Hyviä vinkkejä tarviin! Aloitin laihiksen. Samassa tilanteessa olevia?

  • Viestiketjun aloittaja Tonnikeiiju2
  • Ensimmäinen viesti
Tonnikeiiju2
Kaikenlaiset vinkit ja ideat otan vastaan mikä auttaa taistossa.
En mitenkään erikoisesti tässä koita painoa saada tippumaan vaan terveellisesti.
Onkos samassa tilanteessa olevia?

Mulle on aina ollut paha jos pidän herkuttelupäivän sillä jatkan siitä sitten entiseen malliin eli mättämällä herkkuja napaani. Eli totaalinen herkuttomuus.
 
Onnistunut
Itse olen tässä vajaan parin kuukauden aikana pudottanut n. 10 kg. Olen 170 cm pitkä, painoin n. 82 kg ja nyt paino n. 71 kg.

Tärkein "teesi" minulla on ollut se että päivän kokonaisenergiamäärä ei ole liian suuri, mutta olen pitänyt keskimäärin 1-2 herkuttelupäivää viikossa ja joskus saattanut napata suklaapatukan arkenakin. Eli syön noin 1000-1500 kcal päivässä ja minulle tulee reipasta kävelyä arkena melkein joka päivä ainakin 40 min (työmatkat kävellen + lenkit 2-3 krt viikossa n. 8km.)

Itse en olisi uskonut että tämä lähtee käyntiin näin hyvin, olo on kuin voittajalla!

Ruuan laadusta sen verran että arkena pyrin välttämään nopeita hiilihydraatteja, eli lounasruokalassa otan 3/4 lautasesta salaatteja ja sen 1/4 lihaosaa. Lautasmalli on myös hyvä esimerkki siitä, että ne syödyt määrät eivät ole mitään kukkurapäisiä annoksia!!!

Tulen nykyään paljon vähemmästä täyteen ja ylimääräinen turvottelu on jäänyt pois.

Määrätietoisesti eteenpäin, mutta jos "sortuu" herkkuihin niin se ei tarkoita kokonaistavoitteen kaatumista. Itse olen sen niin ajatellut, että en aio elää koko elämääni ilman herkkuja, vaan suon niitä itselleni kohtuudella. 80/20-periaate on siis toiminut mulla!
 
trrrr
Syö mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa. Vihanneksia, salaattia, juureksia ja marjoja paljon. Lihaa ostaessa älä osta valmismarinoituja tuotteita, sillä niissä on paljon piilosokeria. Kiinnitä huomio erityisesti piilosokereihin. Hiilihydraattien määrää kannattaa seurata.. mutta ei ole mitään järkeä alkaa fanaattisesti niitä kyttäämään. Leipäpala aamulla (juureen tehty ruisleipä) ja pari perunaa ruoan kanssa ei todellakaan kaada sinun diettiä. Juo vettä ruoalla (jos olet tähän mennessä juonut maitoa/mehua). Älä käytä hirveästi makeutusaineita.

Miksi pitäisi pitää herkutteluPÄIVÄ? Riittäisikö sinulle vaikka yksi suklaapatukka kerran viikossa herkuksi? Okei.. tiedän kyllä, että välillä tekee mieli ottaa joku päivä rennommin. Silloin vain pitää muistaa, että eniten merkkaa se, mitä sinä syöt niiden rennompien päivien ympärillä.

Olisiko sinulle helpompi 5:2 ruokavalio?
 
"vieras."
Mullekin totaaliherkuttomuus on ehdoton. Herkunsyönti jää päälle. Niin usein koettu on.

Mikä sulla ruokavaliossa mättää. Siitähän se muutos lähtee. Mulla se oli leivän syönti ja leivän ohella oivariini, juusto ja yletön maidonjuonti. Ihan turhia kaloreita monta sataa päivässä. Jätin leivän pois ja paino putoaa. Tosin vain n. kilon kuussa, mutta alaspäin on menty jo puoli vuotta ja vaatenumero on pienentynyt numerolla. Muutenkin hiilihydraatteja vältän esim. pullat. Herkuttelen jäätelöllä välillä, jottein elämä ihan tylsäksi käy.
 
Minäkin olen päästänyt kymmenen! liikakiloa vyötärölle kuin huomaamatta.. On tullut syötyä paljon herkkuja. Pitsaa, muuta pikaruokaa, juustoleipiä ja vanukkaita sekä sipsiä joka viikonloppu ja limpparia harva se päivä.. Alkuun jätän herkut ja limpparit pois. Aloitan taas kahvakuula treenit kolmesti viikkoon. Kahvakuula kiinteyttää mukavasti myös keskivartaloa ja käsissä ja reisissä muutoksen huomaa mukavan nopeasti.

Tsemppiä sulle (ja mulle)! :wave:
 
"höh"
Täysjyvätuotteet, ei mitään muroja, maustettuja jogurtteja tms. muuta "helppoa syötävää". Ruisleipää, hapankorppuja kaappiin. Niiden päälle voi laittaa vaikka yhtä ohuelti jotain kevyempää maustettua tuorejuustoa margariinin/voiseoksen sijaan. Juomana vain vesi, aterialla voi juoda rasvatonta maitoa lasillisen. Paljon vihanneksia, kasviksia, marjoja ja hedelmiä :)
 

Yhteistyössä