Hyvät neuvot tarpeen ennenkuin mieheni sekoaa! (lapsi ei nuku)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli koitan tiivistää jutun suht lyhyeksi.
Meillä on kuopus reilu vuoden vanha. Ei ole elämässään nukkunut yhtä ainutta yötä. Ei ikinä.
Mies käy vuorotyössä ja on nyt joutunut pärjäämään niin vähällä unella, että hirvittää :(.

Olen ehdottanut, että menisi nukkumaan varapatjalle esikon huoneeseen toiseen päähän taloa. Talomme ei kuitenkaan ole suuren suuri, joten täyttä äänieristystä ei tietenkään tuo. Miehen tulee selkä kipeäksi varapatjalla maaten. On TODELLA herkkäuninen itsekin, eikä saa unta "missä vaan".

Olen myös koittanut ehdottaa, että menisi välillä omille vanhemmilleen yöksi ja sieltä sitten töihin (asumme samalla paikkakunnalla ), mutta kun tuo ei saa "vieraassa" paikassa unta, on tuokin vaihtoehto aikalailla possuljettu.

Lapsemme nukahtaa normaalisti iltapuuron ja hammaspesun jälkeen klo 21 noin. Nukkuu n tunnin-puolitoista sikeästi. Siten herää ja vaatii viereen, eli ei nukahda ellei jompi kumpi meistä ole pitämässä kädestä kiinni. Näin nukkuu kaksi-kolme tuntia ns koiranunta. Sitten alkaa yöshow. Lapsi herää ja kampeaa pystyyn, yrittää sängystä pois, kiehnää, kähjää, myllää ja potkii. Ei nuku taikka rauhoitu millään. Välillä itkee, välillä jokeltaa. Maitoa annetaan joskus, juo sen, voi olla vartin hiljaa ja sitten taas sama rumba. Yöshow alkaa juuri meidän vanhempien makeimpien unien aikaan ja kestää joskus kolmekin tuntia. Viideltä soittaa miehen kello, joten eipä siinä juuri yöunta tule, että jaksaisi päivällä töissä.

Itse saan päivällä lapsen kanssa nukkua. Toki tilanne rassaa minuakin, muttei niin paljoa kuin miestä. Nyt jotain neuvoja tai jotain kaipaisin kipeästi. On koitettu oma sänky, on sivuvaunu, on viileä huone on pimeä huone jnejnejne.
Päiväunia lapsi nukkuu hyvin. Ulkona toiset. On koitettu myös jättää toiset päikkärit pois. Ei vaikutusta...

Sinuna hakisin apua lapsen uniongelmiin. Lapsikin tarvitsee kunnon yöunet kehittyäkseen.
Ootteko kokeillu omaa huonetta?

Meillä 10kk poika heräsi yössä 10-20 kertaa, kävio sairaalan unikoulua 3yötä ja nukkuu nykyään kuin tukki.

Ok. Eli maito pois. On puhetta ollutkin, että heitetään kaikki pullot roskiin. Tuttia ei lapsi ole syönyt muutamaan kuukauteen enää ollenkaan. Tuo maidon antaminen vaan on helppo keino. Lapsi hiljenee edes hetkeksi :ashamed:

Minä hiukan kartan tuota unikoulu juttua,, kun ajattelen, että eihän lapsi ilman syytä huuta. En haluaisi siis viedä vieraaseen paikkaan (sairaala ) huudatettavaksi (jollaisena unikoulun koen )...:ashamed:

Lapsi on TODELLA herkkäuninen isänsä tapaan. Herää jokaiseen risaukseen. Toisin kuin esikko, joka nukkuu vaikka pommi räjähtäisi sängyn alla. Olen jo miettinyt, että mitä jos laittaisin illalla kuopukselle korvaulpat :D
Onko kuolleena syntynyt idea? Ajattelin, ettei kuulisi jokaista risahdusta ja rasahdusta ja havahtuisi niihin...:D

oletko kokeillut nukkuuko paremmin normaalissa sängyssä, jos nyt nukkuu pinniksessä? Meillä poika rauhottui kunnon unille, kun vaihdettiin pinnis normaaliin sänkyyn.. tai no otettiin se pinniksestä toinen reuna pois..

toiset lapset ovat tuollaisia, esim. meidän esikoinen joka nyt 4-vee eikä ole vielä ikinä nukkunut kokonaista yötä laitokselta lähdön jälkeen.
mutta syitä jotka voivat pitää hereillä ovat kauhukohtausten jne. lisäksi allergiat ja erilaiset perussairaudet. korvista kannattaa muuten poistaa vaha pois ettei lukossa olevat korvat pidä lasta hereillä...esim. ceridalöljyllä.
vaikka lapsi ei nukkuisikaan niin teidän tehtävänne on hellästi mutta rauhallisesti opettaa että yöllä annetaan toisille unirauha mikä ainakin meillä ollut tosi vaikea tehtävä :( mutta jaksamista!!!

