Huvittavaa kun mammat täällä kehuu, että meidän lapselle on tulossa 36 lahjaa ja sit punastunut hymiö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
on tuo oikeasti aika järkyttävää jos jotkut saa tosissaan nuin paljo lahjoja. meijän pienet ku on ihan hämmentyneitä ollut jo esim. viidestä paketista.
nehän menis ihan sekaisin jos pitäs kymmeniä avata! Minusta tuommonen ei ole oikein mitenkään päin puolusteltavissa. mutta sitä saa mitä tilaa, ja tuon sanonnan totuus valkenee luultavasti sit myöhemmässä iässä.

Ahaa, että siis lapsi menee suorastaan sekaisin jos saa "paljon" lahjoja"..?ko..kö?

no ei niin täysin kirjaimellisesti, mutta ei ne oikein ymmärtäis että mitä tää touhu nyt on ja nehän jo väsyis siihen pelkkään avaamiseen. Tämän tiedän omien lasten kohalta edellisista jouluista. mutta ovat vielä aika pieniä. vanhin 5 vee. kyllä kait ne isommat jaksaa ahnehtia ties kuin hirveästi.

Minä olen saanut aina paljon lahjoja ja jos omista lapsistani kasvaa yhtä vähään tyytyviä ja pelkästään muille hyvää haluavia, niin ylpeä olen. Minä en tarvitse yhtään joululahjaa, hyvä mieli tulee siitä kun näen muiden onnen paketteja avatessa. Ehkäpä kun niitä lahjoja saa, niin niitä joskus haluaa myös antaa ;) Ei tarvitse olla katkera.

on tuo oikeasti aika järkyttävää jos jotkut saa tosissaan nuin paljo lahjoja. meijän pienet ku on ihan hämmentyneitä ollut jo esim. viidestä paketista.
nehän menis ihan sekaisin jos pitäs kymmeniä avata! Minusta tuommonen ei ole oikein mitenkään päin puolusteltavissa. mutta sitä saa mitä tilaa, ja tuon sanonnan totuus valkenee luultavasti sit myöhemmässä iässä.

Eli?Tarkoitatko, että lapsesta tulee lellitty joka vaatii isompana kaiken?

Ei pidä paikkaansa.

no aivan omasta perhepiiristä voin sanoa että pitää paikkansa mutta mulla on nyt parempaakin tekemistä kuin kinata näistä asoista. jatkakaa te rauhassa tätä jouluista tunnelmointianne!

meillä on kolme lasta. itse olemme ostaneet lahjaksi 8 pakettia, sellaisia mitä koemme lapsien tarvitsevan. kummeja on kahdeksan yhteensä, heiltä lapset saavat jokaiselta yhden minkä toivovat. jos on arvokkaampi niin silloin kummin kimpassa ostavat. yhden lahjan avasimme jo, tyttö sai 10 DVD:tä. saamme joulusiivouksen viimeisteltyä kun lapset katsoo telkkaria.

Eli?Tarkoitatko, että lapsesta tulee lellitty joka vaatii isompana kaiken?

Ei pidä paikkaansa.

no aivan omasta perhepiiristä voin sanoa että pitää paikkansa mutta mulla on nyt parempaakin tekemistä kuin kinata näistä asoista. jatkakaa te rauhassa tätä jouluista tunnelmointianne!

No niin, paljastuit.Olet lellipentu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minä olen saanut aina paljon lahjoja ja jos omista lapsistani kasvaa yhtä vähään tyytyviä ja pelkästään muille hyvää haluavia, niin ylpeä olen. Minä en tarvitse yhtään joululahjaa, hyvä mieli tulee siitä kun näen muiden onnen paketteja avatessa. Ehkäpä kun niitä lahjoja saa, niin niitä joskus haluaa myös antaa ;) Ei tarvitse olla katkera.

