V
vierailija
Vieras
Juuri näin.Itse en näe herkkyyttäkään noin mustavalkoisena asiana. Ennemmin olen sitä mieltä, että nämä sun kaksi eri herkkyysluokittelua löytyvät meistä jokaisesta. Jopa siltä sun turvallista elämää eläneeltä ihmiseltä. Ylipäätänsä asioiden kategorisoiminen oikeaan ja väärään, niin tarvitseeko sitä tehdä j o k a asiassa. On olemassa vain asioita. Niin kuin herkkyyttäkään. En näe itse sitä tuolla tavoin luokiteltuna, koen että kuvailemasi asiat ovat yhtä ja samaa nippua.
Se ns. turvallisen elämänkin sisällä oleva on aivan varmasti saanut myös omalle kohdalleen käsiteltäväksi oman annoksensa tunteiden negatiivisuutta. Emme me tiedä, mitä ja miten toinen on kokenut tilanteita. Me vain oletamme. Ja silloin jo liikutaan huteralla pinnalla.
Olen erityisherkkä ihminen. Siinä ei pysty valitsemaan mille on herkkä, milloin on, ja mikä on se viimeinen pisara kun kestokyky on siltä erää loppu. Opetella voi monia asioita omassa toiminnassaan ja suhteissa muihin, ja kannattaakin, mutta sen hetkinen sekä kasvuympäristö vaikuttavat enemmän kuin järki.
Kannattaa tutustua erityisherkkyyteen (Highly sensitive person), koska 15-20% ihmisistä on sellaisia. En sano että kärsimme tästä, eikä tää ole sairaus, vaikka usein toivoisi olevansa vähemmän herkkä, mutta sitten taas muistaa miten paljon siitä myös saa.
Ja jos joku sanoo, että ei sellaista ole olemassakaan ja luulet vaan, niin kyllä tän tietää että tämmöinen ominaisuus on kun se omalle kohdalle sattuu. Olen fiksu, vahva ja järkevä ihminen, mutta tuo herkkyys on aika määräävä tekijä ja nykyisessä elämänvaiheessa se on taas voimakkaana pinnalla.