hyväksikäytetty

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
moi

Haluaisin kuulla kokemuksia sekä naisilta että miehiltä..

Miten parisuhde kestää, jos toinen joutuu hyväksikäytön uhriksi. Miltä miehestä tuntuu saada tietää, että oma vaimo on joutunut niin kaamean teon uhriksi. Kuinka kauan menee aikaa että suhde on taas normaali, vai onko turhaa aatella että niin kävisi... Itselläni tilanne on juuri tälläinen, ja olen ihan avuton. Neuvokaa viisaammat kuinka selviämme..

En tiennyt mitä on hyväksikäyttö, tässä sitten tiedoksi muillekin:

""Väärinkäyttäjät (eli hyväksikäyttäjät - joita myös narsistit ovat) käyttävät hyväkseen, valehtelevat, loukkaavat, halventavat, eivät huomaa (mykkäkoulu), manipuloivat ja kontrolloivat.

On monia tapoja käyttää hyväksi. Väärällä tavalla liian rakkaana pitäminen on väärinkäyttöä. Se on jonkun pitämistä jatkeena, kohteena tai tyydytyksen lähteenä. Ylisuojeleminen, yksityisyyden kunnioittamattomuus, julma rehellisyys, sadistinen huumori, jatkuva tahdittomuus - kaikki ovat väärinkäyttöä.

Liialliset odotukset, vähättely, piittaamattomuus - kaikki ovat väärinkäytön muotoja. On fyysistä väärinkäyttöä, verbaalista väärinkäyttöä, psykologista väärinkäyttöä ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Lista on pitkä. Useimmat hyväksikäyttäjät toimivat vaivihkaa. He ovat ""salamyhkäisiä väärinkäyttäjiä"". Sinun on itse todella elettävä heidän kanssaan jotta voisit osoittaa väärinkäytön todeksi.

Väärinkäyttöä/hyväksikäyttöä on hyvin monenlaista:

Näkyvä väärinkäyttö

Avoin ja ilmeinen toisen ihmisen väärin kohtelu. Uhkaaminen, pakottaminen, lyöminen, valehteleminen, moittiminen, nöyryyttäminen, kurittaminen, loukkaaminen, vähätteleminen, käyttäminen, mykkäkoulu, aliarviointi, hylkääminen kylmän viileästi, verbaalinen väärinkäyttö, fyysinen väärinkäyttö ja seksuaalinen väärinkäyttö ovat kaikki näkyvän ja ilmeisen väärinkäytön muotoja.

Vaivihkainen eli kontrolloiva väärinkäyttö

Väärinkäytössä on lähes yksinomaan kysymys toisen ihmisen kontrolloimisesta. Se on usein alkeellinen ja epäkypsä reaktio olosuhteisiin joissa väärinkäyttäjä joutui itse avuttomaksi (tavallisesti lapsuudessaan). Siinä on kysymys oman identiteetin uudelleen luomisesta, ennustettavuuden palauttamisesta ja ympäristön hallitsemisesta - inhimillisen ja fyysisen.

Suuri osa väärinkäyttöä voidaan jäljittää tähän paniikinomaiseen reaktioon oman vaikutusvallan menettämisen kaukaista pelkoa kohtaan. Monet hyväksikäyttäjät ovat luulosairaita (ja vaikeita potilaita), koska he pelkäävät menettävänsä kontrollinsa ruumiinsa suhteen, sen ulkonäön ja sen toiminnan suhteen. Heidän mielensä yrittää pakonomaisesti hallita heidän fyysistä olemustaan ja tehdä sen ennustettavaksi. He jahtaavat ihmisiä ja ovat kiusankappaleita vain ""ollakseen yhteydessä"" - mikä on yksi kontrolloinnin muoto.

Väärinkäyttäjälle mitään ei ole olemassa hänen ulkopuolellaan. Muut merkittävät ihmiset ovat hänen laajentumiaan, sisäisiä ja sisäistettyjä esineitä - ei ulkoisia. Niinpä vaikutusvallan menettäminen jonkun tärkeän ihmisen suhteen on sama kuin hän menettäisi kykynsä kontrolloida jotakin jäsentään tai aivojaan. Se on kauhistuttavaa.