Täysi peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Juu, meillä oli kans sama juttu, aina muksuina saatiin paljon lahjoja, oli iso suku ja kaikki lähetti jotain.Kuitenkin suurin osa lahjoista oli käyttötavaraa, ei mitään krääsää, ja samaa käytäntöä noudatetaan nyt omille.
Paitsi että sukulaisten ja kummien ym kanssa on sovittu, et jokainen ostaa vain omille muksuille, ei tarvitse kenenkään pähkäillä mitä joku tarvitsee.
Aikuisille ei ostella ollenkaan, ei synttäri eikä joululahjoja, joku pieni muistaminen ehkä, mut vaikkei ostettais, niin kukaan ei pahoita siitä mieltään :D

ap:n kanssa ihan samaa mieltä. joulu ei ole enää joulu. se on kaupallinen hulina, se passais paremmin nimeksi joululle. vanlhemmat kehuu toisille, että hleidän lapset saa niin ja niin paljon ja kuinka jo kuusi vuotiaalle on ostettu tietokoneet ja kännyt. ja lapset kehuu kavereilleen. sain siötä ja sain tätä, ja voi sitä joka ei sitä tietokonetta saanut joululahjaksi. ja suurin osa siitä tavararöykkiöstä lojuu vuoden nurkissa, niin että eipä ole paljon käytettykään.

Tää keskustelu herätti muutamia ajatuksia...Jokanen varmaan tekee päätökset oman perheen lahja määristä ja sisällöstä omien kokemustensa ja ajatustensa perusteella ja ajattelen, että se on siinä mielessä jokaisen perheen oma asia, oma päätös.

Itse olen lapsena kasvanut vanhempieni ja isovanhempieni ainokaisena ja ollut lapsi joka sai jouluna paljon paketteja. Jossain mielessä se oli kivaa, mutta kun kasvoin isommaksi ja aikuisemmaksi aloin ikävöidä jouluun jotain "syvyyttä" - muistan vaan sen tunteen vaikka en osannut sitä tietysti tuolloin sanoiksi pukea kuin ehkä laulamalla joulu laulua "me käymme joulun viettohon". Se kaipuu on seurannut aikuisuuteen asti ja mun mies sanoikin aina, että mä poden "joulu masennusta", joka iskee aattoiltana ennen nukkumaan menoa.

No viime joulun kokemus (lapsen syntymä ja kuolema)oli jotain sellasta, jota inhimillisesti ei kenellekkään soisi, mutta jos siitä pilvestä vois etsiä niitä "hopea reunoja" niin varmaan se ois se, että joulu sai kertaheitolla hyvin syvän merkityksen loppuelämäksi...se on aikaa jonka mun toinen poika eli täällä maan päällä.

Mitä mä haluan kaikille toivottaa lämmintä ja merkityksellistä joulua lahjojen (paljon tai vähän) kera tai vaikka ilman omien läheisten seurassa :heart:

Meillä on 1v4kk tyttö ja ajattelin että pieni määrä lahjoja riittää,että mielenkiinto säilyy. Laskeskelin että keliltä mahdollisislta kummeilta ja sukulaisilta voisi tulla paketti(ajattelin että jokainen ostaa yhden) ja ostin sitten itse 2pakettia tytölle. Nyt kun sukulaiset ovat tuoneet lahjoja,niin moni on tuonut 2-3pakettia. Eli myönnettävä on että tyttö ei varmasti jaksa itse edes kaikkia lahjoja avata aattona.

meillä vauva..niin pieni ettei lahjojen perään ymmärrä mutta meiltä saa yhden paketin ja suklaisilta ja mun hyvältä ystävältä saa lahjan.
me ei kotona saatu ylettömästi lahjoja,ja ajattelin tätä "perinnettä" jatkaa myös omilla lapsellani..
hyvä nyt sanoo kun on vasta yksi enkä mukula mutta pyrin satsaamaan laatuun enemmin kun määrään enkä hukuta lasta lahjoihin

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
ap:n kanssa ihan samaa mieltä. joulu ei ole enää joulu. se on kaupallinen hulina, se passais paremmin nimeksi joululle. vanlhemmat kehuu toisille, että hleidän lapset saa niin ja niin paljon ja kuinka jo kuusi vuotiaalle on ostettu tietokoneet ja kännyt. ja lapset kehuu kavereilleen. sain siötä ja sain tätä, ja voi sitä joka ei sitä tietokonetta saanut joululahjaksi. ja suurin osa siitä tavararöykkiöstä lojuu vuoden nurkissa, niin että eipä ole paljon käytettykään.

