Hyvin tienaava YH - tunnetko?

• Viestiketjun aloittaja malla
  • Ensimmäinen viesti
Sellaisen tilaston muistan että viime vuoden palkansaajista vain 15%:lla oli yli 3500 euron tulot. Yli 4000 tienaavia vielä vähemmän. Ja siinä on kaikkien alojen kaiken ikäiset palkansaajat mukana. Tässä aiheessa mä pitäisin jo lähemmäs 3000 tuloja hyvinä, sillä sitä nekin ovat.

tjaa-a
Kyllä mulla ois tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, jotka tienais naisena tuon yli 4000e. On lääkäreitä ja diplomi-insinöörejä. Mutta eivät sattumoisin ole yksinhuoltajia, mistäköhän lie johtuu? Eikä heillä ole yhteishuoltajuuksiakaan..mistähän sekin sitten johtuu..?

Naisissa harvempi tienaa sen 4000e, joten kysymys on vähän erikoinen. Ensin pitäisi jostain saada käsiin, tai viittiä googlettaa, prosenttimäärä tuon verran tienaavista naisista. Joten siinähän jokainen on potentiaalinen yh periaatteessa..paitsi sitten siitä pitäisi vielä ruokota pois sellaiset, joilla ei ole lapsia ja ovat liian vanhoja. Joten aika vaikeeksi ja arpapeliksi menee.

Samahan ois kysyä sitäkin, kuinka moni nainen ylipäänsä tienaa tuon verran. Taitaa olla suurin osa sitten lääkäreitä tai jollain teknisen alan tyyppejä, miksei remppareiskojakin (jos on jotain vähän erikoisempaa osaamista). Ehkä sitä pitäis kysyä, kuinka moni yh tienaa keskituloisen verran? Jos sua kiinnostaa siis tehdä jonkinlaista tutkimusta, et onko yh:t keskimäärin mitä porukkaa..mut ei sekään ole ihan realistinen..yh:ssa on myös näitä, joilla mies on kuollut.

Esimerkiksi yh, jonka mies on kuollut, ja joka on sitä ennen toiminut pienten lasten kotiäitinä..ei varmaan tienaa käytännössä yhtään mitään =) Itse tiedän tämmöisen tapauksen.

Aurora
Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja insinööri:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Määrittele ensin "hyvin tienaava" ja "täällä".
hyvin tienaava = esim. yli 4000 euroa kuussa
täällä = palstalla
Kuinka moni nainen tällä palstalla tienaa 4 000 kuussa. On aika paljon yli keskiansion.
kyllä niitä löytyy. Noi tulot eivät ole vaikka kaupallisella, teknisellä alalla tai esim lääkärille mikään erikoinen tulo. Suurin osa ainakin omasta tuttavapiiristä sen verran tienaa, tosin en tiedä kuinka moni palstailee...
No jos katsotaan naisten keskiansio, niin tuo on aika kaukana siitä. On tietty ihmisiä miehiä ja naisia jotka tienaa tuon ja enemmänkin. Minäkin tiedän usean, mutta tiedän usean joka ei pääse edes keskiansion tasolle.
ehkä koulutus sitten valikoi enemmän seuraan hyvintienaavia naisia, mutta mulla on tasan yksi lastenhoitaja tuttavissa. Joten nuo tulot ovat keskimääräistä mun piirissä. Joku tienaa ehkä hieman vähemmän mutta monet paljon enemmän.
Tai toisilla ei nouse kusi päähän :D
Ei tuossa mun mielestä ole nesteet vaihtanut paikkaa, onpahan vain yhdellä tavalla ilmaistu se, että monesti samassa oppilaitoksessa opiskelleet muodostavat myöhemmin elämässään ystäväpiirin, ja heillä on tietenkin sitten samantyyppinen koulutustausta -> tulotaso. Ei siitä kannata hernettä nenään vetää.

niin
Alkuperäinen kirjoittaja ******:
Sellaisen tilaston muistan että viime vuoden palkansaajista vain 15%:lla oli yli 3500 euron tulot. Yli 4000 tienaavia vielä vähemmän. Ja siinä on kaikkien alojen kaiken ikäiset palkansaajat mukana. Tässä aiheessa mä pitäisin jo lähemmäs 3000 tuloja hyvinä, sillä sitä nekin ovat.
Joo, jos tähän vaikka luottaisin, niin onko tästä mukana miehetkin?

