Hyvä parisuhde

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä hyvä parisuhde on sellainen, jossa pari on tasaväkinen ja tasavertainen. Rinnakkain yhtenä joukkueena katsovat elämäänsä. Hyvässä parisuhteessa saa olla sellainen kuin on ja myös uskaltaa tehdä niin.
Hyvässä parisuhteessa vastuu ei jakaudu 50% ja 50% vaan 100% ja 100%.
Ja juu, on näitä. Itsellänikin. =)

Semmoinen, jossa voi riidellä ilman, että sen takia heti erotaan. Sellainen, jossa ollaan samanarvoisia, puhutaan toiselle kauniisti ja huomioidaan toista. Sellainen jossa on intohimoa ja hellyyttä.

Sellainen missä kumpikin on itsenäisiä yhdessä. Missä puhalletaan yhteen hiileen, mutta osataan antaa tilaa ja omaa aikaa puolin ja toisin.

Sellainen missä ei riidellä arkipäivän asioista, ja riidellessä ei tuoda vanhoja asioita riitoihin.

Sellainen missä kumpikin tekee osuutensa arjen pakollisista töistä, etteivät kuormitu vain toiselle.

Sellainen missä kumpikaan ei edes yritä olla toisen vanhempi (äiti tai isä).

Sellainen missä kumpikin haluaa tehdä parhaansa lasten kasvatuksessa, missä lapset ovat erittäin tärkeitä, mutta parisuhteen tärkeys ymmärretään myös, eikä unohduta pariskuntana lasten varjoon.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Luin jostain, että hyvän parisuhteen salaisuus on se, että pystyy säilyttämään ja ylläpitämään toisesta illuusiota. Rakastumisen huuma kun menee ohi, niin seuraavat kymmenen vuotta ihastumisen tunne vähenee - mutta vähenemistä voi estää pitämällä yllä illuusiota. Illuusio estää sen, että ne asiat joihin rakastui ja ihastui, eivät muutu negatiivisiksi asioiksi.

Luin jostain, että hyvän parisuhteen salaisuus on se, että pystyy säilyttämään ja ylläpitämään toisesta illuusiota. Rakastumisen huuma kun menee ohi, niin seuraavat kymmenen vuotta ihastumisen tunne vähenee - mutta vähenemistä voi estää pitämällä yllä illuusiota. Illuusio estää sen, että ne asiat joihin rakastui ja ihastui, eivät muutu negatiivisiksi asioiksi.

Jostain roskalehdestä? Ok, voihan olla, että olet oikeassa, mutta vähän epäilen, että tuollainen alkuihastuksen valheellinen ylläpitäminen ei lopulta kuulu hyvään parisuhteeseen. Joita kyllä (vähintäänkin teoriatasolla) uskon olevan olemassa.

Miten semmoista illuusiota voi sitten pitää yllä? jos kymmenenkin vuotta tuntee toisen ihmisen, niin normaali-ihmisillä kyllä tuppaa illuusiota karisemaan. mä pidän sitä vain hyvänä juttuna, että eletään oikeaa elämää, eikä mitään illuusioleikkiä. Varsinkin kun olen tuossa itseni suggestoimisessa aika huono.

Hyvä parisuhde on epätasa-arvoinen. Demokratia ei toimi, jos äänestäjiä on vain kaksi. Arki toimii parhaiten, kun valta ja vastuu on selvästi jaettu, yksi vastaa yhdestä, toinen toisesta.

Toinen bullshit-klisee on se, että parisuhdetta pitää hoitaa, ja se vaatii kovaa työtä. Ei pidä eikä vaadi. Sen pitää hoitua itsestään. (Huom, se on eri asia kuin pitää itsestäänselvyytenä).

Kunnioitus, rakkaus yms on tietysti perusedellytyksiä.

Mä en myöskään pureskele tätä nielemättä.

Ymmrrän kyllä tavallaan mitä tällä haetaan, että se mielenkiinto toiseen säilyisi eikä suhde muuttuisi arkiseksi.