Lapsi kolmevuotiaana alkaa nukkumaan läpi yön, jos on heräilevää tyyppiä. Meillä lapsi oli välissä nukkumassa tuossa iässä ja kiehnäs ja käänsi sitten siinä. Molemmat käänsi selkänsä ja yritti nukkua, lapsi nukahti kun oli niikseen. Onneksi ei huomannut että sieltä sängystä vois yrittää poiskin, tai sitten ei vain itteensäkään huvittanut.

oletko kokeillut nukkuuko paremmin normaalissa sängyssä, jos nyt nukkuu pinniksessä? Meillä poika rauhottui kunnon unille, kun vaihdettiin pinnis normaaliin sänkyyn.. tai no otettiin se pinniksestä toinen reuna pois..

En uskalla kyllä "normaaliin" sänkyyn laittaa. On niin levoton kiehnääjä, että putoaahan se sieltä. Nyt nukumme niin, että meidän sänky on hilattu seinään kiinni ja lapsi nukkuu seinän puolella, ettei pääse putoamaan. Ollaan koitettu tuota, että pinnasänky sivuvaunuksi meidän sänkyyn kiinni ja laita alas, mutta ilman tulosta. Karjuu, nousee pystyyn, haluaa pois = meidän väliimme omasta sängystään. En pidä lapsen välissänukkumista ongelmana, KUN NUKKUISI!!

Itse olet tilanteen aiheuttanut, kun tarjoat lapselle yöllisiä palveluja. Meillä yöt rauhoittuivat heti, kun lapsi muutti omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn.

Unikoulun voi tehdä kotonakin.

silkonikorvakittiä apteekista iskälle, vaimentaa hyvin ääntä.
millainen päivärytmi teillä on?enemmän ulkoilua lapselle .ei tv:n katselua yms.
Kuunteleeko iltasatua?
laita sänky sinun sänkys viereen ja silität sitä lastas ja laulat vaikka.kun muutaman yön jaksaisit, niin laitat aina takasin kun kampeaa ylös, sanot , nyt nukutaan.ei jaksa kovin kauaa pelleillä.3 . yö kun pääsette ohi, voisi alkaa helpottaa..neuvolasta neuvoja kysy.sänky sinne toiseen päähän taloa, äänieristystä huoneeseen.?? Voimia ja jaksamista

[QUOTE="vieras";22881782]toiset lapset ovat tuollaisia, esim. meidän esikoinen joka nyt 4-vee eikä ole vielä ikinä nukkunut kokonaista yötä laitokselta lähdön jälkeen.
mutta syitä jotka voivat pitää hereillä ovat kauhukohtausten jne. lisäksi allergiat ja erilaiset perussairaudet. korvista kannattaa muuten poistaa vaha pois ettei lukossa olevat korvat pidä lasta hereillä...esim. ceridalöljyllä.
vaikka lapsi ei nukkuisikaan niin teidän tehtävänne on hellästi mutta rauhallisesti opettaa että yöllä annetaan toisille unirauha mikä ainakin meillä ollut tosi vaikea tehtävä :( mutta jaksamista!!![/QUOTE]

Olen ajatellut asian niin, että lapsi vain ON huono nukkumaan. Ei sille voi mitään. Mutta aika lohduttomalta sekin ajatus kuulostaa. Päivisin lapsi on pirteä, eloisa aj kaikin puolin tervekin on. Kävelee jo kovaa vauhtia ja on ikäisekseen erittäin mukavasti kehittynyt =).

Välillä herää öisin juuri tuollaiseen "kauhukohtaukseen", eli huutaa suoraa huutoa ja vetää itsensä kaarelle. Ei auta hyssyttely ja kädestä kiinnipito. Yleensä vain se maito auttaa :ashamed:.

Hae sille miehelles korvatulpat niin ei herää öisin vaikka lapsi heräisikin.
Mitä lapsi tekee tuon yöhärdellin aikana? siis huutaako se kokoajan vai onko se tyytyväisenä hereillä ja höpöttelee? Jos on tyytyväisenä niin älä nouse sängystä vaan laita vaan käsi pinniksen raosta sisään (siis jos sänky sivuvaununa) ja jatka unia..

