Hyvät vanhemmat!! Opettakaa lapsillenne käytöstapoja=)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cilla79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cilla79

Vieras
Lauantaista lähtien olemme saaneet seuraa neidin luokkakaverista. On kiva juttu että hän viitsii tulla leikkimään mutta minua harmitaa se kun kotona ei opeteta lapsille käytöstapoja.

Oma lapseni ehti olla eilen ja tänään vajaa puoli tuntia kotona ennen kuin kaveri ilmestyi oven taakse. Otti vaatteet pois,meni keittiön pöydän ääreen istumaan ja ilmoitti hänellä olevan nälkä,anna ruokaa. Voileivän tein hänelle. Nousi pöydästä ja meni leikkimään toisten kanssa. Voita olin pois laittamassa kun neiti tulee taas pöydän ääreen ja ilmoittaa hänellä olevan vieläkin nälkä. Tein sitten uuden leivän hänelle.
Tänään taas sama homma. Ulkovaattet pois ja pöydän ääreen kuuluttamaan että hänellä on nälkä. Tänään en leipää antanut koska olimme juuri toisten kanssa ulos lähdössä.
Koko ulkoilun ajan neiti valittaa nälkäänsä ja kun pyysi leipää kerroin meillä ruuan olevan myöhemmin. Nyt käy koko ajan kyselemässä että koska se ruoka on ja mitä on tarjolla.
Kotiintulo aikoja hänellä ei vissiin ole, seitsemältä olen passittanut kotiin.

Meillä kyllä saa syödä,mutta silloin kun tarjotaan. Aina olen tytön kaverit ruokkinut jos ovat sattuneet olemaan meillä ruoka-aikana. Mutta jotenkin tuntuu hassunkuriselta alkaa syöttämään vieraalle lapselle ruokaa eri aikaan mitä omat lapset syö.

Opettakaa lapsillenne että ruokaa ei mennä kinumaan,silloin voi syödä jos tarjotaan. Samoin antakaa kotiintulo ajat lapsillenne. Näin se on kaikille mukavampaa.

Sillon kun me oltiin muksuja, niin meilä oli kotona semmonen sääntö, ettei meille kavereita oteta viikolla ennen klo 17.30 leikkimään. Ihan just siksi, etä meidän perhe sai syödä rauhassa, ja läksyt ehdittiin tehdä. ja saman linjan aion pitää tässäkin huushollissa sitten kun lapsi alkaa olla koululainen.

totta turiset. meidän naapurin neiti on vielä sen näköinen että ei ihan äsken ole nälkää nähny.. no mutta, tarjoan jos on omillenikin tarjoamassa. ja olen sanonut että vieraissa ei kysellä syömisiä, voit ottaa jos tarjotaan. eikä silloinkaan ole pakko syödä.
ärsyttävää myös se että jatkuvasti rampataan vaikka sanon että nyt sitten ei enää kysytä lisäaikaa kun meillä on ruoka ja sitten aletaan rauhoittumaan jo oman porukan kesken.. silti soi ovikello 5min päästä.

minkä ikänen neiti kyseessä? mein ekaluokkalaisella on vähän tontyyppinen kamu, mut se enää tullu meille ku käskin tytön sanoo sille ettei ihan joka päivä tulis, olin muutenki hermona ku tää neiti sai kulkea missä tykkäs mutta omani ei

Whatever:
Omani on myös ekaluokkalainen,taitaa olla sama tyttö kyseessä=D
Tämä neidin luokkakaveri on juuri samanlainen mitä kirjoitit.

Tänään sanoin kun päivällä sitä leipää kinusi,että syö seuraavalla kerralla kotona ennen kuin tulet tänne leikkimään,niin ei ole heti nälkä. Nyt on kauhea morkkis kun niin menin tytölle sanomaan.

Miehen kanssa eilen puhuttiin,että jos haluaa tulla leikkimään niin ennen kolmea ei saa tulla ja 18.00-18.30 on kotiin meno aika.

