Hypotoniaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja löysin rantein?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

löysin rantein?

Vieras
Vauva 7 kk pyörittelee ranteitaan vimmatusti varsinkin hermostuessaan/innostuessaan. Ei osaa vielä ryömiä eikä kontata, hermostuu pian vatsalla ollessaan ja makaa naama lattiaa vasten huutaen. Hakkaa selällään maatessaan kantapäitään lattiaan/hoitopöytään. Välillä tuntuu että välttelee katsekontaktia. Räpyttelee silmiään jos lähellä liikettä (vaikka neuleen nappien kiinnittämisen aikana)

Viime neuvolassa mainitsin käsien pyörittelystä ja neuvola täti kirjasi heti ylös mutta kun kysyin mitä se voisi olla niin tuli oikein ympäripyöreä vastaus että ei välttämättä mitään. Itse törmäsin tähän hypotoniaan....

Rakenne ultra tehty raskausaikana, muuten normaali hiukan niskaturvotusta mutta se riskilukema oli pieni. Synnytys alkoi vesien menolla, oli kakannut sinne. synnytyksessä lastenlääkäri mukana, vauva sai täydet pisteet syntyessään.

Neuvolassa huomattu pään pienuus jota kuulemma vain seuraillaan. Siitäkään neuvolatäti ei kertonut mitään sanoi vain että lääkäri katsoo sitten lääkärineuvolassa ja sanoo jatkotoimenpiteet jos tarvis.

Että en minä ole hysteerinen tai muuta vaan tahtoisin tietää enemmän näistä asioista, sillä jos lapsi on hypotoninen tai muuta niin tahtoisin osata seurata/huomioida asioita. Asiallehan ei mahda etukäteen mitään.

Eli onko hypotonisten lasten vanhempia paikalla??

• Tykkää
Reactions: Door
Niin vielä unohtui: napaveren ph:ssa oli jotain häikkää. Mutta taas kerran, siitäkään ei kerrottu sen kummemmin kuin että kaikki on nyt kohdallaan.

Meillä ei ilmennyt tota ranteiden pyöritystä ollenkaan. Ja siis lapsi on virallisesti todettu hypotoniseksi, käy fysioterapiassa. Hän on aina ollut painoaan "raskaampi" kannettava koska oman vartalon kannatus on heikompaa kuin muilla vauvoilla.

Taisi olla siinä n. 3kk:n iässä jo. Oli huono päänkannatus ikäisekseen. Noh, meillä on muitakin vaivoja niin ehkä osasivat sairaalassa epäillä hypotoniaa herkemmin.

Meillä oli hypotoninen vauva, joka alkoi saada fysioterapiaa jo vastasyntyneestä ja myöhemmin hänellä todettiin cp-vamma. Tuo ranteiden pyöritys ei sano minulle mitään ja muutenkaan kuvauksen perusteella en tunnista samoja piirteitä, joita meillä oli. Ranteisiin liittyen lapselle tuli sisäkierto joskus 8 kuukauden iän paikkeilla, mutta mitään erityisiä liikkeitä ei ollut. Päänkannatus oli huono. Selältä vatsalleen lapsi oppi kääntymään vasta myöhään. Suosittelen, että pyydät lähetettä fysioterapeutille, jos olet huolestunut asiasta. Fysioterapeutti osaa parhaiten katsoa, onko jotain eirtyistä mitä pitäisi seurata tai kuntouttaa. Fysioterapeutilla voi käydä minun mielestäni näyttäytymässä ihan vaan varmuuden vuoksi ilman, että mitään ongelmaa olisikaan.

• Tykkää
Reactions: Hma30
Pään pienuudesta, kasvaako pää kuitenkin tasaisesti? Meillä pienipäinen tyttö. On nyt 11kk ja pää kasvaa kokoajan -2 käyrän viivaa myöten, eli ku tulee kuitenki ympärysmittaa kokoajan lisää ei tarvi olla huolissaan.

Nuilla sinun kertomilla oireilla en osais olla kyl ite olla hirmu huolissani. Vauvat voivat yleisestikki hakata kantapäitä innostuessaan lattiaan tai "räpytellä" käsiään.

Mut koska sinä olet huolissasi pyydä lähetettä ft:lle. Ottaako esineitä käteen tai viekö kättä suuhun?

Meillä oli vauvalla makrokefalia (iso pää) ja lievä hypotonia. Aivoja kuvailtiin ja seurattiin, muutaman kerran käytiin fysioterapiassa. Vauva ei koskaan kontannut, ja lähti liikkeelle myöhään. Otti ensimmäiset askeleet 1v5pv iässä.

Ja pikkuveli, joka oli täysin normaali, teki kaikki "käyrien mukaan" otti ensimmäiset askeleet 3pv ennen 1v.-synttäreitä. =)

Eli kannattaa olla rauhassa, ei se hypotonisuus aina ole sama asia kuin vammaisuus. Enemmän minä olisin huolissani tuosta päänkoosta.

Viimeisimmillä 2 neuvola käynnillä pään käyrä tehnyt tipahduksen alemmalle käyrälle. Aikaisemmin meni tasaisesti ylemmällä käyrällä.

Googlasin tuon ranteiden pyörittelyn ja päädyin hypotoniaa käsittelevälle keskustelupalstalle... Siitä siis tuli tuo kysymys.

Käyttää kuitenkin käsiään, ottaa leluja, vaihtaa kättä ja laittaa suuhun.

Neuvolalääkäri on ihan lähiaikoina niin ajattelin kysäistä vielä siellä..... katsotaan

Että jos tuo ranteiden pyörittely haittaa konttausharjoituksia kun eihän kontatessa voi pyörittää ranteita :)

Olen nähnyt vauvoja, jotka pyörittelevät ranteitaan. Se on ikään kuin tapa minusta ennemmin kuin oire sairaudesta. Innostuessaan tekevät. Meillä tyttö samassa iässä heilutteli koko käsiä aina innostuessaan ja jäykisti niskan ja avasi suun ja olin ihan varma, että nyt sillä on epilepsia, mutta ei. Ihan normaalia. Vauvat nyt vaan on tuollaisia. Kyllä se lääkäri sen sitten huomaa jos joku mättää, keskity sinä vain hoitamaan ja hellimään ihanaa lastasi. Jos huolettaa, käytä esim. yksityisellä lastenneurologilla.

Yhteistyössä