[QUOTE="vieras";22881807]silkonikorvakittiä apteekista iskälle, vaimentaa hyvin ääntä.
millainen päivärytmi teillä on?enemmän ulkoilua lapselle .ei tv:n katselua yms.
Kuunteleeko iltasatua?
laita sänky sinun sänkys viereen ja silität sitä lastas ja laulat vaikka.kun muutaman yön jaksaisit, niin laitat aina takasin kun kampeaa ylös, sanot , nyt nukutaan.ei jaksa kovin kauaa pelleillä.3 . yö kun pääsette ohi, voisi alkaa helpottaa..neuvolasta neuvoja kysy.sänky sinne toiseen päähän taloa, äänieristystä huoneeseen.?? Voimia ja jaksamista[/QUOTE]

Mä ajattelin, että jos ei mies herää kellon soittoon kun on kitit korvissa...? :D

Ei tuo tvtä keskity katselemaan. Tepastelee paljon ja hiukan jo elättelinkin toiveita, että kun lähtee kävelemään, kävelee itsensä pyörryksiin ja niinollen yötkin rauhoittuvat, mutta kissanviikset :(. Menee koko päivän kuin elohiiri, mutta ei vaikutusta öihin positiivisessa mielessä.

Olemme koittaneet vuorotellen tuota "unikoulua" kotona. Mutta luovuttaneet neljän viiden tunnin jälkeen. Kun lapsi lopulta huutaa niin, että ääni on vaimeaa pihinää, kroppa yltäpäältä hiestä, nyyhkii mielettömästi ja tärisee :ashamed: Eli on huutanut itsensä ihan piippuun. Minun sydän ei kestä tuommista huudattamista :(

Hae sille miehelles korvatulpat niin ei herää öisin vaikka lapsi heräisikin.
Mitä lapsi tekee tuon yöhärdellin aikana? siis huutaako se kokoajan vai onko se tyytyväisenä hereillä ja höpöttelee? Jos on tyytyväisenä niin älä nouse sängystä vaan laita vaan käsi pinniksen raosta sisään (siis jos sänky sivuvaununa) ja jatka unia..

Mies ei saa nukuttua vaikka korvatulppia (niitä keltaisia :D ) on koittanut.
Välillä lapsi herää unesta huutamaan hysteerisesti ja KOVAA, kääntää itseään karrelle, eikä rauhoitu MILLÄÄN. Välillä herää kuin nappia painamalla klo 03, nousee istumaan ihan pirteänä ja hokee lamppu, haukku, äiti yms . Sitten kiukkuaa kun emme leiki ja pelehdi vaan painamme hänet takaisin makuulle hellästi ja silittelemme yms...Nousee ylös, kiipeää jalkopäähän, me kiskomme takaisin, huutaa, jokeltelee, nyppii sukkiaan, rääkyy, on 5 minuuttia hiljaa, nyppii kättäni, nenääni, kiskoo hiuksista meitä ynnämuutaynnämuutaynnämuuta.

mieskin kyllä sopeutuu, ajan kanssa. nyt tärkeintä on vain että selviätte aina seuraavaan aamuun. kokeilkaa erilaisia nukkumisjärjestelyjä, korvatulppia sun muuta. ja anna ilkeiden kommenttien mennä ohi korvien eli näitä uniongelmaisia (todellisia ongelmaisia) on ja heidän ongelmat sisäänrakennettu jo syntyessään eli sinä et ole varmaankaan pilannut lapsesi nukkumista. tuo on raivostuttavaa että kaiken kokeilleena hyvää tarkoittavat ihmiset sanovat ihania ohjeita.

esim. meidän esikoisen kohdalla joka vauvasta lähtien herännyt yöllä tiuhaan, ei ole avannut edes silmiään vaan huutanut kurkkusuorana ja siitä asti kun oppinut seisomaan seissyt sängyn laitaa vasten niin neuvolalääkärin ohje oli vain että tassuttele!! öö, miten tassuttelet jos se lapsen reaktio on miljoona kertaa voimakkaampi jne. eli sinä tunnet teidän lapsen parhaiten, pidä puoliasi kun haet apua.

Jos olet sitä mieltä että unikoulu olisi liian raakaa niin eipä sulle jää paljon vaihtoehtoja. Kyllähän lapsikin tarvitsee ne unet, ja kyllä lapsi oppii käyttäytymään sillä lailla miten häntä kohdellaan. Te olette itse aikaansaaneet tilanteen ja nyt sinun olisi otettava vastuu ja tehtävä jotain konkreettista.

Minä myös suosittelen unikoulua, se on lapsenkin parhaaksi.

