Hyvät vanhemmat!! Opettakaa lapsillenne käytöstapoja=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cilla79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsi tulee pyytämään erikseen ruokaa voisithan neuvoa hänelle että teillä syödään vain kaikki yhdessä ruoka-aikaan.

Yksi vaihtoehto on myös soitella kaverin kotiin ja kysellä onko mitä ruoka-aineallergioita tms. että saako antaa välipalaa ja mitä saa antaa. Samallahan voit kertoa vanhemmille miten nälkäinen pikkuvieras teillä on =) Voihan olla että tytön vanhemmatkaan ei tykkää moisesta ja haluaisivat opettaa käytöstapoja, mutta kun eivät tiedä asiasta niin mitenkä voisivatkaan. Lapset on sellaisia veijareita että joskus saattavat tehdä jotain jäynää vanhempien "selän takana" heidän aavistamattaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Mua myös ärsyttää röyhkeys, oli kyse sitten lapsesta tai aikuisesta. Toisaalta mietin joskus sitäkin, miten monesti unohdetaan opettaa lapsille sitä, että jos syö itse, pitää tarjota muillekin, tai ei pidä syödä seurassa jos ei pysty jakamaan kaverin kanssa.
Minusta sekin on epäkohteliasta joskaan kaikki ei nykyään ajattele niin.

mulle opetettiin pienenä niin että seurassa jos syö niin pitää tarjota.
esim. jos kaverin edessä syö suklaapatukaka niin pitää antaa puolet pois kaverille.
ja tämä on yks niistä säännöistä jotka mulla jäi päähän ja ei unohtunu edes teininä kun röyhkeys oli muotia ja hyväksyttävää kaveripiirissä.
näitä asioita joista kiitän että äiti mulle opetti :)

Alkuperäinen kirjoittaja mini83:
Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja mini83:
perheellä voi olla suunnitelmissa mennä vaikka ravintolaillalliselle serkunkumminkaiman nimppareita juhlimaan tai äiti on väsännyt kuuden ruokalajin illallista ;)

No silloin tottakai passitetaan vierailija omaan kotiin. Mutta tarkoitin nyt lähinna jos syö kotona....kaikillahan on omat tapansa. ;)

Mutta eihän sitä voi tietää, mitä lapsen perheen suunnitelmissa on illalla =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä päin on kyllä ihan tapa antaa ruokaa myös niille jotka ovat kylässä... Meillä pelkkä oma perhe pöydässä on melko harvinaista:) Ainut haittapuoli asiassa on tajuttomat tiskivuoret;)

Ja myös meidän lapset syövät sielä missä milloinkin kylässä olevat. En oikein ymmärrä miten TÄMÄKIN asia on täällä niin hiton moinen "ongelma":/

Taidetaan asua samassa paikassa / paikkakunnalla :) Täälläon myös tommonen tapa. Että vierailevat lapset syövät samalla kun muukin perhe. Muualta muuttaneena meni vähän aikaa opetellessa kylän tavoille. Silloin, kun kaapissa on koululaiselle vain lautasellinen suunnilleen eilistä ruokaa, ja hän tulee kaverin kanssa, harmittaa, ettei ole mitään mitä tarjota.. kunnolla ja kunnollista.

Se menee vähän että vuoroin vieraissa, ja kaikki ovat tervetulleita. Jos vieras ei halua syödä, hän sanoo, että ei kiitos.

meillä tämä on juuri tulossa kuvioihin, esikoisen eskari kavereita on alkanut käymään kylässä. Ja kyllä ajattelin vetää samaa linjaa monien kanssa, että ruokaa tarjoillaan vain jos siitä on erikseen sovittu. Enkä myöskään alkaisi erityisjärjestelyjä vieraille lapsille tekemään, vaikka heillä nälkä olisi, anteeksi vaan jos on julmaa. Oppiipahan talon tavoille tällä tavalla ja pyytämään sitä ruokaa kotonaan.
Ja tuo "vierailuaika" on kyllä hyvä juttu, että ei esim. ennen klo 17.30 kyläilyjä. Tietenkin jos ei ole erikseen sovittu juttu. Tuo täytyykin ottaa käyttöön :-)

Alkuperäinen kirjoittaja heips:
Täällä päin on kyllä ihan tapa antaa ruokaa myös niille jotka ovat kylässä... Meillä pelkkä oma perhe pöydässä on melko harvinaista:) Ainut haittapuoli asiassa on tajuttomat tiskivuoret;)

Ja myös meidän lapset syövät sielä missä milloinkin kylässä olevat. En oikein ymmärrä miten TÄMÄKIN asia on täällä niin hiton moinen "ongelma":/

Taidetaan asua samassa paikassa / paikkakunnalla :) Täälläon myös tommonen tapa. Että vierailevat lapset syövät samalla kun muukin perhe. Muualta muuttaneena meni vähän aikaa opetellessa kylän tavoille. Silloin, kun kaapissa on koululaiselle vain lautasellinen suunnilleen eilistä ruokaa, ja hän tulee kaverin kanssa, harmittaa, ettei ole mitään mitä tarjota.. kunnolla ja kunnollista.

Se menee vähän että vuoroin vieraissa, ja kaikki ovat tervetulleita. Jos vieras ei halua syödä, hän sanoo, että ei kiitos.

