Hyviä biisejä mielenterveyspotilaiden levyraatiin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä miksi, mutta mulle tuli mieleen muutama Suomi-musiikin klassikko:
Kirka-Hengaillaan (siinä on ainakin hyvä iloisen letkeä fiilis. En sitten tiedä, ärsyttääkö joitakin iloisuudellaan)
Danny-Kesäkatu (kesä tulossa ja ainakin itselleni tuli hyvä, kesää odottava fiilis kun yksi päivä kuulin autoradiosta)
Maarit-Jäätelökesä (sama kuin äskeisessä)

The Beatles-Eleanor Rigby (haikea kappale jossa päähenkilö kuolee, mutta ajatuksena oli, että tää vois herättää keskustelua, koska sanat kertovat yksinäisyydestä. Vai voiko joku ahdistua liikaa? Heitin vain, koska muut ehdottomani ovat aika iloisia.)

Kokeiles tätä, Devin Townsendilla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö ja tekee todella paljon musiikkia eri genreissä. Tekee vihaista ja iloista musiikkia.

http://www.youtube.com/watch?v=GEVELikwBQ0

Me ollaan käytetty mm. ihan niitä hittejä joita soi radiossa rai sitten jokainen on saanut tuoda yhden oman levyn ja valita siitä kappaleen soitettavaksi. Joskus voi olla jokin teema, ertä jotain tietyn aikakauden musiikkia tai iskelmiä tms. Musiikkiterapia sitten erikseen, että sinne mietitään tarkemmin musiikki ja mitä sillä tai siihen liittyvällä toiminnalla haetaan.

Äitini, joka työskentelee alalla, on sanonut, että Katri Helenan "Anna mulle tähtitaivas" tai mikä biisin nimi ikinä onkaan, on kestosuosikkeja asiakkaiden (ennen vanhaan sai sanoa potilaiden) parissa.

Ikähaitari on kuitenkin sellainen, että älä nyt ihan pelkkää "vanhusmusiikkia" ota...tuo euroviisukappale ois ihan hyvä vaihtoehto...jotain vanhaa, jotain ajankohtaista, jotain vähemmän soivaa, jotain enemmän soivaa...mutta jättäisin tosiaan synkimmät kipaleet suosiolla pois...Ihmisiähän hekin vaan ovat, ja kuuntelevat samaa kuin muutkin...joskin tietty musiikki voi ahdistaa. Mun mielestä hyvä ois kuitenkin että lopetat sellaiseen "hyvän tuulen kappaleeseen", josta jää hyvä maku suuhun...vaikka se Paradise Oscar tai sitten se joka ne viisut voitti...

Itse mielenterveyskuntoutujana kuuntelen kyllä aika monenlaista musiikkia, ja yleensä aika synkkää vieläpä, jopa nyt kun olen paljon iloisemmalla mielellä. Ne artistit joiden sanoituksissa on jotain syvyyttä kun yleensä tekevät myös muutenkin puhuttelevampaa musiikkia. Elokuvamaku myös minulla on aika "masentava", komediat nyt vaan eivät kuvaa todellista elämää millään tasolla. Tosin en taida olla ihan hakemasi mielenterveyspotilas, koska en käy ryhmissä enkä klubitaloilla tms paikoissa vaan elän ihan itsenäistä elämää ihmisten keskellä, joten en tiedä onko tästä vastauksesta mitään hyötyä. Ehkä halusin vain kertoa että mielenterveysongelmaista eivät ole mikään homogeeninen ryhmä eivätkä välttämättä kaikki ihmisä jotka puhkeavat hysterian kyyneliin kun jotain ei-niin-iloista tulee vastaan.