Hyvä korvalääkäri, joka ei heti määrää antibiootteja - suosituksia kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Korvatulehduspotilaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sondersson";25921052]Ja millainen äiti järkkää lapselleen tulehduskierteen antamalla turhia antibioottikuureja? Kuureja kun syötetään muksuille ilman mitään tietoa tulehduksen laadusta.

Kun antaa oikeanlaisen kipulääkityksen niin se ei todellakaan ole mitään kiduttamista.[/QUOTE]

Juurikin näin. Minulle ainakin tuli hyvin "aivoton" olo kun samat kuurit kiersi uudestaan ja uudestaan. Viljelyjenkin jälkeen. Eli sain "oikeaa" lääkettä =>lääke loppui=> viikon päästä tulehdus uusi => viljely => taas sama bakteeri => kokeilu toisella lääkkeellä => kuuri loppui=> tulehdus viikon päästä => viljely=> sama bakteeri....

Ja putkienkin jälkeen vielä sama rumba, sitten leikattiin nielurisat...jatkui...kunnes kesä tosiaan kuivatti korvat, niin kyllä tässä miettii että jos ainoa mikä tepsi oli kesän tulo (ja toki ne putket jotka mahdollisti kuivumisen kesä säällä) niin... häh... Mutta mä nyt vaan olen tyhmä äiti joka haluaa lapsensa pahinta.

Niin sitäkin joskus mietin ripulikakkoja siivotessa, että mitä tuo jatkuva kuuri tekee lapsen elimistölle. Vaikka söimme maitohappobakteereita maha meni keskimmäisellä ihan aina kuralle (siis tämä jolla on ollut pahin kierre meillä). Korvakipu loppui päivän kahden päästä kuurin aloituksesta, mutta vatsan väänteet tuli tilalle ja jatkuva ripuli koko kuurin ajan. Millaiset johdannaisvaikutukset tuolla sitten on kun elimistön tervebakteerikanta tapetaan kuuri kuurin perään? Miten se vaikuttaa jos lapsen elimmistössä tosiaan tuhotaan niitä hyviä pöpöjä vaikkapa sen 10 kuurin verran, niin että väliin ei juuri viikkoa pitempää kautta mahdu?

Jospa seuraavaksi kävisit homeopaatilla hakemassa luonnonmukaiset lääkkeet. Tai vyöhyketerapeutilla?

Itse olen myös korvakierteestä kärsinyt lapsena ja myös aikuisena. On puhkottu useasti lapsena ja muutaman kerran aikuisena. Edellisen puhkomisen yhteydessä sain titaaniputken korvaani.
Mulla ei ole ab kuurit auttanut, ainut mikä laukaisee tilanteen on se puhkaisu. Ehkä tullut lapsena syötyä liikaa ab kuureja, tiedä sitten.

Neljästä lapsesta onneksi vain yksi on korvakierteessä, ja toisella on ollut pari korvatulehdusta 6v aikana.
Hänelle hain viimeksi zothromax kuurin korvatulehdukseen, asionti vaiheessa kun 3. päivänä nousi kuume. Siihen asti pärjättiin tulehduskipulääkkeellä. Kuume on jo mielestäni merkki että ab kuuri tarvitaan.

Nyt tuon korvakierteisen lapsen putket on tulossa pois, jännityksellä odotetaan alkaako kierre uudestaan. Onneksi ainakin yksi vaikuttava "elementti" on elämästä poistunut, ei asuta enää hometalossa...

Niin joo, oma kuulo on hyvä vaikka puhkottu usein ..

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="remu";25921099]Juurikin näin. Minulle ainakin tuli hyvin "aivoton" olo kun samat kuurit kiersi uudestaan ja uudestaan. Viljelyjenkin jälkeen. Eli sain "oikeaa" lääkettä =>lääke loppui=> viikon päästä tulehdus uusi => viljely => taas sama bakteeri => kokeilu toisella lääkkeellä => kuuri loppui=> tulehdus viikon päästä => viljely=> sama bakteeri....

Ja putkienkin jälkeen vielä sama rumba, sitten leikattiin nielurisat...jatkui...kunnes kesä tosiaan kuivatti korvat, niin kyllä tässä miettii että jos ainoa mikä tepsi oli kesän tulo (ja toki ne putket jotka mahdollisti kuivumisen kesä säällä) niin... häh... Mutta mä nyt vaan olen tyhmä äiti joka haluaa lapsensa pahinta.[/QUOTE]

Ootko varma ettei teidän kodissa oo hometta? Tai päiväkodissa jos lapsi on siellä? Tuollaisia tarinoita oon kuullu hometaloissa asuvista perheistä.
meillä kuopuksella oli kans korvakierre mutta se katkesi putkitukseen, sen koommin eioo yhtään tulehdusta ollu (putket on ollu reilu vuoden nyt). Mutta meillä myös todettiin silloisessa kodissamme homevauriot, nyt asutaan toisessa asunnossa.

