Hyviä ja edullisia ruokia? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt tartteis hyviä ja edullisia ruokia.
Nyt on asiat sillä tolalla kahden ison ylläri laskun myötä,että täytyy miettiä mitä sinne kärriin laittaa.
Tähän päivään saakka ei ole koskaan tarvinnut miettiä (paitsi opiskeluaikoina) et mitä sitä kärriin lappaa joten hyvät neuvot olisi tarpeen :)

viikon ostokset pitäs saada

kaalilaatikko ite tehtynä - voit jopa jättää jauhelihan pois.
keitot (pinaattikeitto,kesäkeitto,kasvissosekeitto....makkarasoppa,jauhelihasoppa....)
laatikot
yks halpisruoka mun lasten mieleen on kananmunakastike ja keitetyt perunat..

Minä tässä taannoin oikein yllätyin miten hyvää voi olla ryynimakkaralaatikko :D Tosin ryynäri ei ole makkara ihan halvimmasta päästä mutta latasin laatikkoon porkkanaa, kukkakaalia, lanttua, punasipulia ja sitä ryynäriä ja sit ruokakermapurkki perään ja voi hyvänen aika miten oli hyvvää!!! :D Makkaralaatikko toimii kyllä melkein mistä tahansa makkarasta eikä tule kovin kalliiksi.

Soija, linssit ja pavut lihan korvaajiksi tai "jatkeeksi". Lihaliemikuutiolla terästetty soija maistuu ihan lihalta, jos outoja makuja pelkää. Soijarouhetta voi käyttää esim. makaronilaatikkoon lihan tilalla, linssipata on tosi helppo tehdä ja täyttävää jne.

Viikoksi edullisia ruokia hmm. Leipä ja herkut on kalliitta, eli kannattaa varmaan tehdä esim sämpylöitä tai jos ei jaksa niin peltileipää yms ja jos itse tai lapset herkkuja mielii niin ´pois karkki hyllyltä kohti keksejä vanukkaita yms mitä ei niin ilkeästi veroteta. Vanukkaat myös kannattaa tehdä itse, tulee hirmuisesti halvemmaksi ja aika paljon terveellisempääkin. Meillä ainakaan ei ees murkku nirppaa omasta suklaavanukkaasta (maitokiisseli maustettuna aidolla kaakaolla ja toki jäähdytys ennen syöntiä) Riisi- ja ohrapuuro, juurekset on aika halpoja ja hyvin saa muutettua perus perunajuttuja kun korvaa osan esim lantulla palsternakalla ja porkkanalla. Kukkakaali on vissiin vielä siedettävän hintaista, siitä tulee hyvä keitto ja muusi. Perunasoselaatikko niin että osa jauhelihasta korvattu soijarouheella. Meillä myös tuo yllä mainittu munakastike uppoaa hyvin. Lasagne niin, että juuston ja valkokastikkeen tilalla paljon raejuustoa, voi toki tehdä valkokastikkeenkin, mutta siihen en laittais juustoa enää. Lasagnessa aika usein korvaan pastalevy kesäkurpitsalla ja joskus laitan myös perunaa. Jostain luin, että peruna ei halpaa kun on niin huonoja jep, ei kannata ostaa valmiiksi pestyjä valmiissa 2 kg pussissa vaan irtoperunoita eikä mitään pestyjä. Jos tykkäätte fetasta niin tomaattimurskan sekaan mausteet ja feta paloja ja pastan kanssa syödään, fetaa mukaan siis maun ja lompakon mukaan, mutta ei tarvii edes paljon. Broilerikeitto broiskun koivista jotka ketetään kypsiksi vedessä mistä tulee keiton liemi, riisit sekaan kun perkaat koivista lihan, mukaan vielä maissia tai he-ma-pa ja muutama lusikallinen sulatejuustoa. Pastan kanssa halpoja on pesto, chili-valkosipuliöljy, oliivitahna (tapanade), perus jauhelihakastike voi hyvin laittaa sekaan kaalia ja porkkanaa, tomaattikastike ihan pelkästään tai sekaan mitä tykkää laittaa, uunimakkarastakin saa ihan ok ruokaa täytteeksi kun sekoittaa juustoraasteen sekaan ananasmurskaa niin täytteidenkin hinta tippuu jos tukkää ja löytyy niin pikkunen muru sinihomejuustoa mukaan myös. Kaalilaatikkokin on hyvää ja halpaa, samoin kaalikääryleet, kaalikeitto, pannulle pari palaa pekonia pilkottuna ja sekaan kaalisilppua ja (ei purkki) herkkusieniä, nam. Lihoista halvimpia makkaran jälkeen on varmaan possu esim ulkofilettä saa todella edullisesti ja siitä on moneksi sopii myös leikkeleeksi. Itse tehtynä pitsa on halpaa, samoin munakkaat erilaisilla täytteillä tai ilman. Nyt juuri kokonainen lohikin on citymarketissa tosi halpa ja siitähän voipi tehdä vaikka mitä, uunilohta, lohikastiketta, keittoa yms. Kalakeitto pakasteseistäkin menettelee, eikä vissiin sei oo kallista. Me ei niinkään koiteta tehdä halpoja ruokia, mutta kun yrtän tehdä mahdollisimmat terveellistä ja monipuolista ruokaa niin huomannut olen, että suurin osa kohtuu edullisiakin, kun ei käytetä mitään light versioita, yms. Samoin kun lapset syö aamupalaksi tukkilaista jugurttia hunajan ja joskus marjojen kanssa niin ei ole samanlailla heti nälkä kun jos olisivat syöneet saman satsin jotain valmista kevyt jugurttia. Juustoraastetta en osta oikeestaan koskaan valmiina kun on kovin paljon kalliimpaa ku juusto kokonaisena, enkä usko, että sen maku paranee siitä, että seisoo valmiiksi raastettuna pussissa.

Yhteistyössä