No yleisesti ottaen kannattavinta on ostaa joku luotttavaksi todettu merkki. Katsastustilastoista voi niitä katsella, itse suosittelen esimerkiksi perusharmaata Toyotaa, jonka juoksevat kustannukset ovat halvat. Mm. vakuutuksetkin ovat edullisempia, koska teinit ei rällää Avensiksella ja näin nosta poolin hintaa. Sama pätee myös vaikka Mazda 6:een yms. 3-sarjan bemareissa maksat siis vakuutuksissa muiden urveloiden hölmöilyistä, yhtiöt hinnoittelevat vakuutukset per auto ja mallisarja. Kannattaa myös miettiä kumman nimiin laittaa, vakuutukset ovat alta 30-vuotialle halvempia naisille, riskikertoimesta johtuen.
Halpamerkeissä tulee yleensä enemmän vikoja (halvemmat osat jo lähtiessä) ja premium merkeissä pienetkin huollot ovat kalliitta johtuen osien hinnoista. Premiumeissa Suomessa käytettynä myytävät ovat usein entisiä liisareita, joissa on myös ns. karvalakkitason lisävarusteet järjestään - Eli ei mitään "premiumia", josta kuitenkin maksat. Jos sellaiseen lähtee, kannatttaa vertailla huolella valmistajan tarjoamat lisävarustepaketit ja sitten verrata autojen hintoja keskenään ne huomioiden. Huomaat, että karvalakkia yritetään myydä "fully loadedin" kanssa n. samaan hintaan (jos jälkimmäistä edes Suomesta onnistut löytämään). Lisävarusteet eivät juuri nosta huoltojen hintoja, koska harvoin niissä suurempaa ongelmaa on - ja jos on, sen voi vaikka jättää korjaamattakin, jos ei budjetti kestä. Tukivartta tai iskaria et voi jättää korjaamatta.
Kilsojen osalta kannattaa ostaa ennemmin 130tkm ajettu kuin 90tkm ajettu. Varsinkin jos ensimmäisessä on hyvä huoltohistoria (huoltokirja). 130tkm on yleensä vaihdettu jo mm. jarrulevyjä, tukivarta jne. ja 90tkm ajetussa ne on kaikki just edessä, pahimillaan ~100 000 kiemurassa tehtävä "iso huolto" (nokkaremmi, mahdollisen automaattilatikon öljynvaihto jne.) on vielä tekemättä. Kustannuket useita tonneja seuraavien vuosien aikana.
Yli 200tkm ajetut vaatii jo vähän siviilirohkeutta, mutta hyvällä alustalla ja isomalla koneella varustetuissa autoissa ei ole mikään matka vielä. Esim. Mersuja ja 5-sarjan Bemareita irtoaa tuossa vaiheessa kohtuuhintaan. Nimenomaan 5-sarjalaisia, 3-sarjalaiset kannattaa tuossa jo unohtaa niiden keveän alustarakenteen takia; ihan eri suunnittelulähtökohdat autoilla. Kaikenlaiset 1.2 tuplaturbot yms. pirusti tikkaavat kaupunkiin tarkoitetut pikkukoneet kannattaa tuossa kohden unohtaa kokonaan; ne on jo toinen mäntä haudassa niin sanotusti.
Kulutusosia pitää vaihtaa joka autoon ja alta 200e/kk (esim. kahden vuoden kokonaiskulut jaettuna 24:llä) on tosiaan aika utopiaa juoksevien kulujen osalta, laski miten päin vaan.