icsi-hoidosta / lyhen ja pitkän kaavan erot

Hei,

Meillä on pikkuhiljaa alettu siirtämään ajatauksia icsi-hoitoon ja haluaisin tietää siitä vähän enemmän. Perusjutut tiedän, mutta voisiko joku kokeneempi kertoa mulle lyhyen ja pitkän kaavan eroja. Milloin susoiteellaan pitkää ja milloin lyhyttä, milloin lyhyessä/pitkässä aloitetaan pistämiset ja milloin tehdään punktio jne.

Meillä klinikan kesätuko tulee väliin ja päästään toimiin vasta syksyllä, mutta olisi kiva tietää ennen suunnittelukäyntiä jo jotain, että on vähän hajulla mitä siellä puhutaan.

Kiitos kovasti!
 
Pitkässä kaavassa ensin oma hormonitoiminta sammutetaan sumutteille. Lyhyessä tätä vaihetta ei ole. Molemmissa varsinainen stimulaatiohoito alkaa samalla tavalla ja on samanlainen. Yksilöllisiä eroja hoidoissa toki on. Minulle on tehty kaksi ICSI-hoitoa lyhyellä kaavalla ja molemmat hoitokerrat ovat olleet erilaiset.

Silloin kun on syytä epäillä, että naisella on suurentunut riski hyperstimulaatioon, käytetään lyhyttä kaavaa. Pitkässä kaavassa on usein helpompi ajoittaa kiertopäivät suotuisimmiksi (esim julkisella ei punktioita välttämättä tehdä kuin tiettyinä viikonpäivinä ).
 
Kiitos vastauksesta hipkukka!
Milloin stimulaatiohoito aloitetaan, ekasta kiertopäivästä vai? siis lyhyessä kaavassa. Haluaisin sitä jotenkin lähteä kokeilemaan.
Aloitetaanko pistely siis kp 1 ja punktio sitten ovulaation aikaan, vai miten?
 
RPM
Alkuperäinen kirjoittaja tytti82:
Kiitos vastauksesta hipkukka!
Milloin stimulaatiohoito aloitetaan, ekasta kiertopäivästä vai? siis lyhyessä kaavassa. Haluaisin sitä jotenkin lähteä kokeilemaan.
Aloitetaanko pistely siis kp 1 ja punktio sitten ovulaation aikaan, vai miten?
Minulla on nyt alkamassa lyhyen kaavan mukaan, eli kierron 4pv aloitetaan pistelyt...pistellään noin 10pv jonka jälkeen punktio...sitten siirtoa jos kroppa sallii eli ei ole hyperstimulaatiota päällä.
Elikkäs hyvin nopeaa toimintaa :)
Sitten vaan toivotaan parasta!
 
Lyhyen ja pitkän kaavan valinta ei ole pelkästään tuon hyperstimulaation varassa vaan siihen vaikuttaa koko naisen hormonitoiminta ja vaste hoitoihin. Pääsääntöisesti nykyään lähdetään liikkeelle lyhyellä kaavalla, koska se on kestoltaan ja sivuvaikutuksiltaan elimistölle hellempi. Pitkä kaavaa vaatii tosiaan tuon oman hormonitoiminnan sammuttavan lääkkeen ensin (sumuttelut tai pistokset).

Pitkän kaavan etuna on kuitenkin se, että silloin oman elimistön vaikutus stimulaatioon saadaan paremmin nollattua ja tämä saattaa taas luoda paremmat edellytyksen itse follikkelien kasvatukselle (meillä esim. tämä tilanne). Monesti pitkää kaavaa kokeillaan, jos lyhyt kaava ei tuota riittävästi munasoluja tai niiden laadussa on eroja. Pitkä kaava on usein käytössä myös PCO-tapauksissa. Pitkässä kaavassa sivuvaikutuksia saattaa olla enemmän, koska ensimmäisessä vaiheessa naisella aiheutetaan käytännössä vaihdevuosia vastaava tila : )

Pitkässä kaavassa sumutteet/pistos ajoittuu kierron loppupuolelle, kuukautiset saattaa siirtyä. Varsinaiset kasvatuspistokset voidaan aloittaa kuukautisten tulon jälkeen melko vapaasti, koska elimistö on lepotilassa. Lyhyessä kaavassa meillä pistokset aloitettiin jo kp2, koska silloin elimistön oma hormonitoiminta ei ole vielä alkanut. Mukaan saatetaan tarviaan lyhessäkin kaavassa jarrupiikkiä (esim. orgalutran) ettei oma hormonituotanto sotke ja nosta LH-tasoa liian aikaisin. Kasvatuspistosten pituus määräytyy sen mukaan, mikä on oman elimistön vaste hoitoon. Ja sitä taas seurataan ultralla.

Tuloksissa ei varmaankaan merkittäviä eroja, toinen soveltuu toiselle ja toinen toiselle. Tsemppiä matkaan!
 
Nostampa tätä ketjua kyselläkseni lisää lyhyestä kaavasta...
Meillä edessä icsi-hoidot miehen heikon siemennesteanalyysin tuloksen vuoksi.
Saadaan varmaan hoidon suunnittelukäynnillä tarvittavat reseptit mukaan ja pistoshoito alkanee kierron alkupäivinä, mutta semmoista piti kysyä että missä vaiheissa klinikalla käydään ultrissa? Lopuksi vielä punktio ja mahdollinen tuoresiirto..näinkö se menee?
 
Eli kahden viikon aikana jopa 5 ultrakäyntiä? + punktointi ja siirtokäynti = Auts :(... Teen sellaista työtä että pitänee hyvissäajoin pyytää samantien väh. 3:n viikon loma...
Meiltä kun on klinikalle 1,5 tunnin matka.

Onko muilla kokemuksia asiasta?
 
Eli jos oikein laskin niin n. 9 käyntikertaa olisi 4-5 viikon aikana?
Teen sellaista työtä mistä en juurikaan voisi olla pois... mutta mun oljenkorsi tässä on "varhainen kesäloma" :).
Olet varmasti oikeassa, tuolle piinaavalle ajanjaksolle olisi todella hyvä olla jotain kunnon puuhaa jottei pää sekoa jännityksestä ja stressistä :).

Vielä kaipaisin kokemuksia, erilaisia?

Entäs tuo pitkäkaava; siinäkö sitten vaan klinikkakäynnit jakautuu pidemmälle ajanjaksolle, muuten ei eroa lyhyestä kaavasta?
 
Meillä pitkässä kaavassa on 3 ultrakäyntiä, jotka 2 vkon sisällä. 3:lla vkolla punktio ja siirto eli 5 käyntiä, 3:ssa viikossa. Verikoetta ei meillä tehdä eikä alkuraskauden ultraakaan nykyään rutiinisti tehdä jos sinne asti pääsee.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä lyhyt kaava ja käynnit menee näin; Suunnittelukäynti oli n.2kk sitten, pistokset aloitin viime viikolla kp 3 ja kp 10 olisi ultra ja punktio ilmeisesti kp. 14. Näin siis Keski-Suomessa julkisella.

Olen itse töistä pois nyt koko hoidon ajan, ja olen ollut tosi tyytyväinen päätökseen, olo kun on ollut tosi tukala ihan ensimmäsistä piikeistä lähtien niin ei olisi mun fyysisestä työstäni tullut kyllä mitään... Onhan tässä kyllä aikaa ajatella asiaa ihan liiankin kanssa kun kotona vaan pyörii....:kieh:
 

Yhteistyössä