Hyvän synnytyksen puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiiramaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep, mulla nousee niskakarvat pystyyn kun nää marttyyriäidit aloittaa hyökkäyksensä. Alkuperäinen asia hukataan ja muita mielipiteitä ei sallita. Sääliksi käy.
Ja Helena: Lue tekstisi ajatuksen kanssa ja löysää vähän sädekehääsi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Jep, mulla nousee niskakarvat pystyyn kun nää marttyyriäidit aloittaa hyökkäyksensä. Alkuperäinen asia hukataan ja muita mielipiteitä ei sallita. Sääliksi käy.
Ja Helena: Lue tekstisi ajatuksen kanssa ja löysää vähän sädekehääsi ;)

??????????????????

-marttyyri?
-sädekehä?

mitä sulla on mua vastaan?

Itselläni on ollut pientä sanomista jokaisessa synnytyksessäni, mutta ainakin itse ajattelen, että tärkeintä on se, että sain kolme tervettä lasta. Tietysti synnyttäjää pitää kuunnella, mutta koen itse äärettömän tärkeänä senkin, että kätilö ja lääkäri ovat jämäköitä, koska he ovat synnyttämisen ammattilaisia ja heidän tehtävänsä on pitää huolta vauvan terveydestä.

Minulle yhdessä synnytyksessä epiduraalia annettiin vasta 2,5 tunnin kuluttua, kun olin jo hulluna kivusta. Sen kokemuksen jälkeen vasta tajusin, että esim. yöaikaan sairaalassa ei välttämättä ole kuin yksi anestesialääkäri, joka kykenee antamaan epiduraalin. Jos siis ajattelee, että okei, sinnittelenpä tässä vielä puoli tuntia, niin se lääkäri voikin just silloin olla antamassa epiduraalia jollekulle toiselle tai hän voi olla leikkaussalissa hoitamassa tärkeämpää hommaa. Liikaa ei siis voi laskea sen varaan, että "minä itte" olen kaiken keskipisteenä, vaikka tietty niin itse kukin haluaa ajatella.

Ekassa synnytyksessä oli kokematon kätilö, yöaika, kokematon synnyttäjä (=minä) ja koko alkuvaihe tuntui aika kaoottiselta. Onneksi loppuvaiheen kätilö oli hyvä ja tehokas, joka kertoi suoraan, mitä minun pitää tehdä, että se vauva vihdoin syntyy, kun sydänäänet alkoivat heikentyä. Onneksi Hyvinkään sairaalassa oli tuolloin ihan fantastisia lastenhoitajia, joten he paikkasivat kyllä moninverroin sitä kätilön aiheuttamaa mielipahaa.

Toka vauva syntyi Naistenklinikalla. En olisi halunnut opiskelijoita huoneeseen, mutta en jaksanut enää siinä vaiheessa kieltäytyä, kun olin pitkästä ponnistusvaiheesta ihan poikki. Kätilöt olivat ammattitaitoisia, eikä epiduraalin kanssakaan ollut ongelmia.

Kolmas meni sitten suhteellisen hyvin. Tosin repeytymien ompeluun en ole ihan tyytyväinen. Kolmannessa synnytyksessä vasta opin ottamaan ilokaasua oikein. Sen turvin pärjäsin synnytyksen loppuun asti. Aiemmissa synnytyksissä en saanut kunnon opastusta ilokaasun käyttöön, joten esim. pidin maskia liian löyhästi kasvojeni päällä.

Olipa synnytystapa mikä tahansa, niin kannattais etukäteen miettiä, että mitä haluaa. Kannattaa myös miettiä erilaisia vaihtoehtoja, sillä kaikkia vaihtoehtoja ei ole aina saatavana. Synnytyskään ei välttämättä mene just sillain kun on suunnitellut. En esimerkiksi itse tiennyt, että ei voi enää kävellä, kun on laitettu paljon epiduraalipuudutetta. Yllätyksenä tuli myös se, että ponnistusvaihe ei ollutkaan vain pari työntöä, vaan ekassa synnytyksessä reilusti yli tunnin juttu.

En ole oikeastaan koskaan kannattanut mitään ihmeempiä synnytystuoleja tms. Jos niistä joillekin on apua, niin OK. Itselleni esim. keinutuolin takakenoinen asento tuntui tosi pahalta avautumisvaiheessa. Tiedän myös nyt kokemukseni perusteella, että esim. ponnistusvaiheessa jakkara ei olisi ollut mahdollinen, koska olen repeytynyt joka kerrran pahasti, sillä en tosiaankaan halua repeämää peräsuoleen asti, vaan nyt episiotosomialla on vältytty pahoilta, hallitsemattomilta repeytymiltä.

