Huutiskäytännöistä?! Postiennakko, palautusoikeus jne. Auttakaa noviisia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MustikkaK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MustikkaK

Vieras
Olen aivan pihalla HuutoNet -käytännöistä. Eli olisi myytävää. Mikä on käytäntö? Myyjä lähettää sitten kun rahat näkyy tilillä? Vai lähettää postiennakolla? Millaiset kulut postiennakosta tulee myyjällä? Entäs ostajalle?

Eikös käytäntö ole niin, että jos myyn farkut niin ostaja ottaa koon kanssa riskin?

Ja jos laitan, että nouto käy niin miten estän sen, ettei kodistani tule sovituskoppia?

Yksityisten välisessä kaupassa ei ole palautusoikeutta, paitsi tietysti jos olet antanut ilmoituksessa harhaanjohtavaa tietoa tai jättänyt jotain kertomatta.

Vaikka nouto sopisikin, ei tarkoita että sinun pitää päästää ketään sisälle asti sovittelemaan. Kaikki mun kauppani on hoidettu ihan eteisessä, raha ja tavara vaihtaa omistajaa.

Yleisin käytäntö postitettaessa on että ensin ostaja siirtää huutosumman ja postimaksun tilille ja sitten myyjä lähettää tavaran.

Lähetät pakettina, niin silloin on se seurantakoodi ja jää itselle todiste lähettämisestä ja vastaanottaja joutuu sen kuittaamaan. Katoamistapauksessa voi sitten vaatia postilta korvauksia.

Käytännössä ostaja maksaa postiennakon, mutta siinä on aina vaaransa myyjälle, että jättää lunastamatta, jolloin myyjä joutuu maksamaan postiennakosta menevän maksun ja postimaksun sekä vielä toisen postimaksun takaisin tuonnista. Itse en suostuisi postiennakolla lähtettämään, jos en kaksinkertaisia postikuluja ja ennakon käytöstä tulevaa maksua saisi etukäteen (ylimääräisen postimaksun tietysti hyvittäisin siitä lunastusmaksusta). Tavallinen käytäntö on se, että ostaja maksaa etukäteen ja myyjä lähettää sen jälkeen. Kirjattuna ei tulisi mieleenkään lähettää kuin enintään jotain kalliita konserttilippuja (joita en koskaan ole myynyt tai ostanut).

Ostaja ottaa riskin koon suhteen ostaessaan, mutta sinun tehtäväsi on kuvailla tuote tarpeeksi hyvin ja antaa siitä tarvittavia mittoja, että sen perusteella voi päätellä sopivuuden.

Yhteistyössä