Hydronefroosi = munuaisaltaan laajentuma raskaana ollessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei, mulla oli munuaisaltaiden laajentumat molemmilla puolilla. Ne todettiin ultraamalla. Kipu oli hirveä. En pystynyt nukkumaan selälläni, enkä kummallakaan kyljellä, enkä tietenkään mahallani, kun vauvavatsa oli jo iso. Nukuin sängyn vieressä polvillani päätä nojaten sängyn reunaan. Lääkäri ei voinut tehdä asialle mitään, joten mie rupesin miettimään asiaa maalaisjärjellä.
Munuaisaltaan laajentuman syy: vauva painaa väärästä paikasta.
Miksi: Vauva ei mahdu kasvamaan tarpeeksi ulospäin ja painaa siksi minun elimiä kasaan.
Mitä sille voi tehdä: Voit venyttää vatsaasi ulospäin, jolloin vauvalle tulee enemmän tilaa.
Miten se tehdään: Mene kontallesi, nojaa ylävartaloasi sohvan reunaan ja rupea notkottamaan selkääsi. Varaudu repivään kipuun vatsanahkassasi ja vatsalihaksissasi. Tee venytystä niin usein kuin kestät.
Tulos: Kahden päivän venytystuokioiden jälkeen munuaisaltaiden laajentuman aiheuttama kipu hävisi ja laajentumat katosivat.
Suosittelen muillekin!
Minulla ongelman varmaankin aiheutti se, että vatsani ei päässyt normaalisti painovoiman kanssa venymään ulospäin, kun jouduin lähes koko raskauden makaamaan selälläni jatkuvien supistelujen vuoksi. Joillakin henkilöillä voi olla myös niin tiukat vatsalihakset, etteivät ne anna tarpeeksi paljon periksi. Silloin vauvavatsa ei pääse ulospäin pullottamaan ja johonkin suuntaanhan sen lapsen on kasvettava.

Yhteistyössä