Hyvä ehkäisy imettävälle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Täysimetyksen ehkäisytehoon ei uskalla kovin kauan luottaa...

Kondomeista en pidä.

Pillereistä en pidä, ja mulla on aurallinen migreeni, eikä tällä päällä muisteta ottaa mitään minipillereitä päivittäin samaan aikaan.

Kuparikierukka oli viimeeksi hyvä, mutku...äh.

Hormonikierukkaa en ole kokeillut.

Lapsiluku on ehkä täynnä, järjellä ajatellen ainakin, ja ikä + lapsiluku antaisi mahdollisuuden piuhojen poikkaisuun, mutta ihan vielä en sellaiseen ole valmis.

Mitä muita vaihtoehtoja on? Pitäis päättää ehkäisy ennen kun varaan ajan jälkitarkastukseen.

kapseli, piikki, rengas, onhan noita vaihtoehtoja.

Mut mä valitsisin kuparisen jos se kerta sulle on sopinut (mulle ei) eipä tarvi muistella yhtään mitään. Itse aijon sitten jahka helmikuussa jakaudun, ottaa hormonikierukan. Piuhojen katkasu olisi kans mielessä 30v ja 4 lasta, mutta se on kyllä jotenkin radikaali päätös.

Käykö piikki ja kapseli imettävälle? Mulla on käsitys että ei...

Rengas kuulemma aiheuttaa välivuotoja ja tiputtelua yleisesti. Ei kiva.

Hormonirengas on periaatteesa sama asia kuin piikki, kapseli tai pillerit eli hormonaalisesta ehkäiystä on kyse. Minulla ei aiheuttanut mitään vaivoja, vähensi vuodon määrää kivasti ja aina oli säännöllisesti alku ja loppu, mutta vuosien jälkeen alkoi halut hieman heiketä. Entäs jos varaisit ensin ajan ehkäisyneuvolaan?

Ottaisin ja otin ne minipillerit, ja vaikka kännykkään hälytys joka päivälle =)

Tai teippaat sen pilleriliuskan läppärin näppikselle, että muistat aina kun yrität palstalle.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kokeileppas sitä hormonikierukkaa, jos et ole valmis sterilisaatioon. Meillä tosin toimi imetys, ihan koko imetysajan (9,5kk) vaikka lopussa imetyskertoja oli 1-2/pv. Menkat alkoi vasta pari viikkoa viimeisen imetyskerran jälkeen.

Ehkäisykapseli toimii samalla tavalla kuin minipillerit ja hormonikierukka, joten sopivat imettävälle. Ehkäisypiikkikin kai sopii. Ehkäisyrengas taas on yhdistelmäehkäisy eikä sovi imettävälle.

Kapseli käy imettävälle, ei näy päälle päin, laitto tapahtui nopeasti, omalta osalta voin sanoa että aivan ihana kapistus.

Sain tuon ilmaiseksi jälkitarkastuksen yhteydessä pillereiden / kierukan sijaan.

Meilläpäin suositellaan, että söis ensin puolivuotta minipillereitä, ennen kapselin laittoa. Sillä testataan hormonin sopivuus. Kapseli sisältää samaa hormonia kuin minipillerit. Ainakin tuo nextplanon kapseli, joka mulla käsivarressa on. Söin eka cerazzetteja ja sitten laitettiin kapseli. Kumpaakin voi käyttää imettäessä.

Älä ainakaan hormonikierukkaa. Mulle ei käyneet pillerit mutta annoin ylipuhua itseni ton hormonikierukan laittamiseen. Ensi viikolle on varattu lääkäri aika, meen vaihtaan kuparikierukkaan. 6kk kärsin ja toivoin että jos se alkaisi sopia.

Pakko googlailla ja perehtyä asioihin oikein tosissaan.

Toisaalta se kuparinen olisi niin helppo vaihtoehto, etenkin kun en hormoneistakaan tykkää, mutta nykyään on vaikka mitä muitakin & ehkä parempia vaihtoehtoja tarjolla.

[QUOTE="Susimieli";26793802]Älä ainakaan hormonikierukkaa. Mulle ei käyneet pillerit mutta annoin ylipuhua itseni ton hormonikierukan laittamiseen. Ensi viikolle on varattu lääkäri aika, meen vaihtaan kuparikierukkaan. 6kk kärsin ja toivoin että jos se alkaisi sopia.[/QUOTE]

Kuparikierukka se vasta helvetistä on. Aivan jumalattomat kuukautiskivut ja vuoto kuin saavista kaataen tulisi.

[QUOTE="vieras";26794017]Kuparikierukka se vasta helvetistä on. Aivan jumalattomat kuukautiskivut ja vuoto kuin saavista kaataen tulisi.[/QUOTE]
Toisille se sopii, toisille ei.

Mulle on sopinut, ei ollut ongelmia.

Minipillerit otin. Tartteeks niitä syödäkin?

Sterilisaatioajatukseni tyrmättiin heti. Ei niin lopullista päätöstä sovi näin nuorena (woohoo :D, kiitti lääkäri!) ja näin vastasynnyttäneenä kuulemma tehdä. Joskus 5 v päästä ehkä.

[QUOTE="hih";26979528]sanee arvata että cerazettee antoivat.... onnea vuotojen kanssa ;)[/QUOTE]
Niitä juu. Ne sopi oikein hyvin joskus aikoinaan esikoisen jälkeen, ja jos eivät sovi niin sitten en syö niitä.

Tai siis, enhän mä vielä oo niitä edes aloittanut. Saa nähdä käykö tässä samoin kuin syyskuussa kävi, kun viimeeksi ko. reseptin sain: en ehtinyt aloittaa, kun olin jo paksuna. Nyt tietty imetys suojaa.

Mulle on useampi lääkäri sanonut että ainoat vaihtoehdot ovat minipillerit tai kondomi, muita ei saa imettäessä käyttää. Ensimmäisiin menkkoihin asti menimme ilman ehkäisyä, sen jälkeen kondomi. En tykkää minäkään kondomista, mutta uusi raskauskaan ei kyllä houkuta. Tilanteeseen on vain sopeuduttava, imetystäkään kun en viitsi pelkästään ehkäisyn vuoksi lopettaa.

Yhteistyössä