Hyvä korvalääkäri, joka ei heti määrää antibiootteja - suosituksia kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Korvatulehduspotilaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Korvatulehduspotilaan äiti

Vieras
Etsin pk-seudulta, mieluiten Espoosta korvalääkäriä, joka suhtautuisi kriittisesti korvatulehduksen hoitoon antibiooteilla.
Haluan ensisijaisesti seurata paraneeko tulehdus ilman antibiootteja, mutta lääkärit ovat heti tyrkyttämässä antibioottireseptiä. Onko täällä valistuneita vanhempia, jotka jäävät mielummin seurantalinjalle? Mistä löytää saman henkinen lääkäri? Ei ole kiva olla aina "vastarannan kiiski".
Kyllä annan itsekin antibiootit lapselle jos muita vaihtoehtoja ei ole, en ole siis täysin luomulinjalla, mutta itse aina lähden ensisijaisesti seurantalinjalle ja annan vain kipulääkettä. Näin on hoidettu varmasti kymmenen tulehdusta, joihin jokaiseen olisi muuten annettu antibiootit.

Juuri oli jossakin lehdessä tästä juttua, piru kun en muista missä. :/ Mutta siinä sanottiin, että jos epäilee korvatulehsusta, voi muutaman päivän katsella vaikkapa panadolin voimin kotona, ennen kuin lähtee lääkäriin. Lisäksi jossakin tutkimuksessa oli, että antibiootit tehoaisivat oikeasti tyyliin yhdessä kymmenestä korvatulehdus-tapauksessa. :O Itse en veisi lasta lääkäriin heti, jos panadolin avulla pärjää ja oireet eivät pahene. Mun lapsella ei tosin ole tuota ongelmaa ollutkaan, mutta olen myöskin kovin kriittinen mitä tulee antibiootteihin.

Vaikka ei antaisi antibiootteja, ei se tarkoita että on vastuuntunnoton vanhempi. kyllä korvatulehdus täytyy diagnosoida + seurata ja katsoa, että korva tulee kuntoon. Toki lapsi voi sairastaa kenenkään tietämättä tulehduksen ja parantua siitä, mutta tunnen myös lapsia, jolla kuulon alentuma korvatulehdusten seurauksena. Sitä en ihan huvikseni halua omalle lapselleni...

Vielä vuonna 2010 puhuttiin, että moni korvat. paranee itsekseen, kunnes vuonna 2011 julkaistiin tämä

http://www.utuonline.fi/sisalto/ajankohtaista/antibiootti_puree_lasten_korvatulehduksiin.html

Googlaa vaikka ensiavuksi kirja Irti tulehduskierteestä tai lainaa kirjastosta. Espoossa ollut ainakin aiemmin aika hyvin saatavilla. Kertoo miten lapsiperheissä pääsee irti sairastelukierteistä.
Onko teidän lapsella allergioita? Niistä tulee usein korvaongelmia, vaikka tämä ei ole kovin yleisesti tiedossa.

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/thu0802/2.htm

Siellä on ainakin sellasia vinkkejä kun että tulehduksen ajaks vehnäjauhot ja pastöroitu maito pois (molemmat lisää limaisuutta). Myös perinteisiä silputun sipulin hauteita suositeltiin jossain. Probioottikuurin pitäis auttaa. Tapellaan ikäviä bakteereja vastaan hyvisbakteereilla.

Täällä henkilö joka on aikuisenakin kärsiny korvatulehduksista, mut eipä enää aikoihin...

Alkuperäinen kirjoittaja niksejä;25920630:
Googlaa vaikka ensiavuksi kirja Irti tulehduskierteestä tai lainaa kirjastosta. Espoossa ollut ainakin aiemmin aika hyvin saatavilla. Kertoo miten lapsiperheissä pääsee irti sairastelukierteistä.
Onko teidän lapsella allergioita? Niistä tulee usein korvaongelmia, vaikka tämä ei ole kovin yleisesti tiedossa.

Artikkeli

Siellä on ainakin sellasia vinkkejä kun että tulehduksen ajaks vehnäjauhot ja pastöroitu maito pois (molemmat lisää limaisuutta). Myös perinteisiä silputun sipulin hauteita suositeltiin jossain. Probioottikuurin pitäis auttaa. Tapellaan ikäviä bakteereja vastaan hyvisbakteereilla.

