hyviä ja huonoja kokemuksia talopaketeista!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talokuumeilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talokuumeilija

Vieras
Talokuume kova. etsiskelen laadukasta mutta suht edullista talopakettia. Kannattaako rakentaa itse vai luottaa talopekettien rakentajaan. itse rakentamiseen menisi enemmän aikaa ja vaivaa,mutta saako sillä laadukkaamman talon.
hirveästi olen lukenyt huonoa esin älvbystä,mites esim kastelli?

Kastelli on pirun iso firma ja meidän talopaketti tulee olemaan tuo kastellin cityeconomy 120!
Kastellitalon myyntiarvo on myöhmmin parempi, jos aikoo joskus myydä, kuin esim älvsbyn.
Rakentamista voi tarkkailla ja tehdä itse esim.lvi/sähkötyöt. meillä putkifirma, joten luonnollisesti teemme itse lvi-työt ja sisätyöt, kuten laminoinnin jne..

Ei siis olla vielä löydytty hyvää tonttia. Mies on parille tutulle käynyt tekemässä lityöt juuri talopaketteihin ja ei siitä hirveesti pois saa, MUTTA tietää ainakin, että putkityöt on laadukkaasti tehty. Juuri tossa nyt ollaan mietitty, että kannattaako ottaa avaimet käteen vaiko viittävaille valmis, koska avaimet käteen tuleemukana kaikki kodinkoneet, muuraustyöt sekä keittiönkaapistot yms.. ja hinta ero on vain n.25-35 000e.

Lattialämmitys tehdään itse valuu vaiheessa, joten siitä ei tule lisäkustannuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Ei siis olla vielä löydytty hyvää tonttia. Mies on parille tutulle käynyt tekemässä lityöt juuri talopaketteihin ja ei siitä hirveesti pois saa, MUTTA tietää ainakin, että putkityöt on laadukkaasti tehty. Juuri tossa nyt ollaan mietitty, että kannattaako ottaa avaimet käteen vaiko viittävaille valmis, koska avaimet käteen tuleemukana kaikki kodinkoneet, muuraustyöt sekä keittiönkaapistot yms.. ja hinta ero on vain n.25-35 000e.

Lattialämmitys tehdään itse valuu vaiheessa, joten siitä ei tule lisäkustannuksia.

mikä teillä onalustaav budjetti?

Siis valmistalo on lähinnä "viittä vaille valmis". Perinteisessä talopaketissa talotehdas asentaa lähinnä ulkoseinät ja aluskatteen. Kaikki perustustyöt, sisätyöt, valut, vesikaton tekeminen jne jää itselle ja aikaa näihin pitää varata ihan minimissään 6kk talotehtaan työn jälkeen. Itse rakentaminen tarkoittaa mielestäni lähinnä pitkästä tavarasta tekemistä eli mitään talopakettia ei tilata vaan kasa lautoja ja tarvikkeita arkkitehdin piirustusten mukaan rautakaupasta ja sitten omin voimin tai palkatuin miehin siitä rakennetaan talo.

Eli en nyt tiedä mitä tarkoitit tuolla viittä vaille valmiilla?

Meille tuli kastellin talopaketti eli siihen vaiheeseen että pysyy lämpö sisällä. Perustukset oli vaativat joten sen teki palkattu porukka.Meillä palkattu pari miestä hommiin ja LOISTO PORUKKAA ON JA HOMMA HOITUU!!!!!!!Itse olisi mennyt aikaa REIPPAASTI enempi ja ammattitaito puuttuu eli siivouksessa ollaan autettu ym mitä osataan. Ensi viikolla alkaa sisällä sisäseinien teko.

Meillä on Vaajatalo. Otettiin talo säältäsuojaan-asennuksena, eli itse ollaan tehty ja teetetty loput hommat. Avaimet käteen taloa ei siksi, koska haluttiin talon omien piirrustusten mukaan. Myös valikoimat keittiöissä, tapeteissa tai kaakeleissa ei ole niin suuri. Kaikesta valikoiman ulkopuolisesta olisi joutunut maksamaan ylimääräistä.
Ollaan oltu tyytyväisiä valintaa. Talo on hyvä ja hieno ja reklamaatiot on korjattu talofirman puolesta (jotain pientä oli oli ulkoverhouksessa)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tarkoitin tuota talopakettia mistä puhuit,että jatkasimme siitä mihin talonpaketin toimittaja jää. ei siis raakapuusta tekemistä?

