Huutava yläkerran akka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alakerran yh-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alakerran yh-äiti

Vieras
Yläkerrassa asustaa kolmen lapsen yh-äiti, joka päivittäin karjuu alle kouluikäisille lapsille. Huuto kuuluu asuntoomme niin selkeästi, että jopa sanoja on helppo erottaa. Äidistä mallia ottaen myös lapset huutavat ja itkevät paljon. Äidin kanssa on keskusteltu asiasta, tuloksetta.
Mieli tekisi asiaan puuttua enempi, yläkerran lasten hyvinvoinnin vuoksi, mutta mikä olisi oikea tapa?
Nyt vinkkejä ja kokemuksia tarvitaan!

jos se haittaa sun ja lastesi asumista niin tee isännöitsijälle valitus. kerrostalot on inhottavia kun kaikki kuuluu..itse kuulen yläkerran kaikki äänet..myös kävelyn.
auttaisi varmasti jos yläkerran emäntä sais irrottautua hetkeksi arjesta, kun ei äitinä oleminen ja varsinkin yh-äitinä ole aina helppoa..muuten en tiedä..

Alkuperäinen kirjoittaja Alakerran yh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei haukku haavaa tee

Siinäpä se, kun ei voi olla varma onko pelkkää "haukkumista"!

Voi herrajumala, no kipinkapin luuri käteen ja veivaa sos.päivystyksen numero. Huoh. Ja sitten jos lapsia ei komenneta vaan annetaan tehdä mitä sattuu, niin johan sekin olis ilmotuksen paikka. Niin koskaanhan ei voi olla varma mistään. Kuule kipasehan kysymään mitä siellä tapahtuu, kun kerran noin kiinnostaa.

Yläkerrassa asustaa kolmen lapsen yh-äiti, joka päivittäin karjuu alle kouluikäisille lapsille. Huuto kuuluu asuntoomme niin selkeästi, että jopa sanoja on helppo erottaa. Äidistä mallia ottaen myös lapset huutavat ja itkevät paljon. Äidin kanssa on keskusteltu asiasta, tuloksetta.
Mieli tekisi asiaan puuttua enempi, yläkerran lasten hyvinvoinnin vuoksi, mutta mikä olisi oikea tapa?
Nyt vinkkejä ja kokemuksia tarvitaan!
Mitä tää äiti on sulle vastannut, kun olet kysynyt asiasta? Tuli nimittäin mieleeni, että mun siskoni on huutanut pojalleen siitä lähtien, kun poika oppi kävelemään. Eikä se poika koskaan oppinut sitä, että hänelle voitaisiin puhua myös huutamatta. Eli jos äiti ei huutanut, äidin höpinät eivät koskeneet häntä. Mä luulin jossain vaiheessa, että pojalla on jotain vikaa kuulossa, mutta kyllä se kuuli ihan hyvin, jos mä sanoin jotain. Tai karkkipussi rapsahti keittiössä :D Huutaminen voi siis olla ihan tapakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei haukku haavaa tee

Voi herrajumala, no kipinkapin luuri käteen ja veivaa sos.päivystyksen numero. Huoh. Ja sitten jos lapsia ei komenneta vaan annetaan tehdä mitä sattuu, niin johan sekin olis ilmotuksen paikka. Niin koskaanhan ei voi olla varma mistään. Kuule kipasehan kysymään mitä siellä tapahtuu, kun kerran noin kiinnostaa.

Samaa mieltä! Ja ETKÖ KOSKAAN HUUDA ITSE?

Ei haukku haavaa tee

HUUDAN, mutta en kommunikoi huutamalla!
Enkä huuda joka päivä/ilta varsinkin klo 22.00 jälkeen, eikä myöskään lapseni itke joka ilta hysteerisesti.

Ei haukku haavaa tee

HUUDAN, mutta en kommunikoi huutamalla!
Enkä huuda joka päivä/ilta varsinkin klo 22.00 jälkeen, eikä myöskään lapseni itke joka ilta hysteerisesti.

No käy soittamassa ovikelloa ja kysy onko kaikki hyvin ja muistuta että kerrostaloissa hiljaisuus alkaa klo 22:00. Voihan olla että lapset pistää hanttii nukkumaan mennessä tms. jne. Ehkä äiti tarttis kasvatusneuvoja, mutta ei tuo välttämättä tarkoita että siellä tapahtuis pahoinpitelyä tms. Ehkä äiti on turhautunut, kun ei saa lapsiinsa kuria. Itse olin herkkä lapsi ja huusin kun syötävä milloin mistäkin aikoinaan. Siihen asti että muutin omilleni :D

Mä en tekisi mitään ennen kuin olisin varma asiasta. nukkuuko lapset yöllä? ryyppääkö äiti? Mäkin huudan välillä kovaa ja korkeelta... Ja osaa lapsetKIN tehdä tahallaan kiukkuamista..

voiko kukaan täällä rehellisesti sanoa ettei ole ikinä huutanut lapselleen? enkä tarkoita tällä sitä että lapseen olisi käynyt käsiksi vaan ihan vain korottanut ääntä?Itse myönnän että joudun välillä sanomaan hieman kovemmin, esim. jos on joku vaaratilanne.