Itse kyllä uskon enemmänkin siihen että otetaan toinen sellaisena kuin on, rakastetaan kaikkine puolineen, osataan siis elää niiden huonojenkin puolien kanssa niin, etteivät häiritse. Niitä huonoja puolia kun on meillä jokaisella.

Liian moni hakee ja yrittää vaalia niitä pinnallisia asioita ja illuusioita, eikä mun mielestä silloin pääse niin syvälle toiseen. Mun mielestä on yhdessä olemisessa on parasta juuri se kun suhde etenee ja vahvistuu juuri yhteisten kokemusten ja toisen tarkemman tuntemisen kautta.

Eikä mulla kyllä ole tuo rakastuminen vähentynyt vuosien myötä. Päin vastoin, muuttunut vain lujemmaksi ja ehdottomammaksi (meillä siis ei ole mitään ongelmia kunnioituksessa, ei siis tarvitse mitään väkivaltajuttua tai pettämisiä miettiäkään).

[QUOTE="mies";25279781]Hyvä parisuhde on epätasa-arvoinen. Demokratia ei toimi, jos äänestäjiä on vain kaksi. Arki toimii parhaiten, kun valta ja vastuu on selvästi jaettu, yksi vastaa yhdestä, toinen toisesta.

Toinen bullshit-klisee on se, että parisuhdetta pitää hoitaa, ja se vaatii kovaa työtä. Ei pidä eikä vaadi. Sen pitää hoitua itsestään. (Huom, se on eri asia kuin pitää itsestäänselvyytenä).

Kunnioitus, rakkaus yms on tietysti perusedellytyksiä.[/QUOTE]

Noh, katsos naisten mielestä parisuhde ei ole yhteiskunnallinen valtarakenne.

Ps. Tunnetaanko me?

[QUOTE="mies";25279781]Toinen bullshit-klisee on se, että parisuhdetta pitää hoitaa, ja se vaatii kovaa työtä. Ei pidä eikä vaadi. Sen pitää hoitua itsestään. (Huom, se on eri asia kuin pitää itsestäänselvyytenä).

Kunnioitus, rakkaus yms on tietysti perusedellytyksiä.[/QUOTE]

Mä en myöskään ymmärrä tuota "suhde vaatii että sen eteen tehdään työtä joka päivä" juttua. Meillä ainakaan ei vaadi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25279822:
Eiköhän toi ollu joku Tripod tai muu vastaava, kun ei halua nähdä vaivaa parisuhteen eteen.

Tässä kannattaa erottaa halu ja pakko. Kyllä mekin teemme asioita toistemme eteen, ja tuomme joka päivä esille että rakastamme toisiamme, valtavasti. Mutta ei tuo vaadi työtä, tai tuo ei ole työtä, ja tiedämme olevamme toisillemme tärkeitä vaikka ei mitään tehtäisi tai sanottaisikaan. Tietyllä aikavälillä tietenkin, mutta mitään päivittäistä tuo ei vaadi.

Tässä kannattaa erottaa halu ja pakko. Kyllä mekin teemme asioita toistemme eteen, ja tuomme joka päivä esille että rakastamme toisiamme, valtavasti. Mutta ei tuo vaadi työtä, tai tuo ei ole työtä, ja tiedämme olevamme toisillemme tärkeitä vaikka ei mitään tehtäisi tai sanottaisikaan. Tietyllä aikavälillä tietenkin, mutta mitään päivittäistä tuo ei vaadi.

No ajattele tilanne, jossa toinen haluaa tehdä toiselle kivoja asioita ja toinen ei. Se joka ei tee, voi luultavasti tuntea, että parisuhde voi oikein ihanastikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25279860:
No ajattele tilanne, jossa toinen haluaa tehdä toiselle kivoja asioita ja toinen ei. Se joka ei tee, voi luultavasti tuntea, että parisuhde voi oikein ihanastikin.