Riippumattomat, itsenäiset ja tottelemattomat ihmiset herättävät väärinkäyttäjässä ajatuksen, että jokin hänen maailmankuvassaan on pielessä, että hän ei ole maailman keskus eikä sen syy, ja että hän ei kykene ohjaamaan sitä mikä hänelle on hänen sisäistä maailmaansa.

Väärinkäyttäjälle vaikutusvallan menetys on yhtä kuin hulluksi tuleminen. Koska muut ihmiset ovat vain elementtejä väärinkäyttäjän mielessä, se että hän ei kykene kontrolloimaan heitä, tarkoittaa sitä että hän kirjaimellisesti menettää mielensä. Kuvittele että yhtäkkiä huomaisit, että et kykene ohjailemaan ajatuksiasi tai kokoamaan muistikuviasi... Painajainen!""

haluaisin tähdentää että tapauksessani on kyseessä seksuaalinen hyväksikäyttö...En tainnut sitä mainita tarkemmin ja kuten ed. vietistä saimme selvyyden, hyväksikäyttöä on monenlaista..

hyvä ihminen: mistä sä kopsaat näitä sekunnissa, kun toinen vasta kysynyt? Sähän sekoot jo tohon kirjoittamiseen ja ajatelemiseen. Tee jotain: lähde vaikka lenkille. Mistä toi analyysi oli?

Ap:lle kyllä niistä selviää, kun asiat uskaltaa vaan avata.

ei musta kannata googlettaa tänne: kohta jokainen kuvittelee jotain kuvitelmia. Psykiatria yleensäkin kuuluisi mielestäni vaan ammatti-ihmisille ja esim. keittiöpsykologia on huuhhaata, kun aletaan diagnooseja tekemään. En pidä siitä, että näillä asioilla ""maallikot"" leikkii. Tämä oli mun mielipide.

Kyse siis oli seksuaalisesta hyväksikäytöstä eikä siis psykologisesta. Seksuaalisuudessa sekin on usein veteen piirretty viiva, joten kyse siis usein vaan moraalisesta selviämisestä (esim. avioliitossa), jollei kyseessä ole selkeää rikosta (rikostapausta).

pahoittelen kieliopillisia virheitäni.. =/ En uskonut niihin kenenkään takertuvan..Mutta tilanne on siis se, että itse päädyin hyväksikäytetyksi ja nyt elämä on ihan sekaisin...Olen siis se vaimo.

No mielestäni se on, jos saatetaan toinen niin huonoon kuntoon ettei kykene laittamaan vastaan eikä tajua mitä tekee. Silloin mies voi sanoa, ettei nainen sanonut ei ja oli hommissa mukana vaikka totuus olisikin jotain muuta..

ei ne poliisit mitään voi tehdä - tilastotietoa siitä vaan tulee -jollei ole kysymys todella törkeästä tapahtumasta. Tuska ja kipu vaan käytävä läpi ja hoidettava myös, ettei ole saanut tauteja/raskaana. Sitten pidettävä huolta, ettei enää koskaan niin tapahdu. Jos olet kertonut miehellesi niin toivottavasti saat mieheltäsi tukea ja ymmärrystä. Jos et ole kertonut, niin mieti kannattaako kertoa (itse miehesi tunnet). Sitten elämä jatkuu. Voit kirjoittaa jollekin raiskattujen tukiryhmään myös ja purkaa tunteitasi. Tapahtumalle ei mitään voi, joten koita käydä se läpi, unohtaa ja jatkaa elämääsi. Aika paranta haavat. Kyllä sitä muillekin on käynyt. Pidä huolta itsestäsi ja voimia sinulle ap!

Eli joku tarjosi sulle paukkuja, sinä joit, kontrolli petti ja naitte. Nyt haluat vakuutteluja, ettei se ollut sinun vikasi, oikeastaan omatuntosi on asian suhteen puhdas ja miehesi pitäisi ymmärtää, kun haluat tunnustaa omaatuntoasi keventtäksesi?

ei se noin yksinkertaista ole: en tiedä ap:n tilanteesta vaan jos naiselta mene esim. jalat alta ja tajuaa kuitenkin (kännissäkin) jotain sopertaa, niin kyllä silloin ollaan hyväksikäytönpuolella, jos nainen esim. heitetään sängylle ja herää ""naituna"" eikä tiedä esim. missä on. Joku moraali pitää tajuttomankin ihmisen ""käytössä"" olla. Ei nyt liittynyt tähän tapaukseen.Vaan näinkin voi käydä.Kyllä silloin mies on vastuussa teosta.

