaan hermoja ja jaksamista! Sitä vartenhan tuo ICSI-hoito on!

=)

melina oon vähä samas tilantees sun kanssa . mun mihellä on azoospermia. meille lääkäri sanoi, että ei tule ikinä yhteistä biologista lasta.
ja mun mies ei pysty ajtteleen noilla luovutetuilla ja se haluaa aikaa miettiä. :ashamed: :'(

lisäys vielä.. ja mä pelkään, et se ei halua ollenkaa. joten mä oon ihan masentunu, kun en tiedä mistää mitään enkä tiä mitä odottaa..
mä itken joka päivä ja muutnkin oon aiva maas.
istun kotona iltaan asti yöpaita päällä.
ei huvita enää eikä kiinnosta mittään ja kaiki energia menny! :ashamed:

Keskustelin lääkärinvaihdosta parin sairaanoitajan kanssa, niin heidän mielestä voisin vaatia toisen lääkärin.
Heidän mielestä lääkäri ei voi vaatia lahjasolujen käyttöä meidän icsi hoidossa, ennen kuin lisäkives on punktioitu ja kiveksestä otettu biopsia. Sitten vasta kun nämä on tutkittu ja jos sattuisi ettei omia siittiöitä kiveksestäkää löydy, niin silloin lahajsolujen käyttöä olisi ajateltava tosissaan. Tietenkin asiaa on ajateltava jo tässäkin vaiheessa, mutta mies ei ole kantaansa niiden käytöstä muuttanut.
Nämä sairaanhoitajatkin ihmettelivät, miksei muka kiveksestä löytyisi siittöitä, koska niitä todellakin löytyi spermanäytteestäkin.

Sani: eikö lääkäri ole teille ehdottanut lisäkiveksen punktiota ja kiveksestä otettavaa koepalaa? Joko olette kontrollinäytteen antanut?

Yhteistyössä