[QUOTE="vieras";25920933]Itse asiassa olen itse ollut korvakierrelapsi ja mulla on jäänyt jonkunasteiset traumat siitä kivusta ja puhkomisesta.
Lisäksi oen kolmen (3) korvakierrelapsen äiti ja korva-, nenä- ja kurkkutauteihin parhaillaan erikoistumassa oleva lääkäri joten kuvittelisin omaavani muutakin pohjaa "aukoa" kuin omat aikuisiän korvatulehdukseni.

Ditrim Duploa itse määrään kovin harvoin, yleensä mennään amoksilliinilla (Amorion tms) ja jos se ei auta niin "kovemmat" lääkkeet (Clavurion kauppanimellä esimerkiksi). Kannattaisi aina tehdä viljely niin hutikuuteja ei tulisi, mutta varsinkin julkisella puolella oikeastaan mahdotonta.

Jos ei antibiootteja josyain käsittämättömästä syystä lapselleen anna vaikka tarve olisi (mielestäni jo ls-asia ja olen siitä velvollinen ilmoittamaankin sosiaaliviranomaisille) niin kipulääkkeeksi ehdottomasti ibuprofeenia parasetamolin sijaan! Tai edes "Panadol-Pronaxen"-hoito.

Vastuuttomia vanhempia, ei voi muuta sanoa.[/QUOTE]
Moni varmasti meni lankaan sun asiantuntevuudessa ja luuli oikeasti että olet lääkäri. Mutta minä en, kun tiedä vähän enemmän asioista kuin näköjään sinä. Se ei ole mikään amoksilliini vaan amoksisilliini :D :D :D

[QUOTE="jaajaa";25922330]Jaa miten se lääkäri voi muka ottaa näytteen korvasta, jos tärykalvo on ehjä??????? Kun täällä useammalla tuntui olevan otettu.[/QUOTE]
Jos niillä on jo tärykalvo puhjennut itsestään?
Tai tihkuuko sitä märkää tärykalvon läpi? Kyllähän se korva taitaa vähän erittäin eritettä jos/kun on tulehdus päällä, tai sitten ei...

[QUOTE="jaajaa";25922330]Jaa miten se lääkäri voi muka ottaa näytteen korvasta, jos tärykalvo on ehjä??????? Kun täällä useammalla tuntui olevan otettu.[/QUOTE]

Korva puhki ja vuotava toki silloin myös tarve antibiootille. Mutta mietin vaan että jos kynnys antibioottien antamiselle olisi vähän korkeampi... Niin voisiko ne tehota paremmin silloin kun niitä oikeasti tarvitaan. Kipulääkkeiden kanssa siis ensin katsottaisiin tilanne jos kuume ei nouse/tulehdusarvot on nollissa tai liki nollaa. Antibiootti on hyvä lääke - mutta voiko "liika" olla liikaa? Ja bakteerit kehittyä vastustuskykyisiksi?

[QUOTE="juulia";25923326]Korva puhki ja vuotava toki silloin myös tarve antibiootille. Mutta mietin vaan että jos kynnys antibioottien antamiselle olisi vähän korkeampi... Niin voisiko ne tehota paremmin silloin kun niitä oikeasti tarvitaan. Kipulääkkeiden kanssa siis ensin katsottaisiin tilanne jos kuume ei nouse/tulehdusarvot on nollissa tai liki nollaa. Antibiootti on hyvä lääke - mutta voiko "liika" olla liikaa? Ja bakteerit kehittyä vastustuskykyisiksi?[/QUOTE]

Pahoin pelkään että mulle on käynyt juuri näin.. :/

Mä suosittelen kans olla antamatta antibiootteja enempää ja viemään lapsen homeopaatille ja vyöhyketerapeutille.

Meiltä löytyy pian 2v. tyttö, jolla viime vuoden aikana vajaat parikymmentä määrättyä antibioottikuuria. Meni täysin usko lääkäreiden osaamiseen korvatulehduksien hoidossa ja aloimme kokeilla muita vaihtoehtoja.

Nyt tyttö on ollut terveenä puolivuotta. Korvissa on putket, joista on myöskin varmasti ollut osaltaan hyötyä. Suurin apu oli vatmasti kuitenkin antibioottien pois jättö ja myönnän, myöskään rokotuksia ei tyttö ole saanut vuoteen.

Rokotuksia on kuitenkin tarkoitus jatkaa, kun lapsen oma vastustuskyky paranee.

Meillä käytettiin vuoden ikäistä kiropraktikolla kun alkoi korvatulehdukset niin ettei ekalla kuurilla mennyt ohi vaan vaan tulehtui pahemmin ja jouduttiin hakeen uudet kuurit eli oli neljä kertaa peräkkäin tulehdukset. mutta loppui siihen kun käytiin aukaisemaan jotkut ilmaputket korvien takana sijaitsevat. Valitettavasti itse en nyt tarkempaa kuvausta osaa antaa kun mies käytti siellä
kiropraktikolla tuota pikkuista.

