Hyvä, mielenkiinnon herättävä CV

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtä vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtä vailla

Vieras
Millainen on hyvä CV?

Olen suunnittelemassa itsestäni hieman kaavasta poikkeavaa curriculum vitae -tyyppistä esitettä, jota voisin sitten ihan naamakkain käydä jättämässä erilaisiin työpaikkoihin. Etsin siis itselleni monentyyppisiä työpaikkoja ja haluaisin markkinoida itseäni ihan paikan päällä ja osin puhelimitsekin. Olisi kuitenkin kiva, että minulla olisi tarjota itsestäni myös jotakin paperilla, sillä naama ja nimi painuvat äkkiä unholaan.

Joihinkin paikkoihin täytyy tietenkin tehdä ihan räätälöity avoin hakemus, mutta siihen oheen olisi kiva varata yleispäteviä henkilöesittelyjä.

Olen siis hakemassa sekalaisia, lyhytaikaisia työsuhteita, en mitään kovin vakituista tai edes kokoaikaista. En siis voi/halua vedota mihinkään tiettyyn koulutukseen tai rautaiseen ammattitaitoon joltakin tietyltä alalta, vaikka ammatillinen koulutus ja jonkin verran työkokemusta onkin takana.

Miten vapaamuotoisen hakemuksesta voi tehdä? Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia työllistymisestä nimenomaan vapaamuotoisen cv:n myötävaikutuksella? Vinkkejä?

CV on luettelo koulutuksesta, työpaikoista yms. Sen ei tarvitse eikä oikeastaan pidäkään olla persoonallinen. Tee mieluummin itsestäsi portfolio, jossa on mukana myös CV.

Laitapas hakuun europass.fi ja pohdi, olisiko siellä sinulle jotain. Itse olen sekä kansainvälisissä, että kotimaisissa yhteyksissä käyttänyt europassia. Kun sen kerran tekee, on sitä helppo täydentää ajan myötä.

Täytyypä tutkia tuota Europassia. Tosin veikkaan että se ei ole kotimaisille työmarkkinoille se ihan paras vaihtoehto ja voi joissakin paikoissa aiheittaa enemmän hämmennystä kuin selkiyttää asioita.

Kiitos kuitenkin, en ollut tuosta aikaisemmin kuullutkaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa ulkomailta töitä hakiessa tuosta onkin hyötyä.

Minulla on toki perinteinen, vakioasettelun mukainen ja asiallinen varsinainen cv. Portfolio voisikin ehkä olla parempi termi tälle tämänhetkiselle hankkeelleni.

Oletteko siis sitä mieltä, että liiallinen rentous ei työnhakuun sovi?

Kyllä mun mielestä ap:n tarkoitukseen sopisi myös sellainen luova, vapaamuotoisempi ja mieleenpainuvampi CV-tyyppinen paperi. Yhtä liuskaa on helppo antaa yrityksiin (itse en ainakaan haluaisi kenenkään portfoliota nurkkiin pyörimään). Ja kun tuossa tapauksessa töitä ei haeta muodollista reittiä vastaamalla ohjeiden mukaan työpaikkailmoitukseen, miksei CV:kin voisi olla vähän erilainen.

Olisikin kiva kuulla, miten vapaamuotoinen tuosta liuskasta pitäisi tehdä, jotta se olisi mielenkiintoinen, mutta kuitenkin vielä asiallinen?

Minulla on taipumusta pikemminkin liialliseen virallisuuteen kuin ylimenevään irrotteluun, joten tuntuu että vaikka kuinka olen tekevinäni rentoa hakemusta, siitä tulee virallinen ja kankea.

Kaikella todennäköisyydellä esitteesi joka tapauksessa menee yrityksissä roskikseen, jos juuri sillä hetkellä heillä ei ole käyttöä osaamisellesi. Millainen esitteen sitten pitäisi olla, niin se riippuu ihan siitä, millaisiin paikkoihin haluat hakea. Mainos- ja graafisella alalla esitteen visuaalisuus on luonnollisesti tärkeä asia. Jollain toisella alalla jokin toinen. Markkinoidessasi itseäsi mieti, mitä työnantaja saa, jos valitsee sinut.

Esitteessäsi voisit tuoda jotenkin esiin olevasi yrityksen "pelastus", kun jotain työtehtävää hoitava henkilö onkin sairaana tai muuten poissa. Monissa yrityksissä tarvitaan ihmistä lyhyellä varoitusajalla paikkaamaan vakinaisen työntekijän äkillistä poissaoloa muutamaksi päiväksi. Tai jos yrityksellä on poikkeuksellisen paljon töitä juuri tiettynä aikana eli tarvitaan kiireapulaista. Yleensä ihmiset haluavat pitkiä ja mahdollisimman pysyviä työsuhteita eikä lyhyet työsuhteet kiinnosta. Valttikorttisi olisikin juuri tuo, että sua kiinnostaa.