Täällä henkilö joka on aikuisenakin kärsiny korvatulehduksista, mut eipä enää aikoihin...
Me ollaan koko kevät tasteltu korvatulehduksien kanssa, käyty yhdellä yksityisellä korvalääkärillä, joka olis pistänyt putket korviin saman tien, sekä kolmella vastavalmistuneella tk-lääkärillä, joista viimeisin olis pistänyt putket korviin saman tien. Lisäksi sattumoisin ystävämme on korvalääkäri, joka on ollut mukana hommassa. Nyttemmin olemme alkaneet käymään ihanalla, vähä vanhemmalla ja kokeneella tk-lääkärillä, joka ei vielä suositellut putkia, vaan oli sitä mieltä että odotetaan kesään, kun kesä parantaa usein tulehduskierteen. Hän myös antoi meille kontrolliaikoja tk:hon noin viikon välein. Mahtava juttu! Meille on myös kerrottu, että väitteitä ruokavalion merkityksestä korvatulehduksien puhkeamiseen on yhtä paljon kuin väitteitä vastaan. Eli siis ei ole mitään takeita siitä, että ruokavalio olisi se parantava voima, sen sijaan aika ja erityisesti kesä voi ne parantaa.

En kuitenkaan voi auttaa ap:tä koska emme asu pk-seudulla.

Meillä on kokeiltu olla ilman antibiootteja - turhaan. Vaihdettu ruokavaliota - turhaan. Meillä siis oli terveyskeskuksessa varsin pätevä lääkäri (oli erikoistumassa korvalääkäriksi) ja hänen kanssaan "kokeiltiin" vaihtoehtoista hoitoa kun lapsilla (kolmella siis) oli kierre päälle ja monta ab-kuuria takana. Käytännössä siis sain kyllä reseptin mutta en sitä heti aloittanut vaan kokeilin ensin olla päivän pari ilman, kipulääkkeillä. Pari päivää meni - mutta sitten mun sydän ei todellakaan kestänyt lapsen kipua kun se oli poissa tasan sen mitä kipulääke kantoi =( eli aloitin antibiootit ja seuraavana aamuna jo lapsi oli pirteä eikä valittanut korvaan.

kierre katkesi putkilla.

Onko teillä jotka ette ota antibiootteja lapselle ollut ikinä itsellä korvatulehdusta?
Mulla oli vajaa vuosi sitten viimeksi ja se on aivan helvettiä, todellakaan Panadol tai edes Burana ei tee oloa normaaliksi, terävimmän kivun saattaa viedä pois mutta tulehtunut korva sattuu silti ja tuntuu erittäin epämiellyttävältä.
Lisäksi riski väliaikaiseen (puhumaan opettelevalla lapsella pari kuukauttakin voi vaikuttaa kriittisesti) tai pysyvään kuulonalenemaan.
Järki käteen ihmiset! Lapset pois pitäis ottaa tuollaisilta rääkkääjltä, varmaan samaa porukkaa joka ei anna lapsille edes yleisen rokotusohjelman rokotuksia ja tartuttavat tahallaan ne vesirokkoon.

[QUOTE="vieras";25920794]Onko teillä jotka ette ota antibiootteja lapselle ollut ikinä itsellä korvatulehdusta?
Mulla oli vajaa vuosi sitten viimeksi ja se on aivan helvettiä, todellakaan Panadol tai edes Burana ei tee oloa normaaliksi, terävimmän kivun saattaa viedä pois mutta tulehtunut korva sattuu silti ja tuntuu erittäin epämiellyttävältä.
Lisäksi riski väliaikaiseen (puhumaan opettelevalla lapsella pari kuukauttakin voi vaikuttaa kriittisesti) tai pysyvään kuulonalenemaan.
Järki käteen ihmiset! Lapset pois pitäis ottaa tuollaisilta rääkkääjltä, varmaan samaa porukkaa joka ei anna lapsille edes yleisen rokotusohjelman rokotuksia ja tartuttavat tahallaan ne vesirokkoon.[/QUOTE]

On ollut, olen itse ollut lapsena kierteessä kuten miehenikin. Jolla on kuulokin mennyt toisesta korvasta jatkuvan puhkomisen vuoksi. Tuolloin puhkominen kun oli se ensimmäinen parannuskeino, sitten antibiootit ja kipulääkeitä ei paljoa tarjottu.