Noh, pääpointtihan on että keskituloiset ja rikkaat elättävät kaikki muut =D

Mun mielestä kans ois mielenkiintosempaa tietää, minkä takia on yh ja minkälaiset tulot..mutta täsäs ei ilmeisesti haeta minkäänlaista analyysiä vaan pikemminkin sitä, et ap miettii omia tulojaan. Joten ei oikein kiinnostavaa, varsinkin kun ap ei profiloidu sen enempää.

we
Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
eikös sauli niinistö ollu hiukan aika sitten vielä yh? ihan kivat tulot hänellä...
Ikävä kyllä on mies, siis tässä tapauksessa. Miehillähän nyt on enemämn riskinottohaluja, jolloin urakehitys ja palkka sitten paremmat yleisesti ottaen. Toki tämä riskinottohalu seuraa muuallakin, vaikkapa liikenneonnettomuuksissa..

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa-a:
Kyllä mulla ois tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, jotka tienais naisena tuon yli 4000e. On lääkäreitä ja diplomi-insinöörejä. Mutta eivät sattumoisin ole yksinhuoltajia, mistäköhän lie johtuu?
Eroja tulee keskimäärin vähemmän korkeamman sosioekonomisen aseman omaaville pareille. _keskimäärin_ Ehkä elämänhallinnan taidot ovat kaiken kaikkiaan paremmassa kunnossa, on enemmän älyä, tunneälyä, keskustelutaitoja, vähemmän sosiaalisia, taloudellisia ja päihdeongelmia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja we:
Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
eikös sauli niinistö ollu hiukan aika sitten vielä yh? ihan kivat tulot hänellä...
Ikävä kyllä on mies, siis tässä tapauksessa. Miehillähän nyt on enemämn riskinottohaluja, jolloin urakehitys ja palkka sitten paremmat yleisesti ottaen. Toki tämä riskinottohalu seuraa muuallakin, vaikkapa liikenneonnettomuuksissa..
no mä vaan vastasin otsikon kysymykseen... ei eritelty sukupuolta siinä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
ehkä koulutus sitten valikoi enemmän seuraan hyvintienaavia naisia, mutta mulla on tasan yksi lastenhoitaja tuttavissa. Joten nuo tulot ovat keskimääräistä mun piirissä. Joku tienaa ehkä hieman vähemmän mutta monet paljon enemmän.
.
Ei tuossa mun mielestä ole nesteet vaihtanut paikkaa, onpahan vain yhdellä tavalla ilmaistu se, että monesti samassa oppilaitoksessa opiskelleet muodostavat myöhemmin elämässään ystäväpiirin, ja heillä on tietenkin sitten samantyyppinen koulutustausta -> tulotaso. Ei siitä kannata hernettä nenään vetää.
Voi en vedäkkään tämä:snotty: kuvaa esim herneen nenään vetämistä nenuun eikä tämä :D

Huvittaa vaan tuo sinun tapasi ilmaista asiat, ei muuta. Minulla on ystäviä suomen rikkaimpien listallta sekä tosi huonosti toimeentulevia. En valitse ystäviäni rahan tai koulutuksen perusteella, vaan persoonan. :heart:

jep
Tuo tuloasia riippuu aika lailla koulutustaustasta. Omat ystävät akateemisesti koulutettuja, ja tulotkin ovat melko hyvät kaikilla. Tosin ei koulutus aina hyviä tuloja takaa, mutta todennäköisemmin kuitenkin hyvällä koulutuksella tienaa hyvin kuin matalammalla koulutustasolla. Ystävissäni on yksi YH, hänen tulojaan en tarkkaan tiedä (ei kuulu tyyliin jutustella niistä ), mutta uskoisin niiden olevan n. 3000e/kk (AMK-koulutuksella ).
No ei se akateemisuus vielä mitään sano. Monet tuntemani akateemiset ovat työkkärissä=tuloja ei oikeastaan siis ole, itse hankittuja. Jos on joku DI, niin varmaan ihan ok tulot..sit riippuu ihan itsestä se touhu. Tai vaikka opettajalla on suurinpiirtein ok, mut ei nekään nyt mitkään huiput ole. Sitten toisaalta jos oot joku tutkija jossain pikkujutussa tai opiskellut jotain höttönttöttön-juttua..niin palkkaa joko ei ole tai se on aika surkea.

