Hyväksyttekö sektion, jos sen maksaa itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

odottaja

Jäsen
04.07.2004
165
0
16
Täällä monet sanovat, että eivät hyväksy sektioita, koska ne tulevat yhteiskunnalle kalliimmaksi. Entä, jos menee eml-sektioon, jolloin maksaa leikkaavan lääkärin ja nukutuslääkärin itse? Jos sen lisäksi käy sisätutkimuksissa, jotka vaaditaan raskauden aikana, myös yksityisellä eikä käytä neuvolan tarjoamia lääkäreitä. Jos leikkaus menee hyvin ja pääsee pian kotiin, jolloin todellakaan yhteiskunta ei menetä rahaa verrattuna alatiesynnyttäjiin. Hyväksyttekö tällöin sektion vai onko siinä silti jonkun mielestä jotakin valittamista?

Entä, jos tulevaisuudessa on mahdollista saada täysin yksityinen sektio yksityisessä sairaalassa niin, että yhteiskunnalla ei tule mitään synnytyskuluja? Onko jollakin vieläkin jotakin valittamista asian suhteen?

Ihmettelen suuresti asiaa.

Hyväksyn sektion TÄYSIN jos siitä ei tule yhteiskunnalle kustannuksia. Miksikä en hyväksyisi silloin? Rahalla saa ja hevosella pääsee. Hienoa, että yhteiskunta on kehittynyt ja mahdollisuuksia niin kivun lievitykseen kuin pelonkin lievitykseen löytyy.

Hyväksyn sektion synnytksenä, vaikka yhteiskunta maksaakin. Esim. Synnytyksessä vammatuneet lapset tulevat huomattavasti kalliimmaksi YHTEISKUNNALLE kuin sektio. Tosin onneksi Suomessa on loistavia lääkäreitä jotka pystyvät arvioimaan sektion tarpeellisuuden.

Jos on perusteltu syy, hyväksyn sektion joka tapauksessa...perusteltu syy ei mielestäni ole se, ettei äiti vain nyt halua synnyttää alakautta tai yritä muuttaa ajatusmaailmaansa siihen, että voisi alakautta synnyttää. Jos itse koko sektion viulut maksaa, niin sitten hyväksyn tämänkin "en halua" syyn.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 19:36 vieras kirjoitti:
Hyväksyn sektion synnytksenä, vaikka yhteiskunta maksaakin. Esim. Synnytyksessä vammatuneet lapset tulevat huomattavasti kalliimmaksi YHTEISKUNNALLE kuin sektio. Tosin onneksi Suomessa on loistavia lääkäreitä jotka pystyvät arvioimaan sektion tarpeellisuuden.

Lukisitko yst kysymyksen? Tätä ei kysytty. Vatkataan muutenkin liikaa kaikissa ketjuissa. Kysyttiin siis, että hyväksytkö eml-sektion ja sellaisen, josta maksettaisiin kaikki itse.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 19:08 Odottaja kirjoitti:
Täällä monet sanovat, että eivät hyväksy sektioita, koska ne tulevat yhteiskunnalle kalliimmaksi. Entä, jos menee eml-sektioon, jolloin maksaa leikkaavan lääkärin ja nukutuslääkärin itse? Jos sen lisäksi käy sisätutkimuksissa, jotka vaaditaan raskauden aikana, myös yksityisellä eikä käytä neuvolan tarjoamia lääkäreitä. Jos leikkaus menee hyvin ja pääsee pian kotiin, jolloin todellakaan yhteiskunta ei menetä rahaa verrattuna alatiesynnyttäjiin. Hyväksyttekö tällöin sektion vai onko siinä silti jonkun mielestä jotakin valittamista?

Entä, jos tulevaisuudessa on mahdollista saada täysin yksityinen sektio yksityisessä sairaalassa niin, että yhteiskunnalla ei tule mitään synnytyskuluja? Onko jollakin vieläkin jotakin valittamista asian suhteen?

Oikeasti sektiossa on muitakin kuluja, kuin vaan lääkäri vaikka muut eivät edes eml:ssä siitä mitään saa.
- tarvikkeet, niiden hankinta (kertakäyttöiset) puhdistus ja sterilointi (ei kertakäyttöiset) vaativat henkilökuntaa ja heiltä työtä
- leikkaussalin siivoaminen
- hoitajat leikkaussalissa
heräämössä
osastolla (tarvitset enemmän apua kuin alakautta synnyttäneet)
- lastenhoitaja et pysty heti hoitamaan lastasi kipujen vuoksi

Paljonko olisit muuten valmis maksamaan leikkauksesta täysin omilla rahoillasi, ilman yhteiskunnantukea?