CV on erikoinen, jos olet tehnyt erikoisia tai hauskoja asioita. Muutoin CV on lista kouluistasi, työkokemuksistasi, luottamustoimista jne
Lisäksi voit tehdä hauskan vapaamuotoisen hakemuksen, mutta CV on CV ja kannattaa pitää ns. perinteisenä. Riippuu alasta ja työnkuvasta, millainen on hauska. Itse olen vastaanottanut ala-arvoisia mauttomia hakemuksia muka persoonallisina.

CV:n voi personoida, mutta se on pääasiallisesti luettelo koulutus- ja työhistoriasta. Siihen on turha ympätä mitään ylimääräistä "erikoista", koska se käydään suht lyhyesti läpi ja siitä yleensä vain tarkistetaan onko koulutus tarvittavaa tasoa ja onko työhistoria halutunlainen. Mitä nopeammin ja selkeämmin nämä asiat käyvät CV:stä esille, sen parempi.

CV personoidaan silloin kun siinä korostetaan tiettyä osaamista - esim. työhistoriasta voi hyvin jättää ne 90-luvun mansikanpoiminta kesätyöt pois, mikäli tämä osaaminen ei ole oleellista haettavalle työlle. Samoin on myös vanhentuneiden koulutusten osalta (esim. 10 vuotta vanha ATK-ajokorttikoulutus tai Excel -perusteet). Meillä esim. oletetaan, että työnhakija osaa käyttää wordia, exceliä ja muita normaaleja toimistotyössä käytettäviä sovelluksia ja niiden mainitseminen CV:ssä tuntuu samalta kuin henkilö kirjoittaisi hakemukseen, että osaa myös lukea ja kirjoittaa. Näin kärjistetysti.

CV:ssä kannattaa toki korostaa jos on jotain erikoisosaamista, joka olisi haettavassa työssä eduksi.

Olen myös sitä mieltä, että CV ja hakemus tulisi tehdä aina erikseen jokaiseen haettavaan työhön/yritykseen eteenkin jos hakee paljon eri alan töitä. Esim. jotkut valtion työpaikat voivat olla kovinkin vanhoillisia, eivätkä he arvosta mediaseksistä uutta ja erikoista CV:tä. Toisaalta taas sellainen voi olla se tilanteen positiivisesti ratkaiseva tekiä mainostoimistossa.

Jos haluaa itseä tuoda esille paremmin, olisi se hyvä tehdä siihen itse hakemukseen. Tosin nämäkin usein kahlataan nopeasti lävitse. Itse myös usein luen sen vasta CV:n jälkeen - Ensin katsotaan osaaminen ja sen jälkeen hakemuksesta hajua, olisiko tyyppi haastattelun arvoinen. Eli etsitään sitä persoonaa. Tässä kohtaa siis kovinkin hajuton ja mauton hakemus voi osoittautua haitalliseksi.

Toisaalta taas kovinkin omalaatuisen CV:n/hakemuksen tekeminen voi osoittautua yhtä kammottavaksi virheeksi kuin omalaatuinen sisustaminen - makuja on monia ja se neonvihreä tehosteseinä ei vaan välttämättä ole muiden kuin sinun makuusi. Hakemusten ja CV:den kanssa kannattaakin olla siis varovainen ja jos ei ole täysin 100-varma mitä on tekemässä (esim. tuntee yrityksen, sen kulttuurin ja hakemusten vastaanottajan hyvin) voi ne jokseenkin tavalliset "valkoiset seinät" kuitenkin olla se paras ratkaisu. Hakemuksia saattaa lukea vain yksi henkilö ja tällöin tämä henkilö päättää oman taustansa, luonteensa, huumorintajunsa yms. perusteella ketkä sinne haastatteluun sitten pääsevät. On melkoista riskipeliä veikata, että kovinkin omalaatuiset hakemukset ovat juuri tämän yhden henkilön mieleen.

En tiedä minkäalan paikkoja olet hakemassa, mutta meille ei ainakaan hakemusta pääsisi antamaan aulan respaa pidemmälle. Mikäli meille mielii juttusille asioista oikeasti päättävien henkilöiden kanssa, tulee heidän nimet olla tiedossa ja tapaaminen sovittuna etukäteen. Ehkä respa voisi yrittää kutsua jonkun HR:stä paikalle, mutta eiväthän hekään varsinaisia työhönottopäätöksiä tee.

Meillä on myös sähköinen järjestelmä hakemusten tallentamiseen ja avoin hakemus paperisena vain generoisi lisätöitä, kun sen jonkun meillä pitäisi siihen sähköiseen muotoon sitten tallettaa. Paperisena se pysyisi tallessa, kunnes prosec-säiliö käytäisiin tyhjentämässä.

On ihan kiva, että joku miettii erilaisia tapoja tehdä itseään tykö; avoimissa hakemuksissa tosin se sisältö on yleensä näitä jippoja tärkeämpiä. Yleensä sellaisen avoimen hakemuksen jättäjään, jolla hakemus on persoonallinen, mutta sisältö (koulutus, työkokemus jne.) riittämätön, ei oteta yhteyttä.

Suosittelisinkin säästämään luovat ideat niihin hakemuksiin ja ansioluetteloihin, jotka kohdistetaan tiettyihin haettaviin positioihin.

Yhteistyössä