Tuntemillani amkilaisilla on paljon paremmat palkat ja pienempi työttömyysprosentti. Jopa yhden teknikon palkka hakkaa DI:n palkan, mikä on jo aika erikoista. Kyllähän nää hommat on ihan itsestä kii ja myöskin alasta totta kai. Sitten toisaalta jos on päässyt rahoituslinjalta tms johonkin huippupaikkaan, niin totta kai on hyvät palkt =)

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Joo, jos tähän vaikka luottaisin, niin onko tästä mukana miehetkin?
On. Eli kun tuossa on kaikki mukana, niin niistä vielä pienempi osa on naisia ja vielä pienempi osa yksinhuoltajia..

Ei mulla sen ihmeempää pointtia, senkun heitin kun muistin kun tässä on ollut puhetta, että mitkä ovatkaan isot tulot kenenkin mielestä..

Kyllä mulla ois tuttavapiirissä paljonkin ihmisiä, jotka tienais naisena tuon yli 4000e. On lääkäreitä ja diplomi-insinöörejä. Mutta eivät sattumoisin ole yksinhuoltajia, mistäköhän lie johtuu?
Eroja tulee keskimäärin vähemmän korkeamman sosioekonomisen aseman omaaville pareille. _keskimäärin_ Ehkä elämänhallinnan taidot ovat kaiken kaikkiaan paremmassa kunnossa, on enemmän älyä, tunneälyä, keskustelutaitoja, vähemmän sosiaalisia, taloudellisia ja päihdeongelmia jne.
Tai sitten pelkäävät erota enemmän kuin normituloiset. Tulotason menetys olisi niin suuri..

Tai sitten pelkäävät erota enemmän kuin normituloiset. Tulotason menetys olisi niin suuri..
hah. Minusta päinvastoin. Jos on vaikka hyvätuloinen nainen, niin ei ole taloudellisesti riippuvainen miehestään. Raha ei ole mikään syy jäädä huonoon suhteeseen. Toisin taas on paljon tapauksia, joissa nainen ei uskalla lähteä suhteesta tai empii sitä tosi pitkään, koska jäisi puille paljaille eikä pärjäisi itsekseen.

Aurora
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Tuo tuloasia riippuu aika lailla koulutustaustasta. Omat ystävät akateemisesti koulutettuja, ja tulotkin ovat melko hyvät kaikilla. Tosin ei koulutus aina hyviä tuloja takaa, mutta todennäköisemmin kuitenkin hyvällä koulutuksella tienaa hyvin kuin matalammalla koulutustasolla. Ystävissäni on yksi YH, hänen tulojaan en tarkkaan tiedä (ei kuulu tyyliin jutustella niistä ), mutta uskoisin niiden olevan n. 3000e/kk (AMK-koulutuksella ).
No ei se akateemisuus vielä mitään sano. Monet tuntemani akateemiset ovat työkkärissä=tuloja ei oikeastaan siis ole, itse hankittuja. Jos on joku DI, niin varmaan ihan ok tulot..sit riippuu ihan itsestä se touhu. Tai vaikka opettajalla on suurinpiirtein ok, mut ei nekään nyt mitkään huiput ole. Sitten toisaalta jos oot joku tutkija jossain pikkujutussa tai opiskellut jotain höttönttöttön-juttua..niin palkkaa joko ei ole tai se on aika surkea.

Tuntemillani amkilaisilla on paljon paremmat palkat ja pienempi työttömyysprosentti. Jopa yhden teknikon palkka hakkaa DI:n palkan, mikä on jo aika erikoista. Kyllähän nää hommat on ihan itsestä kii ja myöskin alasta totta kai. Sitten toisaalta jos on päässyt rahoituslinjalta tms johonkin huippupaikkaan, niin totta kai on hyvät palkt =)
Niinhän mä sanoinkin, että koulutus ei aina hyviä tuloja takaa, tarkoitin just tuota mitä kirjoitit. Pointti oli nimenomaan se, että keskimäärin todennäköisemmin esim. ekonomilla on hyvä palkka kuin vaikka merkonomilla. Poikkeus vahvistaa säännön...

