Hyvä rautalisä / Compiron?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CMPR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

CMPR

Vieras
Neuvola määräsi nauttimaan rautalisää, kun hemoglobiini oli tippunut niin alas. Alkuun pitäisi ottaa kaksinkertainen annos.

Kävin apteekista hakemassa pullon apteekkarin suosittelemaan Compironia, joka on hyvänmakuista (oikeasti muuten oli!) ja sopii myös herkkävatsaisille.

Katselin kuitenkin pakkausselosteesta, että se normaaliannos sisältää 25 mg rautaa ja tuo kaksinkertainen annos siis 50 mg. Kuitenkin esim. Maltofer purutabletit (joka oli toinen vaihtoehtoni) ovat 100 mg, eli onko niissä siis se 100 mg jo yhdessä tabletissa?

Googlettelun perusteella raskauden aikana määrättävä lisäraudan määrä on usein 100-200 mg.

Eli oliko tää Compiron nyt kuitenkin virheostos ja kannattaisiko se vaihtaa johonkin toiseen, jos ei siitä tule riittävää määrää rautaa? Vai onko tuo jotenkin erilaista, kun on ilmeisesti ns. luonnollista rautaa?

Compiron-pullo kestää tuolla annostelulla onneksi vaan 10 päivää, niin voin hyvin kyllä valmistetta vaihtaakin. :)

Onko kellään suositella jotain hyvää valmistetta? Itse en tykkää tabletteja nieleskellä, joten mieluiten ottaisin nestemäistä tai purutablettia.

Maltofer-purutabletit tosiaan olivat toinen vaihtoehto, mutta kun kaksinkertainen annos pitäisi apteekin tädin mukaan nauttia kahdessa erässä päivässä; kerralla otettuna saattaa olla turhan tuhti annos vatsalle. Siksi päädyin tuohon Compironiin, jonka voi ottaa kerran päivässä. Tuottaa muutenkin jo ongelmia pohtia, että mihin kohtaan päivään sitä raudan ottamisen ajoittaisi, koska lähes kaikkiin syömiini ruokiin/välipaloihin sisältyy maitotuotteita ja neljää tuntia (2 ennen, 2 jälkeen) on aika vaikea olla syömättäkään. :)

Eli onko suosituksia rautalisästä? :)

Hei
Nuo molemmat vaihtoehdot sisältävät 3.arvoista rautaa sokerikompleksissa. Ne voidaan ottaa ruokailun yhteydessä, kalkkikaan ei haittaa imeytymistä.
Tuo Compiron on ravintolisä ja Maltofer lääke. Lääkkeessä raudan määrä saa tod. Näk. Olla suurempi. Ei tuolla 2:lla 100mg tabulla varmaan etuja saavuteta suhteessa haittavaikutuksiin. Eli jos tuota compironia saa ottaa 50mg /pvä, niin se korjaa tilannetta hitaammin, mutta tod.näk. Vähemmillä sivuvaikutuksilla.
Hb mittaaminen on niin väärä tapa arvioida raudanpuutosta. Raudanpuutosanemia on raudanpuutoksen loppuvaihe ja puutos olisi pitänyt hoitaa jo aiemmin. Ferritiini ja sen saturaatio kuvaavat tilaa paremmin.
Sinun kohdalla on kyse raudan tankkauksesta, joten tärkeintä on valita valmiste, joka sopii sinulle, vaikka se olisi ravintolisä ja syödä rautapitoista ruokaa.

Erittäin käyttökelpoinen kommentti. Olen herkkävatsainen, ja tuo Compiron sopii minulle. Käytin sitä riittävän pitkään ja rautavarastoni mitattiin. Oli korjaantunut huomattavasti ja olokin kohentunut. Levottomat jalat oireet helpottivat. Hb minulla ollut aina normaali, mutta rautaa ei ollut varastossa riittävästi. 4kk käytin rautaa...

Yhteistyössä