Nyt tuntuu siltä, että ette ymmärrä tarkoitustani. Varmasti jokainen äiti joskus älähtää ja lapsetkin itkevät = normaalia. Kyse on nyt äidin heikkopäisesta huutamisesta ja lasten hätäisestä itkusta. Olen käynyt ovella, jossa tapasin äidin joka oli romahtamispisteessä. Kehoitin häntä hakemaan apua ongelmiinsa, joista hän minulle mainitsi.
Edelleenkin toivon ASIALLISIA käytännönneuovoja asian selvittämiseksi.

Nyt tuntuu siltä, että ette ymmärrä tarkoitustani. Varmasti jokainen äiti joskus älähtää ja lapsetkin itkevät = normaalia. Kyse on nyt äidin heikkopäisesta huutamisesta ja lasten hätäisestä itkusta. Olen käynyt ovella, jossa tapasin äidin joka oli romahtamispisteessä. Kehoitin häntä hakemaan apua ongelmiinsa, joista hän minulle mainitsi.
No mä mielestäni vastasin sulle jo ihan asiallisesti

=)

Mä alkuun aattelin, että kirjotat musta... no, mutta ehkä ei kuitenkaan.

Mutta. Ehkä hän on niin lopussa, ettei osaa hakea sitä apua ja ehkä on oikeasti aika tilanteen näkevän soittaa soskuun, jotta jotain apua saadaan. Se voi olla tosi hyvä juttu. Jos äiti on yksin ja väsynyt ja siksi ei oikeastaan osaa enään kuin huutamalla kasvattaa, voi avun saaminen arkeen auttaa. Sossu järkkää tuettaville perheille, etenkin lastensuojelun piirissä apuja ja puhaa.

Ei oo helppoo olla yksin, väsynyt, useesti rahaton ja alle kouluikästen kiukkuttelijoiden kanssa.

Jos sulla ei oo mitään veden pitävää todistetta fyysisestä pahoinpitelystä, sellasesta et sano mitään. Sellanen voi tuhota sun mahdollisuuden asua enään siinä sen alakerrassa, jos aiheettomasti tuhoat sen maineen sossun piirissä. Jos oot ovella käynyt, se kuitenkin epäilee sua. Ja voihan se olla, et se on pyytänytkin apua, muttei oo saanu. Pyytävät ei saa tehokasta apua nopeasti, kun taas kun ulkopuolinen pyytää jollekkin apua sitä saa tehokkaammin, koska joku muu on huolissaan jaksamisesta.

Miksei toiset äidit, etenkin naapurit koe empatiaa ja lähde vanhanaikaisesti lähestymään ihmisiä, joilla näkee olevan rankkaa? Ollaanko me niin pirun omannavan ympärillä, ettei siihen mahdu lähellä asuvien auttaminen ja tukeminen?
Kun mä oon ollu yksin, mun ystävät, jopa toisesta kaupungista tekee vierailuja tiuhasti, jos kuuleevat äänen painosta, että on rankkaa.

On aika selvää ettei tukea ja apua nyt naisella ole riittävästi. Itse tekisin aika herkästi ilmoituksen, koska olet jo tilannetta seurannut ja se ei ole ilmeisesti parempaan suuntaan mennyt. Joskus ihminen ei vaan kykene hakemaan itse apua vaikka sen tarpeessa kipeästi on. 3 alle kouluikäisen yh-arki on varmasti todella raskasta. Toivottavasti tilanne muuttuu parempaan suuntaan! Voimia ap:lle henkisesti varmasti raskaaseen tilanteeseen. T. ex-perhetyöntekijä

Alkuperäinen kirjoittaja neuvo:
On aika selvää ettei tukea ja apua nyt naisella ole riittävästi. Itse tekisin aika herkästi ilmoituksen, koska olet jo tilannetta seurannut ja se ei ole ilmeisesti parempaan suuntaan mennyt. Joskus ihminen ei vaan kykene hakemaan itse apua vaikka sen tarpeessa kipeästi on. 3 alle kouluikäisen yh-arki on varmasti todella raskasta. Toivottavasti tilanne muuttuu parempaan suuntaan! Voimia ap:lle henkisesti varmasti raskaaseen tilanteeseen. T. ex-perhetyöntekijä

Ymmärsit asian ytimen, kiitos vatauksestasi!