Hyvä muffinssiohje? Ei saisi sis. laktoosia kuin voin verran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja matkailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

matkailija

Vieras
Laittakaapa hyviä ohjeita! Muffinseissa ei saisi olla laktoosia (pieni määrä voissa ei haittaa) eli mariannemurut ja suklaat on poissuljettuja. Ihan perusohjetta siis kaipaan, ja päälle jotain kuorrutetta (tähänkin ohje, kiitos :) )

Kiitti jos viititte auttaa, en ole aiemmin tehnyt muffinsseja niin ei summamutikassa vihtis lähteä kokeileen ohjeita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Vaihdat vaan laktoosittomiin tuotteisiin. Vaikka tummaan suklaaseen. Ja kermat/maidot sun muut laktoosittomana.

Älä tee siitä nyt turhan hankalaa :)

No ei se hankalaa olekaan, mutta kun meillä ei nyt ole laktoositonta kermaa eikä suklaata :xmas: olen siis itse se jolle laktoosi ei käy, unohtui eilen vain täydentää leipomusvarastot kun käytiin kaupassa :)

3½ dl vehnäjauhoja
2 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
3 dl mustikoita, vadelmia (tms jäisinä)
1 dl kermaa tai kookoskermaa (soijakermakin käy)
1 dl pullomargariinia tai sulatettua laktoositonta margariinia esim sininen flora (100 g)
2 munaa
Sekoita kuivat aineet keskenään ja sekoita joukkoon muut aineet, marjat viimeiseksi. Laita muffinssivuokiin ja paista 200 c n. 15 min

http://www.mtv3.fi/koti/makuja/reseptit_2008.shtml?666799

Tummassa suklaassa ei ole laktoosia (katsot vaan pakkausselosteesta). Maidoton ja laktoositon kun on vähän eri juttu.

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/makeat_leivonnaiset/muffinit/

Korvaat vaan laktoosittomilla tuotteilla (ON OLEMASSA MYÖS LAKTOOSITONTA VOITA!!!) niin ei voi olla vaikeeta.

Kyllä tiedän, ettei se ole vaikeeta, kun oon tämän laktoosittoman ruokavalion kanssa elänyt jo 16vuotta :) . En syö niin paljon leivonnaisia, että pieni määrä hylavoin laktoosia haittaisi. Meillä ei nyt ole minkäänlaista kermaa eikä suklaata, joten siksikin muotoilin kysymyksen noin..

Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:
Kyllä tiedän, ettei se ole vaikeeta, kun oon tämän laktoosittoman ruokavalion kanssa elänyt jo 16vuotta :) . En syö niin paljon leivonnaisia, että pieni määrä hylavoin laktoosia haittaisi. Meillä ei nyt ole minkäänlaista kermaa eikä suklaata, joten siksikin muotoilin kysymyksen noin..

Ton mun ohjeen nesteen voi korvata lähesmillä vaan, jos käytät vaikka ananasta niin laita nesteeksi se ananasmehu jne.
100g siinä on rasvaa, mutta sanoit että se ei haittaa.
Mitä sä normaalisti käytät

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaa:
Alkuperäinen kirjoittaja matkailija:

Ton mun ohjeen nesteen voi korvata lähesmillä vaan, jos käytät vaikka ananasta niin laita nesteeksi se ananasmehu jne.
100g siinä on rasvaa, mutta sanoit että se ei haittaa.
Mitä sä normaalisti käytät

Vähän vaihtelevasti, yleensä oon käyttäny ihan laktoositonta maitoa nesteeksi leivonnaisiin tai sit jotain mehua esim. kakun kostutukseen. Ja laktoositonta kermaa kakun päälle, mut leivonnaisiin itsessään oon käyttänyt vain lakton maitoa. Voita (hyla) ei tuu niin paljoa juuri mihinkään leivonnaiseen että sen sisältämä laktoosi haittais.

Mites nuo kuorrutukset muuten? Haluaisin tehdä jotain erikoishyvää... Mutta hittolainen kun unohdin ostaa sitä suklaatakin. Kaakaojauhetta on kyllä. Mikä olis hyvä kuorrutusohje? Muistelen että jonkun lapsuudenkaverin kodissa tehtiin kerran sellaista kuorrutetta johon tuli rasvaa ja tomusokeria ja jotain muuta...?

Yhteistyössä