Huvittavaa kun joku parikymppinen kuvittelee tietävänsä jotain elämästä :)

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kahteenkymmeneen vuoteen on mahtunut paljon, ja paljon erilaisia kokemuksia kuin monelle muulle ikäiselleni.

Minä, parikymppinen, tiedän elämästä sen, mitä olen kokenut. Joten jotain kuitenkin tiedän. :)

Se on hellyyttävällä tavalla huvittavaa. Tuo mieleen oman kaikkitietävyyden siinä iässä. Ja muistan elävästi kuinka mua ois ärsyttänyt tämänkaltainen kommentointi parikymppisten huvittavuudesta.

Mulle on jäänyt jostain syystä mieleeni tilanne kun 17-vuotiaana tilitin äidilleni kuinka en ole yhtä naiivi kun ikätoverini vaan varsin kypsä ( kuvittelin varmaan olevani yhtä viisas kun äitini). Ja muistan sen katseen jonka äitini minuun loi ( onneksi tajusi olla sanomatta mitään)

"jaa"
[QUOTE="vieras";24771179]mä tiesin parikymppisenä ihan liikaa ikään nähden. siinä ei ollut mitään huvittavaa.[/QUOTE]

Sama täällä, monen ei tarttisi vielä viiskymppisenäkään tietää elämästä niin paljon. Olkaa vaan onnellisia jos ette oo nähnyt niin paljon kuin mä, tai ymmärrä asioista niin laajasti että päähän koskee. :(

Oon nyt 27v, jotan kai mut vielä parikymppiseks lasketaan? :D

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24771176:
Minä tiesin parikymppisenä ihan kaiken elämästä.
Rasittavuuteen saakka. ;)
No, kaikki ei ole tienneet kaikkea. Mutta jotain tietää jokainen, ja kyllä omat elämänkokemukset vaikuttaa kypsyyteen. Samanikäiset on kokeneet niin erilaisia asioita ettei sitä oikein tajuakaan. Ja kun on nähnyt ja kokenut paljon pahaa, niin siinä ei ole kenenkään syytä ylimielisesti virnuilla, eikä se ole naurun asia. Kuten joku totesi.
Jälleen stereotyyppinen käsitys: kaikki parikymppiset ovat samanlaisia. Eihän se niin ole. Itse olen pitkästi neljännellä kymmenellä, mutta pahimmat ja raskaimmat vaiheet elämässäni koin alta parikymppisenä. Sellaisiakin asioita joita eivät kaikki koe koskaan. Tällä en tarkoita että olisin valmis, elämä on, ja sen pitää olla, jatkuvaa kehittymistä.

"Äitikissa"
[QUOTE="vieras";24771179]mä tiesin parikymppisenä ihan liikaa ikään nähden. siinä ei ollut mitään huvittavaa.[/QUOTE]

Samoin. Toiset joutuvat ottamaan paljon kantaakseen liian nuorena. Parempi olisi, jos saisi rauhassa olla nuori ja naiivi.

.....
Jokainen ihminen peilaa ympärillä tapahtuvia asioita omiin kokemuksiinsa.Jollain kaksikymppisellä niitä kokemuksia saattaa olla enemmän kuin jollain toisella samanikäisellä.

Mulle tulee aina näistä aloituksista mieleen semmoiset 30-40v:t jotka itse eivät osanneet "elää" ollenkaan kakskytvuotiaina ja nyt sitten kun luulee että olisivat jotenkin kasvaneet tuosta, niin ajattelevat mustavalkoisesti, että kaikki maailman kakskytvuotiaat oli yhtä typeriä kuin he aikoinaan...

Tunnen muutaman kakskytvuotiaan joka on paljon fiksumpi kaikinpuolin kuin joku vanhempi. Elämänkokemus vuosina ei aina tuo sitä viisautta ja fiksuutta mitä voisi tuoda.

-
Mä en väitä olevani viisaampi tai kypsempi kuin muut.

Mutta valitettavasti tiedän elämästä asioita joita moni kohtaa vasta vanhuksena jos silloinkaan. En ole koskaan elänyt huoletonta nuoruuselämää. Elämä on ollut kamppailua sairauksien ja omien ajatusten kanssa.

Mä löydän jutunjuurta enemmän vanhusten kanssa ku oman ikäisten. Vaikka en olekaan samoja ajanjaksoja elänyt kun he.

• Tykkää
Reactions: Dongxi

Yhteistyössä