Minusta tämä asia on kääntynyt ihan päinvastoin. Silloin kun minä olin lapsi, noilla asioilla todellakin kehuskeltiin, mutta nykyään (tämä palsta hyvänä esimerkkinä ) joululta saa toivoa vain joulumieltä ja joululauluja, yhtään lahjaa ei saa sanoa ostavansa. Joulun jälkeen, jos ei halua mitään niskaansa, niin on valehdeltava että lapset sai vaan perheen yhdessäoloa ja mantelin puurosta. Muutenhan se on kehuskelua :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Jaa, mä taas en pidä jouluaattoa minään kasvatuksen kulmapisteenä jolle perustuu kaikki mitä lapsi elämässään oppii.Se on yksi päivä vuodesta jolloin lasta hemmotellaan, ennemminkin panostan niille 364 päivälle sen kasvatuksen ja riehaannun sinä yhtenä päivänä :xmas:

Sama meillä ja myös aikuiset saa meidän perhepiirissä lahjoja!!!! Muuten ei sitten lapsi raukat saakaan kuin vaan tarpeeseen ja mitään turhaa ei muulloin ostella!!!

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Jaa, mä taas en pidä jouluaattoa minään kasvatuksen kulmapisteenä jolle perustuu kaikki mitä lapsi elämässään oppii.Se on yksi päivä vuodesta jolloin lasta hemmotellaan, ennemminkin panostan niille 364 päivälle sen kasvatuksen ja riehaannun sinä yhtenä päivänä :xmas:

:wave: peesi..musta o ihanaa ostaa tytöille ja hienoa kun on kauhia kasa lahjoja. tuskin ne siitä kärsii...kun muuten ei ostella

Samaa mieltä kuin ap. Muita tekstejä en ees lukenut. Meillä lapset saa muutaman paketin mitä toivoneet, ja toki jotain ekstraa. Mutta esim. mummo on tehnyt aina niin, että antaa rahana mikä on kaikkein paras, saa sitten ostaa kenkää tai ulkoilupukua kun tarvis on. En voi sietää sitä että ostetaan vaan jotain keksimällä keksittyä jotta lapsi saa mahd.paljon paketteja. Sitten tulee tyyliin näitä että 8kk ikäinen vauva saa kalsareita kokoa 110cm ja ne lojuu 4v kaapeissa ennen kuin on käypäset, tai sitten saa jonkun kauniin pehmolelun jolla kukaan ei leiki, ja äiti hyvin pian hilaa ne jätesäkissä vintille.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Samaa mieltä kuin ap. Muita tekstejä en ees lukenut. Meillä lapset saa muutaman paketin mitä toivoneet, ja toki jotain ekstraa. Mutta esim. mummo on tehnyt aina niin, että antaa rahana mikä on kaikkein paras, saa sitten ostaa kenkää tai ulkoilupukua kun tarvis on. En voi sietää sitä että ostetaan vaan jotain keksimällä keksittyä jotta lapsi saa mahd.paljon paketteja. Sitten tulee tyyliin näitä että 8kk ikäinen vauva saa kalsareita kokoa 110cm ja ne lojuu 4v kaapeissa ennen kuin on käypäset, tai sitten saa jonkun kauniin pehmolelun jolla kukaan ei leiki, ja äiti hyvin pian hilaa ne jätesäkissä vintille.

Meillä taasen 6-v tyttö totes että on paljon kivempi ettei kerro toivoeitaan joulupukille vaan sitten on aattona täysi yllätys mitä paketeista aukee!!!
Siinä oli kyllä ihan täysin oikeassa... miksi on perinne että toivotaan jotain ja sit sitä yleensä ostetaan? Ei oo enää mitään yllätyksiä elämässä, sitähän se joulun pitäisi olla. Toki on meitä moneen junaan ja osa on jäänyt asemallekin...

Mua taas ärsyttää suunnattomasti kun lapen mummo on jo muutaman kuukauden ostellut 1v 7kk lapsellemme lahjoja jouluksi. Asiasta olen sanonut että vähempikin riittäisi mutta tuumailee vaan että ne nyt on vaan ihan pieniä.. Ite olen sitten jättänyt lahjahankinnat vähemmälle jotta tyttö ei huku paketteihin. Varmaan lahjat on sitten vielä jotain aivan turhanpäiväistä sontaa...

niin. meillä kotona kun olin pieni oli tosi tiukkaa. jouluna ostettiin karkkiaja suklaata paljon. mutta ainoan lahjan sain kummeilta.. kaikilla ei ollut kummeja joten ei saanut lahjoja.
mummu ja pappa toi aina kerraston ja 50markkaa että saatiin sitten uutena-vuonna ostaa paukkuja :D
joka vuosi sama.mutta joulu oli ihana.