Mä oon myös muualta muuttanut ja tiedän, että tällä kylällä on erilaiset tavat. Mutta mä pidän tapani ihan siitä syystä, että olen vastuussa omien lasteni syömisistä ja syömättä jättämisistä. Myöskään en halua olla vastuussa ylipainoisen lapsen kaverin lihavuudesta. Mun mielestä lasten vanhempien pitää tietää mitä lapsi on syönyt ja milloin. Mäkin voin antaa ja annankin ilomielin lapsen kavereille ruokaa tai välipalaa, jos se on lapsen vanhempien kanssa sovittu.

Herkkuja meillä ei kuitenkaan vieraiden aikana syödä tai jos syödään niitä tarjotaan vieraillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja heips:

Mä oon myös muualta muuttanut ja tiedän, että tällä kylällä on erilaiset tavat. Mutta mä pidän tapani ihan siitä syystä, että olen vastuussa omien lasteni syömisistä ja syömättä jättämisistä. Myöskään en halua olla vastuussa ylipainoisen lapsen kaverin lihavuudesta. Mun mielestä lasten vanhempien pitää tietää mitä lapsi on syönyt ja milloin. Mäkin voin antaa ja annankin ilomielin lapsen kavereille ruokaa tai välipalaa, jos se on lapsen vanhempien kanssa sovittu.

Herkkuja meillä ei kuitenkaan vieraiden aikana syödä tai jos syödään niitä tarjotaan vieraillekin.

No, meidän koululaisella ei ylipaino-ongelmaa ole, ja ovat sen verran vanhoja, että jos näillä varhaisteineillä on ylipaino-ongelmaa, osannevat itse huolehtia siitä. Tavallisen kokoisia ovat minusta.

Meillä ainakin näitä kyläilyjä on niin vähän, että sen kerran kun meillä syövät, se tuskin ketään lihotaa tai kenenkään dieettiä pilaa.

Ja jos meidän koululainen saa kavereillaan rasvalla ja sokerilla kuorrutettua sapuskaa, se tekee vaan hyvää,s en sortin luukasa se likka on.

Se, että tarjotaan ruokaa kun muutkin syövät, on ihan eri asia, kuin se, että muksu kävele jääkaapille katsomaan "mitähän söisin" ja ottaa haluamansa tai sanoo "haluan pullaa" tai ei koskaan kiitä, mutta saattaa arvostella ettei ole herkkuja tai tarpeeksi. Raivostuttavaa, meillä käy tällainen ekaluokkalainen. Ei mitään käytöstapoja.

Meillä on myös sellainen kaveri. Ikää hänellä on jo tosin 25 ja on tehnyt tätä jo sen 20 vuotta. Tietää tien jääkaapille, että viinakaapille. Muuten ihan sama, mutta kun joi yhden Meukowin paremman konjakki pullon, ni sit tuli raja vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Röyhkeys ärsyttää..

just pienellä lapsella on nälkä. Voithan sanoa, että teille ei sovi tulla, eikä tehdä mieletöntä ongelmaa siitä. Jos ei ole varaa antaa leipää lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
Jos lapsi tulee pyytämään erikseen ruokaa voisithan neuvoa hänelle että teillä syödään vain kaikki yhdessä ruoka-aikaan.

Yksi vaihtoehto on myös soitella kaverin kotiin ja kysellä onko mitä ruoka-aineallergioita tms. että saako antaa välipalaa ja mitä saa antaa. Samallahan voit kertoa vanhemmille miten nälkäinen pikkuvieras teillä on =) Voihan olla että tytön vanhemmatkaan ei tykkää moisesta ja haluaisivat opettaa käytöstapoja, mutta kun eivät tiedä asiasta niin mitenkä voisivatkaan. Lapset on sellaisia veijareita että joskus saattavat tehdä jotain jäynää vanhempien "selän takana" heidän aavistamattaan :saint:

ihana asenne. Missähän tällaiset äidilliset äidit nykyään piileksivät? Ap:n kaltaisia on ihan tarpeeeksi.

kovasti opettaa lapsiamme käyttäytymään,mutta toisinaan tuntuu kun olen heidän kanssaan jossain (kaksi tyttöä) niin vaikuttaisi siltä kun heille ei olisi ikinä opetettu mitään käytöstapoja. eivät onneksi mene toisten kotiin vaatimaan ruokaa,mutta muuten olen välillä todella ihmeissäni/kauhuissani heidän käytöksestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:

ihana asenne. Missähän tällaiset äidilliset äidit nykyään piileksivät? Ap:n kaltaisia on ihan tarpeeeksi.

Voi kiitos kauniista sanoista :flower:
Tästä asiasta vielä sen verran, että itse ajattelen että pienet 5-7 vuotiaat lapset ovat usein vasta opettelemassa yksin kyläilyä. Siksi he eivät välttämättä käyttäydy ihan priimasti vaikka kuinka kotona olisikin opetettu.

Minä ainakin neuvon omia pikku vieraitani ihan samalla tavalla kuin omianikin vastaavassa tilanteessa ja toivon että myös meidän mukuloita "komennetaan" kylässä tarpeen vaatiessa. Lisäksi pyrin myös heti ystävyyden alussa tutustumaan leikkikaverien vanhempiin ja pitämään avoimet välit....pieniähän ekaluokkalaisetkin vielä ovat.

Yhteistyössä