Täällä päin on kyllä ihan tapa antaa ruokaa myös niille jotka ovat kylässä... Meillä pelkkä oma perhe pöydässä on melko harvinaista:) Ainut haittapuoli asiassa on tajuttomat tiskivuoret;)

Ja myös meidän lapset syövät sielä missä milloinkin kylässä olevat. En oikein ymmärrä miten TÄMÄKIN asia on täällä niin hiton moinen "ongelma":/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä päin on kyllä ihan tapa antaa ruokaa myös niille jotka ovat kylässä... Meillä pelkkä oma perhe pöydässä on melko harvinaista:) Ainut haittapuoli asiassa on tajuttomat tiskivuoret;)

Ja myös meidän lapset syövät sielä missä milloinkin kylässä olevat. En oikein ymmärrä miten TÄMÄKIN asia on täällä niin hiton moinen "ongelma":/

Röyhkeys ärsyttää..

Vieras:

Kyllä meilläkin ruokaa annetaan mutta meillä syödään silloin kun ruokaa tarjotaan eikä sitä tulla kerjäämään.
En koe mitenkään pahana asiana tarjota ruokaa vieraille lapsille,musta se on ihan mukava juttu,mutta sitä en oikein sulata kun suoraan ulko-ovesta sisään tultaessa mennään pöytään ja aletaan valittamaan nälkää. Myös sana Kiitos on tainut jäädä jonnekkin matkan varrelle.

Taidan sitten olla tiukkapipo äiti mutta ei voi mitään=(

joo mut eihän siinä pöydässä ollu oma perhekään

Alkuperäinen kirjoittaja jonna:

Mutta nälkäinen oli kuitenkin pöydässä... Ei kai se perikatoon vie, leivän/hedelmän tarjoaminen? No, kukin tyylillään... Ja toki se ärsyttää jos ei esim. sanota kiitosta.

Mua myös ärsyttää röyhkeys, oli kyse sitten lapsesta tai aikuisesta. Toisaalta mietin joskus sitäkin, miten monesti unohdetaan opettaa lapsille sitä, että jos syö itse, pitää tarjota muillekin, tai ei pidä syödä seurassa jos ei pysty jakamaan kaverin kanssa.
Minusta sekin on epäkohteliasta joskaan kaikki ei nykyään ajattele niin.

Ehkä asiassa ärsyttää eniten se,että sovittiin että ekana käy kotona tekemässä läksyt ja omassa päässäni ajattelin että syö kotona jos on nälkä. Kuitenkin kohta on meidän oven takana ja nälkä on niin kova että siihen kuulemma kuolee=)

Täytyy vaan vissiin tehdä neidin kanssa pelisäännöt selviksi.
Laitoin juuri perunat kiehumaan joten toivotaan ettei nyt ihan kuukahda puolessa tunnissa=D

Alkuperäinen kirjoittaja jonna:

Mutta nälkäinen oli kuitenkin pöydässä... Ei kai se perikatoon vie, leivän/hedelmän tarjoaminen? No, kukin tyylillään... Ja toki se ärsyttää jos ei esim. sanota kiitosta.

meillä ei omatkaan saa ruokaa kuin ruoka- ja välipala-aikoina ihan jo hampaidenkin takia, ne kun ei kestä liian montaa happohyökkäystä päivässä. silloin meilläkin saatetaan tarjota kaverille jos omatkin on syömässä.

Itse en hlökohtaisesti katsoisi tuollaista touhua. Haluamme viettää ruokailut oman perheen kesken (yhteistä aikaa) näin viikolla. Viikot muutenkin meillä kiireisiä ja kellotettuja, joten ruokailutilanne on oiva pysähtymis- ja keskusteluhetki. Kyläilyt vasta kuuden tienoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Cilla79:
Opettakaa lapsillenne että ruokaa ei mennä kinumaan,silloin voi syödä jos tarjotaan. Samoin antakaa kotiintulo ajat lapsillenne. Näin se on kaikille mukavampaa.