Jos akka on niin päissään ettei osaa sanoa ei..
ja ukko on niin päissään ettei ymmärrä naisen sanovan ei..
niin ei siinä silloin hyväksikäyttöä tapahdu.

Kokonaan toinen juttu, jos ukko on selvinpäin ja se akka änkyräkännissä. Silloin puhusin hyväksikäytöstä.

Miten lienee täs tapauksessa?

Olisin huolissani enemmän juomatottumuksista kuin yksittäisestä yhdynnästä.

Jos on kyse alkoholista ja se on tollaseen tilanteeseen johtanu niin on sit varmaan syytä lopettaa sen käyttäminen.

no niin tai näin niin oma mokahan se lopulta on ja siitä siis jotain opittava. Silti sanoisin vielä, että jos joku raahataan sammuneena sänkyyn nukkumaan ja joku toinen (mies) pystyy aktiin kyseisen riepunuken kanssa, niin on mielestäni kyse hyväksikäytöstä. Vaan kuten jo sanoin niin, kun molemmat kännissä niin oma moka ja moraalinen kipu siis kannettava ja pidettävä huolta, että oli vika kerta. Ei siinä muuta voi.

Mitä täällä muut spekuloi, kun kerran ap voi tilannetta valottaa.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että nopeimmin ja kivuttomammin tuollaiset tilanteet korjaantuvat ja unohtuvat, kun itse kukin kantaa suoraselkäisesti vastuun tapahtuneista.
Oman vastuun sysääminen toiselle lisää vain katkeruutta, suuntaan ja toiseen.

ei ollut varsinaista spekulointia vaan kai me vaan yritettiin ""piirtää"" sitä seksuaalista hyväksikäyttö viivaa sinne veteen. Hankalia juttuja aina. Jos olis vaikka ap:tä auttanut.

Suora, reilu asian selvittäminen on aina hyväksi, kunhan toinenkin osapuoli on aikuinen (niinkuin avioliitossa olessa ollaan) eikä siis mikään kakara. Näin voi salailematta jatkaa rehellisesti rintarinnan eteenpäin.

Järkyttäviä kommentteja tälle hyväksikäytöstä kirjoittaneelle. Hyvä kirjoittaja, ymmärrän tilanteesi todella hyvin sillä olen 2 viikkoa sitten tullut huumatuksi tyrmäystipoilla ja seuraava muistikuva monen tunnin tajuttomana olon jälkeen on se, että vieras mies panee mua. Itse voin jo suht hyvin, koska olen puhunut läheisille ystäville tapahtuneesta ja onnekseni en muista paljoakaan niistä kauheuksista mitä mulle tehtiin tuona iltana. Poikaystäväni tosin tietää, ja hän on niin täynnä vihaa siitä mitä mulle tapahtui, että olen todella avuton siinä, mitä tehdä. Tällä hetkellä yritän antaa hänelle aikaa, sillä onhan hänellä oikeus olla vihainen tuolle huumaajalle ja hyväksikäyttäjälle. Uskon kuitenkin, että kaikinpuolinen anteeksianto (ei teon HYVÄKSYNTÄ), mutta tietyllä tapaa taakse jättäminen, on ainoa vaihtoehto. Katkeruus on vain vahingoksi itselle, vaikka se on inhimillistä. Puhu asiasta jollekin, minua se ainakin on auttanut. Saan voimaa myös uskostani, ja koen että anteeksianto oli itselle ainut tie, vaikka minulta ei koskaan anteeksi pyydettykään. Voimia aivan mielettömän paljon.

-Kohtalon sisar

Vahtikaa hyvät ihmiset nitä lasejanne. Itse vien aina vessaan mukaan. Joskus jätin lasin pöydälle ja menin tanssimaan. Kattelin sieltä sitten pöytääni. Läski keski-ikäinen mies lipoi huuliaan ja joi kaikki lasit tyhjiksi. Eräs toinen mies koitti kielellä, upotti oikein että onko juoma kelvollista ja jätti juomatta. Onneksi huomasin, enkä juonut sitä. Kerran tosin maistui tupakka juomassa. Joku oli kulauttanut siitä kurkkuunsa hörpyn.

Yhteistyössä