Hyvät juoksukengät? :)

"juoksija"
Ensin selvität onko sulla neutraaliaskellus vai tarvitsetko tukea.Myyjä aittaa tai voit katsella kenkiäsi, onko jostain linttaan astuttu. Mulla neutraali askellus ja pronaatiotuetut kengät on ihan kaumalat, jalkapöytä puutuu. Sitten mietit, juoksetko pururadalla, asfaltilla vai missä. Mitä kovempi alusta, sitä parempi iskunvaimennus. Seuraavaksi koitat, millä valmistajalla tai missä mallissa on sopiva lesti.
Mulla paras on ehdottomasti Asisc Gel Nimbus, mutta sulle se voi olla ihan kauhea. Hinta ei ratkaise paremmuutta, mutta koita pari eri hintaista mallia jalkaan ja vertaa.
Kärkeen pitää jäädä vähän tilaa ja jos kankä painaa jostain kaupassa kokeiltaessa, se ei muutu sopivaksi juostessa.
 
"eräs"
Tehtyäni yhden harharetken Lidlin juoksukengillä päätin mennä suoraan urheiluliikkeeseen. Siellä on sellainen laite (peili), jolla katsotaan, tarviiko pronaatiotuetun vai normaalin kengän. Sitten katsottiin oikea koko myös. Paria erilaista sovitin ja valitsin sitten rumemman mutta jalassa paremman :) Olen ollut tosi tyytyväinen. Hintaa oli 119 euroa ja oli jo alehinta, mutta ovat olleet joka sentin arvoiset. Takana yksi puolimaraton. Merkki siis Nike. Ne toiset oli Asics, mutta mun jalkaan siis tää Nike tuntui paremmalta.
 
Okei eli ei ookaan niin helppoa kuin ajattelin :D Täytyy varmaan varata enemmän aikaa sille sovittelulle.. Mulla on varmaan joku askellusvirhe olemassa (oon syntynyt kuulemma nilkka vinossa tms.) ja luultavasti se tarkoittaa lisää hintaa kengille. No, jostain täytyy aloittaa.
 
"juoksija"
Jos selviät esim pronaatiotuetuilla kengillä, ei se lisää hintaa. Tietyt mallit ovat tuettuja, toiset neutraaleja. Mutta mene urheiluliikkeeseen ja varaa aikaa kokeiluun. Kun tiedät sinulle sopivan mallin, niin seuraavalla kerralla haet vaan samaa mallia kaupasta...
 
"juoksija"
Minulla Asicsit normi/pitkille lenkeille, nopeille pyrähdyksille/kilpailuun vedän jalkaan Adidakset. Adidakset rullaa paljon paremmin, Asicsit vaimentavat enemmän. Nastamallit ovat Icebugit.
Tärkeintä on, että menet liikkeeseen ja yhdessä myyjän kanssa katsotte ensin jalat ja sitten etsit sopivan mallin.
 

Yhteistyössä