hah. Minusta päinvastoin. Jos on vaikka hyvätuloinen nainen, niin ei ole taloudellisesti riippuvainen miehestään. Raha ei ole mikään syy jäädä huonoon suhteeseen. Toisin taas on paljon tapauksia, joissa nainen ei uskalla lähteä suhteesta tai empii sitä tosi pitkään, koska jäisi puille paljaille eikä pärjäisi itsekseen.
Jos on tarpeeksi köyhä niin sossu ja kela tukee. Eikä ole oikeesti paljoa menetettävää. Jos on rikas ja tottunut tiettyyn elämäntasoon, niin ei ole sitä niin valmis uhraamaan. Yksin eläessään ei pystyis sitä elintasoa kuitenkaan ylläpitämään.

Onhan niitäkin jotka vaan jatkaa suhteessa vaikka kuin tökkis, mies kun matkustaa tarpeeksi niin ei sitä näekkään. yms.

Usein se mies on kuitenkin parempituloinen. Ja onhan ero yleensä hankala paikka. Kyllä sitä varmaan jokainen pohtii omaa pärjäämistään. Tulotaso tippuu, yhteenlasketut tulot on aina isommat. Vaikka ei ne tulot kaikkea ratkase.

Aurora
.
Voi en vedäkkään tämä:snotty: kuvaa esim herneen nenään vetämistä nenuun eikä tämä :D

Huvittaa vaan tuo sinun tapasi ilmaista asiat, ei muuta. Minulla on ystäviä suomen rikkaimpien listallta sekä tosi huonosti toimeentulevia. En valitse ystäviäni rahan tai koulutuksen perusteella, vaan persoonan. :heart:
Huom! Mä en ollut tuo joka kommentoi "ehkä koulutus sitten valikoi enemmän seuraan hyvintienaavia naisia...", kunhan vain kommentoin tuota mun mielestä asiatonta vetoa kusen nousemisesta päähän. Käsittääkseni en myöskään missään kohtaa kertonut valitsevani ystäviäni tulotason perusteella. Miten musta tuntuu Williviini että tämä aihe on sulle jotenkin herkkä? Vetelet sen verran paljon johtopäätöksiä vähistä aineksista.

insinööri
.

no ei kyllä mun ystäväpiiri pääse näillä tuloilla suomen rikkaimpiin. Ei edes oman ammattikuntansa hyvätuloisiin. Ei tartte olla mikään huippuosaaja tai liituraitapukunainen vaan ihan arkista työtä konttorirottana. Oikeasti on hauska lukea millaiset kuvitelmat ihmisillä on vaikkapa tämän 4000e palkan ansaitsijoista. Ei siinä mitään toimitusjohtajia olla...

Ystäväpiiri tosiaan jää helposti koulualoilta ja töistäkään ei saa erilaisempia ystäviä hankittua. Joku karma on, että alakouluaikaisetkin ystävät ovat kaikkien hämmästykseksi valinneet teknisen ajan suurimmaksi osaksi... Ovat vissiin huomanneet että ei se mitään ihmeellistä ole.

Minä
Olen mielestäni ihan hyvätuloinen, saan juurikin sen 3000 e /kk. En siis rikas, mutta toimeen tullaan. 4000 euroon on pitkämatka ja tuskin tällä alalla siihen yltääkään. EX mies tienaa reippaasti enemmän, mutta mitäpä siitä.
Voisin kirjoittaa tämän mustanakin, mutta kohta joku jo huutelis, että ylpeilee..

minä vaan
Hassua että tällaista kysellään... Mutta vastataan nyt sitten... :)
Minä olen nainen, yh (3 lasta), 37 v ja kk-palkka on 4790 euroa kuussa. Päälle joitakin satasia kilometrikorvauksista kuukaudessa. Vaativa työ, esimiesasema, välillä tuntuu ettei millään jaksaisi. Mutta palkkapäivästä toiseen mennään!

Toisaalta, iso talo ja iso auto, ja lainaa 170 000 euroa, joten ei tässä nyt prinsessoiksi eletä. Ihan kivasti riittää kuitenkin, ja yksi kaukomatka vuodessa tehdään yhdessä.

Yhteistyössä