Ja tosiaan, meillä, lapsella jonka kanssa kokeilin "antibiootittomuutta" oli syönnyt putkeen 4 kuuria ennen tuota, missään välissä ei edes päästy lopputarkastukseen. Tosiasia on se että esim. hollannissa ei enää määrätä lasten korvatulehdukseen lainkaan antibiootteja. Itse ainakin toivoin että antibiootittomuus olisi tepsinyt koska nyt pelkään että meillä lapsille ei enää toimi antibiootit jos tarvittaisii vaikkapa johonkin vakavampaan sairauteen.

Eli en ole rokotehihhuli enkä lapse rääkkääjä vaan toivon että lapseni vielä joskus saisi antibiooteista avun muihinkin sairauksiin eikä tuo kierteen aikana syöty jättiannos tekisi lapsestani sellaista johon antibiootit ei enää kunnolla tepsi.

Lisään tähän vielä sen että esim. DitrimDuplo osotautui meillä keskimmäisellä sellaiseksi antibiootitksi joka ei tehnyt kertakaikkiaan yhtään mitään. Sama itku ja kipu jatkuin, kuuri keskeytettiin kahdesti ja vaihdetiin toiseen antibioottiin. Taisi olla AmorinComp...

Että turha käydä aukomaan asiasta jonkun yhden oman korvatulehduksen vuoksi kun on ollut voivovoi niiin kipeä, aikuinen ihminen. Jotkut oikeasti taistelee noiden korvatulehdusta parissa kauan ja jos apu ei tule "nykylääketieteen suosituksita" niin sitä mieluusi kokeilee muutakin että lapsen kivut saisi pois. Meillä putket auttoi, mutta hitaasti. Putkien laitonkin jälkeen oli vielä 4 kuuria putkeen, välissä aina se viikko "tervettä korvaa".

Bakteeriperäisiin korvatulehduksiin antibiootit tehoavat. Korvakivuista kärsiminen on aivan järkyttävää tuskaa. Tiedän sen kokemuksesta. Millainen äiti haluaa kiduttaa lastaan? Anna lapsellesi sen tarvitsema hoito.

Itse asiassa olen itse ollut korvakierrelapsi ja mulla on jäänyt jonkunasteiset traumat siitä kivusta ja puhkomisesta.
Lisäksi oen kolmen (3) korvakierrelapsen äiti ja korva-, nenä- ja kurkkutauteihin parhaillaan erikoistumassa oleva lääkäri joten kuvittelisin omaavani muutakin pohjaa "aukoa" kuin omat aikuisiän korvatulehdukseni.

Ditrim Duploa itse määrään kovin harvoin, yleensä mennään amoksilliinilla (Amorion tms) ja jos se ei auta niin "kovemmat" lääkkeet (Clavurion kauppanimellä esimerkiksi). Kannattaisi aina tehdä viljely niin hutikuuteja ei tulisi, mutta varsinkin julkisella puolella oikeastaan mahdotonta.

Jos ei antibiootteja josyain käsittämättömästä syystä lapselleen anna vaikka tarve olisi (mielestäni jo ls-asia ja olen siitä velvollinen ilmoittamaankin sosiaaliviranomaisille) niin kipulääkkeeksi ehdottomasti ibuprofeenia parasetamolin sijaan! Tai edes "Panadol-Pronaxen"-hoito.

Vastuuttomia vanhempia, ei voi muuta sanoa.

[QUOTE="vieras";25920933]Itse asiassa olen itse ollut korvakierrelapsi ja mulla on jäänyt jonkunasteiset traumat siitä kivusta ja puhkomisesta.
Lisäksi oen kolmen (3) korvakierrelapsen äiti ja korva-, nenä- ja kurkkutauteihin parhaillaan erikoistumassa oleva lääkäri joten kuvittelisin omaavani muutakin pohjaa "aukoa" kuin omat aikuisiän korvatulehdukseni.

