Hyytelöpaukkujen tekoon apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vakio harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vakio harmaana

Vieras
Olis juhlat lauantaina ja tarkoitus oli tehdä hyytelöpaukkuja.

Tiedän että liivatelehtiä tarvitsee 1 kpl / 1 dl, mutta kuinka paljon sitä lämmintä / kuumaa nestettä tarvitsee kylmässä vedessä liotuksen jälkeen?

Muita käytännön neuvoja

Sitä kuumaa nestettä tarvii vaan tilkan, mihin sen liivatteen liottaa kylmässä vedessä liottamisen jälkeen :) en siis ole noita tehny, mut liivatteen käytöstä yleensä ja sitte kaadat sekoittaen sen liivatelirun siihen aineeseen minkä meinaat hyytelöidä.

Alkuperäinen kirjoittaja mää:
Sitä kuumaa nestettä tarvii vaan tilkan, mihin sen liivatteen liottaa kylmässä vedessä liottamisen jälkeen :) en siis ole noita tehny, mut liivatteen käytöstä yleensä ja sitte kaadat sekoittaen sen liivatelirun siihen aineeseen minkä meinaat hyytelöidä.

En ole ap, mutta pieni liru per lehti vai koko satsi? Jos tarvii esim 5 lehteä?

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Antakaa anteeksi tyhmä kysymys, mut miten niitä juodaan jos ne on liivatteella hyydytetty?

Vai juodaanko sitä, jos se on kerran paukku? Se sanoo vaan että poks.

A-haa!
Mä olen vissiin hiukan liian kauan ollu ilman viinaksia, ku luulin noita viinapaukuiksi....

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Alkuperäinen kirjoittaja mää:

En ole ap, mutta pieni liru per lehti vai koko satsi? Jos tarvii esim 5 lehteä?

Pikku liru rkl tai pari/satsi :) liukenee siis ihan pieneen määrään kuumaa nestettä kun on liotettu ja vesi puristettu pois niin ne menee sellaseksi lötköksi.

Jos puoleen litraan tarvii 5 lehteä niin noin kolmeen litraan nestettä tarvii noin 30 liivatelehteä? Kuinkas paljon siihen tarvitsee kuumaa nestettä?

En ole hyytelöpaukkuja koskaan tehny mutta juustokakun ohjeessa 5 liivatetta sulatetaan 3 rkl kiehuvaan veteen =) ja olen kiehauttanu sen veden ja sitten vesi pois liedeltä ja puristanu hyvin ne liivatteet ja sitten kattilaan ja kattila takas liedelle ja sekottanu eikä mene ku about 5 sekunttia ku liivatteet on liuennu :D

Jos jollain on hyvä ohje tohon hyytelöpaukkuun niin kertokaa ihmeessä ;)
(siis semmonen missä ei viina maistu :whistle: )

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
En ole hyytelöpaukkuja koskaan tehny mutta juustokakun ohjeessa 5 liivatetta sulatetaan 3 rkl kiehuvaan veteen =) ja olen kiehauttanu sen veden ja sitten vesi pois liedeltä ja puristanu hyvin ne liivatteet ja sitten kattilaan ja kattila takas liedelle ja sekottanu eikä mene ku about 5 sekunttia ku liivatteet on liuennu :D

Mie oon taas luullut että liivatteita ei nimenomaan saa keittää!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
OHJETTA????

Joku neuvoi mua kerran, että kannattaa tehdä ensin ihan tavallinen booli johon sitten lisää tarvittava määrä liivatelitkua ja tietenkin paukkulaseihin ennen hyytymistä. Tämä siis jos noiden hyytelöpaukkujen ohjetta kyselit.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
OHJETTA????

Joku neuvoi mua kerran, että kannattaa tehdä ensin ihan tavallinen booli johon sitten lisää tarvittava määrä liivatelitkua ja tietenkin paukkulaseihin ennen hyytymistä. Tämä siis jos noiden hyytelöpaukkujen ohjetta kyselit.

Juuri sitä! Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:

Mie oon taas luullut että liivatteita ei nimenomaan saa keittää!

Juu ei saa keittää =)

Niinku tuola kirjoitin niin kiehautan veden ja nostan pois liedeltä ja sitten puristan ne liivatteet ja laitan veteen jonka nostan takasi kuumalle levylle ja menee noin 5 sekuntia kun ne on liuennu eli ei kerkee ees kiehahtaa enää ;) tosin olisin voinu sen sanoa mutta aattelin että se on itsestäänselvyys kun ne niin nopee liukenee :whistle: :D

Tämmöisenkin löysin arkistoista, mutta ajattelin nostaa kuitenkin josko joku tietäisi kauanko alkoholipitoiset jellyshotit säilyvät jääkaapissa? Jos vaikka juhlat olis perjantaina niin voiko tehdä paria päivää aikaisemmin jääkaappiin valmiiksi, ettei tarvitse juhlapäivän aikana alkaa vääntämään...?

Yhteistyössä