Hyviä keittoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja t
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies on tosi nirso.. Itse tykkään katkaravuista, mut toi ei tasan syö. Kaalikeitosta pidän itse mut mies ei oo edes samas talos jos kaali tuoksuu... Kukkakaalista jäi sairaalassa kammo.

Juu tomaattikeitto on muuten ihanaa :) Ihan unohtunut. Kaupan valmiita keittoja olen ostanut, onkohan jotai hyvää itse tehtävää ohjetta?

Sosekeitto kasviksista. Voi laittaa melkeinpä ihan mitä vain! Itse laitan usein perunaa, porkkanaa, purjoa, valkosipulia ja kukkakaalta sekä runsaanlaisesti mausteita.

Tomaattikeitto on tosi hyvää, sen voi tehdä tölkkitomaatistakin. Sipulikeitto myös hyvää, samoin kasvissosekeitto. Juustokeitto tai savuporojuustokeitto. Keitto riistalihasta (liha metsästäjiltä, pakastealtaasta tai tölkistä), riistalihassa on paljon rautaa. Sienikeitot.

Alkuperäinen kirjoittaja t:
Mies on tosi nirso.. Itse tykkään katkaravuista, mut toi ei tasan syö. Kaalikeitosta pidän itse mut mies ei oo edes samas talos jos kaali tuoksuu... Kukkakaalista jäi sairaalassa kammo.

Juu tomaattikeitto on muuten ihanaa :) Ihan unohtunut. Kaupan valmiita keittoja olen ostanut, onkohan jotai hyvää itse tehtävää ohjetta?

No musta kukkakaalisosekeitto on aika eri asia kuin kaalikeitto,

Pasta-minestronekeitto

1-2rkl öljyä
1 sipuli silputtuna
1 porkkana suikaloituna
pala selleriä suikaleina
(pari valkosipulinkynttä hienonnettuna)
½ l vettä
1 lihaliemikuutio
1 tlk tomaattimurskaa
½tl mustapippuria
4dl makaronia tai pastaa
1 paprika suikaloituna
1 maustekurkku suikaloituna
1rkl basilikaa
Lisäksi smetanaa tai raejuustoa

Kuullota kattilassa öljyssä sipuli, porkkana ja selleri. Lisää vesi, tomaattimurska, mausteet ja anna kiehahtaa. Lisää kiehuvaan keittoon makaronit ja keitä 10min. Lisää viimeisenä paprika, maustekurkku ja mausta basilikalla.
Tarjoile kevyemmin raejuuston tai herkutellen smetanan kanssa.

Ruokaisa makaronikeitto

1rkl öljyä tai voita
1 purjo renkaiksi leikattuna
300g broilerinsuikaleita
1l vettä
2 kanaliemikuutiota
1-2tl soijakastiketta
½tl currya
1tl roseepippuria
4dl makaronia (esim. keltaista kukkamakaronia)
1pss pakasteherneitä tai - maissia
2dl ruokakermaa

Kuullota öljyssä kattilassa purjorenkaat ja fileesuikaleet. Lisää vesi ja mausteet ja anna kiehahtaa. Lisää sitten makaronit ja herneet (tai maissi) ja keitä n. 10min. Pehmennä lopuksi makua kermalla.

Lihakeitto

750g naudan etuselkää
2rkl voita
2l kiehuvaa vettä
½rkl suolaa
4 pippuria (kokonaista)
1 sipuli
2 porkkanaa
pieni pala selleriä
pieni purjo
½ palsternakka
6 isoa perunaa
2rkl persiljasilppua

Liha huuhdellaan kylmässä vedessä ja leikataan suurehkoiksi paloiksi. Lihapalat ruskistetaan voissa pannulla.
Kiehuva vesi, suola, mausteet ja viipaloidut juurekset lisätään keittoon yhtä aikaa lihan kanssa. Keitetään liha kypsäksi (2-3tuntia). Kun liha on kypsää, se otetaan pois kiehumasta ja paloitellaan. Perunalohkot lisätään keittoon kiehumaan, ja lihapalat nostetaan takaisin keittoon vielä hetkeksi.
Pikainen kanakeitto
1 rkl öljyä ?2 tl currya ?300 g broilerin fileesuikaleita ?1 l kasvislientä ?1 pss (400 g) pakastevihannessuikaleita ?1/2 sitruunan mehu ?pieni nippu timjamia ?suolaa ??Kuumenna öljy kattilassa. Sekoita joukkoon curryjauhe. Lisää kattilaan broilerisuikaleet ja kypsennä niitä muutama minuutti. ?Lisää broilerin joukkoon kasvisliemi ja vihannessuikaleet. Kypsennä keittoa 10 minuuttia. Lisää sitruunamehu. ?Hienonna keittoon timjamia ja mausta se suolalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No musta kukkakaalisosekeitto on aika eri asia kuin kaalikeitto,

No siis niinhän mä sanoinki et kaalia syön mut kukkakaaliin on kammo :)

heta, sopiskohan tohon esim pakasteporo sekaan? jos raaskisin pienen paketin ostaa...

Miksei sopis, aika mieto tuo maku kuitenkin että saattaais siihen joku ruokasampi lisuke sopiakin,itse maustan vielä paprikajauheella ja persiljalla keiton, juustoraastetta oon joskus lisänny lautasella...

Yhteistyössä