nyt itse haluan ostaa tytöille paljon lahjoja..kyllä me silti puhuttiin 5vtytön kanssa että ei ne lahjat sitä joulua tee vaikka niitä haluaakin..että mielummin se ottais perheen ja sukulaiset kuin että sais ne paketit mutta ilman perhettä.
musta joulu on sellainen päivä kun lapset saa aivailla lahjoja ja innoissan ihmetellä mitä löytyy. joskus turhaa joskus tärkeää. mitä väliä.
ihanaa pian on joulu :heart:

Jokasen oma asia se on mitä ostaa mutta ite oon saanu lapsena melkeinpä joka joulu ton 36 pakettia ja sen muistan ettei se ollu enää kivaa :/

Siihen pakettien availuun väsyi, niillä leluilla ei ees ehtiny leikkiä eikä mua jaksanu kiinnostaa sillon ne pehmeät paketit :whistle:

Ite tullu sorruttua tuohon samaan, julmetulla lahjamäärällä lapsia lahjoen ja kas kummaa, ei nuo jaksaneet kaikkia ees avata, osa lahjoista loju nurkissa vielä pitkään joulun jälkeen paketeissaan :ashamed:

Otin siis opikseni, muutama paketti / muksu :)

meillä on neljä lasta ja paketteja paljon.sisältäen myös vaatteita,lakanoita jne..meillä lapset semmosia kyllä ite ovat toivoneetkin.lelujakin on paljon,osa meidän ostamia,osa kummeilta ja mummeilta.mutta meillä lapset eivät myöskään saa pitkin vuotta tavaroita,ainoastaan jouluna ja synttäreillä,ei joka kauppareissulla jne..lahjat ovat niitä mitä ovat toivoneet ja järjellä sitten ite mietin mitkä ovat semmosia mitä oikeesti haluavat,esim ,3v tyttäreni on jo yli puolivuotta ihaillut kaupoissa ja yhdellä kaverillaan mikroa ja kahvinkeitintä(siis nukkeleikkeihin)niin ne ovat nyt pukinkontissa,eihän se kahvinkeitinkään maksanu kun 7e eli sen ois voinu ostaa perjaatteessa muuten vaankin joskus mutta se on säästetty jouluun niinkun moni muukin tavara.

Juuh, vaikkei se mun asia olekaan, niin kyllä mustakin tuntuu että joillakin se menee kyl överiks. :| Mun mielestä lahjoja saa olla enämpiki, olihan se itekkin penskana mukava kun niitä tuli. :p Mut sitten kun alkaa menee siihen, et lapsi ei edes jaksa enää aukoo kaikkia niitä paketteja, niin kyl minusta siinä vaiheessa ois vähempiki riittäny. :whistle:

Täysin samaa mieltä AP:n kanssa.
Kaikkein veemäisintä on, että kun itse antaa vain 1-2 lahjaa, kuitenkin likka saa muilta vielä niin hitosti lahjoja, että aina tulee julmettu kasa... ei auta mitään että itse pysyy kohtuudessa. :/

Muistan kuinka pienenä lapsena olin ihan äärettömän onnellinen hirveästä lahjavuoresta. Eli kyllä pienenä se määrä korvasi laatua. Harmi ettei ole videoita tuosta ajasta, olen ollut varmasti silmät selällään onnesta. Ja pikkusisaruksien muistan olleen samanlaisia, sitten kun olin jo itse vanhempi, eikä pakettien määrä ollut enää itselleni tärkeää.

Ja meillä tosiaan oli tapana pakata varsinkin pienemmille kaikki mahdolliset parin kuukauden tavallisetkin hankinnat pakettiin, hyvä ettei villasukkapariakin eri paketteihin. Suurin osa tavarasta oli ihan käyttötavaraa, mutta jotenkin siitäkin osasi ilahtua eri tavalla jouluna kuin muulloin. Olen iloinen, etteivät vanhemmat vieneet tuota pientä, ja käytönnössä ilmaista iloa pois käytännöllisyydellään. (Ilmaista siksi, että ne villasukat ja pikkuhousut olisi pitänyt hankkia joka tapauksessa.) Lelukrääsää ei mitään hirveitä määriä muistaakseni saatu, mutta jotain tietenkin. Ja aikuisena olemme kasvaneet enemmän tai vähemmän epämaterialisteiksi. Saimme varmaan lahjatarpeemme tyydytettyä lapsina, ei näin aikuisena enää hirveästi haalita lahjoja tai muutenkaan tavaraa.

Yhteistyössä