Entäpä hoitopäivästä sairaalassa? Se 26? mikä nyt peritään julkisellapuolella ei kata todellisia kuluja lähellekään,

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 21:31 vieras kysyy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.10.2006 klo 19:08 Odottaja kirjoitti:

Oikeasti sektiossa on muitakin kuluja, kuin vaan lääkäri vaikka muut eivät edes eml:ssä siitä mitään saa.
- tarvikkeet, niiden hankinta (kertakäyttöiset) puhdistus ja sterilointi (ei kertakäyttöiset) vaativat henkilökuntaa ja heiltä työtä
- leikkaussalin siivoaminen
- hoitajat leikkaussalissa
heräämössä
osastolla (tarvitset enemmän apua kuin alakautta synnyttäneet)
- lastenhoitaja et pysty heti hoitamaan lastasi kipujen vuoksi

Paljonko olisit muuten valmis maksamaan leikkauksesta täysin omilla rahoillasi, ilman yhteiskunnantukea?

Entäpä hoitopäivästä sairaalassa? Se 26? mikä nyt peritään julkisellapuolella ei kata todellisia kuluja lähellekään,
No eiköhän alatiesynnytykseenkin mene tarvikkeita ja kaiketi ne synnytyssalitkin joudutaan siivoamaan.... :o
Ja tuo hoitamisen onnistumattomuus kivuilta; taas hyvin yleistettyä. Kaikki eivät tarvitse apua sen jälkeen kun jaloilleen saa nousta, ja toisilla (kuten mulla) on mies apuna aamusta iltaan, joka kyllä tarvittaessa auttaa. Ja luulenpa että pahasti revenneet alatiesynnyttäjät ja mahd. pari vuorokautta ängänneet tarvitsevat ihan yhtä lailla hoitajien apua... Joten ihan turha p.skanjauhantaa!!! \|O

Hyväksyn sektion, sillä ainahan se on maksettu itse. Sektiolla synnyttänyt äiti on maksanut yhteiskunnalle veroja ja näin ollen siis maksanut jo valmiiksi sektionsa.

Kartoitin tässä vähän yleistä asenneilmastoa.

Haluan todeta pari seikkaa:
Ensinnäkin olen samaa mieltä, että kyllähän alatiesynnytyksessäkin tulee kuluja salien siivoamisesta ym., ihan turhaa alkaa tuollaisesta nipottaa. Hyvä systeemi olisikin mielestäni se, että sellaisille, jotka ovat valmiita maksamaan synnytysten välisen EROTUKSEN itse, sektio pitäisi myöntää ilman sen kummempia perusteluja. Eli laskettaisiin KESKIMÄÄRÄINEN alatiesynnytyksen hinta kaikkineen ja samoin KESKIMÄÄRÄINEN sektion hinta ja noiden erotuksen sektioon ilman esim. lääketieteellistä syytä maksava maksaisi itse. Sitten olisi reilua, sillä ei kai ole tarkoitus, että sektioon maksava ei saisi tulla maksamaan edes alatiesynnytyksen vertaa veronmaksajille. Ja tätä ajan vain siksi, että jotkut nipottavat asiasta. Jos itse päättäisin, antaisin sektion varmaan kaikille sitä haluaville, sillä niin paljon turhempaankin yhteiskunnan verorahoja käytetään. Ja useathan ovat niitä, jotka maksavat veroja todella paljon!

No, omasta tilanteestani voin todeta sen verran, että olen menossa eml-sektioon, joten ainakin yritän omalta osaltani maksaa edes hitusen sektiosta aiheutuvista kuluista. Syyni eivät kuitenkaan ole vain pelkoon liittyviä, vaan minulla on ihan lääketieteellinen diagnoosi sairaudesta, joka tekisi synnytyksestä huomattavasti normaalia vaikeamman. En halunnut kuitenkaan vängätä asiasta julkisella puolella - sillä osa lääkäreistä olisi tod.näk. suoraan sektion puolella, osa taas sen puolella, että koitetaan silti alateitse - joten valitsin suoraan eml-sektion.

Ja joku kysyi miten paljon olisin valmis maksamaan yksityisestä sektiosta tai sektion kuluista ylipäänsä: niin kuin totesin, sen verran mikä jää erotukseksi sektion ja alatiesynnytyksen keskimääräisten kulujen välillä. Useita tuhansia euroja kuitenkin, ehkä jopa viisinumeroisen luvun, sillä en halua riskeerata vauvani terveyttä siksi, että tiedän sairauteni olevan selvä riski alatiesynnytykselle.

Ap

Tottakai hyväksyn. Kyllähän yksityiseltä puolelta saa muissakin terveyteen liittyvissä ongelmissa sellaisia palveluja, joita yleisellä puolella ei joko ollenkaan saisi tai joutuisi taistelemaan niiden puolesta. Enkä nyt puhu mistään kauneuskirurgiasta vaan esim. polvi- ja suonikohjuleikkauksista ym. "tavallisesta".