Ditrim Duploa itse määrään kovin harvoin, yleensä mennään amoksilliinilla (Amorion tms) ja jos se ei auta niin "kovemmat" lääkkeet (Clavurion kauppanimellä esimerkiksi). Kannattaisi aina tehdä viljely niin hutikuuteja ei tulisi, mutta varsinkin julkisella puolella oikeastaan mahdotonta.

Jos ei antibiootteja josyain käsittämättömästä syystä lapselleen anna vaikka tarve olisi (mielestäni jo ls-asia ja olen siitä velvollinen ilmoittamaankin sosiaaliviranomaisille) niin kipulääkkeeksi ehdottomasti ibuprofeenia parasetamolin sijaan! Tai edes "Panadol-Pronaxen"-hoito.

Vastuuttomia vanhempia, ei voi muuta sanoa.[/QUOTE]

No kerroppa mitä tehdä jos kuurin jälkeen menee aina se viikko ja sitten alkaa uudestaa tulehdus? Putkienkin kanssa? Ja mihin Hollannin hoitomuoto(ja taisi muuten olla Tanskakin tässä mukana) pohjaa? Koska tulee raja antibioottejen kanssa, kuinka monta kuuria vuodessa voi syödä ilman että sillä on jatko seuraamuksia? Vai onko tuollaisessa kierteessä jo mahdollisesti kyse antibiotti-resistiivisyydestä?

Ja kyllä, viljelyjä tehtiin, kuurit vuorottelivat perä jälkeen. JA kipulääkitys on ollut juuri tuo vuorottelu eli pronaxen-panadol.

Jostain kumman syystä tuntuu hieman hataralta se että asioita ei muuten tutkita ja ainoa hoitokeino teillä on määrätä antibioottia antibiootin perään. Ymmärrän että jos kyseessä on ensimmäinen tulehdus/tulehduksia ei ole paljon antibiootit syödää ilman muuta. Mutta kun puhutaan oikeasta kierteestä.

Mihin muuten puhkominen 70-80 luvulla perustui? Silloinhan sitä pidettiin ainoana oikeana keinona hoitaa ja jos lapsen korvaa ei olisi puhkaistu niin se olisi ollut sitä kidutusta. Kuitenkin minulla on mies joka on kuulonsa toisesta korvasta menettänyt puhkomisen vuoksi niin herää vaan kysymys että voisiko, voisiko sittenkin jostain löyty se muukin keino?

Moi

Tässä vastaus kysymykseesi, eli suositus lääkäristä. Mari Hero on loistava lasten korvalääkäri. Ei mitenkään pakota antibiotteihin ja aina voi ottaa vilejyn, josta näkee onko tarpeen. Ottaa vastaan Mehiläisessä/Ruusulassa ja myös jossain Espoossa.

[QUOTE="vieras";25920933]Itse asiassa olen itse ollut korvakierrelapsi ja mulla on jäänyt jonkunasteiset traumat siitä kivusta ja puhkomisesta.

Vastuuttomia vanhempia, ei voi muuta sanoa.[/QUOTE]

Mä oon aivan samaa mieltä, vaikka en lääkäri olekaan. Mutta molemmilla pojilla korvaongelmia ja JOKA tulehdus mennyt AINA liimakorvaksi ja vaikuttanut kuuloon. Meillä antibiotit vievät akuutin tulehduksen pois, mutta jäljelle jää liimakorva. Nyt pienemmällä 4. putket korvissa (täytti juuri 3v.). Mun mielestä on lapsen kiduttamista, jos ei anna KIVULIAASEEN ja MÄRKÄISEEN tulehdukseen antibioottia.

[QUOTE="remu";25920969]No kerroppa mitä tehdä jos kuurin jälkeen menee aina se viikko ja sitten alkaa uudestaa tulehdus? Putkienkin kanssa? Ja mihin Hollannin hoitomuoto(ja taisi muuten olla Tanskakin tässä mukana) pohjaa? Koska tulee raja antibioottejen kanssa, kuinka monta kuuria vuodessa voi syödä ilman että sillä on jatko seuraamuksia? Vai onko tuollaisessa kierteessä jo mahdollisesti kyse antibiotti-resistiivisyydestä?

