No mä kerron sulle mitä huonoa siinä on. Ensinnäkin tuo bensan laatu on sellaista että useimmat autot tulevat oireilemaan parin vuoden sisään - ja artisti maksaa. Meillä ei kulje julkista liikennettä niin että siitä olisi mitään hyötyä, joten auto on pakko olla ettäMä en näe tuossa mitään huonoa. Toivottavasti nousee ympäri maailmaa niin että ihmisten on pakko alkaa ajatella yksityisautoilun vähentämistä.
Ennen kuin luin tämän viestin, niin olin sillä kannalla, että myös korpeen olisi saatava jonkinlainen julkinen liikenne tai verohelpotus auton käytöstä, mutta enpä ole enää... Asenne "ei-edes-yritetä-keksiä-ratkaisua" on niin perseestä, että mun kiinnostukseni ajatella maalla asuvia lakkasi tähän paikkaan.hyvähän se on sieltä huudella jossa on mahdollisuus käyttää julkisia.
Teidän tilanteessa kieltämättä, ei hyvältä kuulosta. Mutta jos itse on valinnut asuinpaikakseen sellaisen jossa ei julkinen liikenne kulje ja tekee elämänsä riippuvaiseksi omasta autosta, ei taida paljon vaihtoehtoja olla.No mä kerron sulle mitä huonoa siinä on. Ensinnäkin tuo bensan laatu on sellaista että useimmat autot tulevat oireilemaan parin vuoden sisään - ja artisti maksaa. Meillä ei kulje julkista liikennettä niin että siitä olisi mitään hyötyä, joten auto on pakko olla että
a) päästään töihin ja lapsi pääsee hoitoon
b) päästään ruokakauppaan ym asioille
c) esim reissu Helsinkiin kahdelta hengeltä eestaas maksaa tällä hetkellä n. 160. Autolla sama n. 50. Kummalla mennään??
Mut voishan niistäkin ajoista alkaa vähentää, kuka hullu enää vaikka töitä tekee kun sossukin maksaa eiks jeh???
Mä tarvin päivittäin työssäni autoa, josta saan verottoman onnettoman kilometrikorvauksen, joka tällä hetkellä hädin tuskin kattaa pätkäajosta ja auton kulumisesta ja bensakustannuksista syntyviä kuluja. Verotukseen ei tietenkään saa esim autonhankintakuluja. Siksi alkaa pikkuhiljaa ottaa yksityisautoilun ajojahti päähän. Kyllä, katselen työpaikkoja muualta. Sen aikaa on vaan kärvisteltävä!
T. Hoitaja kotihoidosta, pienestä kaupungista kehäkolmosen ulkopuolelta
Ajattelitko että koko Suomi mahtuu esim pääkaupunkiseudulle? Mitä ajattelit tehdä jo valmiiksi autioituvalle maaseudulle? Me ei edes asuta "korvessa", puoli tuntia toiseen isoon kaupunkiin, tunti toiseen. Entäs koko suku/perhe? Mihin kaikki mummot ja papat laitetaan? Kuka ne hoitaa? Ei niitä työpaikkojakaan kaikille siellä kaupungissa riitä, siksikin on aika kapeakatseista väittää että kaikki vaan kaupunkeihin, mitäs asutte maalla. Ja ei, meillä ei ole omaa taloa.Teidän tilanteessa kieltämättä, ei hyvältä kuulosta. Mutta jos itse on valinnut asuinpaikakseen sellaisen jossa ei julkinen liikenne kulje ja tekee elämänsä riippuvaiseksi omasta autosta, ei taida paljon vaihtoehtoja olla.
Jos ei siis tahdo muuttaa lähemmäksi palveluja, se toki tarkoittaa usein luopumista monesti saavutetuista eduista, kuten omasta talosta.
Ei meilläkään täällä kaupungissa ole siihen varaa.
Elämä on täynnä valintoja, jostain pitää yleensä aina tinkiä.
En mä sanonut että kaikkien tulee muuttaa kaupunkeihin.Ajattelitko että koko Suomi mahtuu esim pääkaupunkiseudulle? Mitä ajattelit tehdä jo valmiiksi autioituvalle maaseudulle? Me ei edes asuta "korvessa", puoli tuntia toiseen isoon kaupunkiin, tunti toiseen. Entäs koko suku/perhe? Mihin kaikki mummot ja papat laitetaan? Kuka ne hoitaa? Ei niitä työpaikkojakaan kaikille siellä kaupungissa riitä, siksikin on aika kapeakatseista väittää että kaikki vaan kaupunkeihin, mitäs asutte maalla. Ja ei, meillä ei ole omaa taloa.