Minusta tähän suuntaan pitäisi mennä selvemmin. Joku voi nyt älähtää, että suositaan rikkaita (itse en ole rikas, en edes keskituloinen) ja raha ratkaisee. Voisi kuitenkin käydä myös niin, että kapasiteettia vapautuisi yleisellä puolella ja me "köyhätkin" hyötyisimme siitä. Tai sitten ei. Edellyttäisi kyllä sitten niiden sairaalatilojenkin rakentamista yksityisiä varten, ettei viedä leikkuriaikaa ja -henkilökuntaa yleiseltä puolelta.

En hyväksy edelleenkään sektiota ensisynnyttäjillä pelon vuoksi vaikka sen maksaisi kuka. Sektiossa on suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksissä. Ja nyt en tarkoita noita lääketieteellisestä syistä tehtyjä sektioita, jollainen jokaisen täytyy saada varoistansa riippumatta. Nää ei mun mielestä ole niitä rahakysymyksiä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 11:46 Tunneli kirjoitti:
En hyväksy edelleenkään sektiota ensisynnyttäjillä pelon vuoksi vaikka sen maksaisi kuka. Sektiossa on suuremmat riskit kuin alatiesynnytyksissä. Ja nyt en tarkoita noita lääketieteellisestä syistä tehtyjä sektioita, jollainen jokaisen täytyy saada varoistansa riippumatta. Nää ei mun mielestä ole niitä rahakysymyksiä...

Jos minö en saa pelkooni sektiota, niin ei sitä saa saada kukaan muukaan. :laugh:

Mun mielestä voitte kyllä mennä leikkuupöydälle riskeistä huolimatta mutta säästäkää lapsenne siltä. Ei muuta kun mielenterveys kuntoon ennen raskautta niin ei sitten tarvitse pelkoilla. Tavataan synnytyssalissa ja hyvää syksyä kaikille! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 12:26 Tunneli kirjoitti:
Mun mielestä voitte kyllä mennä leikkuupöydälle riskeistä huolimatta mutta säästäkää lapsenne siltä. Ei muuta kun mielenterveys kuntoon ennen raskautta niin ei sitten tarvitse pelkoilla. Tavataan synnytyssalissa ja hyvää syksyä kaikille! =)

Olisipa se niin helppoa. Joillekin tuntuu olevan mahdotonta käsittää, ettei kaikki pääse peloistaan eroon edes terapian avulla. Mitähän lapsen säästäminen leikkuupöydältäkin oikein tarkoittaa? Oma lapsi ei ole kärsinyt millään tavalla, että synnytys oli sektio. Terve ja onnellinen pikku pallero se on, aivan kuten sisaruksensa, joka syntyi alakautta.

Tunnelille:

Ei se kuule aina mielenterveys-ongelmista johdu se pelkosektio. Aika naurettavaa vedota tuolla tavalla "hoitakaa mielenterveys eka kuntoon" tmsp, vaikka jotkut kuinka yrittää valmistautua synnytykseen jo ennen raskautta niin kaikki vain eivät kykene synnyttämään alakautta.

Sitäpaitsi: Kumpi on parempi, että vauva syntyy sektiolla jonka jälkeen äiti on helpottunut, onnellinen ja itseensä luottava vanhempi. Vai että äiti pakotetaan synnyttämään alateitse, jonka jälkeen hän käy vuosia terapiassa eikä välttämättä uskalla hankkia enää lapsia lainkaan????
Olkoonkin hieman kärjistetysti kirjoitettu....

\
Voi venäjä että pitää olla paksukalloinen itseriittoinen ihminen \|O Kannattais sun tsekata jossain paikkaa tuo oma pääkoppas, kun tuntuu olevan aika paha asennevika/ennakkoluuloisuus/itseriittoisuus

\

Jos en saa pääkoppaani kuntoon niin täytyykö tehdä abortti?
Keskusteluun pääsin vasta kun olin raskaana!!!!!

Jos tulevaisuudessa en saa pääkoppaani kuntoon niin enkö saa koskaan jättää ehkäisyä ja toivoa lasta?

Entä jos pillerit ja kondomi pettää? (käytän sitten niitä molempia sillä pelkään niin kovasti raskautta.) Pitääkö sittenkin tehdä abortti?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 13:01 aadaselena kirjoitti:
Tunnelille:

Ei se kuule aina mielenterveys-ongelmista johdu se pelkosektio. Aika naurettavaa vedota tuolla tavalla "hoitakaa mielenterveys eka kuntoon" tmsp, vaikka jotkut kuinka yrittää valmistautua synnytykseen jo ennen raskautta niin kaikki vain eivät kykene synnyttämään alakautta.