Ja kyllä, viljelyjä tehtiin, kuurit vuorottelivat perä jälkeen. JA kipulääkitys on ollut juuri tuo vuorottelu eli pronaxen-panadol.

Jostain kumman syystä tuntuu hieman hataralta se että asioita ei muuten tutkita ja ainoa hoitokeino teillä on määrätä antibioottia antibiootin perään. Ymmärrän että jos kyseessä on ensimmäinen tulehdus/tulehduksia ei ole paljon antibiootit syödää ilman muuta. Mutta kun puhutaan oikeasta kierteestä.

Mihin muuten puhkominen 70-80 luvulla perustui? Silloinhan sitä pidettiin ainoana oikeana keinona hoitaa ja jos lapsen korvaa ei olisi puhkaistu niin se olisi ollut sitä kidutusta. Kuitenkin minulla on mies joka on kuulonsa toisesta korvasta menettänyt puhkomisen vuoksi niin herää vaan kysymys että voisiko, voisiko sittenkin jostain löyty se muukin keino?[/QUOTE]

Älä älä - lääkärit pääsee helpommalla kun ei tartte miettiä vaihtoehtoja. Määrää vaan antibioottia antibiootin perään (kun muuhun ei pysty) ja käskee kotiin toivoen että "vaikea asiakas" ei palaa. Suomessa on näitä jo tarpeeksi. Antibiootti on hyvä renki, mutta huono isäntä. Suomessa se vaan on ottanut joidenkin lääkärien mielessä sen isännän roolin.

Sitten kummastellaan kun kehittyy erilaisia bakteerikantoja jotka ovat immuuneja antibiooteille. En ole antibiootteja vastaan ainoastaan vastuuntunnottomia lääkäreitä. Heidän vastuulla on sekin että vielä kymmenen vuoden päästä voimme toivottavasti käyttää antibiootteja bakteeriperäisiin tulehduksiin.

Ihan ekana anteeksi typot edellisessäkin viestissä, kirjoitan tabletilla ja... No joo, en koe ihan omakseni.

Hyviä tuloksia on saatu putkituksen jälkeen estolääkityksellä (esim. sitä amoksilliinia kuukaudenkin kuuri pienemmällä annoksella), jos putket tuon aikaa pysyvät paikallaan niin hoitovaste on hyvä.
Lisäksi maitohappobakteerit, ksylitoli yms. "pienet valinnat" on tärkeitä.

Ja "kesä kuivattaa" pitää monen kohdalla paikkansa myös korvatulehdusasioissa

Missään nimessä jatkuvia tulehduksia ei saa jättää hoitamatta (ja pelkkä kipulääkitys ei ole sairauden hoitoa, se on oireen hoitoa eikä siinä ole mitää järkeä akuutin ensiavun jälkeen). Ei ne lääkärin määräämät antibiootit sen vaarallisempia ole kuin jatkuva (turha) kipulääkityskään.

Mitä tulee 70-80-lukujen puhkomiseen niin se oli parhaan tiedon mukaan toimimista silloin, nyt on enemmän tiegoa mutta yhähän voi joskus tulla tilanne että tärykalvo on puhkaistava ja toimenpide on paikallaan.

Hollannin tilanteessa vaikuttaa ensinnäkin jo ilmasto ja monet monet muut seikat mutta kyllä sielläkin antibiootteja välikorvantulehdukseen määrätään ja käytetään, hyvin tuloksin.

Täällä on lääkäri joka ei lapsille antibiootteja mielellään määrää. harmi vaan ett ei olla pk-sudulla..
kuopus sai ekaan korvatulehdukseen reseptin otiborin tippoihin (kuivattaa korvakäytävää ja estää bakteerien ja sienten kasvua korvassa) ja kehotuksen lievittää kipua yliopistollisen apteekin puuduttavilla tipoilla, joita olis pitänyt hakee liki 100km päästä. :kieh:

[QUOTE="vieras";25921011]Ihan ekana anteeksi typot edellisessäkin viestissä, kirjoitan tabletilla ja... No joo, en koe ihan omakseni.