Ensinnäkin, jos vauva herää huutamaan ihan kaaressa, olisi varmaan syytä ensin sulkea pois allergiat yms. jotka voivat herätellä. Unikoulusta on enemmän haittaa kuin hyötyä jos se jätetään kesken - vähän kuin antibioottikuuristakin.

Jos et unikoulua halua, silloin jää vaihtoehdoiksi oikeastaan vain ne korvatulpat miehelle.

Jos olet sitä mieltä että unikoulu olisi liian raakaa niin eipä sulle jää paljon vaihtoehtoja. Kyllähän lapsikin tarvitsee ne unet, ja kyllä lapsi oppii käyttäytymään sillä lailla miten häntä kohdellaan. Te olette itse aikaansaaneet tilanteen ja nyt sinun olisi otettava vastuu ja tehtävä jotain konkreettista.

Minä myös suosittelen unikoulua, se on lapsenkin parhaaksi.

Eli huudattamista...:( Mutta kun minä intän edelleen, että sillä lapsella on joku hätä. Ei kai se vittuuttaan meitä vanhempai pidä hereillä'? Vai? :ashamed:

Se on vasta vuoden. Ihan vauva :ashamed:.

[QUOTE="vieras";22881752]Ok. Eli maito pois. On puhetta ollutkin, että heitetään kaikki pullot roskiin. Tuttia ei lapsi ole syönyt muutamaan kuukauteen enää ollenkaan. Tuo maidon antaminen vaan on helppo keino. Lapsi hiljenee edes hetkeksi :ashamed:

Minä hiukan kartan tuota unikoulu juttua,, kun ajattelen, että eihän lapsi ilman syytä huuta. En haluaisi siis viedä vieraaseen paikkaan (sairaala ) huudatettavaksi (jollaisena unikoulun koen )...:ashamed:[/QUOTE]

No ei tuo sairaalan unikoulu ainakaan huudattamista ollu.
Ja kyllä teidän tapauksessa tuo kuulostaa jo siltä, että lapsi hakee rajojaan.

[QUOTE="vieras";22881933]Eli huudattamista...:( Mutta kun minä intän edelleen, että sillä lapsella on joku hätä. Ei kai se vittuuttaan meitä vanhempai pidä hereillä'? Vai? :ashamed:

Se on vasta vuoden. Ihan vauva :ashamed:.[/QUOTE]

Siis huoh! Jotkut lapset ei vaan osaa nukahtaa kun heräävät, ja tarvitsevat siihen apua. KÄSITÄTKÖ?
Mulla on 10kk poika, joka kävi unikoulun ja koko perhe voi paremmin, kun lapsi osaa nukkua.

[QUOTE="vieras";22881933]Eli huudattamista...:( Mutta kun minä intän edelleen, että sillä lapsella on joku hätä. Ei kai se vittuuttaan meitä vanhempai pidä hereillä'? Vai? :ashamed:

Se on vasta vuoden. Ihan vauva :ashamed:.[/QUOTE]

Oletko puhunut neuvolassa asiasta? Itse varmaan veisin lapsen lääkäriin, ei tuo ole normaalia.

Mun veli joutui aikoinaan pitämään kuulosuojaimia yöllä, jotta sai vauvan itkulta nukuttua. Voithan sä varmaan herättää miehesi, ellei itse herätystä kuule? Kun kumminkin sanoit, että saat nukuttua päivällä.

Ei sun mihinkään sairaalan huudatuskouluun lasta tarvii viedä, vaan hankit ohjeet kotona toteutettuun unikouluun. Jos se on mielestäsi liian raakaa niin sit ei kannata valittaakaan tuosta teidän tilanteesta. Mun mielipide on että lapsikin tarvitsee todella sen unikoulun, koska kunnon yöunet ovat hänelle yhtä tärkeät kun teille! Ja menkää te lapsen kanssa nukkumaan toiseen huoneeseen niin isä saa välillä nukkua omassa sängyssä ilman häiriötä. Ja jos lapsi on herkkäuninen niin oma huone voisi olla hyvä ratkaisu. Meillä ainakin lapsi nukkui hyvin kun nukkui n. vuoden ikäisestä yksin omassa huoneessa. Jos näki vanhemmat yöllä herätessään alkoi koittaa herättää huomiota. Ja jos joku hätä tuli niin heräsin kyllä lapsen itkuun vaikka nukuin eri huoneessa ja lapsen ovi oli kiinni.
Unikoulu on aluksi rankkaa venhemmille, mutta jos olette tiukkana niin tuloksia syntyy todella nopeasti, suosittelen!