Olen opettanut, ja toivon lasteni ohjetta myös noudattavan. Meille voi koulupäivän jälkeen kyllä tulla, ja käsken omia lapsia antamaan myös vieraille välipalaa, kun ottavat itsekin, mutta tuollainen kinuaminen ei ole soveliasta. Kotiin noita soittelen kyläilyreissuilta viimeistään klo 19.30, viikonloppuisin puolisen tuntia myöhemmin.

Mä en tykkää, että lapseni syövät muualla kuin kotona ja en päästäkkään kyläilemään ennenkuin ovat syöneet. Mutta aina välillä on jossain kaverin luona herkuteltu :/

Meillä ei myöskään kaverit yleensä saa syömistä, joitain poikkeuksia lukuunottamatta, joten aika äkkiä kaveritkin oppivat mitkä ovat meidän tapamme.

Eiköhän ap:nkin lapsen kaveri opi pian, että teillä saa välipalaa tai ruokaa vain silloin kun on ruoka-aika, kunhan ap ei muulloin mitään anna.

No siis tottakai ymmärrän sen että jos on kylässä kun perheellä ruoka-aika niin tarjotaan myös vieraille. Mutta juuri tuo että ottaa itsestäänselvyytenä että siellä kyläpaikassa kyllä ruokitaan meidänkin kakarat on juuri sitä röyhkeyttä. Jos vanhemmilla jo on sellainen asenne niin miten luulette että lapset sitten oppivat??!! Tuollainen varsinkin kun joka päivä pitää kylässä käydä syömässä. Eikös se leikkiminen ole se syy miksi käydään kaverin luona eikä ruoka. Eikä kaikilla ole välttämättä edes rahaa ruokkia toisten lapsia joka päivä. :x

Alkuperäinen kirjoittaja mini83:
No siis tottakai ymmärrän sen että jos on kylässä kun perheellä ruoka-aika niin tarjotaan myös vieraille.

Minä taas en ruoki vieraiden lapsia, jos ei ole sovittu asiasta vanhempien kanssa. Mahdollisten allergioiden lisäksihän perheellä voi olla suunnitelmissa mennä vaikka ravintolaillalliselle serkunkumminkaiman nimppareita juhlimaan tai äiti on väsännyt kuuden ruokalajin illallista ;)

Mulle tulee kyllä ekana mieleen, että tytön kotona ei kovin paljoa lapsesta välitetä. Ettei siellä ole sen enempää kotiintuloaikoja, ruokaa kuin aikuista niitä käytöstapoja opettamassa.

Lapsi ei ole syyllinen kotioloihinsa. Se pitäisi muistaa. Lasta ei saa hylkiä tai kiusata siksi,e ttä on likainen, epäsiisti, huonotapainen,, luuhaa kadulla puolille öin. Omalle lapselleen tulisi opettaa, ettei vika ole lapsen, vaan vanhempien, lapsi on vanhempiensa "armoilla".

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Alkuperäinen kirjoittaja mini83:
perheellä voi olla suunnitelmissa mennä vaikka ravintolaillalliselle serkunkumminkaiman nimppareita juhlimaan tai äiti on väsännyt kuuden ruokalajin illallista ;)

No silloin tottakai passitetaan vierailija omaan kotiin. Mutta tarkoitin nyt lähinna jos syö kotona....kaikillahan on omat tapansa. ;)

Minun tyttärellä on kans yksi tuollainen kaveri, ei bestis kuitenkaan, joka kävelee meillä suoraan jääkaapille.

Eka kerran, kun tuli kylään ja teki tuon tempun, kattoin haavi auki tuota likkaa.
Huh, mitkä tavat ja rehtorin muksu!

Kyllä minä tarjoan kavereillekkin välipalaa, jos tulevat koulusta suoraan kylään ja siitä kyläilystä on vanhemmatkin tietoisia.
Mutta ei niin röyhkeä saa olla, että ite marssii kaapille kylässä. Ja se kiitos, sitä ei sitte varmasti kuulu.

Yhteistyössä