Hyviä tuloksia on saatu putkituksen jälkeen estolääkityksellä (esim. sitä amoksilliinia kuukaudenkin kuuri pienemmällä annoksella), jos putket tuon aikaa pysyvät paikallaan niin hoitovaste on hyvä.

Missään nimessä jatkuvia tulehduksia ei saa jättää hoitamatta (ja pelkkä kipulääkitys ei ole sairauden hoitoa, se on oireen hoitoa eikä siinä ole mitää järkeä akuutin ensiavun jälkeen). Ei ne lääkärin määräämät antibiootit sen vaarallisempia ole kuin jatkuva (turha) kipulääkityskään.

Mitä tulee 70-80-lukujen puhkomiseen niin se oli parhaan tiedon mukaan toimimista silloin, nyt on enemmän tiegoa mutta yhähän voi joskus tulla tilanne että tärykalvo on puhkaistava ja toimenpide on paikallaan.

Hollannin tilanteessa vaikuttaa ensinnäkin jo ilmasto ja monet monet muut seikat mutta kyllä sielläkin antibiootteja välikorvantulehdukseen määrätään ja käytetään, hyvin tuloksin.[/QUOTE]
Antibiootti pieninä annoksina? Eikös tuo juurikin vie antibioottien tehoa ja vahvista resistiivisyyttä antibioottia vastaan?

Onko mielestäsi siis tuulesta temmattua että bakteerit kehittävät antibiooteille resistiivisiä kantoja? Jotenkin aiheesta lukeneena olen erimieltä mutta sinulla lienee tutkimustietoa asiasta - että tämä antibioottien käytön kohtuullistaminen on turhaa??

[QUOTE="Heli";25920930]Bakteeriperäisiin korvatulehduksiin antibiootit tehoavat. Korvakivuista kärsiminen on aivan järkyttävää tuskaa. Tiedän sen kokemuksesta. Millainen äiti haluaa kiduttaa lastaan? Anna lapsellesi sen tarvitsema hoito.[/QUOTE]

Ja millainen äiti järkkää lapselleen tulehduskierteen antamalla turhia antibioottikuureja? Kuureja kun syötetään muksuille ilman mitään tietoa tulehduksen laadusta.

Kun antaa oikeanlaisen kipulääkityksen niin se ei todellakaan ole mitään kiduttamista.

[QUOTE="vieras";25921011]Ihan ekana anteeksi typot edellisessäkin viestissä, kirjoitan tabletilla ja... No joo, en koe ihan omakseni.

Hollannin tilanteessa vaikuttaa ensinnäkin jo ilmasto ja monet monet muut seikat mutta kyllä sielläkin antibiootteja välikorvantulehdukseen määrätään ja käytetään, hyvin tuloksin.[/QUOTE]

Niin paremman tiedon puuteessa puhkottiin. Nyt annetaan paremman tiedon puuteessa antibioottia antibiootin perään vaikka vaikutus kestää sen viikon korvatulehduksen jälkeen? Oikeasti jos olet se lääkäri jota mainostat niin voisi kuvitella että tälläinenkin on joskus käynnyt mielessä, että nykytieto ei olekaan se "oikein" vaan että tilanteeseen saattaisi löytyä muuta kautta vaihtoehto.

Ja kuten sanottu, en ole antibiootteja vastaan vaan sitä että muuta ei osata enää katsoa kuin vaan määrätä kuuri kuurin perään? entä jos se oikeasti aiheuttaakin tilanteen jossa ne olemassa olevat versiot ei enää tepsi, tai ei ainakaan kunnolla tuhoa bakteereita vaan heti kun kuuri loppuu, alkaa tulehdus uudestaan.

Pahimmillaahan tuo on vaan kivun pitkittämistä, jatkuu ja jatkuu ja jatkuu.

Ja kyllä ksylitol ja maitohappobakteerit on tuttuja.

Korvatulehduksia on kahdenlaisia: viruksen aiheuttama paranee itsekseen kun paranee. Saattaa johtaa myös bakteeritulehdukseen joten kipeän korvaa kannattaa seurata etenkin flunssan yhteydessä. Bakteeritulehdus voi mennä ohi ilman antibioottia, mutta jos sinne on kehittynyt jo märkää niin järkivintä yleensä on ottaa antibiootit.

Yhteistyössä