Vaikka synnytyssairaaloilla olisi millaisia sertifiointeja hyvänsä, niin tärkeintä on kuitenkin se, että synnyttäjän ja kätilön välillä on hyvä fiilis. Tietysti mieliala on yltiöherkkänä, joten kilttikin sanominen saatetaan ottaa pahasta.

Niin piti vielä sanoa, että itselläni on tiukka kudosrakenne ja jo esikoista odottaessa lääkäri sanoi viimeisellä neuvolakäynnilläni, että sinun synnytyksesi ei tule tapahtumaan kovin nopeasti. Oikeassa oli. Jos joku pystyy synnyttämään suhtkoht nopeasti, niin hienoa, mutta miksi syyllistää ihan turhaan niitä, joiden synnytys lasketaan pikemminkin vuorokausissa kuin tunneissa. Eikö silloin ole paljon parempi antaa kunnon puudutteet, edistää synnytyksen etenemistä ja viis veisata siitä, onko tämä synnytys luomua vai vähän teknisempää, kun kaikkien osapuolien tavoitteena on kuitenkin saada terve lapsi maailmaan. Minulla on ihanat kolme lasta enkä suostu kyllä tuntemaan mitään alemmuuden tunnetta, vaikka olenkin joutunut käyttämään kivunlievityksiä.

Juupa. Meikäläisen synnytys kesti 2,5 vuorokautta. Minä haluan sen luomuihmisen nähdä, joka kärvistelee saunan ja veden avulla kolme päivää ja kahden episotomian, kolmannen asteen repeämien ja imukupin jälkeen rallattelee että "Pain is plesure.."
Kivusta haluan vielä sanoa, että ihmiset myös kokevat kivun hyvin eri tavalla, mutta kärvistellä ilman kipulääkettä 8 tuntia on ihan eri asia, kun olla tuskissaan 60 tuntia..

Minä voisin yhtälailla täällä paukutella henkseleitäni ja syyllistää niitä, jotka ovat ottaneet kipulääkettä ihan "normisynnytykseen", kun MINULLA se kesti niin ja niin kauan ja kyllähän nyt yhden 10 tuntia kestää ilmankin ja helpostihan se 20 min ponnistusvaihe menee, kun MINÄ synnytin melkein kolme päivää ja puudutukset ei tehonneet ja blaa blaa..
Ihmiset kun tuntevat kipua monella lailla ja sitä paitsi jonkun synnytys voi olla 100 kertaa kivuliaampi, kun toisen, vaikka ne olisivat kestäneet täsmälleen yhtä kauan!! Täällä ollaan hyvin jäävejä kaikki arvostelemaan toisten kivunlievityksiä. Miksi sitten käyttää apuna saunaakaan, kauratyynyä tai vettä?? Millä perusteella toiset keinot ovat sallitumpia ja ennenkaikkea arvostetumpia kuin toiset? Synnytäjänäkö on jotenkin erityinen ja parempi, kun on pusertanut lapsensa ulos "luomusti"? En ymmärrä en ymmärrä.. Pitääkö äitien kilpailla ja tuomita jo synnytysasioissakin.. Huh!! Synnytys on minunmielestäni yhdenvertainen, tehdään se sitten luomusti tai lääketieteellisiä apukeinoja käyttäen..

Minuakin huvittaa, kun välillä synnytyksestäkin (kuten niin paljosta muusta) puhutaan kuin kilpailusta. Jälkikeskustelussa kätilö totesi minulle, että kyllä sinä ihan hyvä synnyttäjä kuitenkin olet. Olin pikkasen ihmeissäni tuosta kommentista. Jaa että hyvä synnyttäjä. Itse olin tyytyväinen ja onnellinen, kun lapsi vihdoin syntyi elävänä enkä itsekään henkeäni menettänyt. Olin kuitenkin aika masentunut koko tapahtuman jälkeen. Ehkä se oli kannutusta tuo hyväksi synnyttäjäksi kehuminen... Muilta osin yhdyn edelliseen kirjoittajaan.

En jaksa kirjoittaa tähän pitkää sepustusta, mutta sanotaan lyhyesti näin.
Eli synnytin TAYS:ssa, synnytys ei mennyt toiveiden mukaisesti, mutta tavoite onnistui kuitenkin hyvin! Eli terve tyttö tuli, se on se pääasia (ainakin minun kohdalla)!!! Maito nousi minulla vasta 6pv synnyttyksen jälkeen ja lapsi oli nälissään koko ajan. Ajattelin, että nyt meille tuli koliikkivauva. Syöttöpunnituksia, kun tehtiin, niin paino laski "syödessä". Näinollen rupesimme saamaan lisämaitoa, koska huomattiinkin, että vauvahan on nälissään. Kun lisämaitoa saatiin tyttö hiljeni ja kaikki oli ok.