[QUOTE="vieras";25920794]Onko teillä jotka ette ota antibiootteja lapselle ollut ikinä itsellä korvatulehdusta?
Mulla oli vajaa vuosi sitten viimeksi ja se on aivan helvettiä, todellakaan Panadol tai edes Burana ei tee oloa normaaliksi, terävimmän kivun saattaa viedä pois mutta tulehtunut korva sattuu silti ja tuntuu erittäin epämiellyttävältä.
Lisäksi riski väliaikaiseen (puhumaan opettelevalla lapsella pari kuukauttakin voi vaikuttaa kriittisesti) tai pysyvään kuulonalenemaan.
Järki käteen ihmiset! Lapset pois pitäis ottaa tuollaisilta rääkkääjltä, varmaan samaa porukkaa joka ei anna lapsille edes yleisen rokotusohjelman rokotuksia ja tartuttavat tahallaan ne vesirokkoon.[/QUOTE]

Mulla on ollut lapsena toistuvia korvatulehduksia ja siihen aikaan vielä puhkottiin korvia joka helvetin tulehduksen kohdalla. Muistan ja tiedän hyvin miltä se kipu tuntui.

Minulla on kolme lasta joista vanhimmalla on ollut korvatulehdus kolmesti (näillä vuosia välissä) ja kahdella pienemmällä yhdet tulehdukset. Kaikki ovat menneet ohi ilman antibioottia. Lääkärissä on käyty ja otettu varuulta se resepti mukaan mutta koskaan ei ole sitä tarvinnut hakea koska tulehdukset ovat menneet buranalla ohi. Buranahan on tulehduskipulääke -> korvatulehdus. Osa lääkäreistä on ollut antibioottilinjalla, osa ei. En todellakaan ymmärrä miksi minun pitäisi syöttää lapsilleni (ilman painavaa syytä) antibiootteja jotka sotkevat aikuisenkin suoliston bakteerikannan kuukausiksi eteenpäin. Ne ovat ne hyvät bakteerit siellä ihmiskehossa juuri niitä mitkä myös suojaavat siltä seuraavalta korvatulehdukselta kuin myös muiltakin taudeilta. Juuri viime kerralla minulle sanoi eräs mukava naislääkäri että 5/6 korvatulehduksista paranee itsekseen. Tiedä sitten mikä on se oikea suhde.

Kun lapsi on nuhassa/flunssassa niin kannattaisi välttää antamasta hänelle maitoa. Se paksuuntaa limaa ja jumittaa sitä pään sisällä -> korvatulehdus iskee helpommin.

Olen myös niitä äitejä jotka eivät sokeasti luota tähän länsimaiseen terveydenhuoltoon ja olen käyttänyt omaa järkeäni jonka vuoksi lapseni saavat/ovat saaneet vain osan yleisen rokotusohjelman mukaisista rokotuksista. Vesirokkoasiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Antibioottiresistenssi kehittyy siten, että jättää kuurin kesken, jolloin seuraava sama ab kuuri ei enää samaan bakteeriin tehoakaan.
Tai sitten voi saada jo valmiiksi muuntuneen kannan, jolloin ab kuuri ei pure. Tämä johtuu siitä, että joku muu tollo on jättänyt kuurin syömättä loppuun.
Tai sitten lääke on vain väärä, kovinkaan usein ei testata että mikä pöpö siellä nyt on kyseessä, vaan annetaan sokkona lääkettä a, sitten lääkettä b ....

Tällain mulle opetettiin.

[QUOTE="juulia";25923326]Mutta mietin vaan että jos kynnys antibioottien antamiselle olisi vähän korkeampi... Niin voisiko ne tehota paremmin silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.[/QUOTE]

Suomessa ja Pohjoismaissa yleensäkin mikrobilääkkeiden käyttö on kansainvälisesti vertaillen erittäin maltillista, vaikkei "kierrelasten" äideistä ehkä siltä (ymmärrettävästi) tunnukaan. Enemmän meille tullee tulevaisuudessa resistenssiongelmia Venäjältä, Baltiasta ja Aasiasta - Afrikkaa unohtamatta - leväperäisen lääkehoidon JA lääketeollisuuden vuoksi.

/off-topic

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Suomessa ja Pohjoismaissa yleensäkin mikrobilääkkeiden käyttö on kansainvälisesti vertaillen erittäin maltillista, vaikkei "kierrelasten" äideistä ehkä siltä (ymmärrettävästi) tunnukaan. Enemmän meille tullee tulevaisuudessa resistenssiongelmia Venäjältä, Baltiasta ja Aasiasta - Afrikkaa unohtamatta - leväperäisen lääkehoidon JA lääketeollisuuden vuoksi.

/off-topic

Mä ainakin lievästi pelkään tubia, jota Venäjällä on paljon, eri muotoja, joihin ei lääkkeet tepsi. Ja tubia vastaanhan ei enää rokoteta.
Enkä kyllä ymmärrä miksi ei.

Yhteistyössä