Niin, kyllä se varmasti suhdetta kuormittaa jos tuo huomion osoittaminen jää vain toiselle osapuolelle. Totta. Että jossain määrin on munkin mielestä kummankin vähän pakkokin sitä rakkauttansa jotenkin osoittaa.

En vaan osaa ajatella näitä minään "työtehtävinä" jos sydämestä tulevat, eikä mun mielestä terve suhde vaadi siis mitään "työskentelyä".

Onkohan nuo kirjoittamani kaksi kappaletta nyt vähän ristiriidassa keskenään :xmas:.

Niin, kyllä se varmasti suhdetta kuormittaa jos tuo huomion osoittaminen jää vain toiselle osapuolelle. Totta. Että jossain määrin on munkin mielestä kummankin vähän pakkokin sitä rakkauttansa jotenkin osoittaa.

En vaan osaa ajatella näitä minään "työtehtävinä" jos sydämestä tulevat, eikä mun mielestä terve suhde vaadi siis mitään "työskentelyä".

Onkohan nuo kirjoittamani kaksi kappaletta nyt vähän ristiriidassa keskenään :xmas:.

Mä luulen, että jotkut ihmisesti on luontaisesti semmoisia, että ne antaa itsestään. ja jotkut ei. Niille se on ehkä enemmän semmosta, että siihen pitää opetella.

Eiköhän toi ollu joku Tripod tai muu vastaava, kun ei halua nähdä vaivaa parisuhteen eteen.

Mä en harmaile. Mutta samaa mieltä siitä että parisuhde ei vaadi mitään tietoista vaivannäköä. Suhde jossa puoliso ei usko olevansa rakastettu ellei toinen tee jotain tiettyjä temppuja olisi pidemmän päälle aika väsyttävä.

En ole mikään kolmijalka tai vastaava, mutta ymmärsit kyllä pointtini, eli en halua nähdä vaivaa parisuhteen eteen.

Parisuhde on parhaimmillaan silloin, kun se voi hyvin itsestään. Jos esim. yhteistä aikaa pitää oikein vaivalla alkaa etsimään ja järjestelemään, niin silloin kyse ei ole hyvästä parisuhteesta. Hyvä parisuhde syntyy siitä, että molemmat haluavat tiettyjä samoja kriittisiä asioita automaattisesti, ilman erillisiä ponnisteluja.

[QUOTE="mies";25279978]En ole mikään kolmijalka tai vastaava, mutta ymmärsit kyllä pointtini, eli en halua nähdä vaivaa parisuhteen eteen.

Parisuhde on parhaimmillaan silloin, kun se voi hyvin itsestään. Jos esim. yhteistä aikaa pitää oikein vaivalla alkaa etsimään ja järjestelemään, niin silloin kyse ei ole hyvästä parisuhteesta. Hyvä parisuhde syntyy siitä, että molemmat haluavat tiettyjä samoja kriittisiä asioita automaattisesti, ilman erillisiä ponnisteluja.[/QUOTE]

Tää on just näitä "rakkaus vaan kuoli, minulla on toinen jo valmiina odottamassa"

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25279860:

Hyvässä parisuhteessa perusarvot ovat samat ja halutaan ilman työtä samoja kriittisiä asioita. Hyvässä parisuhteessa molemmat saavat elää yksilöinä kuten haluavat ja tehdä itselleen mieluisia asioita. Ei ole mikään ongelma, jos toinen haluaa golffata ja toinen zumbata, kun molempien perusarvoihin kuuluu että saa ja pitää olla omia harrastuksia. Sitten jos toisen pitää erikseen alkaa muistuttamaan toista siitä, että vähempikin golf riittäisi, ja golffaajan pitää alkaa stressaamaan siitä että kehtaako vielä mennä vai ei, niin ongelmat alkavat. Hyvässä parisuhteessa golffaaja osaa itse automaattisesti olla kotona riittävästi, koska _haluaa_ viettää aikaa myös perheensä/puolisonsa kanssa.

Yhteistyössä