Etkö ymmärtänyt tekstistäni osaa, jossa kirjoitin, että kiinnostus miettiä minkään näköistä ratkaisua tilanteeseesi loppui kuin seinään luettuani ensimmäisen viestisi? Sun asenteesi on valmiiksi jo niin negatiivinen, ettei kiinnosta jatkaa keskustelua aiheesta kanssasi. Erityisesti tuo "kerrotko sitten mulle ratkaisun?"-kohta on sellainen, että joko tai. Keskustelua tai pohdintaa ei synny, kun vastauksen on oltava ehdottomasti valmiina ja sovittava kaikille. Ehdotuksia, pohdintaa, asioiden punnitsemista, asiallista keskustelua... Äsh, anti olla.kerrotko mikä se ratkaisu voisi olla? jos bussit kulkee kouluaikaan...eli klo 7.15 ja n 8.15, ja paluu klo 14---> . mikähän työpaikka hyväksyy tuollaiset töihintuloajat? ja jos haluaa kaupassa käydä, niin kävellen sitten kotiin, kun ei niitä busseja mene kouluajan ulkopuolella. entäs sitten koulujen loma-ajat jolloin liikennettä supistetaan? kimppakyyti?no naapurin Reijo menee erisuuntaan ja eriaikaan ja Rauha on eläkkeellä. jne. kerrotko sitten mulle ratkaisun? entäs harrastaminen? lenkkeilyyn ei tietenkään tarvita autokyytiä, sekö on ainut vaihtoehto?
Palsta kertoo että oma vika kun ei asu julkisen liikenteen alueella, pitää muuttaa sinne missä sitä on Loistavaa logiikkaa.... Ja meillä sama tilanne kun teillä.kerrotko mikä se ratkaisu voisi olla? jos bussit kulkee kouluaikaan...eli klo 7.15 ja n 8.15, ja paluu klo 14---> . mikähän työpaikka hyväksyy tuollaiset töihintuloajat? ja jos haluaa kaupassa käydä, niin kävellen sitten kotiin, kun ei niitä busseja mene kouluajan ulkopuolella. entäs sitten koulujen loma-ajat jolloin liikennettä supistetaan? kimppakyyti?no naapurin Reijo menee erisuuntaan ja eriaikaan ja Rauha on eläkkeellä. jne. kerrotko sitten mulle ratkaisun? entäs harrastaminen? lenkkeilyyn ei tietenkään tarvita autokyytiä, sekö on ainut vaihtoehto?
Suomi taitaakin olla se ainoa EU-maa joka välittää tippaakaan mistään säännöksistä. Onhan se kiva kun ollaan edes ne ainoat. Tosin ei niin kiva meille, jotka sen tuntee kukkarossaan. Toki luontoa pitää ajatella kaikin tavoin, mutta silloin pitää myös ajatella muutenkin kuin vain autoulua!!! Suomessa kun tuntuu siltä, että autoilijoita verotetaan kaikkein eniten!!!Tuolla periaatteellako suomalaisilla on oikeus olla välittämättä omasta panoksestaan ympäristön hyväksi, kun ei sillä ole vaikutusta suuressa mittakaavassa kuitenkaan?
Mitähän sä sitten tarkalleen ottaen sanoit? Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää että Suomi on pitkien etäisyyksien maa, harvaan asuttua paitsi tietyllä seudulla. Täällä maksaa jo nyt verojen muodossa auton pitäminen huomattavasti enemmän kuin esim Jenkeissä. Jos yksityisautoilua ajetaan systemaattisesti alas, maaseutu autioituu entisestään, mistä ajattelit jatkossa leipäsi/kananmunasi/maitosi ostaa? Kun ei tekijöitä kohta enää ole. Missä ajattelit sairaat ja vanhukset hoidattaa? Lapset? Jätetään maalle koulut tyhjäksi ja rakennetaan kaupunkeihin uusia? OIkein kestävää kehitystä se.En mä sanonut että kaikkien tulee muuttaa kaupunkeihin.