Hyviä vinkkejä potalle opetteluun?

• Viestiketjun aloittaja Potalle
  • Ensimmäinen viesti
"Ninni"
Meillä lapset ovat alkaneet viihtyä potalla, kun olen tuonut potan olkkariin ja ovat saaneet katsoa samalla lastenohjelmia. Esikoinen oli muistaakseni lähemmäs kaksi, joten häneen toimi myös palkitseminen (tarrojen kerääminen palkintotauluun siis). Kuopus on 8 kk, joten hän ei vielä ymmärrä palkitsemisesta, mutta istuu ihme kyllä potalla kiltisti.

"Jeba"
Meillä tyttö oppi potalle parivuotiaana niin että emme painostaneet häntä siihen, vaan potta oli olkkarissa ja alkoi sitten itse ensin leikkimään sen kanssa että käy pissalla ja kakalla ja sitten kerran sanoikin että tahtoo pissata sinne oikeasti ja se olikin tosi hieno juttu ja siitä se sitten lähti :)

"asdf"
Paras ja kaikkia säästävä vinkki on se, että odota kunnes lapsi on kypsä. Meillä ei istuttu potalla puolivuotiaasta asti, meillä otettiin potta tuonne kylppäriin kun lapsi oli 2v5kk ja näytettiin, että tähän pitää sitten jatkossa pissata ja kakata. Sitten otettiin vaippa pois. Muutaman kerran kun se pissa lirisi housuihin, niin jo juostiin potalle. Viikossa oli täysin päiväkuiva ja yövaippakin heitettiin pois kun oli ollut muutaman viikon ihan kuiva, 2v7kk taisi olla ikää kun uskallettiin ottaa se pois.

Odottakaa, että lapset on kypsiä, jos teillä nimittäin on muutakin tekemistä kuin istuttaa lasta potalla pelaamassa pelejä ja lukemassa kirjaa. Meillä ei potalla ole koskaan tehty muuta kuin pissattu ja kakattu ja that's it. Muut huoneet on pelaamista/lukemista/harrastamista varten.

• Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa
Tää onkin meillä just ajankohtainen asia, tyttö 2,5v.Mä olin jo aivan epätoivoinen, kun tyttöä ei pottahommat kiinnostaneet ja aina halusi vaipan. Nyt 4 päivää sitten miehen kanssa päätettiin, että nyt riittää! Sanoin tytölle että nyt laitetaan vaipat pois eikä enää laiteta. Vuorasin sohvan ja varauduin jatkuvaan siivoomiseen, mutta menikin ihan mahtavasti! 2 vahinkoa ekana päivänä, ei muuta. Nyt käy pöntöllä omatoimisesti aina kun hätä, ei tarvii edes muistutella! Olin kyllä todella yllättynyt ja olen edelleen. Yöllä toki on vielä vaippa.

pastilleja, tarroja pottaan kun istuukin hetkeks, joskus sujuu, joskus ei.. Hmm...Meille jo pottasanan lausuminen on esikoisella aiheuttanut sellaiset raivarit, että on suorastaan ihme että oppi 3-vuotiaana vaipattomaksi. Ja sitten pitää ilman vaippoja kotona, niin oon helpommin ilmotellut pisssoista.

Meille potta tuli pojan ollessa about 10kk. istui siinä ja leikki sillä, mutta koskaan ei hiffannu sen ideaa. Sitten 2v synttärin lähestyessä heivas vaipan ja alko osottaa että potasta on jotain tajua. Oppi päiväkuivaksi tosi nopsaa, yökuiva täysin ei oo vieläkään. Eli ei tapahtunu mitään oppimista ennenkun lapsi oli kypsä. Vaikka istu mielellään ja sai rauhassa sitä katella jne. koskaan ei sei suuremmin edes pissaillu vaippaa riisuessa kuten pojat saattaa tehä vauvana eikä kakannu säännöllisesti.

"Neela"
Meillä on myös kaikkien 3 lapsen kanssa odotettu, että lapsi on kypsä siihen pottailuun ja hoksaa mistä on kyse ja on motivoitunut. Jokainen on sitten ihan muutamassa päivässä oppinut koko homman. Ei stressiä, ei pissojen luuttuamista lattioilta ja sohvilta, eikä ole tarvinnut käyttää puolta päivää muksujen kyttäämiseen ja istuttamiseen potalla. Esikoinen oppi 2,5-vuotiaana, keskimmäinen 3-vuotiaana ja kolmas 2,5-vuotiaana.

Yhteistyössä