Hyväksytkö keskenmenon luonnonvalintana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luontohoitaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luontohoitaa

Vieras
Jos sinulle tulisi keskenmeno vaikka lapsi olisi kovin kaivattu, ymmärtäisitkö että se on luonnon tapa hoitaa viallinen raskaus tai viallinen alkio. Sen ei ollut tarkoitettukan syntyvän.

Hyväksyisitkö sen?

Olen kokenut pari keskenmenoa joista tiesin (osahan on voinut olla varhaisia keskenmenoja joista en ole tiennytkään kuten se on yleistä). Mulle oli selvää että niiden ei kuulunutkaan syntyä ja hyvä niin.

Olen helposti raskautuvaa tyyppiä. On siis ollut niitä luonnollisia keskenmenoja ja sitten ihan luonnollisia onnellisia raskauksia.

Keskenmenot on vain yksi osa elämää ja luonnonvalintaa. Ja hyvä niin.

Njaa. Jostain syystä se fysiikka on päättänyt, että nyt ei natsaa. Mutta jos joku on vastentahtoisesti lapseton, niin onko se sitten mielestäsi niin ettei ole tarkoitettukaan äidiksi? Ja kaikki hoidot ja muut on ihmisen luonnonvastaista sekaantumista asioihin? Sitten näitä voi miettiä myös sairastumisien kohdalla, että sopiiko niitäkään sorkkia ja parantaa. En ole oikein mitään mieltä tästä. Joskus elämässä vaan sattuu itsestäänriippumattomia huonoja juttuja, ja sellasta se on.

En kyllä kauheasti pidä tuosta luonnonvalinta -termistä. Johtuu varmaan siitä Pekka-Eric Auvisen pitämästä "natural selector" -paidasta, joka on jostan syystä jäänyt mieleen. Vai oliko se sen nimimerkki internetissä tai jotain.

Varmaan riippuu paljon siitäkin, millä raskausviikoilla keskenmeno tulee ja onko niitä onnistuneitakin raskauksia.. Itse olen kokenut 4 keskenmenoa rv 7-12 ja asian käsittelyä helpotti jo olemassa ollut lapsi ja keskenmenojen jälkeen onnistunut raskaus. Tuota luonnonvalinta-ajatusta olisi varmasti vaikeampi hyväksyä lapsettomana.

Hyväksyn ja en, Tilanteessa jossa oikeasti on sellanen tilanne ettei tulokas voi elää, se on oikea valinta. Mutta jos on vaikka hlö jolla menee ja menee kesken, ei se tunnu enää hyväksyttävältä. Enemmän kiusanteolta. Tai sitte luonto ei puutu alkioon vaan äidissä on jokin mikä ei anna raskauden jatkua.

En ajattele samoin, sillä kaikki keskenmenot eivät suinkaan tapahdu viikolla 5+, vaan niitä tapahtuu myös viikolla 21 ja syynä saattaa olla esim. onnettomuudesta johtuva voimakas isku odottavan äidin vatsaan. Keskenmenon syy ei siis aina ole sikiössä oleva vika tms.

Enkä ajattele samoin myöskään varhaisten keskenmenojen kohdalla, sillä toisinaan naisen eimistö ei pysty ylläpitämään raskautta hyytymistekijöistä johtuvien syiden vuoksi, vaan hänen kaikki raskautensa päätyvät keskenmenoon jo alussa. En voi mitenkään ajatella, että niiden kaikkien sikiöiden "kuului kuolla" koska se oli luonnon valinta, vaan ajattelen ennemminkin niin, että kuolemat olivat täysin turhia, sillä sikiöillä olisi ollut kaikki mahdollisuudet elämään, jos asiasta oltaisiin tiedetty. Tällöin äiti olisi voinut syödä aspiriiniä, jonka avulla raskaudet olisivat saattaneet jatkua aivan normaalisti, loppuun saakka. Meillä on keinoja ja mielestäni niitä saa käyttää, sillä en kuulu heihin, joiden mukaan kaiken tulee olla vain ja ainoastaan luonnollista ja meidän tuisi kommunikointiinkin käyttää edelleen savumerkkejä, eikä kännyköitä, tietokoneita jne.

Mikäli sikiö on "viallinen", niin silloin toki ymmärrän, että raskaus menee kesken. Mutta aina se keskenmeno ei johdu siitä, joten en hyväksy keskenmenoa aina "luonnonvalintana".

Kyllä. Itselleni tuli neljä keskenmenoa ennen onnistunutta raskautta. Enkä ole niitä murehtinut ja olisin ollut onnellinen ihminen ilman lastakin. Minä koen tehneeni naisena sen minkä voin ja luonto hoitaa siitä eteenpäin. Surkuttelu pilaa vain oman elämän.

Joo mitäs muutakaan jos keskenmeno yhtäkkiä "ilman syytä" tulee? En ilmeisesti älynnyt missä olet erilailla ajatteleva. Mulla todennäköisempi syy ainakin kahdelle neljästä oli kyllä virtsatieinfektio eli niissä ei välttämättä ollut mitään vikaa... Itkin jokaisen kohdalla menetettyä toivoa vauvasta. Nyt viimeisimmän kk sitten tapahtuneen kohdalla en ollut moksiskaan, koska taisin tietää asiasta vuorokauden enkä ehtinyt ollenkaan kiintyä ajatukseen. Hyvä vaan jos meni viallisena ulos aikaisin, ei tarvitse kärsiä myöhäisistä aborteista, keskenmenoista ja kohtukuolemista...

Entä jos myöhäisessä keskenmenossa kaikki testit on normaaleja, ei syytä, kromosomit normaalit.... Pakkohan ne keskenmenot on hyväksyä oli syy tai syyttömyys mikä hyvänsä mutta suru ja tyhjyys on jotain jota on vaikea kuvailla.

Ns. luontaiseltakaan näyttävä keskenmeno ei aina todellakaan ole "luonnon valinta hoitaa vioittuneet yksilöt pois". Joten en omalla kohdalla milloinkaan niitä monituisia keskenmenoja hyväksynyt luonnon valintana vaan toivoin joka kerta että tällä kertaa minun kroppani antaisi minun kantaa lapsi loppuun asti.

Viimeksi muokattu:
Maanpetturi Jyrki Katainen yritti raiskata pikkulapsen. Lapsen isä näki tapahtuman ja hakkasi jätekasan kuoliaaksi. Paikalle saapunut miesryhmä vei saastaisen raadon läheiselle sorakuopalle, jossa se poltettiin puunrunkojen päällä. Tämän iloisen tapahtuman johdosta paikallinen ympäristönsuojeluyhdistys maksoi kaikille ongelmajätteen hävittämiseen osallistuneille 5 000 euron palkkion.

Yhteistyössä