Ok. Kannattaa aloittaa siitä, että ensin etsii itseä miellyttävän talopaketin. Jos sellainen löytyy valmistaloista, niin tottakai se on ehdottomasti helpoin vaihtoehto ja pari kymmentä tuhatta hintaeroa ei ole niin suuri, että välttämättä kannattaa ottaa normaalia talopakettia. Eli teidän pitää itse pohtia paljonko olette valmiita panostamaan rakentamiseen työtä ja muuta vaivaa. Talopakettiin saa tehtyä omia muutoksia ja valittua kaikki materiaalit, valmistaloon ei saa. Pari kymmentä tuhatta on kuitenkin pieni raha loppupeleissä eli sen perusteella en valintaa tekisi.

Jos taas sopivaa valmistaloa ei löydy, niin sitten etsitte kaikkien talopakettien joukosta sen eniten miellyttävän, vaikka se vaatisi jotain pieniä muutoksiakin. Siitä mallista kannattaa sitten pyytää tarjouksia useammalta talotehtaalta eli tarjoavat kyllä toistenkin malleista. Tässä vaiheessa tarvitsette joko kokeneen rakentajatuttavan tai ihan palkatun rakennusmestarin apua vertailemaan tarjousten eroja ja lopullisia hintoja. Nimittäin ihan samaa valmiusastetta ja pakettikoostumusta ei eri firmoilta saa.

Eri talomerkeistä voi lukea esim. rakentaja.fi keskustelupalstalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
eli aika paljon saa varata vielä talopaketin päälle hintaa vaikka ottaisi kaiken valmiina

No kyllä. Esim. liittymien hinta yllätti mut täysin... törkeen kallista!!! Maatyöt maksaa vähän tai paljon, siinä pitää olla liikkumavaraa. Meille tuohon rahaan pitäisi tosin nousta vielä autotallikin, mutta se tehdään omista puista itse, joten sille ei ihan hirveästi tule hintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tarkoitin tuota talopakettia mistä puhuit,että jatkasimme siitä mihin talonpaketin toimittaja jää. ei siis raakapuusta tekemistä?

Ok. Kannattaa aloittaa siitä, että ensin etsii itseä miellyttävän talopaketin. Jos sellainen löytyy valmistaloista, niin tottakai se on ehdottomasti helpoin vaihtoehto ja pari kymmentä tuhatta hintaeroa ei ole niin suuri, että välttämättä kannattaa ottaa normaalia talopakettia. Eli teidän pitää itse pohtia paljonko olette valmiita panostamaan rakentamiseen työtä ja muuta vaivaa. Talopakettiin saa tehtyä omia muutoksia ja valittua kaikki materiaalit, valmistaloon ei saa. Pari kymmentä tuhatta on kuitenkin pieni raha loppupeleissä eli sen perusteella en valintaa tekisi.

Jos taas sopivaa valmistaloa ei löydy, niin sitten etsitte kaikkien talopakettien joukosta sen eniten miellyttävän, vaikka se vaatisi jotain pieniä muutoksiakin. Siitä mallista kannattaa sitten pyytää tarjouksia useammalta talotehtaalta eli tarjoavat kyllä toistenkin malleista. Tässä vaiheessa tarvitsette joko kokeneen rakentajatuttavan tai ihan palkatun rakennusmestarin apua vertailemaan tarjousten eroja ja lopullisia hintoja. Nimittäin ihan samaa valmiusastetta ja pakettikoostumusta ei eri firmoilta saa.

Eri talomerkeistä voi lukea esim. rakentaja.fi keskustelupalstalta.

"Kannattaa aloittaa siitä, että ensin etsii itseä miellyttävän talopaketin"

Musta kannattaa lähteä siitä, että mikä on budjetti (kuten moni jo kysyikin). Sitä ennen on ihan turhaa selailla kuvastoja ja haaveilla millainen on oma unelmien talo.