Sitäpaitsi: Kumpi on parempi, että vauva syntyy sektiolla jonka jälkeen äiti on helpottunut, onnellinen ja itseensä luottava vanhempi. Vai että äiti pakotetaan synnyttämään alateitse, jonka jälkeen hän käy vuosia terapiassa eikä välttämättä uskalla hankkia enää lapsia lainkaan????

Aadaslenalle: hyvä pointti! Lopultakin asiaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 20:39 enne kirjoitti:
Hyväksyn sektion itsekkäistä syistä. Jos äiti ei esim. halua kärsiä kipua, tai pelkää että peppu menee pilalle.
Saahan kauneusleikkauksiakin rahalla.

On vähättelyä tuo "peppu pilalle". Osalle ei varmasti tule vaurioita lainkaan, mutta tuttavapiirissäni kahdella on ollut usean vuoden fysioterapiakäynnit virtsa-ja uloste inkontinenssin takia. Lapset kummallakin normaalikokoiset ja lantiot myös. Ei mielestäni ole itsekästä, jos toivoo säästyvänsä em. asioilta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 11:05 vieras kirjoitti:
\
Hyväksyn sektion itsekkäistä syistä. Jos äiti ei esim. halua kärsiä kipua, tai pelkää että peppu menee pilalle.

On vähättelyä tuo "peppu pilalle". Ei mielestäni ole itsekästä, jos toivoo säästyvänsä em. asioilta.

Mielestäni se on itsekästä, mutta ei siinä mitään pahaa ole. Välillä tuntuu, että se on ihan kamalaa jos äiti ajattelee vähän itseäänkin.

Minä pelkäsin, että "peppu menee pilalle". Niin kävi esikoisen synnytyksessä ja kun kuopuksen painoarvio oli kilon painavempi halusin ehdottomasti sektion. "Peppu pilalla" on todella ikävä vaiva kantaa lopun ikäänsä!

Hyväksyn sektion samoin kuin alatiesynnytyksenkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 12:28 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2006 klo 11:05 vieras kirjoitti:
\

On vähättelyä tuo "peppu pilalle". Ei mielestäni ole itsekästä, jos toivoo säästyvänsä em. asioilta.

Mielestäni se on itsekästä, mutta ei siinä mitään pahaa ole. Välillä tuntuu, että se on ihan kamalaa jos äiti ajattelee vähän itseäänkin.

Minä pelkäsin, että "peppu menee pilalle". Niin kävi esikoisen synnytyksessä ja kun kuopuksen painoarvio oli kilon painavempi halusin ehdottomasti sektion. "Peppu pilalla" on todella ikävä vaiva kantaa lopun ikäänsä!

Hyväksyn sektion samoin kuin alatiesynnytyksenkin.

Mielestäni ei edelleenkään ole itsekästä jos myös tuota pelkää alatiesynnytyksen komplikaationa. On aika hankala elää sosiaalisesti jos on inkontinenssivaivat. Uskoisin suurinta osaa ihmisiä häiritsevän melkoisesti jos parhaassa työiässä virtsan- ja ulosteen/ilmanpidätyskyky olisi vähän niin ja näin. Myös ihan ammatillisesti. Ei se tee kenestäkään huonompaa äitiä jos toivoo em. säästyvänsä.

Ja tuskin nyt pekosektiota haetaan ainakaan ensimmäistä kertaa siitä syystä, että pelkää repeämiä (jollei lapsi ole iso tms). Muita syitä pelkoon.

Mua raivostuttaa nämä sektio vai NORMAALI ALATIESYNNYTYS-keskustelut. Itselläni takana kaksi sektiota, ensimmäinen kiireellinen ja toinen selektiivinen. En ole edes ajatellut niiden hintaa ja kustannuksia tälle rakkaalle Suomen maalle. Olen itse maksanut veroja ja "tuottanut" yhteiskunnalle kaksi tulevaa veronmaksajaa. Jokainen saa olla sektiosta sitä mieltä kuin itse tahtoo. Mulle valitettavasti (omasta mielestä onneksi) ainoa tapa synnyttää. Ja todettakoon, että olen lapsilleni äiti isolla Ä-kirjaimella. Vaikken heitä olekaan "oikeasti synnyttänyt".

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 20:43 Hyvä pointti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 13:01 aadaselena kirjoitti:
Tunnelille:

Aadaslenalle: hyvä pointti! Lopultakin asiaa!

Tai sitten..... synnytys sujuu hyvin ja äiti on onnellinen että on voittanut pelkonsa ja uskaltnut yrittää ja saanut upean kokemuksen loppuelämäkseen! Miksi kaiken pitää aina mennä huonosti jo ennen kuin se on tapahtunutkaan???????? :heart: