Hypoteettinen kysymys rahaan ja kotiäitiyteen liittyen, MITEN TOIMISIT ITSE?

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Oletetaan tilanne, että työnantajasi ns. vaatisi sinua palaamaan töihin vuosien kotiäitinä olemisen jälkeen ehdoilla, että

-Palkkasi nousisi reilun 300e/kk
-Saisit lisäkoulutusta ja koulun paperit ulos, ne mahdollisesti vaikuttaisivat jatkossa "uran etenemiseen"
-Seuraava äitiyspvärahasi olisi selvästi suurempi kuin edellinen
-Olisit työelämässä alle puolivuotta

Mutta pienen lapsista olisi alle vuoden, niin lähtisitkö pyörähtämään työelämässä?

Lisäksi miehesi tekisi töitä, joissa joustavat työajat, oma työsi kaksivuorotyötä ja lasten tarhassaoloaika ei ylittäisi koskaan 8tuntia vaan he olisivat tarhassa 4-6 tuntia päivässä.

Minä en olisi lähtenyt aikoinaan.
Mutta jos ikää olisi ollut enemmän ja siinä mielessä kriittiset vuodet työelämässä niin olisin saattanut harkita jos lasten päivät hoidossa todella olisivat lyhyitä.

Mie en henk.koht ole kokenut enkä pitänyt lasten varhain tarhaan laittamista ongelmallisena, enkä ole koskaan sitä moittinut jos kaverit ovat lapsensa tarhaan laittaneetkin varhain. Mulla esikoinen lähti aikoinaan jo 1v8kk ikäisenä (kun isänsä kuoli) päiväkotiin ja olen kokenut sen siinä elämäntilanteessa maailman parhaana ratkaisuna aikoinaan. En olisi yksin jaksanut ja saanut noin hyville tavoille poikaa opetettua. Kyllä se tuo tarha teki sille villiviikarille terää ja se, että äiti oli välillä töissäkin.

Mie oon sitä mieltä, että on tilanteita, jolloin koko perheelle tai lapsellekin on parasta, että he käyvät tarhassa.. Siis ei pelkästään nämä meidän tilanteet, vaan muillakin olen havainnut, että äidin jaksaminen on sitä luokkaa, että parempi lapsille olla hoidossa ja äidille töissä kun 24/7 kotona..

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Lähtisin, mutta pienintä en laittaisi päiväkotiin vaan tuota 4-6h lyhyttä hoitopäivää omassa kodissa vaikka isovanhemmalla tai tädillä tai muulla järjestetyllä tutulla.

Kaikilla ei ole sellaista mahdollisuutta. Jos ei vaan ole sukulaisia lähettyvillä. Lähimmät sukulaiset vajaan 3h ajomatkan päässä.. Ja kotiin ei saa aina hoitajaa. Meillä oli suunnitteella ja hoitajakin tiedossa, mut ei se aina mee suunnitelman mukaan.

En laittaisi tarhaan alle 2v. Nyt kun juniori 2v näyttäisi siltä, että tarha juttu voisi jopa toimia. Aikaisemmin ei missään nimessä. Tietty lapset aivan erilaisia. Mutta luulen että kaikille alle 1,5v paras paikka on koti.

Itse en ole uratyyppi vaikkakin urani & palkkaus ollut koko ajan noususuhdanteinen muutenkin. Toisaalta 6kk on niin lyhyt aika.

Miten itse koet asian?

Mulla on vähän hoppu saada tiettyjä asioita elämässä "raiteilleen" ja ehkä jossain vaiheessa sinne yliopistoonkin päästä kirjoille ja opiskelemaan. Sitä ennen tässä on tulossa vielä talon rakennuttamisvaihe ja jumalattomat asuntolainat jne.. Niin on pakko vähä pelata tiettyjä asioita varman päälle.

Olisihan yksi vaihtoehto ollut irtisanoutua monen vuoden kestäneestä jatkuvasta työsuhteesta ja olla vaan kotiäiti ja siipeillä miehen rahoilla ja elää säästöillä muutama vuosi. Ja huomata sitten olevansa tyhjän päällä..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mulla on vähän hoppu saada tiettyjä asioita elämässä "raiteilleen" ja ehkä jossain vaiheessa sinne yliopistoonkin päästä kirjoille ja opiskelemaan. Sitä ennen tässä on tulossa vielä talon rakennuttamisvaihe ja jumalattomat asuntolainat jne.. Niin on pakko vähä pelata tiettyjä asioita varman päälle.

Olisihan yksi vaihtoehto ollut irtisanoutua monen vuoden kestäneestä jatkuvasta työsuhteesta ja olla vaan kotiäiti ja siipeillä miehen rahoilla ja elää säästöillä muutama vuosi. Ja huomata sitten olevansa tyhjän päällä..

Etköhän sä tässä jo vastannut itsellesi. Turha edes kysyä täältä, tiedät kyllä vastauksen..tottakai sun kannattaa käydä välillä töissä.

Oletetaan tilanne, että työnantajasi ns. vaatisi sinua palaamaan töihin vuosien kotiäitinä olemisen jälkeen ehdoilla, että

-Palkkasi nousisi reilun 300e/kk
-Saisit lisäkoulutusta ja koulun paperit ulos, ne mahdollisesti vaikuttaisivat jatkossa "uran etenemiseen"
-Seuraava äitiyspvärahasi olisi selvästi suurempi kuin edellinen
-Olisit työelämässä alle puolivuotta

Mutta pienen lapsista olisi alle vuoden, niin lähtisitkö pyörähtämään työelämässä?

Lisäksi miehesi tekisi töitä, joissa joustavat työajat, oma työsi kaksivuorotyötä ja lasten tarhassaoloaika ei ylittäisi koskaan 8tuntia vaan he olisivat tarhassa 4-6 tuntia päivässä.

Mää sain 550? palkankorotuksen ensimmäisen jälkeen. Eka meni 9,5kk ikäisenä tarhaan ja oli lähes vuoden töissä. Äitiyspäiväraha nousi. Toisen jälkeen en viitsi korotusta pyytää. =)

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen:

Etköhän sä tässä jo vastannut itsellesi. Turha edes kysyä täältä, tiedät kyllä vastauksen..tottakai sun kannattaa käydä välillä töissä.

Kyllä minä tiedänkin mitä minä teen, mutta ajattelin vaan kysyä, mitä muut tekisivät tilanteessa. Asioihin vaikuttaa aina niin moni seikka, ei ole niin mustavalkoista kuin jotkut täällä asiat kuvittelee olevan..

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen:

Kyllä minä tiedänkin mitä minä teen, mutta ajattelin vaan kysyä, mitä muut tekisivät tilanteessa. Asioihin vaikuttaa aina niin moni seikka, ei ole niin mustavalkoista kuin jotkut täällä asiat kuvittelee olevan..

Juu, tottakai saa kysyä ;)
Täällä yleensä lynkataan jos joku kysyy kannattaako lähteä töihin ja viedä lapset hoitoon. Sinun tapauksessa ehdottomasti lähtisin töihin.

Yhteistyössä